Property:Description sv

From Linjauskone

This is a property of type Text.

Showing 20 pages using this property.
O
Forskningsfinansiärerna beaktar öppna lärresurser som utformas på basis av forskningsresultat positivt i finansieringsbeslut.  +
Högskolor och övriga organisationer som utvecklar öppen utbildning söker tillsammans med Biblioteket för öppna lärresurser lösningar för att öppna lärresurser som sparats hos organisationerna själva även ska sparas i Biblioteket för öppna lärresurser.  +
Senast år 2021 instiftar Samordningen för öppen vetenskap ett pris som varje år tilldelas en person eller grupp som har utmärkt sig inom utveckling av öppen utbildning och öppna lärresurser.  +
Senast år 2023 utreder Samordningen av öppen vetenskap finansieringsmekanismerna för utveckling av öppna lärresurser genom att jämföra också internationella exempel.  +
Senast år 2023 avtalar högskolorna och de centrala finansiärerna med stöd från UNIFI och ARENE hur de kostnader som uppstår genom främjande av öppen tillgång tillgång lärresurser ska fördelas. De understöder utformandet och uppdateringen av öppna lärresurser i enlighet med mallen de tagit fram.  +
Högskolor och övriga organisationer som tar fram öppna lärresurser planerar och förverkligar gemensamma projekt. Projekten understöder alla projektdeltagares färdigheter i att ta fram öppna lärresurser, utvecklar öppna lärresurser av god kvalitet och skapar nätverk för att marknadsföra dem.  +
Högskolor och övriga organisationer som tar fram öppna lärresurser planerar och förverkligar tillsammans med övriga utbildningsnivåer samarbetsprojekt där öppna lärresurser på högskolenivå utnyttjas.  +
De som skapar öppna digitala lärresurser rekommenderas att beskriva sina öppna digitala lärresurser i Biblioteket för öppna lärresurser.  +
Senast år 2025 är Finland känt som en föregångare och initiativtagare inom öppna lärresurser på högskolenivå.  +
Samordningen av öppen vetenskap informerar om öppna lärresurser, policyn om dem och de gemensamt utformade rekommendationerna samt om tjänster och projekt som gäller öppen utbildning såväl i Finland som utomlands.  +
Senast år 2023 utreder Samordningen av öppen vetenskap tillsammans med högskolor, forskningsfinansiärer och övriga organisationer som utvecklar öppen utbildning möjligheterna att starta ett projekt som undersöker kvalitet, mängd, användning och uppskattning av högskolornas öppna lärresurser i EUländerna. : i) Forskningsprojektet utreder och skapar forskningsmetoder med vilka användning och utvärdering av öppna lärresurser i olika länder och på olika språk kan utvärderas jämlikt.  +
Högskolor och övriga organisationer som utvecklar öppen utbildning informerar om öppna lärresurser och praxis kring dem internt samt till samarbetspartners och allmänheten både nationellt och internationellt.  +
Det finländska högskole och forskarsamfundet deltar i främjande av och forskning inom användning och uppskattning av öppna lärresurser på EUnivå.  +
Finländska högskolor, övriga organisationer som utvecklar öppen utbildning samt Samordningen av öppen vetenskap deltar i internationella samarbetsprojekt, särskilt på EUnivå, där målet är att främja utveckling och användning av öppna lärresurser.  +
Denna policy har utformats av det finländska högskoleoch forskarsamfundet. Ansvaret för arbetet har legat hos en arbetsgrupp som sammankallats av Expertgruppen för öppen utbildning inom Samordningen av öppen vetenskap vid Vetenskapliga samfundens delegation (TSV). Arbetet har letts av den nationella styrgruppen för öppen vetenskap och forskning. Denna policy stöder Deklarationen för öppen vetenskap och forskning 2020–2025. Denna policy består av gemensamma principer samt delpolicyer för (a) öppen tillgång till lärresurser och b) öppna lärmetoder där mål och åtgärder fastställs.  +, I Deklarationen för öppen vetenskap och forskning konstateras att "[a]nsvarsfull öppenhet är en del av forskningssamfundets vardag genom hela forskningsprocessen. Forskningsorganisationerna har utvärderingspraxis, incitament och tjänster som stöder öppen vetenskap och forskning." Detta gäller också lärdomsprovsprocessen, och denna delpolicy omfattar alla lärdomsprov som genomförs vid högskolor (kandidatavhandlingar som leder till examen, avhandlingar pro gradu, lärdomsprov för fördjupade studier i medicin, odontologi och veterinärmedicin, examensarbeten för yrkeshögskoleexamen och högre yrkeshögskoleexamen, licentiatavhandlingar samt doktorsavhandlingar). Öppenhet i forskning möjliggör bredare användning av forskningsresultat i forskningssamfundet och samhället, vilket ökar den forskningsbaserade kunskapens genomslag samt bildning och innovation. Processens öppenhet och transparens ska också främja forskningens kvalitet. Sett ur yrkeshögskolesynvinkel kräver och demonstrerar ett lärdomsprov sakkunskap, och det beaktar också olika aspekter på arbetslivets utmaningar. Därmed kan öppenhet ses som särskilt värdefullt ur ett yrkesperspektiv. Delpolicyn för öppen tillgång till lärdomsprov är utformad för att tillgodose dessa grundläggande mål ur lärdomsprovens perspektiv.  +
Vid utvärdering av utbildning och öppna lärresurser som utvecklas i samband med den beaktas utöver öppenhet också innehållets tillförlitlighet och andra till kvaliteten bidragande faktorer.  +
Kartläggning av utgångsläget: År 2021 utreder Samordningen av öppen vetenskap hur de allmänna kvalitetskriterierna för utbildning och lärresurser kan tillämpas på öppen utbildning och öppna lärresurser samt vilka övriga kvalitetskrite-rier som krävs.  +
Kontinuerlig uppföljning: Utöver uppföljning av kriterierna säkerställer universitet och yrkeshögskolor i sina egna kvalitetssystem att satsningar på utarbetande och användning av öppna lärresurser och övrig öppen undervisning ökar undervisningens totala kvalitet. Högskolorna säkerställer att närundervisning av hög kvalitet ordnas även om lärresurser och undervisning är öppet tillgängliga i stor utsträckning.  +
Upphovsrätt, dataskydd och etisk praxis respekteras när öppen utbildning och öppna lärre-surser utvecklas och används.  +
Kartläggning av utgångsläget: År 2020 fastställer Samordningen av öppen vetenskap vilka avtals-enliga frågor samt frågor gällande upphovsrätt, dataskydd och licensiering som bör beaktas vid öppnande av lärresurser.  +

Sivustoa ylläpitää Avoimen tieteen ja tutkimuksen (AVOTT) kansallisen koordinaation sihteeristö, joka toimii Tieteellisten seurain valtuuskunnassa (TSV) Opetus- ja kulttuuriministeriön (OKM) rahoituksella. Avoimen tieteen ja tutkimuksen koordinaatio edistää avoimen tieteen ja tutkimuksen toteutumista sekä keskustelua sen mahdollisuuksista, haasteista sekä niiden ratkaisuista Suomessa.

Webbplatsen upprätthålls av Sekretariatet för den nationella samordningen av öppen vetenskap och forskning. Sekretariatet verkar vid Vetenskapliga samfundens delegation med finansiering från undervisnings- och kulturministeriet. Samordningen främjar öppen vetenskap och forskning samt diskussion kring dess möjligheter, utmaningar och lösningar i Finland.

This website is maintained by the Secretariat of the National Coordination for Open Science and Research in Finland (AVOTT), which operates in the Federation of Finnish Learned Societies (TSV) with funding from the Ministry of Education and Culture (OKM). The Open Science and Research Coordination promotes open science and research, as well as discussion on its opportunities, challenges and their solutions in Finland.