Oppiminen/sv

Från Linjauskone
< Oppiminen
Version från den 20 februari 2023 kl. 11.25 av Admin (diskussion | bidrag)
(skillnad) ← Äldre version | Nuvarande version (skillnad) | Nyare version → (skillnad)
Hoppa till:navigering, sök

Öppen utbildning och öppna lärresurser

Målsättning

Utarbetande, användning och gemensamt skapande av öppna lärresurser och övriga öppna lärmetoder är en del av högskoleutbildningens vardag och möjliggör kontinuerligt lärande

Inledning

Denna policy gäller öppen utbildning, öppen tillgång till lärresurser samt öppna lärmetoder.

Forskning, undervisning och utbildning har alltid varit tätt sammanlänkade. Forskningen tar fram ny information som förmedlas till människor genom undervisning och blir en del av individens egna färdigheter genom lärande. Därför hör öppenhet i vetenskap och forskning på ett naturligt sätt ihop med öppenhet i utbildning.

För att en bred allmänhet ska ha en genuin möjlighet att ta del av forskningsresultat som gjorts tillgängliga måste resultaten oftast omvandlas till ett format som gör det lättare att ta del av, sprida samt lära sig av dem. Öppen tillgång till material som utvecklats för utbildning, dvs. lärresurser, främjer därmed förmedlandet av forskningsresultat.

Öppna lärresurser och till exempel de nya former av öppnare lärmetoder som digitaliseringen medför minskar behovet av att knyta utbildning och undervisning till en bestämd tid och plats. Öppen utbildning är således en naturlig del av en ny typ av flexibelt lärande där alla, oavsett livssituation och vistelseort, har fler möjligheter att lära sig nya saker.

Denna policy är resultatet av samarbete inom det finländska högskole­- och forskarsamfundet och en gemensam syn på öppenhet inom utbildning och lärresurser.

Lärarens och forskarens frihet

Målet med denna policy är att förverkliga öppenhet på ett sätt som stöttar och ökar friheten och möjligheterna för lärare och forskare på högskolenivå att förmedla forskningsbaserad kunskap i sin undervisning och i sina lärresurser. Syftet med undervisning och lärresurser är att sprida forskningsbaserad kunskap i hela samhället. Lärare och forskare bör ha möjlighet att i sin undervisning och sina lärresurser välja de bästa metoderna för ändamålet. Högskole­- och forskarsamfundet ska garantera incitament och strukturer för öppenhet inom utbildning och lärresurser på ett sätt som jämlikt respekterar det arbete som lärare och forskare gjort för att utveckla undervisning och lärresurser.

Internationell och nationell referensram

I arbetet med denna policy har man använt det inhemska och internationella arbete som gjorts för att främja öppenhet inom utbildning och lärresurser. Viktiga internationella källor för utformandet av policyn har varit Europeiska kommissionens publikation Practical Guidelines on Open Education for Academics: modernising higher education via open educational practices (2019) och UNESCO:s Rekommendation för öppna lärresurser (2019). Viktiga nationella insatser är det nationella Biblioteket för öppna lärresurser1 som utvecklats av undervisningsministeriet och utbildningsstyrelsen och samordnas av CSC samt ARENE:s och UNIFI:s gemensamma vision för digitaliseringen av högskolorna2.

Risker och hot

Även om öppna lärresurser och övrig öppet tillgänglig utbild­ning är kostnadsfria för användarna kräver utarbetandet och utvecklingen av dem många olika typer av resurser. Risken är att kostnader och arbetsmängd anhopas hos de individer och organisationer som särskilt aktivt öppnar utbildning och lärresurser.

Högskole-­ och forskarsamfundet bör därför tänka igenom fördelningen av de kostnader och den arbetsmängd som öppnande medför samt säkerställa nödvändiga resurser för öppnande av utbildning och lärresurser. Det finns också en risk för att utbildning och lärresurser görs öppet tillgängliga under tvång. För att förebygga detta har en nationell rekommendation som lyfter fram upphovsmannens beslutanderätt gjorts upp. Att kräva att all undervisning och alla lärresurser öppnas är inte motiverat, eftersom en del av utbildningen och lärresurserna inte nödvändigtvis fungerar särskilt väl utanför specifika undervisningssituationer. Öppnande av utbildning görs bäst genom uppmuntran snarare än tvång, exempelvis genom erkänsla av och meriter för öppnande av utbildning och lärresurser.

Ett annat slags hot utgörs av uppfattningen att enbart öppna lärresurser och annan öppet tillgänglig undervisning skulle kunna utgöra grunden för utbildning och undervisning och ersätta interaktiv närundervisning. Närundervisningen får inte glömmas bort när man främjar öppen utbildning, och undervisningens övergripande kvalitet bör följas upp regelbundet. Dessutom finns det skäl att utnyttja de möjligheter att förbättra kvaliteten på utbildning och undervisning som öppen utbildning och öppna lärresurser medför.

Vetenskapliga sällskap som ger ut fackböcker samt övriga inhemska utgivare av forskning är bekymrade över att öppen tillgång till lärresurser påverkar de ekonomiska förutsättningarna för deras verksamhet negativt. Välskrivna och välredigerade fackböcker inom specialområden har ändå sin plats jämte öppna lärresurser. Öppna lärresurser kan även ge upphov till marknader för olika tjänster som producerar mervärde.

Verksamhetens ekonomiska förutsättningar är ett orosmoment också för högskolor som erbjuder kommersiella utbildningar och utbildningsexport. Eftersom denna policy inte förutsätter att all undervisning öppnas har högskolor möjlighet att kommersiali­sera undervisning. Dessutom erbjuder öppna lärresurser och övrig öppen undervisning möjligheter inom marknadsföring. En väl producerad öppen lärresurs eller webbkurs kan vara ett tecken på en kvalitativ aktör inom utbildningssektorn och därigenom locka studenter att även nyttja kommersiella produkter och tjänster.

Bakgrund och struktur

Denna policy har utformats av det finländska högskole­- och forskarsamfundet. Ansvaret för arbetet har legat hos en arbetsgrupp som sammankallats av Expertgruppen för öppen utbildning inom Samordningen av öppen vetenskap vid Vetenskapliga samfundens delegation (TSV). Arbetet har letts av den nationella styrgruppen för öppen vetenskap och forskning. Denna policy stöder Deklarationen för öppen vetenskap och forskning 2020–20253.

Denna policy består av gemensamma principer samt delriktlinjer för (a) öppen tillgång till lärresurser och b) öppna lärmetoder där mål och åtgärder fastställs.

I principerna fastställs de allmänna villkoren för hur öppenhet ska främjas inom utbildning och lärresurser. De formulerar för högskole­- och forskarsamfundet viktig information som bör beaktas i arbetet med öppenhet. Målen som anges i delpolicyerna är snarare tidsbundna målsättningar, och de åtföljs av konkreta åtgärder. Den föränderliga internationella miljön påverkar målen och deras åtgärder snabbare än den påverkar principerna.

Verkställande och uppföljning

Denna policy tillämpas inom högskoleutbildning samt olika former av livslångt lärande, där organisationer inom högskole- och forskarsamfundet deltar exempelvis som organisatörer eller samarbetspartners. Policyn kan vid behov även användas vid pla­nering av metoder för öppen utbildning och öppna lärresurser inom andra organisationer inom utbildningssektorn.Policyn träder i kraft stegvis från och med den 1 januari 2021. Detaljerna i den specificeras genom rekommendationer, varav senast den 31.5.2022 publicerat:

  • Rekommendation gällande upphovsrättsliga frågor som bör beaktas vid öppen publicering av lärresurser•Kvalitetskriterier för öppen utbildning. Del 1. Kvalitetskriterier för öppna lärresurser
  • Handbok i öppen tillgång till lärresurser
  • Rekommendation om meritering baserad på öppen utbild­ning och öppna lärresurser
  • Kompetenskrav för öppen utbildning.Samordningen av öppen vetenskap ansvarar för att följa upp policyn efter att den tagits i bruk och fastställer varje år lämpliga målnivåer för uppföljningen med hjälp av expertisen i Expert­gruppen för öppen utbildning. Policyn uppdateras 2024.

Definitioner

Öppen utbildning: Med öppnande av utbildning eller öppen utbildning (Open Education) avses att öka tillträdet till och medverkan i lärande för en bredare allmänhet och olika målgrupper genom att sänka hindren för lärande och öka dess tillgänglighet, utbud och fokus på inlärare. Detta gör undervisning, lärande, informationsproduktion, medskapande och spridningsmöjligheter mera mångsidiga och kombinerar formellt och informellt lärande. Även om öppen utbildning ofta sker med hjälp av digital teknologi är det inte samma sak som utbildning där man använder digitala verktyg eller digitalisering av undervisning eller lärresurser.


Öppna lärresurser: Med öppna lärresurser (Open Educational Resources) avses material och information i vilket format som helst som kan användas med vilka verktyg som helst, utformade för undervisnings och utbildningssyfte. De är

  • släppta för fri användning (Public Domain) eller
  • delade med öppen licens som ger andra än upphovsmannen rätt till avgiftsfri tillgång, återanvändning, tillämpning, bearbetning och spridning.

Vid beräkning av öppna lärresurser inkluderas även lärresurser som producerats innan policyn trädde i kraft, som delvis är licensierade med öppna licenser och som förbjuder publicering av bearbetade versioner av materialet, kommersiellt bruk av materialet eller både och (exempelvis Creative Commons-licenser med ND- och NC-villkor). Även om vetenskapliga publikationer kan användas som lärresurser framförallt på högre utbildningsnivåer och även om öppet tillgängliga vetenskapliga publikationer därmed är öppna lärresurser, rör denna policy framförallt sådana lärresurser som inte i första hand är vetenskapliga publikationer. Dessutom definieras en öppen lärresurs i denna policy som en helhet som är pedagogiskt meningsfull och användbar i undervisning.

Definitionen av öppna lärresurser följer i övrigt den definition av öppna lärresurser som anges i UNESCO:s rekommendation för lärresurser 2019, men hänvisningen till forskningsmaterial har avlägsnats, eftersom det behandlas i Policyn för öppen tillgång till forskningsmaterial och -metoder.


Öppna lärmetoder: Med öppna lärmetoder (Open Educational Practices) avses tillvägagångssätt som gör lärande och undervisning transparenta samt möjliga att sprida och vidareutveckla. Sådana metoder är exempelvis:

  • gemensamt lärande samt utveckling av undervisningen mellan elever, forskare och undervisningspersonal och samhället i övrigt
  • att involvera studerande i planeringen av den egna utbildningsgången, inklusive att identifiera och godkänna kunskap som inhämtats utanför läroanstalten
  • att öppna utbildningsutbudet för den breda allmänheten (t.ex. MOOCkurser)
  • delning och fortsatt användning av material för planering och arrangerande av undervisning (t.ex. undervisningsplaner, utvärderingsmetoder, instruktioner, erfarenheter av genomförande av undervisning samt lärande)
  • användning, vidareutveckling och gemensam utveckling av öppna digitala lärresurser (t.ex. videoinspelningar, podcasts, skriftligt material).


Det finländska högskole- och forskarsamfundet: Det finländska högskole och forskarsamfundet utgörs delvis av samma aktörer som det finländska forskarsamfundet så som det definieras i Deklarationen för öppen vetenskap och forskning5, sett särskilt ur en undervisningssynvinkel. Det finländska högskoleoch forskarsamfundet inkluderar:

  • Universitet och yrkeshögskolor så som de definieras i Finlands lagar och förordningar
  • undervisnings och forskningspersonal som arbetar på finländska universitet och yrkeshögskolor samt stödpersonal för undervisning och forskning
  • studenter vid finländska universitet och yrkeshögskolor, framförallt när de deltar i utvecklingen av lärande och lärresurser
  • finländska tjänsteleverantörer såsom CSC (Centret för finländsk expertis inom IT för forskning, utbildning, kultur och offentlig förvaltning), som utvecklar infrastruktur för öppen högskoleundervisning och öppen forskning
  • övriga aktörer och organisationer inom det finländska forskarsamfundet (t.ex. forskningsinstitut, vetenskapliga sällskap och bibliotek), i synnerhet när de arbetar med undervisning och lärresurser samt deltar i utvecklingen av öppen utbildning; i denna policy kallas de för övriga organisationer som utvecklar öppen utbildning.


Lärande: I policyerna för öppen vetenskap och forskning avser lärande (se också inlärare) en person som deltar i utbildning som ordnas av en finländsk högskola eller som på olika sätt söker sig till eller har sökt sig till denna undervisning under livets olika skeden eller på annat sätt Inlärare utnyttjar de möjligheter till lärande som finländska högskolor erbjuder. Examensstuderande vid finländska högskolor är lärande, men alla lärande är inte examensstuderande.


Kompetenskrav för öppet lärande: I de nationella rekommendationerna för öppen utbildning fastställs vilka kunskaper och färdigheter som krävs för kompetens inom öppet lärande. Kompetenskriterierna utgör en kumulativ skala med tre nivåer:

  • En användare av öppna lärresurser förstår grundbegrepp inom öppen utbildning och kan placera dem i fältet öppen vetenskap och forskning. Hen vet vilka rättigheter och skyldigheter upphovsrättslagen innebär för den som använder öppna lärresurser, hen kan hitta och använda öppna lärresurser och övrigt material i sin egen undervisning enligt upphovsrätt och licensvillkor, samt utvärdera kvaliteten på öppna lärresurser.
  • Den som utarbetar öppna lärresurser vet vilka rättigheter och skyldigheter upphovsrättslagen innebär för den som utarbetar lärresurser. Hen kan skapa, publicera och beskriva öppna lärresurser, har kunskap dataskydds och datasäkerhetsfrågor gällande öppna lärresurser samt kan redovisa sina meriter inom skapande av öppna lärresurser,
  • En påverkare inom öppen utbildning känner till öppna lärmetoder, vet hur öppna lärresurser och öppna webbkurser samskapas samt identifierar förfaranden för nätverkande och meritering inom öppen utbildning.


Delning av kunskaper inom planering och organisering av undervisning: De som ordnar undervisning har mångsidiga kunskaper inom planering och ordnande av utbildning. En del kan vara explicit information i skriftlig form, såsom olika planer för studieavsnittets förlopp eller vilka metoder som används. En del kan vara mer implicit kunnande, till exempel erfarenheter om hur undervisningen genomförs. Dessa kunskaper kan delas på många sätt, i bästa fall även över organisationsgränserna. Skriftligt och annat material kan direkt delas med en annan utbildningsanordnare, medan mer implicita kunskaper kan delas till exempel vid seminarier eller informell kollegial handledning och mentorskap.


Erkännande av kunnande: Erkännande av kunnande avser en åtgärd där man i examen inkluderar kunnande som motsvarar grunderna för den examen som ska avläggas, grunderna för den utbildning som ska genomföras eller examenskraven, men som har skaffats eller påvisats i ett annat sammanhang samt verifierats. Erkännande av kunnande föregås i allmänhet av identifiering av kunnande där en utbildningsaktör utifrån den lärandes dokument och övriga eventuella utredningar utreder den lärandes kunnande och övriga utgångspunkter i förhållande till krav och mål. Identifiering och erkännande av kunnande skapar tillsammans en åtgärd som motsvarar tillgodoräknande av en studieprestation, men identifiering och erkännande av kunnande kan även bestå av annat än studieprestationer.


Delaktiggörande i planering och genomförande av öppen utbildning: De lärande kan tas med i planering och genomförande av öppen utbildning på många nivåer. För det första kan en enskild lärande planera sitt eget öppna lärande genom att skräddarsy en utbildning utgående från olika studieavsnitt. För det andra kan de lärande mer allmänt delaktiggöras i planeringen av olika studieavsnitt som används i öppen utbildning, exempelvis med hjälp av enkäter eller verkstäder. Också utveckling av studieavsnitt på basis av återkoppling från de lärande är att delaktiggöra dem i planering och genomförande av öppen utbildning


Alster (den lärandes): Den lärandes alster är ett material som uppkommit som ett resultat av lärande, till exempel ett blogginlägg, en video eller en rapport.


Delning av material gällande undervisning och utvärdering: Med delning av material gällande undervisning och utvärdering avses till exempel öppen delning av anvisningar om och erfarenheter av läroplaner, utvärderingsmetoder samt genomförande av undervisning och lärande.


MyData: Med MyData (egendata) avses en människoorienterad approach till hantering av data som gäller individer. Målet med MyData är att en person själv kan hantera användningen av sina personuppgifter på ett sätt som stöder (åter)användning, interoperabilitet, maskinläsbarhet och tydlighet. MyData kan även avse en delmängd personuppgifter som uppfyller tidigare nämnda egenskaper. Principerna för MyData är människoorienterad hantering av personuppgifter, individen som ”integrationspunkt” – det vill säga den som möjliggör informationsflödet – stärkande av individen, möjlighet att överföra information, transparens och ansvarsfullhet samt interoperabilitet. Med hjälp av dessa principer i MyData-deklarationen är det möjligt att granska i vilken grad MyData förverkligas.


Undervisning som är öppen för alla: Ur öppenhetssynvinkel utgör undervisning ett kontinuum där denena ytterligheten består av avgiftsfri, öppen och för alla tillgänglig undervisning och den anda av undervisning som endast är avsedd för en begränsad grupp (t.ex. examensstuderande). I praktiken är det svårt att placera olika undervisningssituationer i någondera kategorin eller mellan dem: i undervisning som annars är öppen kan det av resursskäl vara nödvändigt att till exempel begränsa beviljandet av studieprestationer, och ibland kan också andra delta i undervisning som primärt är avsedd för examensstuderande.

I denna policy definieras för alla öppen undervisning som undervisning som är brett tillgänglig och som vem som helst avgiftsfritt kan delta i. Beviljande av studieprestationer för öppen undervisning till alla kan vara avgiftsbelagd. Undervisning som är öppen för alla kan ske som närundervisning, distansundervisning eller hybridundervisning, exempelvis med hjälp av olika öppna webbkurser.


Öppna kompetensmärken: Öppna kompetensmärken (Open Badge; länk på engelska) skapas och beviljas för att identifiera och erkänna kunnande, färdigheter och prestationer. Öppna kompetensmärken används ofta för att synligggöra informellt lärande. Med öppna kompetensmärken strävar man efter att identifiera och erkänna till exempel det vi lär oss på jobbet, genom hobbyverksamhet eller olika förtroendeuppgifter. Märkena ses som ett sätt att stödja livslångt lärande och sysselsättning, och ett mål är att förebygga social marginalisering.

Den grundläggande idén bakom öppna kompetensmärken är inte enbart att synliggöra informellt lärande, utan också att bättre kunna erkänna kompetens genom att ge också individer och samfund möjlighet att identifiera och erkänna egna eller varandras kompetenser, färdigheter och prestationer.

Rent tekniskt är ett öppet kompetensmärke en bild som innehåller metadata. Metadata berättar vem som har beviljat märket till vem, vad märket identifierar och erkänner samt med vilka kriterier detta görs. Metadata följer Open Badgestandarden, utifrån vilken det är möjligt att kontrollera att märket är genuint och giltigt.


Lärandeanalys: Lärandeanalys avser insamling, mätning, analysering och rapportering av data gällande studerande och lärandeprocessen i syfte att förstå och utveckla lärande och lärmiljöer. Lärandeanalys samlar, mäter, analyserar och rapporterar data som samlas under studierna, tekniska funktionaliteter är inbyggda i de nyaste lärplattformarna. Lärandeanalys grundar sig på de digitala spår (länk på finska) en studerande som lämnar i olika system under studietiden.


Data gällande lärande och undervisning: Data gällande lärande och undervisning avser data som samlas på olika plattformar under lärande och undervisningsprocesser.


Strategiska principer och ansvarsfördelning

Princip 1: Kvalitet

Vid utvärdering av utbildning och öppna lärresurser som utvecklas i samband med den beaktas utöver öppenhet också innehållets tillförlitlighet och andra till kvaliteten bidragande faktorer.

Säkerställande och uppföljning av att principen genomförs:

  • Kartläggning av utgångsläget: Kartläggning av utgångsläget: År 2021 utreder Samordningen av öppen vetenskap hur de allmänna kvalitetskriterierna för utbildning och lärresurser kan tillämpas på öppen utbildning och öppna lärresurser samt vilka övriga kvalitetskrite-rier som krävs.
  • Kontinuerlig uppföljning: Kontinuerlig uppföljning: Utöver uppföljning av kriterierna säkerställer universitet och yrkeshögskolor i sina egna kvalitetssystem att satsningar på utarbetande och användning av öppna lärresurser och övrig öppen undervisning ökar undervisningens totala kvalitet. Högskolorna säkerställer att närundervisning av hög kvalitet ordnas även om lärresurser och undervisning är öppet tillgängliga i stor utsträckning.

Princip 2: Upphovsrätt

Upphovsrätt, dataskydd och etisk praxis respekteras när öppen utbildning och öppna lärre-surser utvecklas och används.

Säkerställande och uppföljning av att principen genomförs:

  • Kartläggning av utgångsläget: Kartläggning av utgångsläget: År 2020 fastställer Samordningen av öppen vetenskap vilka avtals-enliga frågor samt frågor gällande upphovsrätt, dataskydd och licensiering som bör beaktas vid öppnande av lärresurser.
  • Kontinuerlig uppföljning: Kontinuerlig uppföljning: Utöver uppföljning av kriterierna startar Samordningen av öppen veten-skap under 2021 en utredning om immateriella rättigheter gällande forskningsresultat (inkl. lärre-surser som utarbetats utgående från dem). Syftet med undersökningen är att klargöra frågor kring ägande och avtal. I utredningen används expertis vid högskolor samt arbetstagarorganisationer inom forsknings- och undervisningssektorn.

Princip 3: De lärandes diversitet

Vid utveckling av öppen utbildning och öppna lärresurser beaktas tillgänglighet samt lämplighet för många slags inlärare.

Säkerställande och uppföljning av att principen genomförs:

  • Kartläggning av utgångsläget: Kartläggning av utgångsläget: År 2021 kartläg-ger och identifierar Samordningen av öppen vetenskap kriterier för lärresursers tillgänglighet. Senast år 2022 identifieras kriterier för hur inlä-rarnas mångfald samt innehållets ansvarsfullhet beaktas i öppen utbildning och lärresurser.
  • Kontinuerlig uppföljning: Kontinuerlig uppföljning: Görs som en del av den nationella uppföljningen av öppen vetenskap.

Princip 4: Meritering

Arbete med utveckling av öppen utbildning och öppna lärresurser beaktas i meriteringskriterier och planering av arbetsuppgifter.

Säkerställande och uppföljning av att principen genomförs:

  • Kartläggning av utgångsläget: Kartläggning av utgångsläget: År 2021 identifierar Samordningen av öppen vetenskap god praxis, hur utveckling av öppenhet inom utbildning och lärresurser beaktas i arbetsuppgifter samt hur det meriteras. Dessutom planerar Samordningen av öppen vetenskap mätredskap och faktaunderlag för utvärdering av meriter tillsammans med CSC, högskolor och övriga organisationer som utveck-lar öppen utbildning.
  • Kontinuerlig uppföljning: Kontinuerlig uppföljning: Görs som en del av den nationella uppföljningen av öppen vetenskap.

Delpolicy 1: Öppen tillgång till lärresurser

Mål 1: Användning och utarbetande av öppet lärresurer

Senast år 2025 används och utarbetas öppna lär-resurser i stor utsträckning vid högskolorna.

Åtgärder som krävs för att uppnå målet:

  1. FAIR-rekommendation för de öppna lärresurserna. Senast år 2022 utarbetar Samordningen av öppen vetenskap, tillsammans med högskolor och övriga organisationer som utvecklar öppen utbildning, en gemensam rekommendation för metoder och verktyg som säkerställer att de öppna lärresurserna är sökbara, interoperabla, återanvändbara och möjliga att vidareutveckla.
  2. Öppen webbkurs. Senast år 2022 utreder Samordningen av öppen vetenskap möjligheten att tillsammans med CSC skapa en öppen webbkurs som ger nödvändiga färdigheter att ta fram och använda öppna lärresurser.
  3. Kompetenskrav. Senast år 2023 fastställer Samordningen för öppen vetenskap, tillsammans med högskolor och övriga organisationer som utvecklar öppen utbildning, kompetenskrav för öppna lärresurser. Dessa anger vilka färdigheter det är bra att lärare har när de utvecklar och använder öppna lärresurser.
  4. Anvisningar. Högskolor och övriga organisationer som utvecklar öppen utbildning utformar egna anvisningar gällande öppna lärresurser baserade på denna policy samt rekommendationer som preciserar den. Anvisningarna gäller till exempel avtalsfrågor, licenser, verktyg för öppnande av lärresurser, rekommenderade delningsplatser samt att hitta och använda öppna digitala lärresurser.
  5. Stöd och fortbildning. Högskolor och övriga organisationer som utvecklar öppen utbildning erbjuder författare av öppna lärresurser stöd och fortbildning gällande licensiering, öppenhet och förverkligande av den.
  6. Uppföljningen. Som en del av den nationella uppföljningen av öppen vetenskap utreds regelbundet organisationernas beredskap att stötta utarbetande av öppna lärresurser.

Mål 2: Kvantiteten och kvaliteten på öppna lärresurser

Senast år 2025 har mängden öppna digitala lärresurser på högskolenivå mångdubblats, och kvaliteten har förbätt-rats för att bättre tillgodose lärande.

Åtgärder som krävs för att uppnå målet:

  1. Pris. Senast år 2021 instiftar Samordningen för öppen vetenskap ett pris som varje år tilldelas en person eller grupp som har utmärkt sig inom utveckling av öppen utbildning och öppna lärresurser.
  2. Finansieringsmekanismer. Senast år 2023 utreder Samordningen av öppen vetenskap finansieringsmekanismerna för utveckling av öppna lärresurser genom att jämföra också internationella exempel.
  3. Metadata. De som skapar öppna digitala lärresurser rekommenderas att beskriva sina öppna digitala lärresurser i Biblioteket för öppna lärresurser.
  4. Gränssnitt. Högskolor och övriga organisationer som utvecklar öppen utbildning söker tillsammans med Biblioteket för öppna lärresurser lösningar för att öppna lärresurser som sparats hos organisationerna själva även ska sparas i Biblioteket för öppna lärresurser.
  5. Kostnadsmodell. Senast år 2023 avtalar högskolorna och de centrala finansiärerna med stöd från UNIFI och ARENE hur de kostnader som uppstår genom främjande av öppen tillgång tillgång lärresurser ska fördelas. De understöder utformandet och uppdateringen av öppna lärresurser i enlighet med mallen de tagit fram.
  6. Forskningsfinansiering. Forskningsfinansiärerna beaktar öppna lärresurser som utformas på basis av forskningsresultat positivt i finansieringsbeslut.
  7. Samarbete. Högskolor och övriga organisationer som tar fram öppna lärresurser planerar och förverkligar gemensamma projekt. Projekten understöder alla projektdeltagares färdigheter i att ta fram öppna lärresurser, utvecklar öppna lärresurser av god kvalitet och skapar nätverk för att marknadsföra dem.
  8. Andra utbildningsnivåer. Högskolor och övriga organisationer som tar fram öppna lärresurser planerar och förverkligar tillsammans med övriga utbildningsnivåer samarbetsprojekt där öppna lärresurser på högskolenivå utnyttjas.
  9. Uppföljningen. Som en del av uppföljningen av öppen vetenskap skapas en process för att följa upp kvaliteten på och mängden öppna lärresurser på högskolenivå.
    i) Biblioteket för öppna lärresurser sammanställer varje år information om mängden lärresurser som beskrivits där samt mängden lärresurser på högskolenivå som laddats ner inom olika utbildningssektorer och på olika språk.
    ii) Biblioteket för öppna lärresurser samlar in information om uppdatering och tillgänglighet gällande lärresurser på högskolenivå som sparats där.
    iii) Studenters och lärares syn på kvaliteten på och mängden öppna lärresurser på högskolenivå utreds regelbundet.
    iv) Med hjälp av kunnandet i Expertgruppen i öppen utbildning fastställs regelbundet tillräckliga resultatnivåer för avsnitt (i)–(iii) baserat på tidigare års utveckling.
    v) En rapport om utvecklingen av lärresursernas öppenhet inom högskole och forskarsamfundet baserad på avsnitten (i)–(iv) publiceras regelbundet.

Mål 3: Erkännande

Senast år 2025 är Finland känt som en föregångare och initiativtagare inom öppna lärresurser på högskolenivå.

Åtgärder som krävs för att uppnå målet:

  1. Användning och uppskattning på EU-nivå. Det finländska högskole och forskarsamfundet deltar i främjande av och forskning inom användning och uppskattning av öppna lärresurser på EUnivå.
  2. Kommunikation. Samordningen av öppen vetenskap informerar om öppna lärresurser, policyn om dem och de gemensamt utformade rekommendationerna samt om tjänster och projekt som gäller öppen utbildning såväl i Finland som utomlands.
  3. Informering. Högskolor och övriga organisationer som utvecklar öppen utbildning informerar om öppna lärresurser och praxis kring dem internt samt till samarbetspartners och allmänheten både nationellt och internationellt.
  4. Internationella samarbete. Finländska högskolor, övriga organisationer som utvecklar öppen utbildning samt Samordningen av öppen vetenskap deltar i internationella samarbetsprojekt, särskilt på EUnivå, där målet är att främja utveckling och användning av öppna lärresurser.
  5. Forskning. Senast år 2023 utreder Samordningen av öppen vetenskap tillsammans med högskolor, forskningsfinansiärer och övriga organisationer som utvecklar öppen utbildning möjligheterna att starta ett projekt som undersöker kvalitet, mängd, användning och uppskattning av högskolornas öppna lärresurser i EUländerna.
    i) Forskningsprojektet utreder och skapar forskningsmetoder med vilka användning och utvärdering av öppna lärresurser i olika länder och på olika språk kan utvärderas jämlikt.

Delpolicy 2: Öppna lärmetoder

Mål 1: Stöd från högskolor

Senast år 2025 använder högskolorna öppna lärmetoder samt stödjer samarbete, gemenskap och delning inom undervisning och lärande.

Åtgärder som krävs för att uppnå målet:

  1. Ledarskap, kvalitetsarbete och incitamentssystem. Senast år 2024 har högskolorna policyer för öppen utbildning som styr ledarskap, kvalitetsarbete samt meriteringsoch incitamentssystem för personalen i syfte att stödja öppna lärmetoder.
  2. Öppenhet i tjänster. Senast från och med 2024 främjar högskolorna öppenhet i tjänster som stöder undervisning, till exempel användning av använda öppna data, plattformar för öppen utbildning och samarbete samt transparens vid anskaffning av tjänster.
    i) Högskolornas nätverk för undervisning, informationsförvaltning och bibliotek samarbetar för att främja kompatibilitet hos plattformar och programvara för öppet lärande och samarbete samt tjänster inom öppen utbildning.
  3. Kompetens inom öppna lärmetoder. Senast från och med 2024 utvecklar man i högskole och forskningssamfundet kompetens inom öppna lärmetoder.
    i) Samordningen av öppen vetenskap och forskning i samarbete med högskolor och övriga organisationer som främjar öppet lärande skapar ett kompetensnätverk för öppna lärmetoder.
    ii) Högskole och forskningssamfundet etablerar kompetenskrav för öppen utbildning i lärarutbildningarna.
    iii) Högskolorna möjliggör att personalen kan utveckla sin kompetens inom öppna lärmetoder.
  4. Delning av kunskaper. Senast från och med 2024 uppmuntrar högskolorna sina anställda till delning av kunskaper inom planering och ordnande av undervisning.

Mål 2: Stöd för lärande

Senast 2025 erbjuds de lärande möjligheter till och stöd för öppen utbildning.

Åtgärder som krävs för att uppnå målet:

  1. Erkännande av kunnande. Högskolorna godkänner ett brett spektrum av kunskaper som förvärvats genom öppen utbildning.
  2. Tillgänglighet. Högskolorna erbjuder metoder och stöd för att förbättra tillgången till och öppen utbildning samt dess tillgänglighet.
  3. Delaktiggörande av lärande. Högskolorna delaktiggör de lärande i planering och genomförande av öppen utbildning. i) Senast från och med 2024 har högskolorna färdig praxis för att delaktiggöra de lärande.
  4. Kunskaper inom öppen vetenskap och utbildning. Senast från och med 2023 stödjer högskolorna de lärandes kunskaper inom öppen vetenskap och utbildning, såsom licenspraxis och upphovsrätt.
  5. Öppen delning av alster. Senast från och med 2025 uppmuntrar högskolorna de lärande att öppet dela sina alster samt använda andra lärandes öppna material och tillämpa kvalitetskriterierna för öppen utbildning.
    i) Högskolorna främjar en frivillig öppen delnings och samarbetskultur bland de lärande genom att lyfta fram de möjligheter till samarbete, samutveckling och användning som öppen delning för med sig samt genom att informera om riskerna med öppen delning.
    ii) Från och med 2023 ökar högskolorna tillsammans med samordningen av öppen vetenskap och forskning lärarnas insikter i upphovsrättsliga villkor för öppen delning av material som de lärande producerar.
    iii) Senast 2024 har högskolorna utvecklat anvisningar och verksamhetsmodeller för öppen delning av de lärandes alster.
    iv) Senast 2024 beaktar uppföljningen av öppen vetenskap hur de lärande erbjuds information om öppen delning av sina alster.
  6. Material gällande undervisning och utvärdering. Senast från och med 2024 uppmuntrar högskolorna lärarna att öppet dela material gällande undervisning och utvärdering med de lärande.
  7. MyData. Senast 2024 börjar högskolorna i projektet Digivisio 2030 planera hur de lärande kan få tillgång till data gällande det egna lärandet enligt MyData-principerna.

Mål 3: Samhällelig växelverkan

Senast 2025 utgör öppet lärande en betydande del av högskole- och forskningssamfundets samhälleliga växelverkan.

Åtgärder som krävs för att uppnå målet:

  1. Undervisning som är öppen för alla. Högskolorna ökar mängden undervisning som är öppen för alla.
    i) Högskolorna tydliggör och informerar offentligt om hur man kan delta i för alla öppen undervisning, inklusive närundervisning.
    ii) Senast från och med 2024 utvecklar högskolorna plattformar och tjänster som gör det möjligt att öppna undervisning digitalt.
    iii) Senast från och med 2023 samarbetar högskolorna nationellt och internationellt för att utveckla och förverkliga undervisning som är öppen för alla.
    iv) Från och med 2024 beaktar uppföljningen av öppen vetenskap för alla öppen undervisning och deltagande i den.
  2. Öppen kompetensmärken. Högskolorna utfärdar kompetensmärken eller prestationsanteckningar för prestationer inom öppet lärande i enlighet med sektorns standarder.
  3. Vetenskapskommunikation och vetenskapsfostran. Högskolorna och övriga organisationer som främjar öppen utbildning samarbetar kring vetenskapskommunikationUtbildning-fotnot-4 och vetenskapsfostranUtbildning-fotnot-5 enligt rekommendationer från Delegationen för informationsspridning och Vetenskapliga samfundens delegation.
  4. Data gällande lärande och undervisning. Senast från och med 2023 planerar högskolorna öppen delning av data gällande lärande och undervisning enligt praxis för ansvarsfull materialhantering.
    i) Senast 2023 avtalar högskolorna i projektet Digivisio 2030 om god praxis för öppnande av data gällande lärande och undervisning.
    ii) Senast 2024 börjar högskolorna i projektet Digivisio 2030 planera tjänster som möjliggör öppnande av data gällande lärande och undervisning.
  5. Samarbete och forskning. Högskolorna och övriga organisationer som främjar öppet lärande samarbetar nationellt och internationellt för att utveckla och undersöka öppen utbildning.

Bilaga 2: Sammanställning av policyn

Denna policy har utarbetats av en arbetsgrupp som samman-kallats av Expertgruppen i öppen utbildning. Medlemmar:

  • Kaisu Clarot Uleåborgs universitet
  • Minna Fred Yrkeshögskolan Laurea
  • Susanna Hasiwar Uleåborgs universitet
  • Janniina Heinonen Undervisningssektorns Fackorganisation OAJ
  • Aino Helariutta Yrkeshögskolan Laurea
  • Ira Hietanen-Tanskanen Undervisningssektorns Fackorganisation OAJ
  • Ilmari Jauhiainen Vetenskapliga samfundens delegation
  • Joni Kajander Finlands studentkårers förbund
  • Anne Kärki Satakunda yrkeshögskola
  • Leo Lahti Åbo universitet
  • Anna Lindfors CSC
  • Jouni Markkula Uleåborgs universitet
  • Paula Merikko Skolverket
  • Minna Niemi-Grundström Tammerfors universitet
  • Seliina Päällysaho Seinäjoki yrkeshögskola
  • Maria Rehbinder Aalto­universitetet
  • Jarkko Toikkanen Uleåborg universitet / Forskarförbundet
  • Tarmo Toikkanen Open Knowledge Finland / Creative Commons Suomi / Suomen eOppimiskeskus / IT­kouluttajat
  • Tarjaleena Tuukkanen Tavastehus yrkeshögskola
  • Marjo Vallittu Jyväskylä universitet
  • Salla Viitanen Forskarförbundet
  • Terhi Kaipainen Sydöstra Finlands yrkeshögskola
  • Miki Kallio Uleåborgs universitet

Grunden för policyn utgjordes främst av en öppen förhandsenkät för högskolelärare, där lärarnas upplevelser samt önskemål och farhågor gällande den kommande policyn för öppna lärresurser kartlades. Enkäten fick 108 svar.

Arbetsgruppen har i sin verksamhet strävat efter att tillämpa följande värden:

  • Humanitet – en strävan att strukturerna i policyn ska anpas­sas efter elevernas och lärarnas behov och inte tvärtom
  • Gemenskap – en strävan att i policyarbetet engagera alla betydande intressegrupper såsom lärare, studenter och organisationer
  • Mångfald – en strävan att möjliggöra många olika sätt att förverkliga öppen utbildning.




Structured data
Type DocumentType:
Name (fi)
Name (sv)
Name (en)
Description (fi)
Description (sv)
Description (en)
Field Domain:
Validity start
Validity End
Tags
Has part
Is part of

Sections No sections yet!

Sivustoa ylläpitää Avoimen tieteen ja tutkimuksen (AVOTT) kansallisen koordinaation sihteeristö, joka toimii Tieteellisten seurain valtuuskunnassa (TSV) Opetus- ja kulttuuriministeriön (OKM) rahoituksella. Avoimen tieteen ja tutkimuksen koordinaatio edistää avoimen tieteen ja tutkimuksen toteutumista sekä keskustelua sen mahdollisuuksista, haasteista sekä niiden ratkaisuista Suomessa.

Webbplatsen upprätthålls av Sekretariatet för den nationella samordningen av öppen vetenskap och forskning. Sekretariatet verkar vid Vetenskapliga samfundens delegation med finansiering från undervisnings- och kulturministeriet. Samordningen främjar öppen vetenskap och forskning samt diskussion kring dess möjligheter, utmaningar och lösningar i Finland.

This website is maintained by the Secretariat of the National Coordination for Open Science and Research in Finland (AVOTT), which operates in the Federation of Finnish Learned Societies (TSV) with funding from the Ministry of Education and Culture (OKM). The Open Science and Research Coordination promotes open science and research, as well as discussion on its opportunities, challenges and their solutions in Finland.