Oppiminen
Oppimisen ja oppimateriaalien avoimuus
Linjauksen päämäärä
Avoimien oppimateriaalien laatiminen, hyödyntäminen ja yhteiskehittäminen sekä muut avoimet opetuskäytännöt ovat osa korkeakoulutuksen arkea ja mahdollistavat jatkuvan oppimisen.
Johdanto
Tämä linjaus koskee oppimisen avoimuutta, oppimateriaalien avointa saatavuutta ja avoimia oppimis- ja opetuskäytäntöjä. Tutkimus ja opetus sekä oppiminen ovat aina olleet läheisessä yhteydessä toisiinsa. Tutkimus tuo esiin uutta tietoa, jota opetus levittää laajemmin ihmisten saataville ja jonka oppiminen tekee osaksi yksilön omia valmiuksia. Siksi tieteen ja tutkimuksen avoimuus on luontevasti kytköksissä oppimisen avoimuuteen. Jotta laajalla yleisöllä olisi aito mahdollisuus hyödyntää avoimeksi saatettuja tutkimustuloksia, ne on usein jalostettava muotoon, joka palvelee ja helpottaa niiden hyödyntämistä, leviämistä ja oppimista. Oppimisen tarpeisiin kehitettyjen materiaalien eli oppimateriaalien avoin saatavuus palvelee näin tutkimustulosten tunnetuksi tekemistä. Avoimet oppimateriaalit ja esimerkiksi digitalisoitumisen tarjoamat uudenlaiset avoimemmat oppimis- ja opetuskäytännöt vähentävät tarvetta sitoa oppiminen ja opetus tiettyyn aikaan ja paikkaan. Oppimisen avoimuus on näin luonteva osa uudenlaista joustavaa oppimista, jossa jokaisella on elämäntilanteestaan ja asuinpaikastaan riippumatta enemmän tilaisuuksia oppia uutta. Linjaus on suomalaisen korkeakoulu ja tutkimusyhteisön yhteistyön tulos ja yhteinen näkemys oppimisen ja oppimateriaalien avoimuuden suunnasta.
Opettajan ja tutkijan vapaus
Linjauksen tavoitteena on toteuttaa avoimuus tavalla, joka tukee ja lisää korkeakouluasteen opettajien ja tutkijoiden vapautta ja mahdollisuuksia jakaa tutkittua tietoa opetuksessaan ja laatimissaan oppimateriaaleissa. Opetuksen ja oppimateriaalien tarkoituksena on jakaa tutkimukseen perustuvaa tietoa koko yhteiskuntaan. Opettajilla ja tutkijoilla tulee olla mahdollisuus valita opetuksessaan ja laatimissaan oppimateriaaleissa tähän tarkoitukseen parhaiten sopivat keinot. Korkeakoulu- ja tutkimusyhteisön tulee taata kannustimet ja rakenteet oppimisen ja oppimateriaalien avoimuudelle tavalla, joka kunnioittaa tasavertaisesti opettajien ja tutkijoiden opetuksen ja oppimateriaalien kehittämiseksi tekemää työtä.
Kansainvälinen ja kansallinen viitekehys
Tämän linjauksen laatimisessa on hyödynnetty sitä laajaa kotimaista ja kansainvälistä työtä, jota oppimisen ja oppimateriaalien avoimuuden hyväksi on tehty. Merkittäviä kansainvälisiä lähteitä linjauksen luonnostelussa ovat olleet Euroopan komission julkaisu Practical Guidelines on Open Education for Academics: modernising higher education via open educational practices (2019) ja UNESCOn Avoimien oppimateriaalien suositus (2019). Merkittäviä kansallisia saavutuksia ovat opetusministeriön ja opetushallituksen kehittämä ja CSC:n koordinoima kansallinen Avoimien oppimateriaalien kirjasto1 sekä ARENEn ja UNIFIn yhteinen visio korkeakoulujen digitalisaatiolle2.
Riskit ja uhat
Vaikka avoimet oppimateriaalit ja muu avoimesti saatavilla oleva opetus ovat hyödyntäjälleen maksuttomia, niiden laatiminen ja muu kehittäminen vaatii monenlaisia resursseja. Riskinä on, että kustannukset ja työmäärät kasautuvat niille yksilöille ja organisaatioille, jotka ovat erityisen aktiivisia oppimisen ja oppimateriaalien avaamisessa. Korkeakoulu- ja tutkimusyhteisön onkin syytä pohtia avaamisesta syntyvien kustannusten ja työmäärien jakautumista ja huolehtia oppimisen ja oppimateriaalien avaamisen tarpeellisesta resursoinnista.
Riskinä on myös, että oppimista ja oppimateriaaleja lähdetään avaamaan pakon avulla. Riskiä ehkäisemään on laadittu tekijän päätösvaltaa korostava kansallinen suositus. Kaiken opetuksen ja kaikkien oppimateriaalien avaamiseen velvoittaminen ei ole edes perusteltua, koska osa opetuksesta ja oppimateriaaleista ei välttämättä toimi tietyn opetustilanteen ulkopuolella hyvin. Pakon sijaan oppimisen avaaminen tapahtuu parhaiten kannustamalla, esimerkiksi antamalla tunnustusta ja meriittejä oppimisen ja oppimateriaalien avaamisesta. Toisenlaisen uhan taas synnyttää uskomus, että avoimet oppimateriaalit ja muu avoimesti saatavilla oleva opetus voisivat yksinään olla oppimisen ja opetuksen perusta ja korvata vuorovaikutteisen lähiopetuksen. Lähiopetusta ei saa unohtaa oppimisen avoimuutta edistäessä, ja opetuksen kokonaislaatua on hyvä seurata säännöllisesti. Lisäksi on syytä hyödyntää avoimen oppimisen ja avoimien oppimateriaalien tarjoamia mahdollisuuksia oppimisen ja opetuksen laadun parantamiseen.
Tietokirjoja kustantavien tieteellisten seurojen ja muiden kotimaisten tutkimusjulkaisijojen huolena on, että oppimateriaalien avoin saatavuus vaikuttaa haitallisesti heidän taloudellisiin toimintaedellytyksiinsä. Laadukkaasti kirjoitetuille ja toimitetuille erityisalojen tietokirjoille on kuitenkin oma paikkansa avointen oppimateriaalien rinnalla. Avoimet oppimateriaalit voivat synnyttää myös markkinoita erilaisille lisäarvoa tuottaville palveluille. Taloudellisiin toimintaedellytyksiin liittyviä huolenaiheita esiintyy myös kaupallista koulutusta ja koulutusvientiä tarjoavissa korkeakouluissa. Koska linjaus ei edellytä avaamaan kaikkea opetusta, korkeakouluille jää mahdollisuuksia opetuksen kaupallistamiseen. Lisäksi avoimet oppimateriaalit ja muu avoimesti saatavilla oleva opetus tarjoavat markkinointiin liittyviä mahdollisuuksia. Laadukkaasti tuotettu avoin oppimateriaali tai verkkokurssi voi olla merkki laadukkaasta koulutusalan toimijasta ja näin houkutella oppijoita hyödyntämään myös kaupallisia tuotteita ja palveluita.
Linjauksen rakenne ja tausta
Linjauksen on laatinut suomalainen korkeakoulu- ja tutkimusyhteisö. Työn edistymisestä on vastannut Tieteellisten seurain valtuuskunnan (TSV) Avoimen tieteen koordinaation oppimisen avoimuuden asiantuntijaryhmän erikseen kokoama työryhmä. Työtä on ohjannut Avoimen tieteen ja tutkimuksen kansallinen ohjausryhmä. Linjaus tukee Avoimen tieteen ja tutkimuksen julistusta 2020–20253.
Linjaus koostuu yhteisistä periaatteista ja (a) oppimateriaalien avoimen saatavuuden sekä (b) avoimien oppimis- ja opetuskäytäntöjen osalinjauksista, joissa määritellään tavoitteita ja toimenpiteitä.
Periaatteissa määritellään yleiset ehdot oppimisen ja oppimateriaalien avoimuuden edistämiselle. Ne sanoittavat korkeakoulu- ja tutkimusyhteisölle tärkeitä asioita, joista on pidettävä kiinni avoimuutta edistettäessä. Osalinjauksiin kirjatut tavoitteet ovat enemmän aikaan sidottuja päämääriä, ja niihin liittyy konkreettisia toimenpiteitä. Muuttuva kansainvälinen ympäristö vaikuttaa tavoitteisiin ja niiden toimenpiteisiin nopeammin kuin periaatteisiin.
Toimeenpano ja seuranta
Linjausta sovelletaan korkeakoulutuksessa sekä erilaisissa jatkuvan oppimisen muodoissa, joihin korkeakoulu- ja tutkimusyhteisön organisaatiot osallistuvat esimerkiksi järjestäjinä tai yhteistyökumppaneina. Linjausta voidaan tarvittaessa hyödyntää myös muiden koulutusalan organisaatioiden avoimen oppimisen ja avoimien oppimateriaalien käytänteitä suunniteltaessa.
Linjaus astuu vaiheittain voimaan 1.1.2021. Linjauksen yksityiskohtia täsmennetään suosituksilla, joista 31.5.2022 mennessä on julkaistu:
- Suositus oppimateriaalien avoimessa julkaisemisessa huomioitavista tekijänoikeudellisista asioista
- Avoimen oppimisen laatukriteerit. Osa 1. Avointen oppimateriaalien laatukriteeristö
- Opas avointen oppimateriaalien saavutettavuudesta
- Suositus meritoitumiselle oppimisen ja oppimateriaalien avoimuudesta
- Avoimen oppimisen osaamisvaatimukset
Linjauksen toimeenpanon seurannasta vastaa Avoimen tieteen koordinaatio, joka myös määrittelee vuosittain Oppimisen avoimuuden asiantuntijaryhmän asiantuntemusta hyödyntäen seurannan riittävät tavoitetasot. Linjausta päivitetään 2024.
Määritelmät
Avoin oppiminen: Oppimisen avaamisella tai avoimella oppimisella (Open Education) tarkoitetaan oppimaan pääsyn ja osallistumisen laajentamista suuremmille yleisöille ja kohderyhmille madaltamalla oppimisen esteitä ja lisäämällä sen saavutettavuutta, esteettömyyttä, tarjontaa ja oppijakeskeisyyttä. Se monipuolistaa opetuksen, oppimisen, tiedon luomisen, yhteiskehittämisen ja jakamisen mahdollisuuksia sekä yhdistää muodollisen ja vapaamuotoisen oppimisen reittejä. Vaikka avoin oppiminen tapahtuu usein digitaalista teknologiaa hyödyntäen, avoin oppiminen ei ole sama asia kuin digitaalisuutta hyödyntävä oppiminen tai opetuksen tai oppimateriaalien digitalisoiminen.
Avoin oppimateriaali: Avoimilla oppimateriaaleilla (Open Educational Resources) tarkoitetaan minkä tahansa muotoisia ja millä tahansa välineellä käytettäviä, opetus ja oppimistarkoitukseen osittain suunniteltuja materiaaleja tai informaatiota, jotka on
- vapautettu yleiseen käyttöön (Public Domain) tai
- jaettu avoimella lisenssillä, joka antaa muille kuin tekijälle oikeuden maksuttomaan pääsyyn, uudelleenkäyttöön, uudelleen soveltamiseen, muokkaukseen ja edelleen jakamiseen.
Lisäksi avoimien oppimateriaalien määriä laskettaessa huomioidaan myös ennen linjauksen voimaantuloa laaditut oppimateriaalit, jotka on lisensoitu osittain avoimilla lisensseillä, jotka kieltävät materiaalin pohjalta muokattujen versioiden julkaisemisen, materiaalin kaupallisen hyödyntämisen tai molemmat (esimerkiksi ND- ja NC- ehtoja sisältävät Creative Commons -lisenssit).
Vaikka tutkimusjulkaisuja voidaan käyttää oppimateriaaleina etenkin ylemmillä koulutustasoilla ja vaikka siten tutkimusjulkaisujen avoimuus tekee näistä avoimia oppimateriaaleinakin, tämä linjaus koskee ennen kaikkea sellaisia oppimateriaaleja, jotka eivät ole ensisijaisesti tutkimusjulkaisuja. Lisäksi linjauksessa yhdeksi avoimeksi oppimateriaaliksi katsotaan pedagogisesti mielekäs ja oppimisessa hyödynnettävissä oleva kokonaisuus.
Avointen oppimateriaalien määritelmä seuraa UNESCOn 2019 oppimateriaalisuosituksessa annettua avointen oppimateriaalien määritelmää muuten, mutta siitä on poistettu maininta tutkimusmateriaaleista, joita käsitellään Tutkimusaineistojen ja -menetelmien avoimen saatavuuden linjauksessa.
Avoimet oppimis- ja opetuskäytännöt: Avoimilla oppimis- ja opetuskäytännöillä (Open Educational Practices) tarkoitetaan käytänteitä, joilla oppimisesta ja opetuksesta tehdään läpinäkyvää, jaettavaa ja jatkojalostettavaa. Tällaisia käytänteitä ovat esimerkiksi:
- vertaisoppiminen ja opetuksen kehittäminen opiskelijoiden, tutkijoiden ja opetushenkilökunnan ja muun yhteiskunnan välillä
- opiskelijoiden osallistaminen oppimispolkujensa suunnitteluun ml. oppilaitoksen ulkopuolella hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
- opetustarjonnan avaaminen laajalle yleisölle (esim. MOOC kurssit)
- opetuksen suunnitteluun ja järjestämiseen liittyvien aineistojen jakaminen ja jatkohyödyntäminen (esim. opetussuunnitelmat, arviointimenetelmät, ohjeistukset, kokemukset opettamisen toteutuksesta ja oppimisesta)
- avointen oppimateriaalien käyttö, jatkokehitys ja yhteiskehittely (esim. videot, podcastit, kirjalliset materiaalit).
Suomalainen korkeakoulu- ja tutkimusyhteisö: Suomalainen korkeakoulu- ja tutkimusyhteisö muodostuu osittain samoista toimijoista kuin Avoimen tieteen ja tutkimuksen julistuksessa määritelty suomalainen tutkimusyhteisö. Tarkemmin suomalaiseen korkeakoulu ja tutkimusyhteisöön kuuluvat:
- Suomen laeissa ja asetuksissa määritellyt yliopistot ja ammattikorkeakoulut
- suomalaisissa yliopistoissa ja ammattikorkeakouluissa toimiva opetus- ja tutkimushenkilöstö ja opetuksen sekä tutkimuksen tukihenkilöt
- suomalaisissa yliopistoissa ja ammattikorkeakouluissa toimivat opiskelijat erityisesti silloin, kun he osallistuvat oppimisen ja oppimateriaalien kehittämiseen
- suomalaiset avoimen korkeakouluopetuksen ja avoimen tutkimuksen infrastruktuuria kehittävät palveluntuottajat, kuten CSC – Tieteen tietotekniikan keskus
- muut suomalaisen tutkimusyhteisön muodostavat toimijat ja organisaatiot (esimerkiksi tutkimuslaitokset, tieteelliset seurat ja kirjastot) erityisesti silloin, kun ne toimivat opetuksen ja oppimateriaalien parissa ja osallistuvat avoimen oppimisen kehittämiseen; Avoimen tieteen ja tutkimuksen linjauksissa näitä kutsutaan muiksi avointa oppimista kehittäviksi organisaatioiksi.
Oppija: Oppijalla tarkoitetaan Avoimen tieteen ja tutkimuksen linjauksissa henkilöä, joka osallistuu suomalaisen korkeakoulun järjestämään koulutukseen tai on eri tavoin hakeutumassa tai hakeutunut siihen elämän eri vaiheissa tai muutoin hyödyntää suomalaisten korkeakoulujen tarjoamia oppimismahdollisuuksia. Oppijoihin sisältyvät suomalaisten korkeakoulujen tutkinto-opiskelijat, mutta oppija ei välttämättä ole tutkinto-opiskelija.
Avoimen oppimisen osaamisvaatimukset: Avointen oppimisen osaamisvaatimusten kansallisessa suosituksessa määritellään, mitä tietoja ja taitoja avoimen oppimisen osaajan pitäisi hallita. Osaamisvaatimukset muodostavat kolmiportaisen, kumuloituvan asteikon:
- avoimien oppimateriaalien hyödyntäjä ymmärtää avoimen oppimisen peruskäsitteet ja osaa sijoittaa ne laajempaan avoimen tieteen ja tutkimuksen kenttään, ymmärtää, millaisia oikeuksia ja velvollisuuksia tekijänoikeuslaki materiaalien hyödyntäjälle antaa ja asettaa, osaa löytää ja hyödyntää avoimia oppimateriaaleja ja muita materiaaleja omassa opetuksessaan tekijänoikeuksia ja lisenssiehtoja noudattaen sekä osaa arvioida avoimien oppimateriaalien laatua,
- avoimien oppimateriaalien laatija ymmärtää, millaisia oikeuksia ja velvollisuuksia tekijänoikeuslaki oppimateriaalien laatijalle antaa ja asettaa, osaa laatia, julkaista ja kuvailla avoimia oppimateriaaleja, ymmärtää avoimiin oppimateriaaleihin liittyviä tietosuoja ja tietoturvakysymyksiä sekä osaa osoittaa ansionsa avointen oppimateriaalien laatimisessa
- avoimen oppimisen vaikuttaja tuntee avoimia oppimis ja opetuskäytäntöjä, tietää, miten avoimia oppimateriaaleja ja avoimia verkkokursseja yhteiskehitetään, sekä tunnistaa avoimen oppimisen verkostoitumis- ja ansioitumiskäytäntöjä
Opetuksen suunnitteluun ja järjestämiseen liittyvän osaamisen jakaminen: Opetuksen järjestäjillä on monenlaista osaamista opetuksen suunnittelusta ja järjestämisestä. Osa voi olla kirjalliseen asuun tuotua eksplisiittistä tietoa, kuten erilaisia suunnitelmia opetettavan opintojakson kulusta tai käytettävistä menetelmistä. Osa taas voi olla implisiittisempää osaamista, esimerkiksi kokemuksia opetuksen toteuttamisesta. Tätä osaamistaan voi jakaa toisille monella tavalla, parhaimmillaan myös organisaatiorajojen yli. Kirjallisia tai muita materiaaleja voi suoraan jakaa toisille opetuksen järjestäjille, kun taas implisiittisempää osaamista voi jakaa esimerkiksi esitelmätilaisuuksissa tai epämuodollisena vertaisohjaamisena ja mentoroimisena.
Osaamisen tunnustaminen: Osaamisen tunnustamisella tarkoitetaan toimenpidettä, jossa oppijan osaaminen, joka vastaa suoritettavan tutkinnon perusteita, suoritettavan koulutuksen perusteita tai tutkintovaatimuksia, mutta on hankittu ja osoitettu toisessa yhteydessä sekä todennettu, sisällytetään osaksi tutkintoa. Osaamisen tunnustamista edeltää yleensä osaamisen tunnistaminen, jossa koulutustoimija selvittää oppijan esittämien asiakirjojen ja muiden mahdollisten selvitysten perusteella hänen osaamisensa sekä muut lähtökohtansa suhteessa vaatimuksiin ja tavoitteisiin. Osaamisen tunnistaminen ja osaamisen tunnustaminen muodostavat yhdessä vastaavan toimenpiteen kuin opintosuorituksen hyväksilukeminen, mutta tunnistettava ja tunnustettava osaaminen voi olla muutakin kuin opintosuorituksia
Avoimen oppimisen suunnitteluun ja toteutukseen osallistaminen: Oppijoita voi osallistaa avoimen oppimisen suunnitteluun ja toteutukseen monella tasolla. Yksittäinen oppija voi ensinnäkin suunnitella omaa avointa oppimistaan räätälöimällä itselleen koulutuksen erilaisista opintojaksoista. Lisäksi oppijoita voi yleisemmin osallistaa erilaisten avoimessa oppimisessa hyödynnettävien opintojaksojen suunnitteluun esimerkiksi kyselyiden tai työpajojen avulla. Myös opintojaksojen kehittäminen oppijoilta saadun palautteen avulla on avoimen oppimiseen suunnitteluun ja toteutukseen osallistamista.
Oppimistuotos: Oppimistuotos on oppimisen tuloksena syntynyt materiaali, esimerkiksi blogikirjoitus, video tai raportti.
Opetukseen ja arviointiin liittyvien aineistojen jakaminen: Opetukseen ja arviointiin liittyvien aineistojen jakamisella tarkoitetaan esimerkiksi opetussuunnitelmien, arviointimenetelmien sekä opettamisen toteutukseen ja oppimiseen liittyvien ohjeistusten ja kokemusten avointa jakamista.
MyData: MyDatalla (omadatalla) tarkoitetaan ihmiskeskeistä lähestymistapaa henkilöön liittyvän tiedon hallintaan. MyDatalla tavoitellaan sitä, että henkilö itse voi jatkokäyttää ja hallinnoida omia henkilöä koskevien tietojensa (jatko)käyttöä yhteentoimivalla, koneluettavalla ja selkeällä tavalla. MyDatalla voidaan tarkoittaa myös henkilötietojen osajoukkoa, jossa edellä mainitut ominaisuudet toteutuvat. MyDatan periaatteet ovat ihmiskeskeinen henkilötiedon hallinta, yksilö ”integraatiopisteenä” – eli tiedonliikkumisen mahdollistajana – yksilön voimaannuttaminen, tiedon siirrettävyys, läpinäkyvyys ja vastuullisuus sekä yhteentoimivuus. Näiden MyData-julistuksessa aukikirjoitettujen periaatteiden avulla voidaan tarkastella MyDatan toteutumisastetta
Kaikille avoin opetus: Opetus muodostaa avoimuuden kannalta jatkumon, jossa toisessa ääripäässä on kaikille avoimesti ja maksutta tarjolla oleva opetus, toisessa taas vainrajatulle ryhmälle (esimerkiksi tutkinto-opiskelijoille) tarkoitettu opetus. Käytännössä eri opetustilanteiden luokitteleminen jompaankumpaan ääripäähän tai niiden väliin voi olla vaikeaa: muuten avoimessa opetuksessa saatetaan resurssien vuoksi joutua rajaamaan esimerkiksi suoritusmerkintöjen antamista, kun taas esimerkiksi ensisijaisesti tutkinto-opiskelijoille tarkoitetun opetuksen seuraaminen saattaa olla muillekin mahdollista. Tässä linjauksessa määritellään kaikille avoimeen opetukseen kuuluvaksi kaikki opetus, joka on laajasti saatavilla ja johon kuka tahansa voi osallistua maksutta. Oppimissuorituksen myöntäminen kaikille avoimesta opetuksesta voi olla maksullista. Kaikille avoin opetus voi tapahtua lähiopetuksena, etäopetuksena tai hybridinä, esimerkiksi erilaisten avointen verkkokurssien avulla.
Avoimet osaamismerkit: Avoimia osaamismerkkejä (Open Badge) luodaan ja myönnetään osaamisen, taitojen ja saavutusten tunnistamiseen ja tunnustamiseen. Avoimet osaamismerkit liittyvät usein epävirallisen oppimisen näkyväksi tekemiseen. Avoimilla osaamismerkeillä pyritään tunnistamaan ja tunnustamaan esimerkiksi se, mitä opimme töissä, harrastuksissa tai erilaisissa luottamustehtävissä. Merkit nähdään keinona tukea elinikäistä oppimista sekä työllistymistä ja niillä pyritään ehkäisemään sosiaalista syrjäytymistä.
Avointen osaamismerkkien alkuperäinen ajatus ei ole pelkästään epävirallisen oppimisen näkyväksi tekeminen, vaan myös se, että parempaan osaamiseen tunnistamiseen päästään, kun organisaatioiden lisäksi myös henkilöt ja yhteisöt voivat tunnistaa ja tunnustaa omaa tai toistensa osaamista, taitoja ja saavutuksia.
Teknisestä näkökulmasta avoin osaamismerkki on kuva, joka sisältää metadataa. Metadata kertoo, kuka on myöntänyt merkin kenelle, mitä merkki tunnistaa ja tunnustaa ja millä kriteereillä. Metadata noudattaa Open Badge -standardia, jonka pohjalta voidaan tarkistaa, onko merkki aito ja onko se voimassa.
Oppimisanalytiikka: Oppimisanalytiikalla tarkoitetaan oppijasta ja oppimisprosessista kertyvien tietojen keräämistä, mittaamista, analysointia ja raportointia tarkoituksena ymmärtää sekä kehittää oppimista ja oppimisympäristöjä. Oppimisanalytiikka kerää, mittaa, analysoi ja raportoi opiskelusta kertyvää dataa, tekniset toiminnallisuudet on sisäänrakennettu uusimpiin oppimisalustoihin. Oppimisanalytiikka perustuu opiskelijan digitaalisiin jälkiin, joita hän opiskelunsa aikana jättää käytettyihin järjestelmiin.
Oppimisen ja opettamisen data: Oppimisen ja opettamisen datalla tarkoitetaan eri alustoihin oppimisen ja opetuksen prosessissa kertyvää tietoa.
Strategiset periaatteet ja niiden toteutumisen vastuut
Periaate 1: Laatu
Opetuksen ja sen yhteydessä kehitettyjen avoimien oppimateriaalien sisällön luotettavuutta ja muita laadun osatekijöitä arvioidaan avoimuuden ohella.
Periaatteen toteutumisen varmistaminen ja seuranta:
- Nykytilanteen kartoitus: Nykytilanteen kartoitus: Vuonna 2021 Avoimen tieteen koordinaatio selvittää, miten oppimisen ja oppimateriaalien yleisiä laatukriteerejä voi soveltaa avoimeen oppimiseen ja avoimiin oppimateriaaleihin, ja mitä muita laatukriteereitä tarvitaan.
- Jatkuva seuranta: Jatkuva seuranta: Kriteerien seurannan lisäksi yliopistot ja ammattikorkeakoulut varmistavat omissa laatujärjestelmissään, että panostukset avoimien oppimateriaalien ja muun avoimesti saatavilla olevan opetuksen laatimiseen ja hyödyntämiseen lisäävät opetuksen kokonaislaatua. Korkeakoulut varmistavat, että laadukasta lähiopetusta järjestetään, vaikka oppimateriaaleja ja opetusta on laajalti saatavilla avoimesti.
Periaate 2: Tekijänoikeus
Avoimen oppimisen ja avointen oppimateriaalien kehittämisessä ja hyödyntämisessä kunnioitetaan tekijänoikeuksia, tietosuojaa ja eettisiä käytäntöjä.
Periaatteen toteutumisen varmistaminen ja seuranta:
- Nykytilanteen kartoitus: Nykytilanteen kartoitus: Vuonna 2020 Avoimen tieteen koordinaatio kartoittaa, mitä sopimuksellisia sekä tekijänoikeuksiin, tietosuojaan ja lisensointiin liittyviä kysymyksiä on huomioitava oppimateriaaleja avattaessa.
- Jatkuva seuranta: Jatkuva seuranta: Kriteerien seurannan lisäksi Avoimen tieteen koordinaatio käynnistää vuoden 2021 aikana tutkimustuotosten immateriaalioikeuksiin (ml. niiden pohjalta laaditut oppimateriaalit) liittyvän selvityksen, jonka tarkoituksena on selkeyttää omistajuus ja sopimuskysymyksiä. Selvityksessä hyödynnetään korkeakoulujen sekä tutkimus ja opetusalan työntekijäjärjestöjen asiantuntemusta.
Periaate 3: Oppijoiden monimuotoisuus
Avoimen oppimisen ja avointen oppimateriaalien kehittämisessä huomioidaan niiden saavutettavuus ja soveltuminen monenlaisille oppijoille.
Periaatteen toteutumisen varmistaminen ja seuranta:
- Nykytilanteen kartoitus: Nykytilanteen kartoitus: Vuonna 2021 Avoimen tieteen koordinaatio kartoittaa ja tunnistaa kriteerit oppimateriaalien saavutettavuudelle. Viimeistään vuonna 2022 tunnistetaan kriteerit oppijoiden moninaisuuden ja sisältöjen vastuullisuuden huomioimiselle avoimessa oppimisessa ja oppimateriaaleissa.
- Jatkuva seuranta: Jatkuva seuranta: Osana avoimen tieteen kansallista seurantaa.
Periaate 4: Meritoituminen
Oppimisen ja oppimateriaalien avoimuuden kehittämiseen tehtyä työtä arvostetaan meritoitumiskriteereissä ja työtehtävien suunnittelussa.
Periaatteen toteutumisen varmistaminen ja seuranta:
- Nykytilanteen kartoitus: Nykytilanteen kartoitus: Vuonna 2021 Avoimen tieteen koordinaatio tunnistaa hyvät käytännöt, miten oppimisen ja oppimateriaalien avoimuuden kehittäminen huomioidaan työtehtävissä ja miten siitä meritoidutaan. Lisäksi Avoimen tieteen koordinaatio suunnittelee yhdessä CSC:n, korkeakoulujen ja muiden avointa oppimista kehittävien organisaatioiden kanssa meriittien arvioimista tukevia mittareita ja tietopohjaa
- Jatkuva seuranta: Jatkuva seuranta: Osana avoimen tieteen kansallista seurantaa.
Oppimateriaalien avoin saatavuus
Tavoitteet ja niiden edellyttämät toimenpiteet
Tavoite 1: Avointen oppimateriaalien hyödyntäminen ja laatiminen
Vuoteen 2025 mennessä korkeakouluissa hyödynnetään ja laaditaan avoimia oppimateriaaleja laajasti.
Tavoitteen vaatimat toimenpiteet:
- FAIR-suositus avoimista oppimateriaaleista. Viimeistään vuonna 2022 Avoimen tieteen koordinaatio laatii yhdessä korkeakoulujen ja muiden avointa oppimista kehittävien organisaatioiden kanssa yhteisen suosituksen käytännöistä ja työkaluista, joilla varmistetaan avoimien oppimateriaalien löydettävyys, yhteentoimivuus, uudelleenkäytettävyys ja jatkokehitettävyys.
- Avoin verkkokurssi. Viimeistään vuonna 2022 Avoimen tieteen koordinaatio selvittää mahdollisuuksia luoda yhdessä CSC:n kanssa avoimen verkkokurssin, jonka suorittaminen antaa avoimien oppimateriaalien laatimiseen ja hyödyntämiseen tarpeelliset valmiudet.
- Osaamisvaatimukset. Viimeistään vuonna 2023 Avoimen tieteen koordinaatio määrittelee yhdessä korkeakoulujen ja muiden avointa oppimista kehittävien organisaatioiden kanssa avoimien oppimateriaalien osaamisvaatimukset, jotka kertovat, mitä taitoja opettajan on avoimien oppimateriaalien laatimisessa ja hyödyntämisessä hyvä hallita.
- Ohjeet. Korkeakoulut ja muut avointa oppimista kehittävät organisaatiot laativat tämän linjauksen ja sitä täsmentävien suositusten pohjalta avoimista oppimateriaaleista omat ohjeensa, jotka neuvovat esimerkiksi sopimuksellisista asioista, lisensseistä, oppimateriaalien avaamisen työkaluista, suositelluista jakamispaikoista sekä avoimien oppimateriaalien löytämisestä ja hyödyntämisestä.
- Tuki ja koulutus. Korkeakoulut ja muut avointa oppimista kehittävät organisaatiot tarjoavat avoimien oppimateriaalien laatijoille tukea ja koulutusta lisensointiin, avoimuuteen ja sen käytännön toteuttamiseen liittyvissä kysymyksissä.
- Seuranta. Osana avoimen tieteen kansallista seurantaa selvitetään säännöllisesti organisaatioiden valmiuksia tukea avoimien oppimateriaalien laatimista.
Tavoite 2: Avoimien oppimateriaalien määrä ja laatu
Vuoteen 2025 mennessä korkeakouluasteen avoi-mien oppimateriaalien määrä on kasvanut moninkertaiseksi ja laatu on parantunut oppimista paremmin palvelevaksi.
Tavoitteen vaatimat toimenpiteet:
- Palkinto. Viimeistään vuonna 2021 Avoimen tieteen koordinaatio kehittää palkinnon, joka jaetaan vuosittain oppimisen ja oppimateriaalien avoimuuden kehittämisessä ansioituneelle henkilölle tai ryhmälle.
- Rahoitusmekanismit. Viimeistään vuonna 2023 Avoimen tieteen koordinaatio selvittää rahoitusmekanismeja avointen oppimateriaalien kehittämiselle vertailemalla myös kansainvälisiä esimerkkejä.
- Kuvailu. Avoimien oppimateriaalien tekijöiden suositellaan kuvailemaan laatimansa avoimet oppimateriaalit Avointen oppimateriaalien kirjastoon.
- Rajapinnat. Korkeakoulut ja muut avointa oppimista kehittävät organisaatiot etsivät Avointen oppimateriaalien kirjaston kanssa menetelmiä, joilla organisaatioiden omiin varantoihin tallennetut avoimet oppimateriaalit tallentuvat myös Avointen oppimateriaalien kirjastoon.
- Kustannusmalli. Viimeistään vuonna 2023 korkeakoulut ja keskeiset rahoittajat sopivat UNIFIn ja ARENEn avustuksella, miten oppimateriaalien avoimen saatavuuden edistämisestä syntyvät kustannukset jakautuvat, ja tukevat sopimansa mallin mukaisesti avointen oppimateriaalien laatimista ja päivittämistä.
- Tutkimusrahoitus. Tutkimusrahoittajat huomioivat tutkimustulosten pohjalta laadittavat avoimet oppimateriaalit myönteisesti rahoituspäätöksissä.
- Yhteistyö. Korkeakoulut ja muut avointa oppimista kehittävät organisaatiot suunnittelevat ja toteuttavat yhteisiä hankkeita, joissa edistetään kaikkien hankkeeseen osallistujien valmiuksia avoimien oppimateriaalien kehittämiseen, kehitetään yhdessä laadukkaita avoimia oppimateriaaleja ja luodaan verkostoja avoimien oppimateriaalien markkinoimiseen.
- Muut koulutusasteet. Korkeakoulut ja muut avointa oppimista kehittävät organisaatiot suunnittelevat ja toteuttavat muiden koulutusasteiden kanssa yhteistyöhankkeita, joissa hyödynnetään korkeakouluasteen avoimia oppimateriaaleja.
-
Seuranta. Osana avoimen tieteen seurantaa luodaan ja otetaan käyttöön prosessi seuraamaan korkeakouluasteen avoimien oppimateriaalien laatua ja määrää.
- i) Avointen oppimateriaalien kirjasto kokoaa vuosittain tietoja sinne kuvailtujen sekä sieltä ladattujen korkeakoulutusasteen oppimateriaalien määristä eri koulutusaloilla ja eri kielillä.
- ii) Avointen oppimateriaalien kirjasto kokoaa tietoja sinne tallennettujen korkeakouluasteen oppimateriaalien päivittämisestä ja saavutettavuudesta.
- iii) Selvitetään säännöllisesti eri alojen opettajien ja opiskelijoiden näkemyksiä avoimien oppimateriaalien laadun ja määrän riittävyydestä.
- iv) Säännöllisesti Oppimisen avoimuuden asiantuntijaryhmän asiantuntemusta hyödyntäen määritellään kohtien (i)–(iii) tuloksille riittävyyden tasot aiempien vuosien kehityksen perusteella.
- v) Säännöllisesti julkaistaan kohtien (i)–(iv) perusteella raportti oppimateriaalien avoimuuden kehityksestä korkeakoulu ja tutkimusyhteisössä.
Tavoite 3: Tunnettuus
Vuoteen 2025 mennessä Suomi tunnetaan korkeakouluasteen avoimien oppimateriaalien edelläkävijänä ja edistäjänä.
Tavoitteen vaatimat toimenpiteet:
- Käyttö ja arvostus EUn tasolla. Suomalainen korkeakoulu ja tutkimusyhteisö osallistuu avoimien oppimateriaalien käytön ja arvostuksen edistämiseen ja tutkimiseen EU:n tasolla.
- Viestintä. Avoimen tieteen koordinaatio viestii avoimista oppimateriaaleista, niitä koskevasta linjauksesta ja yhteisesti laadituista suosituksista sekä avoimeen oppimiseen liittyvistä palveluista ja hankkeista sekä Suomessa että kansainvälisesti.
- Tiedotus. Korkeakoulut ja muut avointa oppimista kehittävät organisaatiot tiedottavat avoimista oppimateriaaleista ja niihin liittyvistä käytänteistä organisaation sisällä sekä kumppaneilleen ja laajemmalle yleisölle kansallisesti ja kansainvälisesti.
- Kansainvälinen yhteistyö. Suomalaiset korkeakoulut ja muut avointa oppimista kehittävät organisaatiot sekä avoimen tieteen koordinaatio osallistuvat kansainvälisiin ja erityisesti EU:n yhteistyöhankkeisiin, joiden tavoitteena on edistää avointen oppimateriaalien kehittämistä ja hyödyntämistä.
-
Tutkimus. Viimeistään vuonna 2023 Avoimen tieteen koordinaatio selvittää yhdessä korkeakoulujen, tutkimusrahoittajien ja muiden avointa oppimista kehittävien organisaatioiden kanssa mahdollisuuksia hankkeeseen, joka tutkii korkeakoulujen avoimien oppimateriaalien laatua, määriä, käyttöä ja arvostusta Euroopan Unionin maissa.
- i) Tutkimushanke selvittää ja luo tutkimusmenetelmiä, joilla eri maissa ja eri kielillä julkaistujen avoimien oppimateriaalien käyttöä ja arvostusta voidaan arvioida tasavertaisesti.
Avoimet oppimis- ja opetuskäytännöt
Tavoitteet ja niiden edellyttämät toimenpiteet
Tavoite 1: Korkeakoulujen tuki
Vuoteen 2025 mennessä korkeakoulut hyödyntävät avoimia oppimis- ja opetuskäytäntöjä ja tukevat opetuksen ja oppimisen yhteistyötä, yhteisöllisyyttä ja jakamista.
Tavoitteen vaatimat toimenpiteet:
- Johtaminen, laatutyö ja kannustimet. Vuoteen 2024 mennessä korkeakouluilla on käytössä linjaus, joka ohjaa avoimen oppimisen johtamista, laatutyötä sekä henkilöstön meritoitumis ja kannustinjärjestelmiä tukemaan avoimia oppimis ja opetuskäytänteitä.
-
Palvelujen avoimuus. Viimeistään vuodesta 2024 alkaen korkeakoulut edistävät opetusta tukevien palveluiden järjestämisessä avoimuutta, kuten avoimen datan, avoimien oppimis ja yhteistyöalustojen ja avoimen lähdekoodin ohjelmistojen hyödyntämistä sekä palveluiden hankinnan läpinäkyvyyttä.
- i) Korkeakoulujen opetuksen, tietohallinnon ja kirjastojen verkostot edistävät yhteistyössä opetuksessa käytettävien avointen oppimis ja yhteistyöalustojen ja ohjelmistojen sekä avoimen oppimisen palveluiden yhteentoimivuutta.
-
Osaaminen avoimista oppimis- ja opetuskäytännöistä. Viimeistään vuodesta 2024 alkaen korkeakouluja tutkimusyhteisössä kehitetään osaamista avoimista oppimis ja opetuskäytännöistä.
- i) Avoimen tieteen ja tutkimuksen koordinaatio yhteistyössä korkeakoulujen ja muiden avointa oppimista edistävien organisaatioiden kanssa luo avoimien oppimis ja opetuskäytäntöjen osaajaverkoston.
- ii) Korkeakoulu ja tutkimusyhteisö vakiinnuttaa avoimen oppimisen osaamisvaatimukset osaksi opettajankoulutuksia.
- iii) Korkeakoulut mahdollistavat, että henkilöstö voi kehittää osaamistaan avoimista oppimis ja opetuskäytännöistä.
- Osaamisen jakaminen. Viimeistään vuodesta 2024 alkaen korkeakoulut kannustavat henkilöstöään jakamaan opetuksen suunnitteluun ja järjestämiseen liittyvää osaamista.
Tavoite 2: Tuki oppijoille
Vuoteen 2025 mennessä oppijoille tarjotaan mahdollisuuksia ja tukea avoimeen oppimiseen.
Tavoitteen vaatimat toimenpiteet:
- Osaamisen tunnustaminen. Korkeakouluissa tunnustetaan monipuolisesti avoimen oppimisen kautta saatu osaaminen.
- Saatavuus ja saavutettavuus. Korkeakoulut tarjoavat keinoja ja tukea oppimisen saatavuuden, saavutettavuuden ja esteettömyyden parantamiseen.
- Oppijoiden osallistaminen. Korkeakouluissa osallistetaan oppijoita avoimen oppimisen ja opetuksen suunnitteluun ja toteutukseen. i) Viimeistään vuodesta 2024 korkeakouluissa on valmiina käytännöt oppijoiden osallistamiseen.
- Avoimen tieteen ja oppimisen osaaminen. Viimeistään vuodesta 2023 alkaen korkeakoulut tukevat oppijoiden osaamista avoimeen tieteeseen ja oppimiseen liittyvissä teemoissa, kuten lisenssikäytännöissä ja tekijänoikeuksissa.
- Oppimistuotosten avoin jakaminen. Viimeistään vuodesta 2025 alkaen korkeakoulut kannustavat oppijoita jakamaan oppimistuotoksiaan avoimesti ja hyödyntämään muiden oppijoiden avaamia materiaaleja avoimen oppimisen laatukriteerejä soveltaen. i) Korkeakouluissa edistetään oppijalle vapaaehtoista avointa jakamis ja yhteistyökulttuuria tuomalla esiin avoimen jakamisen tuomia yhteistyö, vertaiskehitys ja käyttömahdollisuuksia ja kertomalla avoimen jakamisen riskeistä. ii) Vuodesta 2023 alkaen korkeakoulut yhdessä avoimen tieteen ja tutkimuksen koordinaation kanssa lisäävät opettajien ymmärrystä tekijänoikeuksien asettamista ehdoista oppijoiden tuottamien materiaalien avoimelle jakamiselle. iii) Vuoteen 2024 mennessä korkeakoulut ovat kehittäneet ohjeet ja toimintamallit oppimistuotosten avoimeen jakamiseen. iv) Vuodesta 2024 alkaen avoimen tieteen seurannassa huomioidaan, miten oppijoille on tarjolla tietoa oppimistuotostensa avoimesta jakamisesta.
- Opetuksen ja arvioinnin aineistot. Viimeistään vuodesta 2024 alkaen korkeakoulut kannustavat opettajia jakamaan avoimesti oppijoille opetukseen ja arviointiin liittyviä aineistoja.
- OmaData. Vuoteen 2024 mennessä korkeakoulut Digivisio 2030 hankkeessa alkavat suunnittelemaan, miten omaan oppimiseen liittyvä tieto on oppijan hyödynnettävissä MyData-periaatteiden mukaisesti.
Tavoite 3: Yhteiskunnallinen vuorovaikutus
Vuoteen 2025 mennessä avoin oppiminen on merkittävä osa korkeakoulu- ja tutkimusyhteisön yhteiskunnallista vuorovaikutusta.
Tavoitteen vaatimat toimenpiteet:
-
Kaikille avoin opetus. Korkeakoulut lisäävät kaikille avointa opetusta.
- i) Korkeakoulut selventävät ja julkisesti tiedottavat, miten voi osallistua kaikille avoimeen opetukseen, mukaan lukien lähiopetuksen.
- ii )Viimeistään vuodesta 2024 alkaen korkeakoulut kehittävät alustoja ja palveluita, jotka mahdollistavat opetuksen digitaalisen avaamisen.
- iii) Viimeistään vuodesta 2023 alkaen korkeakoulut tekevät kansallisesti ja kansainvälisesti yhteistyötä kaikille avoimen opetuksen kehittämisessä ja toteuttamisessa.
- Avoimet osaamismerkit. Korkeakoulut myöntävät alan standardien mukaisia avoimia osaamismerkkejä tai suoritusmerkintöjä avoimen oppimisen suorituksista.
- Tiedeviestintä ja tiedekasvatus. Korkeakoulut ja muut avointa oppimista edistävät organisaatiot toteuttavat yhteistyössä tiedeviestintääOppiminen-alaviite-4 ja tiedekasvatustaOppiminen-alaviite-5 Tiedonjulkistamisen neuvottelukunnan sekä Tieteellisten seurain valtuuskunnan suositusten mukaisesti.
-
Oppimisen ja opettamisen data. Viimeistään vuodesta 2023 alkaen korkeakoulut suunnittelevat oppimisen ja opettamisen datan jakamista avoimesti ja vastuullisen aineistonhallinnan käytäntöjä noudattaen.
- i) Vuoteen 2023 mennessä korkeakoulut sopivat Digivisio 2030 hankkeessa oppimisen ja opettamisen datan avaamisen hyvistä käytännöistä.
- ii) Vuoteen 2024 mennessä korkeakoulut alkavat suunnitella Digivisio 2030 hankkeessa oppimisen ja opettamisen datan avaamisen mahdollistavia palveluita.
- Yhteistyö ja tutkimus. Korkeakoulut ja muut avointa oppimista edistävät organisaatiot tekevät kansallista ja kansainvälistä yhteistyötä avoimen oppimisen kehittämisessä ja tutkimisessa.
Oppimisen ja oppimateriaalien avoimuus, Oppimisen ja oppimateriaalien sekä tutkimusjulkaisujen avoimuus. Korkeakoulu- ja tutkimusyhteisön kansallinen linjaus ja toimenpideohjelma 2021–2025: Opinnäytetöiden avoimuuden osalinjaus
Opinnäytetöiden avoin saatavuus
Avoimen tieteen ja tutkimuksen julistuksessa todetaan: “Tutkimusyhteisössä vastuullinen avoimuus on osa tutkimuksen arkea läpi koko tutkimusprosessin, ja tutkimusorganisaatioissa on tätä tukevat arviointikäytännöt, kannustimet ja palvelut.” 4 Tämä koskee myös opinnäytetyöprosessia, ja tämä avoimuuden osalinjaus koskee kaikkia korkeakoulujen opinnäytetöitä (tutkintoon johtavat kandidaatintutkielmat, pro gradu työt, syventävien opintojen opinnäytetyöt, AMK ja YAMK-opinnäytetyöt, lisensiaatintyöt ja väitöskirjat).
Tutkimuksen avoimuudella mahdollistetaan tutkimustulosten laajempi käyttö tutkimusyhteisössä ja yhteiskunnassa, mikä lisää tutkitun tiedon vaikuttavuutta, sivistystä ja innovaatioita. Avoimuuden ja prosessin läpinäkyvyyden on tarkoitus myös tukea tutkimuksen laatua. Ammattikorkeakoulukontekstissa opinnäytetyö on asiantuntemusta edellyttävä ja osoittava tehtävä, jossa huomioidaan työelämän haasteiden näkökulmat, jolloin avoimuudesta voidaan katsoa olevan hyötyä erityisesti ammatillisesta näkökulmasta. Opinnäytetöiden avoimen saatavuuden osalinjaus on tehty palvelemaan näitä perustavoitteita opinnäytetöiden näkökulmasta.
Julkisessa oppilaitoksessa tehty opinnäytetyö on lähtökohtaisesti julkinen asiakirja 5 Opinnäytetyön julkisuus tarkoittaa, että työn metatiedot ovat esillä ja opinnäytetyö on suoraan tai pyydettäessä saatavilla. Tekijänoikeus ei PohjoisSuomen hallinto-oikeuden vuonna 2019 antaman päätöksen mukaan rajoita tiedon antamista julkisesta asiakirjasta, eikä tekijän lupaa toimittamiseen tarvita 6 Kaikki opinnäytetyöt ovat julkisia, mutta julkisuuden lisäksi tarvitaan toimia ja osaamista avoimuuden edistämiseksi julkaisemisen ja oppimisen näkökulmista.
Avoimuus on tieteen ja tutkimuksen perusarvo sekä osa vastuullista tutkimus ja opetustoimintaa ja oppimista. Välittömän avoimen saatavuuden tavoitteena on osaltaan nostaa tieteen ja tutkimuksen tasoa sekä lisätä niiden yhteiskunnallista vaikuttavuutta ja näkyvyyttä 7 Opetus ja kulttuuriministeriön ohjeen 8 mukaan yliopistojen ja ammattikorkeakoulujen tulee huolehtia, että opinnäytetöihin ei sisällytetä salassa pidettävää aineistoa, ja että opinnäytetyöt ovat julkisia heti hyväksymisen jälkeen. Jos opinnäytetyön tutkimusaineistoon sisältyy salassa pidettävää materiaalia, se on sijoitettava tausta tai liitännäisaineistoon, ei julkiseen opinnäytetyöhön. Julkisuuslaki määrittelee, mitä tietoja tulee pitää salaisena. 9
Maanpuolustuskorkeakoululla ja Poliisiammattikorkeakoululla on tarvittaessa mahdollisuus poiketa opinnäytetyön julkisuusvaatimuksesta turvaluokitukseen vedoten. Opinnäytetyön avoimuus tarkoittaa työn avaamista siten, että se on verkossa maksutta saatavilla. Joidenkin oppiaineiden opinnäytetöissä voi olla myös osia, kuten tapahtumia tai taiteellisia töitä, joita ei voida avata. Käytännössä opinnäytetyöstä voidaan avata lähinnä arkistointikelpoinen osa. Avoimuus ja avoimuuden aste ovat opinnäytteen tekijän valittavissa, mutta organisaation ja ohjaajan on varmistettava, että jokaisella opinnäytetyön tekijällä on mahdollisuus avoimuuteen sekä avoimuuden asteen määrittämiseen, muun muassa tarjoamalla tekijälle avoimuuden mahdollistava infrastruktuuri ja opastus. Opinnäytetyöt eivät ole lähtökohtaisesti julkaisuja, mutta väitöskirjat ovat myös tutkimusjulkaisuja. Samoin opinnäytetöihin sisältyvät artikkelit ovat julkaisuja, joihin sovelletaan Tutkimusjulkaisujen avoimen saatavuuden linjausta. Opinnäytetyöt tarjotaan yleensä avoimesti saataville julkaisuarkistossa (esim. Theseus, organisaation julkaisuarkisto).
Opinnäytetyön vastuullinen avaaminen
Korkeakoulujen tehtäviin kuuluu tarjota opinnäytetyön ohjaajille ja tekijöille tukea ja opastusta opinnäytetöiden vastuulliseen avaamiseen. Olennaisena osana tukeen ja opastukseen kuuluu ohjeistaa, mitä lakeja (muun muassa tietosuoja-asetus, tekijänoikeuslaki) ja hyvän tieteellisen käytännön periaatteita opinnäytetöitä julkistettaessa ja mahdollisesti avattaessa pitää noudattaa. Ohjeistuksessa on hyvä neuvoa esimerkiksi, että opinnäytetöitä julkistettaessa ja avattaessa on kunnioitettava mahdollisten kolmansien osapuolien tekijänoikeuksia esimerkiksi käytettyjen kuvien osalta, ja että tutkimuskohteiden yksityisyydensuojaa on kunnioitettava. Korkeakoulujen tulee varmistaa, että opinnäytetyön ohjaajilla ja tekijöillä on tarpeeksi tukea ja ohjeistusta kaikkia opinnäytetöitä koskevien saavutettavuusvaatimusten täyttämiseen. Digitaalisen saavutettavuuden vähimmäisvaatimukset määritellään Laissa digitaalisten palveluiden tarjoamisesta, ja lisäksi opinnäytetöiden saavutettavuutta edellyttää Oppimisen ja oppimateriaalien avoimuuden kansallisen linjauksen kolmas periaate. Tarvittavaan tukeen sisältyvät esimerkiksi mallipohjat saavutettavien opinnäytetöiden tekemiseen.
Korkeakoulujen olisi syytä tarjota myös tukea ja ohjeistusta sopivan lisenssin valintaan, jos tekijä päättää avata opinnäytetyönsä. Avaamisessa tulee pääsääntöisesti hyödyntää Creative Commons eli CC-lisenssejä (ks. sanasto), koska laajalti levinneinä ne kertovat lukijalle ymmärrettävästi, miten hän saa opinnäytetyötä hyödyntää. Opinnäytetyön metatietojen avaamisessa kannattaa yleensä hyödyntää CC0-lisenssiä, joka mahdollistaa metatietojen vaivattoman jakamisen järjestelmästä toiseen. Opinnäytetyön ohjaajan vastuulla on ohjata tekijää vastuulliseen avaamiseen liittyvissä kysymyksissä korkeakoulun ohjeistusten ja tuen avulla. Opinnäytetyön tekijän vastuulla on viime kädessä noudattaa annettuja ohjeita.
Opinnäytetyön avaamisesta meritoituminen ja muut hyödyt
Avoimesti saatavilla oleva opinnäytetyö tavoittaa suuremman yleisön, ja avoimuus lisää työn vaikuttavuutta, kun muut opiskelijat ja tutkijat voivat hyödyntää jo tehtyä työtä. Avoimen tieteen ansioita, kuten aineistojen, menetelmien ja julkaisujen avaamista, pitäisi huomioida monipuolisemmin arvioinnissa, ja kansallisissa ja kansainvälisissä suosituksissa pyritäänkin vähentämään viittausmäärien painoarvoa erilaisissa arvioinneissa. 10
Avoin opinnäytetyö löytää lukijansa myös tiede ja tutkimusyhteisön ulkopuolella, ja avointa opinnäytetyötä voi käyttää käyntikorttina ja osaamisen näyttönä työuran alussa. Niin yritykset kuin asiantuntijaorganisaatiotkin voivat hyödyntää tuloksia käytännön ratkaisuissa ja kehittämistyössä. Koska yhteiskunnallinen vaikuttavuus on tärkeä osa akateemista meritoitumisjärjestelmää, opinnäytetyön jatkokäyttö tutkimusmaailman ulkopuolella hyödyttää myös sen laatijaa. Korkeakoulun näkökulmasta avoimet opinnäytetyöt kertovat koulutuksen tuottamasta osaamisesta sekä toiminnan vaikuttavuudesta ja laadusta 11 Opinnäytetyön avaaminen ja sen avoimuuden aste on aina opinnäytetyön tekijän valinta, jossa hän ottaa huomioon myös mahdollisen yhteistyökumppanin ja lainsäädännön. Näin ollen opinnäytetyön ohjaaja ei suoraan meritoidu opinnäytetyön avaamisesta.
Opinnäytetyöiden avoimen saatavuuden osalinjaustavoite ja sen edellyttämät toimenpiteet
Type | DocumentType:Policy |
---|---|
Name (fi) | Oppimisen ja oppimateriaalien sekä tutkimusjulkaisujen avoimuus. Korkeakoulu- ja tutkimusyhteisön kansallinen linjaus ja toimenpideohjelma 2021–2025: Opinnäytetöiden avoimuuden osalinjaus |
Name (sv) | Öppen utbildning och öppna lärresurser samt öppen tillgång till forskningspubliktioner. Policy och åtgärdsprogram för det finländska högskole- och forskarsamfundet 2021–2025: Delpolicy för öppen tillgång till lärdomsprov |
Name (en) | Open education and educational resources, open access to scholarly publications. National policy and executive plan by the higher education and research community for 2021–2025: Policy component for open access to theses |
Description (fi) | Avoimen tieteen ja tutkimuksen julistuksessa todetaan: “Tutkimusyhteisössä vastuullinen avoimuus on osa tutkimuksen arkea läpi koko tutkimusprosessin, ja tutkimusorganisaatioissa on tätä tukevat arviointikäytännöt, kannustimet ja palvelut.” Tämä koskee myös opinnäytetyöprosessia, ja tämä avoimuuden osalinjaus koskee kaikkia korkeakoulujen opinnäytetöitä (tutkintoon johtavat kandidaatintutkielmat, pro gradu -työt, syventävien opintojen opinnäytetyöt, AMK- ja YAMK-opinnäytetyöt, lisensiaatintyöt ja väitöskirjat).
Tutkimuksen avoimuudella mahdollistetaan tutkimustulosten laajempi käyttö tutkimusyhteisössä ja yhteiskunnassa, mikä lisää tutkitun tiedon vaikuttavuutta, sivistystä ja innovaatioita. Avoimuuden ja prosessin läpinäkyvyyden on tarkoitus myös tukea tutkimuksen laatua. Ammattikorkeakoulukontekstissa opinnäytetyö on asiantuntemusta edellyttävä ja osoittava tehtävä, jossa huomioidaan työelämän haasteiden näkökulmat, jolloin avoimuudesta voidaan katsoa olevan hyötyä erityisesti ammatillisesta näkökulmasta. Opinnäytetöiden avoimen saatavuuden osalinjaus on tehty palvelemaan näitä perustavoitteita opinnäytetöiden näkökulmasta. |
Description (sv) | I Deklarationen för öppen vetenskap och forskning konstateras att "[a]nsvarsfull öppenhet är en del av forskningssamfundets vardag genom hela forskningsprocessen. Forskningsorganisationerna har utvärderingspraxis, incitament och tjänster som stöder öppen vetenskap och forskning." Detta gäller också lärdomsprovsprocessen, och denna delpolicy omfattar alla lärdomsprov som genomförs vid högskolor (kandidatavhandlingar som leder till examen, avhandlingar pro gradu, lärdomsprov för fördjupade studier i medicin, odontologi och veterinärmedicin, examensarbeten för yrkeshögskoleexamen och högre yrkeshögskoleexamen, licentiatavhandlingar samt doktorsavhandlingar).
Öppenhet i forskning möjliggör bredare användning av forskningsresultat i forskningssamfundet och samhället, vilket ökar den forskningsbaserade kunskapens genomslag samt bildning och innovation. Processens öppenhet och transparens ska också främja forskningens kvalitet. Sett ur yrkeshögskolesynvinkel kräver och demonstrerar ett lärdomsprov sakkunskap, och det beaktar också olika aspekter på arbetslivets utmaningar. Därmed kan öppenhet ses som särskilt värdefullt ur ett yrkesperspektiv. Delpolicyn för öppen tillgång till lärdomsprov är utformad för att tillgodose dessa grundläggande mål ur lärdomsprovens perspektiv. |
Description (en) | The Declaration for Open Science and Research states that "In the research community, responsible openness is a part of everyday research throughout the research process, and research organisations have assessment practices, incentives, and services in place to support this." This also applies to the thesis process, and this policy component on open access to theses applies to all theses completed in higher education institutions (bachelor’s and master’s theses at universities and universities of applied sciences, advanced studies theses, licentiate theses, and doctoral theses).
Open science enables a broader use of research results by the research community and society, thus increasing the impact of research as well as the level of scholarship and innovation in society. Openness and the transparency of the process are also intended to support the quality of research. In the context of universities of applied sciences, a thesis is a task that requires and demonstrates expertise and takes into account aspects of the challenges of working life, thus making openness particularly useful from a professional point of view. The policy component on open access to theses has been developed to serve these basic objectives from the perspective of theses. |
Field | Domain:ScholarlyPublications |
Validity start | 2020 |
Validity End | 2025 |
Tags | |
Has part | |
Is part of |
Sections
Ordinal | Name (fi) | Name (sv) | Name (en) | Type | |
---|---|---|---|---|---|
1 | Laatu | Kvalitet | Quality | Periaate | show / edit |
2 | Tekijänoikeus | Upphovsrätt | Copyright | Periaate | show / edit |
3 | Oppijoiden monimuotoisuus | De lärandes diversitet | Diversity of learners | Periaate | show / edit |
4 | Meritoituminen | Meritering | Merit | Periaate | show / edit |
Tavoite 1: Opinnäytetyöt ovat avoimesti saatavilla.
Kaikki vuodesta 2025 eteenpäin hyväksytyt opinnäytetyöt ovat avoimesti saatavilla.
Tavoitteen vaatimat toimenpiteet:
- Kaikilla opinnäytetyön tekijöillä on tasavertainen mahdollisuus julkaista opinnäytetyönsä avoimesti.. Kaikilla opinnäytetyön tekijöillä on tasavertainen mahdollisuus julkaista opinnäytetyönsä avoimesti. riippumatta esimerkiksi arvosanasta, tutkimusalasta, rahoituspohjasta tai uravaiheesta.
- Vuoteen 2025 mennessä korkeakoulut tarjoavat opinnäytetöiden ohjaajille ja tekijöille tukea ja opastusta opinnäytetöiden vastuulliseen avaamiseen. Opinnäytetyön ohjaajilla ja tekijöillä on tarvittava osaaminen opinnäytetöiden vastuulliseen avaamiseen..
- Korkeakoulut suosittelevat opinnäytetöiden arkistointikelpoisen osan Creative Commons -lisensointia tekijänoikeudet huomioiden. Alakohtaisesti voidaan käyttää myös muita avoimia lisenssejä, esimerkiksi avointen lähdekoodien lisenssit. 1. Korkeakoulut laativat opinnäytetöiden ohjaajille ja tekijöille ohjeistuksen opinnäytetöiden vastuulliseen avaamiseen. 2. Organisaatiot tarjoavat opinnäytetyön ohjaajalle ja tekijälle tukea sopivan avoimen lisenssin valinnassa. Kolmansien osapuolten oikeuksiin on kiinnitettävä huomiota lisensoinnissa..
- Opinnäytetöiden metatiedot, poisluettuna tiivistelmät, julkaistaan avoimesti CC0-lisenssillä.1. Organisaatiot tarjoavat tukea ja opastusta metatiedon tuottamiseen..
- Vuoteen 2025 mennessä korkeakoulu tarjoaa opinnäytetöihin sopimusmallipohjan yhteistyöhön yritysten ja muiden (kuten tutkimuslaitosten) kanssa. Sopimusmallin osana määritellään avoimuuden ehdot..
- Vuoteen 2025 mennessä korkeakoulu tarjoaa opinnäytetöihin sopimusmallipohjan yhteistekijyyttä varten, minkä avulla määritellään avoimuuden ehdot..
- Vuodesta 2025 lähtien korkeakoulu tukee ja kouluttaa opinnäytetyön ohjaajaa ja tekijää aineistonhallinnassa. Opinnäytetyön tekijä laatii aineistonhallintasuunnitelman opinnäytetyön tason vaatimassa laajuudessa, jos opinnäytteessä käsitellään tutkimusaineistoa. 1. Sekä ohjaaja että opinnäytetyön tekijä hallitsevat ja osaavat soveltaa FAIR-periaatteita. Organisaatio tarjoaa niiden hallintaan tukea esim. ohjeiden muodossa. Jos opinnäytetöihin sisältyviä tutkimusaineistoja avataan, niiden osalta menetellään Tutkimusaineistojen ja -menetelmien avoimen saatavuuden linjauksenmukaisesti..
- Saavutettavuusvaatimukset koskevat kaikkia opinnäytetöitä. Korkeakoulut tarjoavat opinnäytetöiden tekijälle saavutettavan mallipohjan tekstimateriaalille sekä ohjeet ja tukea sen käyttöön. Myös muihin opinnäytetyömuotoihin tarjotaan tukea, jotta tekijä pystyy tekemään niistä saavutettavia..
- Opinnäytetöihin sisältyvien artikkeleiden osalta menetellään Lehti- ja konferenssiartikkeleiden avoimen julkaisemisen osalinjauksen mukaisesti.1. Korkeakoulut tarjoavat tukea ja mallipohjia opinnäytetöihin sisällytettävien artikkeleiden uudelleenjulkaisulupien hankintaan.2. Artikkeliopinnäytetöissä viivästetyn julkaisemisen (embargo) käyttämistä tulee välttää.3. Tekijöiden tietoisuutta saalistajakustantajista ja niiden toimintatavoista lisätään..
- Korkeakoulut pyrkivät kattamaan kohtuulliset opinnäytetöiden avoimen julkaisemisen kustannukset (esim. kirjoittajamaksut, Teosto-maksut).1. Opinnäytetöiden tekijöitä informoidaan kirjoittajamaksuttomista artikkelien avoimista julkaisukanavista..
- Korkeakoulut tarjoavat julkaisuarkiston opinnäytetöiden avoimelle julkaisemiselle (esim. organisaation oma julkaisuarkisto, Theseus)..
- Portfolioihin ja aiempia oppimistuotoksia sisältäviin opinnäytetöihin voidaan soveltaa Avoimen oppimisen linjausta. Aiempi osaaminen tai opinnäytetyö tunnistetaan ja tunnustetaan tarvittaessa..
Liite 1: Toimenpiteiden aikajana
Liite 2: Linjauksen luonnostelu
Linjauksen on luonnostellut Oppimisen avoimuuden asian-tuntijaryhmän kokoama työryhmä, jonka jäseniin kuuluivat:
- Kaisu Clarot Oulun yliopisto
- Minna Fred Laurea-ammattikorkeakoulu
- Susanna Hasiwar Oulun Yliopisto
- Janniina Heinonen Opetusalan Ammattijärjestö OAJ
- Aino Helariutta Laurea-ammattikorkeakoulu
- Ira Hietanen-Tanskanen Opetusalan Ammattijärjestö OAJ
- Ilmari Jauhiainen Tieteellisten seurain valtuuskunta
- Joni Kajander Suomen ylioppilaskuntien liitto
- Anne Kärki Satakunnan ammattikorkeakoulu
- Leo Lahti Turun yliopisto
- Anna Lindfors CSC
- Jouni Markkula Oulun yliopisto
- Paula Merikko Opetushallitus
- Minna Niemi-Grundström Tampereen yliopisto
- Seliina Päällysaho Seinäjoen ammattikorkeakoulu
- Maria Rehbinder Aalto-yliopisto
- Jarkko Toikkanen Oulun yliopisto/Tieteentekijöiden liitto
- Tarmo Toikkanen Open Knowledge Finland / Creative Commons Suomi / Suomen eOppimiskeskus / ITkouluttajat
- Tarjaleena Tuukkanen Hämeen ammattikorkeakoulu
- Marjo Vallittu Jyväskylän yliopisto
- Salla Viitanen Tieteentekijöiden liitto
- Terhi Kaipainen Kaakkois-Suomen ammattikorkeakoulu
- Miki Kallio Oulun yliopisto
Linjauksen luonnostelun pohjana toimi erityisesti korkeakouluopettajille suunnattu avoin ennakkokysely, jossa kartoitettiin opettajien kokemuksia avoimista oppimateriaaleista sekä toiveita ja pelkoja tulevasta linjauksesta. Kyselyyn saatiin 108 vastausta. Linjausryhmä on pyrkinyt noudattamaan linjaustyössä seuraavia arvoja:
- Inhimillisyys – linjauksessa rakenteet on pyritty mukauttamaan oppijoiden ja opettajien tarpeisiin eikä oppijoita ja opettajia rakenteisiin
- Yhteisöllisyys – linjaustyöhön on pyritty osallistamaan kaikki merkittävät sidosryhmät, kuten opettajat, oppijat ja organisaatiot
- Monimuotoisuus – linjauksessa pyritään mahdollistamaan monia tapoja toteuttaa avointa oppimista.
Type | DocumentType:Policy |
---|---|
Name (fi) | Oppimisen ja oppimateriaalien avoimuus |
Name (sv) | Öppen utbildning och öppna lärresurser |
Name (en) | Open education and educational resources |
Description (fi) | Linjaus koostuu yhteisistä periaatteista ja (a) oppimateriaalien avoimen saatavuuden sekä (b) avoimien oppimis- ja opetuskäytäntöjen osalinjauksista, joissa määritellään tavoitteita ja toimenpiteitä. Periaatteissa määritellään yleiset ehdot oppimisen ja oppimateriaalien avoimuuden edistämiselle. Ne sanoittavat korkeakoulu- ja tutkimusyhteisölle tärkeitä asioita, joista on pidettävä kiinni avoimuutta edistettäessä. Osalinjauksiin kirjatut tavoitteet ovat enemmän aikaan sidottuja päämääriä, ja niihin liittyy konkreettisia toimenpiteitä |
Description (sv) | Denna policy har utformats av det finländska högskoleoch forskarsamfundet. Ansvaret för arbetet har legat hos en arbetsgrupp som sammankallats av Expertgruppen för öppen utbildning inom Samordningen av öppen vetenskap vid Vetenskapliga samfundens delegation (TSV). Arbetet har letts av den nationella styrgruppen för öppen vetenskap och forskning. Denna policy stöder Deklarationen för öppen vetenskap och forskning 2020–2025. Denna policy består av gemensamma principer samt delpolicyer för (a) öppen tillgång till lärresurser och b) öppna lärmetoder där mål och åtgärder fastställs. |
Description (en) | The policy is composed of joint principles and policy components of (a) open access to educational resources and (b) open educational practices that determine objectives and actions. The principles define the general terms and conditions for promoting open education and educational resources. They consist of important principles for the higher education and research community that must be adhered to in the promotion of openness. The objectives recorded in the policy components are more time-dependent goals that involve concrete actions. |
Field | Domain:Education |
Validity start | 2021 |
Validity End | 2025 |
Tags | |
Has part | |
Is part of |
Sections
Ordinal | Name (fi) | Name (sv) | Name (en) | Type | |
---|---|---|---|---|---|
1 | Laatu | Kvalitet | Quality | Periaate | show / edit |
2 | Tekijänoikeus | Upphovsrätt | Copyright | Periaate | show / edit |
3 | Oppijoiden monimuotoisuus | De lärandes diversitet | Diversity of learners | Periaate | show / edit |
4 | Meritoituminen | Meritering | Merit | Periaate | show / edit |