Öppen utbildning och öppna lärresurser, Öppen utbildning och öppna lärresurser samt öppen tillgång till forskningspubliktioner. Policy och åtgärdsprogram för det finländska högskole- och forskarsamfundet 2021–2025: Delpolicy för öppen tillgång till lärdomsprov
21 ÖPPEN UTBILDNING OCH ÖPPNA LÄRRESURSERÖPPNA LÄRRESURSER – UPPHOVSMANNENS SYNVINKEL Planera öppnandet Planera öppnande av lärresurser i förväg: • Var, • hur och • med vilka användarvillkor en lärresurs eller en del av den ska öppnas. Observera bland annat följande: Du kan endast öppna material som du är upphovs-man till eller som du fått tillgång till genom en licens (rätt att använda) som tillåter lika omfattande användning som licensen som du har tänkt använda för materialet som ska öppnas. Om du till exempel ska publicera ditt material med CC BY-licens och använder andras material som illustration måste bilderna i ditt material vara licensierade med CC BY-licens. Upphovsmannen beslutar om en lärresurs öppnas med licenser. Upphovsmannen har också rätt att över-låta upphovsrätten till sin arbetsgivare om inte annat har avtalats gällande rättigheterna redan innan lärresursen producerats. Om en lärresurs har fler än en upphovsman krävs tillstånd av samtliga för att lärresursen ska kunna öppnas. Ange de uppgifter gällande upphovsman och källa som användningstillståndet kräver. Det är till exempel bra att för varje CC BY-licensierad bild meddela hur uppgifter om upphovsman och källa ska anges. Studenter ska ge tillstånd till användning av deras material, till exempel texter eller bilder. Fråga om studenten vill anges som upphovsman till sina bilder eller sin text. Om studenten inte vill anges som upphovsman men du får tillstånd att använda materialet anonymt bör studentens namn och eventuella övriga personuppgifter avlägsnas. Observera att ett fotografi, en video eller en ljudupptag-ning av en student är en personuppgift som kräver grund för behandling, såsom studentens godkännande.
22 ÖPPEN UTBILDNING OCH ÖPPNA LÄRRESURSERMinimera hantering av personuppgifter. Undvik att använda personuppgifter om det är möjligt att publicera en lärresurs utan dem. Om du hanterar personuppgifter, tänk på att informera den som registrerats samt behandla uppgifterna lagenligt. Om hanteringen grundar sig på godkännande kan du på blanketten för godkännande ange de uppgifter den 12:e GDPR-artikeln förutsätter: • syftet med hanteringen av personuppgifter • uppgifternas förvaringstid • eventuell senare användning av uppgifterna • vart uppgifterna eventuellt överlåts • vem som är personuppgiftsansvarig. Att öppna med hjälp av öppna licenser Informera om användarvillkor i anslutning till materialet. Ett bra sätt är att koppla en Creative Com-mons-licens, dvs. CC-licens, till materialet. Att använda en Creative Commons-licens underlättar omfattande bruk av lärresursen samt upphovsmännens meritering. Det är också bra att ge programvara motsvarande open source-licenser. CC-licenser ger användarna rätt att använda materialet. Det finns mer eller mindre tillåtande licenser: man kan till exempel antingen förbjuda eller tillåta bearbetning eller kommersiellt bruk. Lärresursens upphovsmän kan fastställa användarvillkor med hjälp av en licens. Se https://creativecommons.fi/valitse/ (om att välja CC-li-cens; på finska) och https://creativecommons.org/share-your-work/public-domain/freeworks/ (på engelska) Om att ange CC-licens: https://creativecommons.fi/lisens-sien-kayttoohje/cc-lisenssin-merkitsemisohjeet/ (på finska) En lärresurs upphovsman bestämmer med vilka CC-li-censer materialet licensieras. Öppna CC-licenser är: • CC BY dvs. Erkännande (Attribution): Upphovs-mannen tillåter att andra kopierar, vidarebefordrar, sprider och presenterar verket samt bearbetade versioner av det förutsatt att man genom att länka hänvisar till upphovsmannen och verkets licens samt anger eventuella ändringar tydligt. Bearbetade versioner får inte inkräkta på egenarten hos den
23 ÖPPEN UTBILDNING OCH ÖPPNA LÄRRESURSERursprungliga upphovsmannens verk. • CC BY-SA dvs. Erkännande (ByAttribution) och Dela lika (ShareAlike): Upphovsmannen tillåter andra att kopiera, vidarebefordra, sprida och presentera verket samt bearbetade versioner av det förutsatt att man genom att länka hänvisar till upphovsmannen och verkets licens samt anger eventuella ändringar tydligt. Om en bearbetning publiceras ska det göras med samma licens. Bearbe-tade versioner får inte inkräkta på egenarten i den ursprungliga upphovsmannens verk. CC-licenserna omfattar också licenser som begrän-sar fortsatt användning av verket. IckeKommersiell (NC)-villkoret begränsar användning av verket i kom-mersiella sammanhang, bland annat vid kommersiella utbildningstillfällen. IngaBearbetningar (ND)-villkoret i sin tur förhindrar bearbetningar verket. Material som licensierats med begränsande licenser är inte öppna lärresurser, eftersom användaren alltid per definition ska ha rätt att kopiera, förmedla, sprida och framföra en öppen lärresurs och bearbetningar av den. Även vid publicering av lärresurser med mera begränsade använ-darrättigheter är CC-licenser ofta det mest praktiska sättet att klargöra vilka rättigheter användaren har att utnyttja materialet. Det finns många goda skäl att använda en CC-licens som ger andra tillstånd att bearbeta materialet: • Tillstånd att bearbeta gör det lättare att anpassa materialet, till exempel för en annan typ av studie-avsnitt eller kurs. • Tillstånd att bearbeta gör det möjligt att översätta materialet till ett annat språk, vilket ökar dess användning internationellt. • Tillstånd att bearbeta gör det möjligt att texta videoinspelningar och att ändra texterna till ljudin-spelningar för ökad tillgänglighet. Om en lärresurs upphovsman beslutar att helt eller delvis överlåta upphovsrätten till sin arbetsgivare kan ett beslut om att öppna materialet med en Creative Commons-licens fattas samtidigt. Om arbetsgivaren ges parallell upphovsrätt kan upphovsmannen också själv-ständigt besluta att publicera sitt material genom att själv använda CC-licenser.
24 ÖPPEN UTBILDNING OCH ÖPPNA LÄRRESURSERLärresurser som samarbete Om en lärresurs har fler än en upphovsman krävs tillstånd av samtliga för att lärresursen ska kunna öppnas. Överenskommelse mellan lärare: Det lönar sig att redan i början av arbetet fundera över hur man ska avtala om rättigheterna så att de är så ändamålsenliga som möjligt för alla som deltagit i arbetet med materialet. En möjlighet är parallell upphovsrätt – ett avtal om helheten kan stötta vars och ens individuella användning bättre. Om inget har avtalats om bearbetning gäller rätten att bearbeta och använda endast den egna andelen separat från övriga medverkandes alster. Om lärarna avtalar om öppen licensiering av materialet med exempelvis en CC BY-SA-licens får de även rätt att bearbeta hela materialet. ORGANISATIONENS SYNVINKEL Överenskommelser i samarbeten mellan organisatio-ner Det lönar sig att på förhand avtala om öppen publi-cering av lärresurser samt om var de öppna lärre-surserna ska publiceras (t.ex. på vilka webbplatser). Vid öppen publicering av gemensamt producerade lärresurser krävs alltid tillstånd av alla upphovsmän. Upphovsrätten till text eller bild tillfaller den individuella lärare som har skrivit texten eller tagit bilden. En organi-sation kan avtala om upphovsrätt endast om upphovs-rätten först har överlåtits till organisationen eller om organisationen fått tillstånd att använda materialet och tillstånd att bevilja tredje part rätt att använda materialet. Om materialet CC-licensieras behöver inte rättigheterna överlåtas till organisationen. För uppdatering av lärresurser behöver organisationen även tillstånd att göra ändringar i materialet, vilket tryg-gas exempelvis genom en CC-licens som beviljar de nöd-vändiga rättigheterna. Ändringarna får inte inkräkta på egenarten i den ursprungliga upphovsmannens arbete, och de ska anges tydligt. Dessutom ska den ursprungliga upphovsmannen alltid anges. När organisationer producerar lärresurser tillsammans bör följande beaktas i planeringen:
25 ÖPPEN UTBILDNING OCH ÖPPNA LÄRRESURSEROm ett material produceras genom samarbete och det inte går att särskilja självständiga delar vars upphovsmän skyddas upphovsrättsligt är det viktigt att avtala om rättigheter gällande det gemensamt producerade verket. I gemensamt producerade lärresurser förutsätter öppen publicering alltid tillstånd av alla upphovsmän. Om varje upphovsman skapar en självständig del som kan särskiljas från helheten och som skyddas upphovs-rättsligt krävs att varje upphovsman ger minst tillräckliga användningstillstånd i relation till de avtalade villkoren för att öppna den aktuella lärresursen. Först då kan helheten användas till det avsedda syftet. Det är bra att besluta om öppnande av lärresurser projektspecifikt. Öppnande av lärresurser garanterar arbetsgivaren nödvändig behörighet, och således är det inte nödvändigt att i det här fallet avtala om upphovsrätt i anställningsavtalen. I projekt där öppna lärresurser produceras är det bra att klargöra om upphovsmannen/upphovsmännen använder CC-licenser för att öppna materialet eller om rättigheterna ska överlåtas från upphovsmannen/ upphovsmännen till organisationen. När syftet är att producera öppet material behöver rättigheterna inte överlåtas till organisationen. I projekt som erhållit extern finansiering är det särskilt viktigt att se till att materialet har licensierats med en CC-licens som ger de nödvändiga tillstånden gällande alla som tagit fram material för projektet. Alterna-tivt har rättigheterna gällande resultaten överlåtits till organisationen som erhållit finansieringen. Detta gäller anställda, besökare, studerande och till exempel delta-gare i workshops. Om upphovsrätten inte överlåts krävs ett tillräckligt omfattande användningstillstånd av alla som tagit fram material för att materialet ska kunna användas till avsett ändamål. Grundregler för överenskommelse Om ett projekt inkluderar flera organisationer avta-lar organisationerna om hur projektets resultat ska användas samt om innehav och användning av de immateriella rättigheterna. Varje organisation är skyl-dig att tillsammans med sina anställda, studerande och eventuella underleverantörer, frivilliga m.fl. avtala om hur de nödvändiga rättigheterna överlåts till organisationen
26 ÖPPEN UTBILDNING OCH ÖPPNA LÄRRESURSERi så stor utsträckning att de avtalsmässiga åtagandena mellan organisationerna kan genomföras. Dessutom måste följande fastställas: • tillstånd till och ansvar för att bearbeta och uppda-tera material som producerats gemensamt. • användarvillkor med vilka materialet publiceras. Användning av CC-licens är möjligt även gällande mate-rial som organisationer producerat tillsammans. Med ett avtal fastslås vilka som öppnar materialet, hur upphovs-männen anges och vilka CC-licenser som används. Avtal mellan organisationer kan endast träffas om lärresurserna är CC-licensierade eller om tillräckliga rättigheter till materialet på annat sätt har överlåtits åt organisationen: Redan i planeringsstadiet är det bra att mellan lärare och organisation avtala: • om organisationen endast får användarrättigheter eller även andra rättigheter • i vilket syfte materialet används • om rättigheterna överlåts och i så fall för hur lång tid • vad som gäller för eventuellt kommersiellt bruk, till exempel fortbildning • vad som gäller vid delning och förmedling av material • vem som har rätt att bearbeta materialet. Samarbetsavtal för högskolor gällande öppna lärre-surser I ett samarbetsavtal är det bra att fastställa: • samarbetets syfte, mål och förverkligande • användarvillkor för lärresurser • för eventuella gemensamma kurser: • hur gemensamma kurser förverkligas • vem som ansvarar för förverkligandet • hur många gånger och hur ofta (regelbundenhet) en kurs upprepas. Dessutom bör man i avtalet fastställa vem som har rättigheterna till resultaten om det föds något nytt under
27 ÖPPEN UTBILDNING OCH ÖPPNA LÄRRESURSERlärresursernas produktionsprocess. Exempelvis omfattas nya uppfinningar och varumärken av andra immateriella rättigheter, medan Creative Commons-licenserna endast gäller upphovsrätten. Om inte annat avtalas innebär medägande att man gemensamt avtalar om användning av resultatet. Dessutom är det bra att besluta om rättigheter för bearbetning och uppdatering av materialet: • Vem får bearbeta eller uppdatera materialet? • Vem ansvarar för att materialet uppdateras? • Kräver bearbetning av materialet tillstånd från en annan organisation eller instans? • Vem har rätt att använda uppdaterat eller bearbetat material? STUDENTENS SYNVINKEL Studenter innehar upphovsrätt till sina egna verk. Liksom när det gäller övriga upphovsmän till lärresurser avtalas även med studenter om ägande av lärresurserna såvida verkshöjden för det innehåll studenten produce-rat uppnås. Studenter kan överlåta upphovsrätten till högskolan. Det är bäst att avtala om detta i planeringsstadiet och senast när kursen eller studieprojektet börjar. Studen-terna bör få information om vilken typ av kurs det gäller och avtalsgrunden för immateriella rättigheter redan när de anmäler sig till en kurs. I alla händelser är det viktigt att upprätta avtalet innan materialet produceras, eftersom studenten själv också har rätt att hindra att det egna materialet öppnas och används. Om flera studenter har producerat material tillsammans krävs tillstånd från var och en. Tänk också på att medverkan på en kurs där studenter producerar material inte får förutsätta överlåtelse av upphovsrätten. Studenten kan även använda en CC-licens gällande det egna materialet om inte annat har avtalats genom kontrakt. Studenten måste anges som upphovsman i enlig-het med god sed när studentens andel framgår i en lärresurs. Rätt att bearbeta och uppdatera avtalas med studenten på samma sätt som med materialets övriga upphovsmän.
28 ÖPPEN UTBILDNING OCH ÖPPNA LÄRRESURSERBILAGA 2: SAMMANSTÄLLNING AV POLICYN Denna policy har utarbetats av en arbetsgrupp som sammankallats av Expertgruppen i öppen utbildning. Medlemmar: Kaisu Clarot (Uleåborgs universitet) Minna Fred (Yrkeshögskolan Laurea) Susanna Hasiwar (Uleåborgs universitet) Janniina Heinonen (Undervisningssektorns Fackorgani-sation OAJ) Aino Helariutta (Yrkeshögskolan Laurea) Ira Hietanen-Tanskanen (Undervisningssektorns Fackor-ganisation OAJ) Ilmari Jauhiainen (Vetenskapliga samfundens delegation) Joni Kajander (Finlands studentkårers förbund) Anne Kärki (Satakunda yrkeshögskola) Leo Lahti (Åbo universitet) Anna Lindfors (CSC) Jouni Markkula (Uleåborgs universitet) Paula Merikko (Utbildningsstyrelsen) Minna Niemi-Grundström (Tammerfors universitet) Seliina Päällysaho (Seinäjoki yrkeshögskola) Maria Rehbinder (Aalto-universitetet) Jarkko Toikkanen (Uleåborgs universitet/Forskarförbun-det) Tarmo Toikkanen (Open Knowledge Finland / Creative Commons Suomi / Suomen eOppimiskeskus / IT-koulut-tajat) Tarjaleena Tuukkanen (Tavastehus yrkeshögskola) Marjo Vallittu (Jyväskylä universitet) Salla Viitanen (Forskarförbundet) Grunden för policyn utgjordes främst av en öppen för-handsenkät för högskolelärare, där lärarnas upplevelser samt önskemål och farhågor gällande den kommande policyn för öppna lärresurser kartlades. Enkäten fick 108 svar.
29 ÖPPEN UTBILDNING OCH ÖPPNA LÄRRESURSERArbetsgruppen har i sin verksamhet strävat efter att tillämpa följande värden: • Humanitet – en strävan att strukturerna i policyn ska anpassas efter studenternas och lärarnas behov och inte tvärtom • Gemenskap – en strävan att i policyarbetet enga-gera alla betydande intressegrupper såsom lärare, studenter och organisationer • Mångfald – en strävan att möjliggöra många olika sätt att förverkliga öppen utbildning.
Glossary terms:
- Not found Term without namespace
Example of getting Objectives.
Referenser
- ^ Tas i bruk stegvis 2019–2020, se aoe.fi.
- ^ Se digivisio2030.fi/sv.
- ^ DOI: 10.23847/isbn.9789525995244.