För artiklar som ingår i lärdomsprov tillämpas [[#Delpolicy 1: Öppen tillgång till journal- och konferensartiklar|Delpolicyn för öppen tillgång till journal- och konferensartiklar]].
# Högskolorna tillhandahåller stöd och mallar för att inhämta återpubliceringstillstånd för artiklar som ska ingå i ett lärdomsprov.
# Fördröjd publicering (embargo) bör undvikas i artikelbaserade lärdomsprov.
# Upphovspersonernas kännedom om rovförlag och deras verksamhetssätt ökas. +
Högskolorna strävar efter att täcka rimliga kostnader för öppen publicering av lärdomsprov (t.ex. artikelavgifter, Teosto-avgifter).
# Lärdomsprovets upphovsperson informeras om öppna publiceringskanaler där artiklar kan publiceras utan artikelavgift. +
Högskolorna tillhandahåller ett publikationsarkiv för öppen publicering av lärdomsprov (t.ex. organisationens eget publikationsarkiv, [https://www.theseus.fi/ Theseus]). +
Metadata för lärdomsprov, med undantag för sammanfattningar, publiceras öppet tillgängliga med en CC0-licens.
# Organisationerna tillhandahåller stöd och vägledning för generering av metadata. +
Från och med 2025 stödjer och utbildar högskolan handledare och upphovspersoner i hantering av forskningsmaterial. Upphovspersonen upprättar en datahanteringsplan i den omfattning som lärdomsprovets nivå kräver, om lärdomsprovet behandlar forskningsmaterial.
# Både handledaren och lärdomsprovets upphovsperson har kunskap om FAIR-principerna och kan tillämpa dem. Organisationen tillhandahåller stöd gällande principerna, till exempel i form av anvisningar. Om forskningsmaterial som ingår i lärdomsprovet öppnas, görs det i enlighet med [[Aineistot/sv#Policy för öppna forskningsmaterial och -metoder|Policyn för öppen tillgång till forskningsmaterial och -metoder]]. +
Senast 2024 tillhandahåller högskolan en avtalsmall för gemensamt upphovsmannaskap i lärdomsprov. Med hjälp av avtalsmallen fastställs villkor för öppenhet. +
Senast 2025 tillhandahåller högskolan en avtalsmall för lärdomsprov som genomförs i samarbete med företag och andra organisationer (t.ex. forskningsinstitut). Som en del av avtalsmallen fastställs villkor för öppenhet. +
I Deklarationen för öppen vetenskap och forskning konstateras att "[a]nsvarsfull öppenhet är en del av forskningssamfundets vardag genom hela forskningsprocessen. Forskningsorganisationerna har utvärderingspraxis, incitament och tjänster som stöder öppen vetenskap och forskning." Detta gäller också lärdomsprovsprocessen, och denna delpolicy omfattar alla lärdomsprov som genomförs vid högskolor (kandidatavhandlingar som leder till examen, avhandlingar pro gradu, lärdomsprov för fördjupade studier i medicin, odontologi och veterinärmedicin, examensarbeten för yrkeshögskoleexamen och högre yrkeshögskoleexamen, licentiatavhandlingar samt doktorsavhandlingar).
Öppenhet i forskning möjliggör bredare användning av forskningsresultat i forskningssamfundet och samhället, vilket ökar den forskningsbaserade kunskapens genomslag samt bildning och innovation. Processens öppenhet och transparens ska också främja forskningens kvalitet. Sett ur yrkeshögskolesynvinkel kräver och demonstrerar ett lärdomsprov sakkunskap, och det beaktar också olika aspekter på arbetslivets utmaningar. Därmed kan öppenhet ses som särskilt värdefullt ur ett yrkesperspektiv. Delpolicyn för öppen tillgång till lärdomsprov är utformad för att tillgodose dessa grundläggande mål ur lärdomsprovens perspektiv. +
I Deklarationen för öppen vetenskap och forskning konstateras att "[a]nsvarsfull öppenhet är en del av forskningssamfundets vardag genom hela forskningsprocessen. Forskningsorganisationerna har utvärderingspraxis, incitament och tjänster som stöder öppen vetenskap och forskning." Detta gäller också lärdomsprovsprocessen, och denna delpolicy omfattar alla lärdomsprov som genomförs vid högskolor (kandidatavhandlingar som leder till examen, avhandlingar pro gradu, lärdomsprov för fördjupade studier i medicin, odontologi och veterinärmedicin, examensarbeten för yrkeshögskoleexamen och högre yrkeshögskoleexamen, licentiatavhandlingar samt doktorsavhandlingar).
Öppenhet i forskning möjliggör bredare användning av forskningsresultat i forskningssamfundet och samhället, vilket ökar den forskningsbaserade kunskapens genomslag samt bildning och innovation. Processens öppenhet och transparens ska också främja forskningens kvalitet. Sett ur yrkeshögskolesynvinkel kräver och demonstrerar ett lärdomsprov sakkunskap, och det beaktar också olika aspekter på arbetslivets utmaningar. Därmed kan öppenhet ses som särskilt värdefullt ur ett yrkesperspektiv. Delpolicyn för öppen tillgång till lärdomsprov är utformad för att tillgodose dessa grundläggande mål ur lärdomsprovens perspektiv. +
Öppenhet i forskning möjliggör bredare användning av forskningsresultat i forskningssamfundet och samhället, vilket ökar den forskningsbaserade kunskapens genomslag samt bildning och innovation. Processens öppenhet och transparens ska också främja forskningens kvalitet. Sett ur yrkeshögskolesynvinkel kräver och demonstrerar ett lärdomsprov sakkunskap, och det beaktar också olika aspekter på arbetslivets utmaningar. Därmed kan öppenhet ses som särskilt värdefullt ur ett yrkesperspektiv. Delpolicyn för öppen tillgång till lärdomsprov är utformad för att tillgodose dessa grundläggande mål ur lärdomsprovens perspektiv. +
Delpolicyn för Öppen tillgång till lärresurser gäller öppna lärresurser eller material och information i vilket format som helst som kan användas med vilka verktyg som helst, utformade för undervisnings och utbildningssyfte och som är släppta för fri användning (Public Domain) eller delade med öppen licens som ger andra än upphovsmannen rätt till avgiftsfri tillgång, återanvändning, tillämpning, bearbetning och spridning. Målsättningen i delpolicyerna utgörs närmast av tidsbundna mål och är förbundna med konkreta åtgärder. Den föränderliga internationella omvärlden inverkar på målen och åtgärderna snabbare än på principerna. +
Senast år 2022 utreder Samordningen av öppen vetenskap möjligheten att tillsammans med CSC skapa en öppen webbkurs som ger nödvändiga färdigheter att ta fram och använda öppna lärresurser. +
Som en del av den nationella uppföljningen av öppen vetenskap utreds regelbundet organisationernas beredskap att stötta utarbetande av öppna lärresurser. +
Senast år 2023 fastställer Samordningen för öppen vetenskap, tillsammans med högskolor och övriga organisationer som utvecklar öppen utbildning, kompetenskrav för öppna lärresurser. Dessa anger vilka färdigheter det är bra att lärare har när de utvecklar och använder öppna lärresurser. +
Högskolor och övriga organisationer som utvecklar öppen utbildning erbjuder författare av öppna lärresurser stöd och fortbildning gällande licensiering, öppenhet och förverkligande av den. +
Högskolor och övriga organisationer som utvecklar öppen utbildning utformar egna anvisningar gällande öppna lärresurser baserade på denna policy samt rekommendationer som preciserar den. Anvisningarna gäller till exempel avtalsfrågor, licenser, verktyg för öppnande av lärresurser, rekommenderade delningsplatser samt att hitta och använda öppna digitala lärresurser. +
Senast år 2022 utarbetar Samordningen av öppen vetenskap, tillsammans med högskolor och övriga organisationer som utvecklar öppen utbildning, en gemensam rekommendation för metoder och verktyg som säkerställer att de öppna lärresurserna är sökbara, interoperabla, återanvändbara och möjliga att vidareutveckla. +
Senast år 2025 har mängden öppna digitala lärresurser på högskolenivå mångdubblats, och kvaliteten har förbätt-rats för att bättre tillgodose lärande. +
Som en del av uppföljningen av öppen vetenskap skapas en process för att följa upp kvaliteten på och mängden öppna lärresurser på högskolenivå.
: i) Biblioteket för öppna lärresurser sammanställer varje år information om mängden lärresurser som beskrivits där samt mängden lärresurser på högskolenivå som laddats ner inom olika utbildningssektorer och på olika språk.
: ii) Biblioteket för öppna lärresurser samlar in information om uppdatering och tillgänglighet gällande lärresurser på högskolenivå som sparats där.
: iii) Studenters och lärares syn på kvaliteten på och mängden öppna lärresurser på högskolenivå utreds regelbundet.
: iv) Med hjälp av kunnandet i Expertgruppen i öppen utbildning fastställs regelbundet tillräckliga resultatnivåer för avsnitt (i)–(iii) baserat på tidigare års utveckling.
: v) En rapport om utvecklingen av lärresursernas öppenhet inom högskole och forskarsamfundet baserad på avsnitten (i)–(iv) publiceras regelbundet. +
Sivustoa ylläpitää Avoimen tieteen ja tutkimuksen (AVOTT) kansallisen koordinaation sihteeristö, joka toimii Tieteellisten seurain valtuuskunnassa (TSV) Opetus-
ja kulttuuriministeriön (OKM) rahoituksella. Avoimen tieteen ja tutkimuksen koordinaatio edistää avoimen tieteen ja tutkimuksen toteutumista sekä keskustelua sen
mahdollisuuksista, haasteista sekä niiden ratkaisuista Suomessa.
Webbplatsen upprätthålls av Sekretariatet för den nationella samordningen av öppen vetenskap och forskning. Sekretariatet verkar vid Vetenskapliga samfundens
delegation med finansiering från undervisnings- och kulturministeriet. Samordningen främjar öppen vetenskap och forskning samt diskussion kring dess möjligheter,
utmaningar och lösningar i Finland.
This website is maintained by the Secretariat of the National Coordination for Open Science and Research in Finland (AVOTT), which operates in the Federation of
Finnish Learned Societies (TSV) with funding from the Ministry of Education and Culture (OKM). The Open Science and Research Coordination promotes open science
and research, as well as discussion on its opportunities, challenges and their solutions in Finland.