Oppimateriaalien avoin saatavuus/sv

From Linjauskone

Delpolicy 1: Öppen tillgång till lärresurser[edit]

Mål 1: Användning och utarbetande av öppet lärresurer[edit]

Senast år 2025 används och utarbetas öppna lär-resurser i stor utsträckning vid högskolorna.

Åtgärder som krävs för att uppnå målet:

  1. FAIR-rekommendation för de öppna lärresurserna. Senast år 2022 utarbetar Samordningen av öppen vetenskap, tillsammans med högskolor och övriga organisationer som utvecklar öppen utbildning, en gemensam rekommendation för metoder och verktyg som säkerställer att de öppna lärresurserna är sökbara, interoperabla, återanvändbara och möjliga att vidareutveckla.
  2. Öppen webbkurs. Senast år 2022 utreder Samordningen av öppen vetenskap möjligheten att tillsammans med CSC skapa en öppen webbkurs som ger nödvändiga färdigheter att ta fram och använda öppna lärresurser.
  3. Kompetenskrav. Senast år 2023 fastställer Samordningen för öppen vetenskap, tillsammans med högskolor och övriga organisationer som utvecklar öppen utbildning, kompetenskrav för öppna lärresurser. Dessa anger vilka färdigheter det är bra att lärare har när de utvecklar och använder öppna lärresurser.
  4. Anvisningar. Högskolor och övriga organisationer som utvecklar öppen utbildning utformar egna anvisningar gällande öppna lärresurser baserade på denna policy samt rekommendationer som preciserar den. Anvisningarna gäller till exempel avtalsfrågor, licenser, verktyg för öppnande av lärresurser, rekommenderade delningsplatser samt att hitta och använda öppna digitala lärresurser.
  5. Stöd och fortbildning. Högskolor och övriga organisationer som utvecklar öppen utbildning erbjuder författare av öppna lärresurser stöd och fortbildning gällande licensiering, öppenhet och förverkligande av den.
  6. Uppföljningen. Som en del av den nationella uppföljningen av öppen vetenskap utreds regelbundet organisationernas beredskap att stötta utarbetande av öppna lärresurser.

Mål 2: Kvantiteten och kvaliteten på öppna lärresurser[edit]

Senast år 2025 har mängden öppna digitala lärresurser på högskolenivå mångdubblats, och kvaliteten har förbätt-rats för att bättre tillgodose lärande.

Åtgärder som krävs för att uppnå målet:

  1. Pris. Senast år 2021 instiftar Samordningen för öppen vetenskap ett pris som varje år tilldelas en person eller grupp som har utmärkt sig inom utveckling av öppen utbildning och öppna lärresurser.
  2. Finansieringsmekanismer. Senast år 2023 utreder Samordningen av öppen vetenskap finansieringsmekanismerna för utveckling av öppna lärresurser genom att jämföra också internationella exempel.
  3. Metadata. De som skapar öppna digitala lärresurser rekommenderas att beskriva sina öppna digitala lärresurser i Biblioteket för öppna lärresurser.
  4. Gränssnitt. Högskolor och övriga organisationer som utvecklar öppen utbildning söker tillsammans med Biblioteket för öppna lärresurser lösningar för att öppna lärresurser som sparats hos organisationerna själva även ska sparas i Biblioteket för öppna lärresurser.
  5. Kostnadsmodell. Senast år 2023 avtalar högskolorna och de centrala finansiärerna med stöd från UNIFI och ARENE hur de kostnader som uppstår genom främjande av öppen tillgång tillgång lärresurser ska fördelas. De understöder utformandet och uppdateringen av öppna lärresurser i enlighet med mallen de tagit fram.
  6. Forskningsfinansiering. Forskningsfinansiärerna beaktar öppna lärresurser som utformas på basis av forskningsresultat positivt i finansieringsbeslut.
  7. Samarbete. Högskolor och övriga organisationer som tar fram öppna lärresurser planerar och förverkligar gemensamma projekt. Projekten understöder alla projektdeltagares färdigheter i att ta fram öppna lärresurser, utvecklar öppna lärresurser av god kvalitet och skapar nätverk för att marknadsföra dem.
  8. Andra utbildningsnivåer. Högskolor och övriga organisationer som tar fram öppna lärresurser planerar och förverkligar tillsammans med övriga utbildningsnivåer samarbetsprojekt där öppna lärresurser på högskolenivå utnyttjas.
  9. Uppföljningen. Som en del av uppföljningen av öppen vetenskap skapas en process för att följa upp kvaliteten på och mängden öppna lärresurser på högskolenivå.
    i) Biblioteket för öppna lärresurser sammanställer varje år information om mängden lärresurser som beskrivits där samt mängden lärresurser på högskolenivå som laddats ner inom olika utbildningssektorer och på olika språk.
    ii) Biblioteket för öppna lärresurser samlar in information om uppdatering och tillgänglighet gällande lärresurser på högskolenivå som sparats där.
    iii) Studenters och lärares syn på kvaliteten på och mängden öppna lärresurser på högskolenivå utreds regelbundet.
    iv) Med hjälp av kunnandet i Expertgruppen i öppen utbildning fastställs regelbundet tillräckliga resultatnivåer för avsnitt (i)–(iii) baserat på tidigare års utveckling.
    v) En rapport om utvecklingen av lärresursernas öppenhet inom högskole och forskarsamfundet baserad på avsnitten (i)–(iv) publiceras regelbundet.

Mål 3: Erkännande[edit]

Senast år 2025 är Finland känt som en föregångare och initiativtagare inom öppna lärresurser på högskolenivå.

Åtgärder som krävs för att uppnå målet:

  1. Användning och uppskattning på EU-nivå. Det finländska högskole och forskarsamfundet deltar i främjande av och forskning inom användning och uppskattning av öppna lärresurser på EUnivå.
  2. Kommunikation. Samordningen av öppen vetenskap informerar om öppna lärresurser, policyn om dem och de gemensamt utformade rekommendationerna samt om tjänster och projekt som gäller öppen utbildning såväl i Finland som utomlands.
  3. Informering. Högskolor och övriga organisationer som utvecklar öppen utbildning informerar om öppna lärresurser och praxis kring dem internt samt till samarbetspartners och allmänheten både nationellt och internationellt.
  4. Internationella samarbete. Finländska högskolor, övriga organisationer som utvecklar öppen utbildning samt Samordningen av öppen vetenskap deltar i internationella samarbetsprojekt, särskilt på EUnivå, där målet är att främja utveckling och användning av öppna lärresurser.
  5. Forskning. Senast år 2023 utreder Samordningen av öppen vetenskap tillsammans med högskolor, forskningsfinansiärer och övriga organisationer som utvecklar öppen utbildning möjligheterna att starta ett projekt som undersöker kvalitet, mängd, användning och uppskattning av högskolornas öppna lärresurser i EUländerna.
    i) Forskningsprojektet utreder och skapar forskningsmetoder med vilka användning och utvärdering av öppna lärresurser i olika länder och på olika språk kan utvärderas jämlikt.
Structured data
Type DocumentType:
Name (fi)
Name (sv)
Name (en)
Description (fi)
Description (sv)
Description (en)
Field Domain:
Validity start
Validity End
Tags
Has part
Is part of

Sections No sections yet!

Sivustoa ylläpitää Avoimen tieteen ja tutkimuksen (AVOTT) kansallisen koordinaation sihteeristö, joka toimii Tieteellisten seurain valtuuskunnassa (TSV) Opetus- ja kulttuuriministeriön (OKM) rahoituksella. Avoimen tieteen ja tutkimuksen koordinaatio edistää avoimen tieteen ja tutkimuksen toteutumista sekä keskustelua sen mahdollisuuksista, haasteista sekä niiden ratkaisuista Suomessa.

Webbplatsen upprätthålls av Sekretariatet för den nationella samordningen av öppen vetenskap och forskning. Sekretariatet verkar vid Vetenskapliga samfundens delegation med finansiering från undervisnings- och kulturministeriet. Samordningen främjar öppen vetenskap och forskning samt diskussion kring dess möjligheter, utmaningar och lösningar i Finland.

This website is maintained by the Secretariat of the National Coordination for Open Science and Research in Finland (AVOTT), which operates in the Federation of Finnish Learned Societies (TSV) with funding from the Ministry of Education and Culture (OKM). The Open Science and Research Coordination promotes open science and research, as well as discussion on its opportunities, challenges and their solutions in Finland.