Oppimateriaalien avoin saatavuus

From Linjauskone

Oppimateriaalien avoin saatavuus

Tavoitteet ja niiden edellyttämät toimenpiteet

Tavoite 1: Avointen oppimateriaalien hyödyntäminen ja laatiminen

Vuoteen 2025 mennessä korkeakouluissa hyödynnetään ja laaditaan avoimia oppimateriaaleja laajasti.

Tavoitteen vaatimat toimenpiteet:

  1. FAIR-suositus avoimista oppimateriaaleista. Viimeistään vuonna 2022 Avoimen tieteen koordinaatio laatii yhdessä korkeakoulujen ja muiden avointa oppimista kehittävien organisaatioiden kanssa yhteisen suosituksen käytännöistä ja työkaluista, joilla varmistetaan avoimien oppimateriaalien löydettävyys, yhteentoimivuus, uudelleenkäytettävyys ja jatkokehitettävyys.
  2. Avoin verkkokurssi. Viimeistään vuonna 2022 Avoimen tieteen koordinaatio selvittää mahdollisuuksia luoda yhdessä CSC:n kanssa avoimen verkkokurssin, jonka suorittaminen antaa avoimien oppimateriaalien laatimiseen ja hyödyntämiseen tarpeelliset valmiudet.
  3. Osaamisvaatimukset. Viimeistään vuonna 2023 Avoimen tieteen koordinaatio määrittelee yhdessä korkeakoulujen ja muiden avointa oppimista kehittävien organisaatioiden kanssa avoimien oppimateriaalien osaamisvaatimukset, jotka kertovat, mitä taitoja opettajan on avoimien oppimateriaalien laatimisessa ja hyödyntämisessä hyvä hallita.
  4. Ohjeet. Korkeakoulut ja muut avointa oppimista kehittävät organisaatiot laativat tämän linjauksen ja sitä täsmentävien suositusten pohjalta avoimista oppimateriaaleista omat ohjeensa, jotka neuvovat esimerkiksi sopimuksellisista asioista, lisensseistä, oppimateriaalien avaamisen työkaluista, suositelluista jakamispaikoista sekä avoimien oppimateriaalien löytämisestä ja hyödyntämisestä.
  5. Tuki ja koulutus. Korkeakoulut ja muut avointa oppimista kehittävät organisaatiot tarjoavat avoimien oppimateriaalien laatijoille tukea ja koulutusta lisensointiin, avoimuuteen ja sen käytännön toteuttamiseen liittyvissä kysymyksissä.
  6. Seuranta. Osana avoimen tieteen kansallista seurantaa selvitetään säännöllisesti organisaatioiden valmiuksia tukea avoimien oppimateriaalien laatimista.

Tavoite 2: Avoimien oppimateriaalien määrä ja laatu

Vuoteen 2025 mennessä korkeakouluasteen avoi-mien oppimateriaalien määrä on kasvanut moninkertaiseksi ja laatu on parantunut oppimista paremmin palvelevaksi.

Tavoitteen vaatimat toimenpiteet:

  1. Palkinto. Viimeistään vuonna 2021 Avoimen tieteen koordinaatio kehittää palkinnon, joka jaetaan vuosittain oppimisen ja oppimateriaalien avoimuuden kehittämisessä ansioituneelle henkilölle tai ryhmälle.
  2. Rahoitusmekanismit. Viimeistään vuonna 2023 Avoimen tieteen koordinaatio selvittää rahoitusmekanismeja avointen oppimateriaalien kehittämiselle vertailemalla myös kansainvälisiä esimerkkejä.
  3. Kuvailu. Avoimien oppimateriaalien tekijöiden suositellaan kuvailemaan laatimansa avoimet oppimateriaalit Avointen oppimateriaalien kirjastoon.
  4. Rajapinnat. Korkeakoulut ja muut avointa oppimista kehittävät organisaatiot etsivät Avointen oppimateriaalien kirjaston kanssa menetelmiä, joilla organisaatioiden omiin varantoihin tallennetut avoimet oppimateriaalit tallentuvat myös Avointen oppimateriaalien kirjastoon.
  5. Kustannusmalli. Viimeistään vuonna 2023 korkeakoulut ja keskeiset rahoittajat sopivat UNIFIn ja ARENEn avustuksella, miten oppimateriaalien avoimen saatavuuden edistämisestä syntyvät kustannukset jakautuvat, ja tukevat sopimansa mallin mukaisesti avointen oppimateriaalien laatimista ja päivittämistä.
  6. Tutkimusrahoitus. Tutkimusrahoittajat huomioivat tutkimustulosten pohjalta laadittavat avoimet oppimateriaalit myönteisesti rahoituspäätöksissä.
  7. Yhteistyö. Korkeakoulut ja muut avointa oppimista kehittävät organisaatiot suunnittelevat ja toteuttavat yhteisiä hankkeita, joissa edistetään kaikkien hankkeeseen osallistujien valmiuksia avoimien oppimateriaalien kehittämiseen, kehitetään yhdessä laadukkaita avoimia oppimateriaaleja ja luodaan verkostoja avoimien oppimateriaalien markkinoimiseen.
  8. Muut koulutusasteet. Korkeakoulut ja muut avointa oppimista kehittävät organisaatiot suunnittelevat ja toteuttavat muiden koulutusasteiden kanssa yhteistyöhankkeita, joissa hyödynnetään korkeakouluasteen avoimia oppimateriaaleja.
  9. Seuranta. Osana avoimen tieteen seurantaa luodaan ja otetaan käyttöön prosessi seuraamaan korkeakouluasteen avoimien oppimateriaalien laatua ja määrää.
    i) Avointen oppimateriaalien kirjasto kokoaa vuosittain tietoja sinne kuvailtujen sekä sieltä ladattujen korkeakoulutusasteen oppimateriaalien määristä eri koulutusaloilla ja eri kielillä.
    ii) Avointen oppimateriaalien kirjasto kokoaa tietoja sinne tallennettujen korkeakouluasteen oppimateriaalien päivittämisestä ja saavutettavuudesta.
    iii) Selvitetään säännöllisesti eri alojen opettajien ja opiskelijoiden näkemyksiä avoimien oppimateriaalien laadun ja määrän riittävyydestä.
    iv) Säännöllisesti Oppimisen avoimuuden asiantuntijaryhmän asiantuntemusta hyödyntäen määritellään kohtien (i)–(iii) tuloksille riittävyyden tasot aiempien vuosien kehityksen perusteella.
    v) Säännöllisesti julkaistaan kohtien (i)–(iv) perusteella raportti oppimateriaalien avoimuuden kehityksestä korkeakoulu ja tutkimusyhteisössä.

Tavoite 3: Tunnettuus

Vuoteen 2025 mennessä Suomi tunnetaan korkeakouluasteen avoimien oppimateriaalien edelläkävijänä ja edistäjänä.

Tavoitteen vaatimat toimenpiteet:

  1. Käyttö ja arvostus EUn tasolla. Suomalainen korkeakoulu ja tutkimusyhteisö osallistuu avoimien oppimateriaalien käytön ja arvostuksen edistämiseen ja tutkimiseen EU:n tasolla.
  2. Viestintä. Avoimen tieteen koordinaatio viestii avoimista oppimateriaaleista, niitä koskevasta linjauksesta ja yhteisesti laadituista suosituksista sekä avoimeen oppimiseen liittyvistä palveluista ja hankkeista sekä Suomessa että kansainvälisesti.
  3. Tiedotus. Korkeakoulut ja muut avointa oppimista kehittävät organisaatiot tiedottavat avoimista oppimateriaaleista ja niihin liittyvistä käytänteistä organisaation sisällä sekä kumppaneilleen ja laajemmalle yleisölle kansallisesti ja kansainvälisesti.
  4. Kansainvälinen yhteistyö. Suomalaiset korkeakoulut ja muut avointa oppimista kehittävät organisaatiot sekä avoimen tieteen koordinaatio osallistuvat kansainvälisiin ja erityisesti EU:n yhteistyöhankkeisiin, joiden tavoitteena on edistää avointen oppimateriaalien kehittämistä ja hyödyntämistä.
  5. Tutkimus. Viimeistään vuonna 2023 Avoimen tieteen koordinaatio selvittää yhdessä korkeakoulujen, tutkimusrahoittajien ja muiden avointa oppimista kehittävien organisaatioiden kanssa mahdollisuuksia hankkeeseen, joka tutkii korkeakoulujen avoimien oppimateriaalien laatua, määriä, käyttöä ja arvostusta Euroopan Unionin maissa.
    i) Tutkimushanke selvittää ja luo tutkimusmenetelmiä, joilla eri maissa ja eri kielillä julkaistujen avoimien oppimateriaalien käyttöä ja arvostusta voidaan arvioida tasavertaisesti.
Structured data
Type DocumentType:Policy
Name (fi) Oppimateriaalien avoin saatavuus
Name (sv) Öppen tillgång till lärresurser
Name (en) Open access to educational resources
Description (fi) Oppimateriaalien avoimen saatavuuden osalinjaus koskee avoimia oppimateriaaleja eli minkä tahansa muotoisia ja millä tahansa välineellä käytettäviä, opetus ja oppimistarkoitukseen osittain suunniteltuja materiaaleja tai informaatiota, jotka on vapautettu yleiseen käyttöön (Public Domain) tai jaettu avoimella lisenssillä, joka antaa muille kuin tekijälle oikeuden maksuttomaan pääsyyn, uudelleenkäyttöön, uudelleen soveltamiseen, muokkaukseen ja edelleen jakamiseen. Osalinjauksiin kirjatut tavoitteet ovat enemmän aikaan sidottuja päämääriä, ja niihin liittyy konkreettisia toimenpiteitä. Muuttuva kansainvälinen ympäristö vaikuttaa tavoitteisiin ja niiden toimenpiteisiin nopeammin kuin periaatteisiin.
Description (sv) Delpolicyn för Öppen tillgång till lärresurser gäller öppna lärresurser eller material och information i vilket format som helst som kan användas med vilka verktyg som helst, utformade för undervisnings och utbildningssyfte och som är släppta för fri användning (Public Domain) eller delade med öppen licens som ger andra än upphovsmannen rätt till avgiftsfri tillgång, återanvändning, tillämpning, bearbetning och spridning. Målsättningen i delpolicyerna utgörs närmast av tidsbundna mål och är förbundna med konkreta åtgärder. Den föränderliga internationella omvärlden inverkar på målen och åtgärderna snabbare än på principerna.
Description (en) Policy component for Open access to educational resources concerns Open Educational Resources, that is, materials or information in any form and used on any medium, partly designed for teaching and learning purposes, which have been released for public use (public domain) or shared by an open licence that permits no-cost access, reuse, repurpose, adaptation and redistribution by others. The objectives in the policy components are more time-dependent goals, which involve concrete actions. Objectives and their associated actions will respond to a changing international environment more readily than the principles.
Field Domain:Education
Validity start 2020
Validity End 2025
Tags
Has part
Is part of

Sections

Ordinal Name (fi) Name (sv) Name (en) Type
1 Avointen oppimateriaalien hyödyntäminen ja laatiminen Användning och utarbetande av öppet lärresurer Use and creation of Open Educational Resources Tavoite show / edit
2 Avoimien oppimateriaalien määrä ja laatu Kvantiteten och kvaliteten på öppna lärresurser Quantity and quality of Open Educational Resources Tavoite show / edit
3 Tunnettuus Erkännande Recognition Tavoite show / edit


Sivustoa ylläpitää Avoimen tieteen ja tutkimuksen (AVOTT) kansallisen koordinaation sihteeristö, joka toimii Tieteellisten seurain valtuuskunnassa (TSV) Opetus- ja kulttuuriministeriön (OKM) rahoituksella. Avoimen tieteen ja tutkimuksen koordinaatio edistää avoimen tieteen ja tutkimuksen toteutumista sekä keskustelua sen mahdollisuuksista, haasteista sekä niiden ratkaisuista Suomessa.

Webbplatsen upprätthålls av Sekretariatet för den nationella samordningen av öppen vetenskap och forskning. Sekretariatet verkar vid Vetenskapliga samfundens delegation med finansiering från undervisnings- och kulturministeriet. Samordningen främjar öppen vetenskap och forskning samt diskussion kring dess möjligheter, utmaningar och lösningar i Finland.

This website is maintained by the Secretariat of the National Coordination for Open Science and Research in Finland (AVOTT), which operates in the Federation of Finnish Learned Societies (TSV) with funding from the Ministry of Education and Culture (OKM). The Open Science and Research Coordination promotes open science and research, as well as discussion on its opportunities, challenges and their solutions in Finland.