Denna policy har utformats av det finländska högskoleoch forskarsamfundet. Ansvaret för arbetet har legat hos en arbetsgrupp som sammankallats av Expertgruppen för öppen utbildning inom Samordningen av öppen vetenskap vid Vetenskapliga samfundens delegation (TSV). Arbetet har letts av den nationella styrgruppen för öppen vetenskap och forskning. Denna policy stöder Deklarationen för öppen vetenskap och forskning 2020–2025. Denna policy består av gemensamma principer samt delpolicyer för (a) öppen tillgång till lärresurser och b) öppna lärmetoder där mål och åtgärder fastställs. +, I Deklarationen för öppen vetenskap och forskning konstateras att "[a]nsvarsfull öppenhet är en del av forskningssamfundets vardag genom hela forskningsprocessen. Forskningsorganisationerna har utvärderingspraxis, incitament och tjänster som stöder öppen vetenskap och forskning." Detta gäller också lärdomsprovsprocessen, och denna delpolicy omfattar alla lärdomsprov som genomförs vid högskolor (kandidatavhandlingar som leder till examen, avhandlingar pro gradu, lärdomsprov för fördjupade studier i medicin, odontologi och veterinärmedicin, examensarbeten för yrkeshögskoleexamen och högre yrkeshögskoleexamen, licentiatavhandlingar samt doktorsavhandlingar).
Öppenhet i forskning möjliggör bredare användning av forskningsresultat i forskningssamfundet och samhället, vilket ökar den forskningsbaserade kunskapens genomslag samt bildning och innovation. Processens öppenhet och transparens ska också främja forskningens kvalitet. Sett ur yrkeshögskolesynvinkel kräver och demonstrerar ett lärdomsprov sakkunskap, och det beaktar också olika aspekter på arbetslivets utmaningar. Därmed kan öppenhet ses som särskilt värdefullt ur ett yrkesperspektiv. Delpolicyn för öppen tillgång till lärdomsprov är utformad för att tillgodose dessa grundläggande mål ur lärdomsprovens perspektiv. +
Vid utvärdering av utbildning och öppna lärresurser som utvecklas i samband med den beaktas utöver öppenhet också innehållets tillförlitlighet och andra till kvaliteten bidragande faktorer. +
Kartläggning av utgångsläget: År 2021 utreder Samordningen av öppen vetenskap hur de allmänna kvalitetskriterierna för utbildning och lärresurser kan tillämpas på öppen utbildning och öppna lärresurser samt vilka övriga kvalitetskrite-rier som krävs. +
Kontinuerlig uppföljning: Utöver uppföljning av kriterierna säkerställer universitet och yrkeshögskolor i sina egna kvalitetssystem att satsningar på utarbetande och användning av öppna lärresurser och övrig öppen undervisning ökar undervisningens totala kvalitet. Högskolorna säkerställer att närundervisning av hög kvalitet ordnas även om lärresurser och undervisning är öppet tillgängliga i stor utsträckning. +
Kartläggning av utgångsläget: År 2020 fastställer Samordningen av öppen vetenskap vilka avtals-enliga frågor samt frågor gällande upphovsrätt, dataskydd och licensiering som bör beaktas vid öppnande av lärresurser. +
Kontinuerlig uppföljning: Utöver uppföljning av kriterierna startar Samordningen av öppen veten-skap under 2021 en utredning om immateriella rättigheter gällande forskningsresultat (inkl. lärre-surser som utarbetats utgående från dem). Syftet med undersökningen är att klargöra frågor kring ägande och avtal. I utredningen används expertis vid högskolor samt arbetstagarorganisationer inom forsknings- och undervisningssektorn. +
Kartläggning av utgångsläget: År 2021 kartläg-ger och identifierar Samordningen av öppen vetenskap kriterier för lärresursers tillgänglighet. Senast år 2022 identifieras kriterier för hur inlä-rarnas mångfald samt innehållets ansvarsfullhet beaktas i öppen utbildning och lärresurser. +
Kartläggning av utgångsläget: År 2021 identifierar Samordningen av öppen vetenskap god praxis, hur utveckling av öppenhet inom utbildning och lärresurser beaktas i arbetsuppgifter samt hur det meriteras. Dessutom planerar Samordningen av öppen vetenskap mätredskap och faktaunderlag för utvärdering av meriter tillsammans med CSC, högskolor och övriga organisationer som utveck-lar öppen utbildning. +
Denna riktlinje består av tidigare riktlinjer och rekommendationer som gjorts inom ramen för den nationella samordningen av öppen vetenskap och forskning så att fokus nu ligger på öppenheten i organisationens forskningskultur. Dessutom kompletteras de tidigare riktlinjerna med perspektiv på tjänster, incitament och kommunikation. +
Sivustoa ylläpitää Avoimen tieteen ja tutkimuksen (AVOTT) kansallisen koordinaation sihteeristö, joka toimii Tieteellisten seurain valtuuskunnassa (TSV) Opetus-
ja kulttuuriministeriön (OKM) rahoituksella. Avoimen tieteen ja tutkimuksen koordinaatio edistää avoimen tieteen ja tutkimuksen toteutumista sekä keskustelua sen
mahdollisuuksista, haasteista sekä niiden ratkaisuista Suomessa.
Webbplatsen upprätthålls av Sekretariatet för den nationella samordningen av öppen vetenskap och forskning. Sekretariatet verkar vid Vetenskapliga samfundens
delegation med finansiering från undervisnings- och kulturministeriet. Samordningen främjar öppen vetenskap och forskning samt diskussion kring dess möjligheter,
utmaningar och lösningar i Finland.
This website is maintained by the Secretariat of the National Coordination for Open Science and Research in Finland (AVOTT), which operates in the Federation of
Finnish Learned Societies (TSV) with funding from the Ministry of Education and Culture (OKM). The Open Science and Research Coordination promotes open science
and research, as well as discussion on its opportunities, challenges and their solutions in Finland.