Property:Description fi

From Linjauskone

This is a property of type Text.

Showing 20 pages using this property.
O
Suomalainen korkeakoulu ja tutkimusyhteisö osallistuu avoimien oppimateriaalien käytön ja arvostuksen edistämiseen ja tutkimiseen EU:n tasolla.  +
Suomalaiset korkeakoulut ja muut avointa oppimista kehittävät organisaatiot sekä avoimen tieteen koordinaatio osallistuvat kansainvälisiin ja erityisesti EU:n yhteistyöhankkeisiin, joiden tavoitteena on edistää avointen oppimateriaalien kehittämistä ja hyödyntämistä.  +
Linjaus koostuu yhteisistä periaatteista ja (a) oppimateriaalien avoimen saatavuuden sekä (b) avoimien oppimis- ja opetuskäytäntöjen osalinjauksista, joissa määritellään tavoitteita ja toimenpiteitä. Periaatteissa määritellään yleiset ehdot oppimisen ja oppimateriaalien avoimuuden edistämiselle. Ne sanoittavat korkeakoulu- ja tutkimusyhteisölle tärkeitä asioita, joista on pidettävä kiinni avoimuutta edistettäessä. Osalinjauksiin kirjatut tavoitteet ovat enemmän aikaan sidottuja päämääriä, ja niihin liittyy konkreettisia toimenpiteitä  +, Avoimen tieteen ja tutkimuksen julistuksessa todetaan: “Tutkimusyhteisössä vastuullinen avoimuus on osa tutkimuksen arkea läpi koko tutkimusprosessin, ja tutkimusorganisaatioissa on tätä tukevat arviointikäytännöt, kannustimet ja palvelut.” Tämä koskee myös opinnäytetyöprosessia, ja tämä avoimuuden osalinjaus koskee kaikkia korkeakoulujen opinnäytetöitä (tutkintoon johtavat kandidaatintutkielmat, pro gradu -työt, syventävien opintojen opinnäytetyöt, AMK- ja YAMK-opinnäytetyöt, lisensiaatintyöt ja väitöskirjat). Tutkimuksen avoimuudella mahdollistetaan tutkimustulosten laajempi käyttö tutkimusyhteisössä ja yhteiskunnassa, mikä lisää tutkitun tiedon vaikuttavuutta, sivistystä ja innovaatioita. Avoimuuden ja prosessin läpinäkyvyyden on tarkoitus myös tukea tutkimuksen laatua. Ammattikorkeakoulukontekstissa opinnäytetyö on asiantuntemusta edellyttävä ja osoittava tehtävä, jossa huomioidaan työelämän haasteiden näkökulmat, jolloin avoimuudesta voidaan katsoa olevan hyötyä erityisesti ammatillisesta näkökulmasta. Opinnäytetöiden avoimen saatavuuden osalinjaus on tehty palvelemaan näitä perustavoitteita opinnäytetöiden näkökulmasta.  +
Opetuksen ja sen yhteydessä kehitettyjen avoimien oppimateriaalien sisällön luotettavuutta ja muita laadun osatekijöitä arvioidaan avoimuuden ohella.  +
Nykytilanteen kartoitus: Vuonna 2021 Avoimen tieteen koordinaatio selvittää, miten oppimisen ja oppimateriaalien yleisiä laatukriteerejä voi soveltaa avoimeen oppimiseen ja avoimiin oppimateriaaleihin, ja mitä muita laatukriteereitä tarvitaan.  +
Jatkuva seuranta: Kriteerien seurannan lisäksi yliopistot ja ammattikorkeakoulut varmistavat omissa laatujärjestelmissään, että panostukset avoimien oppimateriaalien ja muun avoimesti saatavilla olevan opetuksen laatimiseen ja hyödyntämiseen lisäävät opetuksen kokonaislaatua. Korkeakoulut varmistavat, että laadukasta lähiopetusta järjestetään, vaikka oppimateriaaleja ja opetusta on laajalti saatavilla avoimesti.  +
Avoimen oppimisen ja avointen oppimateriaalien kehittämisessä ja hyödyntämisessä kunnioitetaan tekijänoikeuksia, tietosuojaa ja eettisiä käytäntöjä.  +
Nykytilanteen kartoitus: Vuonna 2020 Avoimen tieteen koordinaatio kartoittaa, mitä sopimuksellisia sekä tekijänoikeuksiin, tietosuojaan ja lisensointiin liittyviä kysymyksiä on huomioitava oppimateriaaleja avattaessa.  +
Jatkuva seuranta: Kriteerien seurannan lisäksi Avoimen tieteen koordinaatio käynnistää vuoden 2021 aikana tutkimustuotosten immateriaalioikeuksiin (ml. niiden pohjalta laaditut oppimateriaalit) liittyvän selvityksen, jonka tarkoituksena on selkeyttää omistajuus ja sopimuskysymyksiä. Selvityksessä hyödynnetään korkeakoulujen sekä tutkimus ja opetusalan työntekijäjärjestöjen asiantuntemusta.  +
Avoimen oppimisen ja avointen oppimateriaalien kehittämisessä huomioidaan niiden saavutettavuus ja soveltuminen monenlaisille oppijoille.  +
Jatkuva seuranta: Osana avoimen tieteen kansallista seurantaa.  +
Nykytilanteen kartoitus: Vuonna 2021 Avoimen tieteen koordinaatio kartoittaa ja tunnistaa kriteerit oppimateriaalien saavutettavuudelle. Viimeistään vuonna 2022 tunnistetaan kriteerit oppijoiden moninaisuuden ja sisältöjen vastuullisuuden huomioimiselle avoimessa oppimisessa ja oppimateriaaleissa.  +
Oppimisen ja oppimateriaalien avoimuuden kehittämiseen tehtyä työtä arvostetaan meritoitumiskriteereissä ja työtehtävien suunnittelussa.  +
Nykytilanteen kartoitus: Vuonna 2021 Avoimen tieteen koordinaatio tunnistaa hyvät käytännöt, miten oppimisen ja oppimateriaalien avoimuuden kehittäminen huomioidaan työtehtävissä ja miten siitä meritoidutaan. Lisäksi Avoimen tieteen koordinaatio suunnittelee yhdessä CSC:n, korkeakoulujen ja muiden avointa oppimista kehittävien organisaatioiden kanssa meriittien arvioimista tukevia mittareita ja tietopohjaa  +
Jatkuva seuranta: Osana avoimen tieteen kansallista seurantaa.  +
T
test  +

Sivustoa ylläpitää Avoimen tieteen ja tutkimuksen (AVOTT) kansallisen koordinaation sihteeristö, joka toimii Tieteellisten seurain valtuuskunnassa (TSV) Opetus- ja kulttuuriministeriön (OKM) rahoituksella. Avoimen tieteen ja tutkimuksen koordinaatio edistää avoimen tieteen ja tutkimuksen toteutumista sekä keskustelua sen mahdollisuuksista, haasteista sekä niiden ratkaisuista Suomessa.

Webbplatsen upprätthålls av Sekretariatet för den nationella samordningen av öppen vetenskap och forskning. Sekretariatet verkar vid Vetenskapliga samfundens delegation med finansiering från undervisnings- och kulturministeriet. Samordningen främjar öppen vetenskap och forskning samt diskussion kring dess möjligheter, utmaningar och lösningar i Finland.

This website is maintained by the Secretariat of the National Coordination for Open Science and Research in Finland (AVOTT), which operates in the Federation of Finnish Learned Societies (TSV) with funding from the Ministry of Education and Culture (OKM). The Open Science and Research Coordination promotes open science and research, as well as discussion on its opportunities, challenges and their solutions in Finland.