Oppiminen/sv: Skillnad mellan sidversioner

Från Linjauskone
Hoppa till:navigering, sök
(Created page with "{{LocalizedDocument}} {{DocumentLanguages}} {{DocumentTitle}} __NOEDITSECTION__ __TOC__ 21 ÖPPEN UTBILDNING OCH ÖPPNA LÄRRESURSERÖPPNA LÄRRESURSER – UPPHOVSMANNENS SYNVINKEL Planera öppnandet Planera öppnande av lärresurser i förväg: • Var, • hur och • med vilka användarvillkor en lärresurs eller en del av den ska öppnas. Observera bland annat följande: Du kan endast öppna material som du är upphovs-man till eller som du fått...")
 
Ingen redigeringssammanfattning
Rad 5: Rad 5:
__TOC__
__TOC__


==Målsättning==
Utarbetande, användning och gemensamt skapande av öppna lärresurser och övriga öppna lärmetoder är en del av högskole­utbildningens vardag och möjliggör kontinuerligt lärande


21 ÖPPEN UTBILDNING OCH ÖPPNA LÄRRESURSERÖPPNA LÄRRESURSER – UPPHOVSMANNENS SYNVINKEL Planera öppnandet Planera öppnande av lärresurser i förväg: • Var, • hur och • med vilka användarvillkor en lärresurs eller en del av den ska öppnas. Observera bland annat följande: Du  kan  endast  öppna  material  som  du  är  upphovs-man  till  eller  som  du  fått  tillgång  till  genom  en  licens (rätt att använda) som tillåter lika omfattande användning som licensen som du har tänkt använda för materialet som ska öppnas. Om du till exempel ska publicera  ditt  material  med  CC  BY-licens  och  använder  andras  material  som  illustration  måste  bilderna  i  ditt  material vara licensierade med CC BY-licens. Upphovsmannen  beslutar  om  en  lärresurs  öppnas  med  licenser.  Upphovsmannen  har  också  rätt  att  över-låta upphovsrätten till sin arbetsgivare om inte annat har avtalats  gällande  rättigheterna  redan  innan  lärresursen  producerats. Om  en  lärresurs  har  fler  än  en  upphovsman  krävs  tillstånd  av  samtliga  för  att  lärresursen  ska  kunna  öppnas. Ange  de  uppgifter  gällande  upphovsman  och  källa  som användningstillståndet kräver. Det är till exempel bra  att  för  varje  CC  BY-licensierad  bild  meddela  hur  uppgifter om upphovsman och källa ska anges. Studenter  ska  ge  tillstånd  till  användning  av  deras  material, till exempel texter eller bilder. Fråga om studenten vill anges som upphovsman till sina bilder  eller  sin  text.  Om  studenten  inte  vill  anges  som  upphovsman men du får tillstånd att använda materialet anonymt  bör  studentens  namn  och  eventuella  övriga  personuppgifter avlägsnas. Observera att ett fotografi, en video eller en ljudupptag-ning av en student är en personuppgift som kräver grund för behandling, såsom studentens godkännande.
==Inledning==
22 ÖPPEN UTBILDNING OCH ÖPPNA LÄRRESURSERMinimera  hantering  av  personuppgifter.  Undvik  att  använda personuppgifter om det är möjligt att publicera en lärresurs utan dem. Om du hanterar personuppgifter, tänk på att informera den som registrerats samt behandla uppgifterna  lagenligt.  Om  hanteringen  grundar  sig  på  godkännande  kan  du  på  blanketten  för  godkännande  ange de uppgifter den 12:e GDPR-artikeln förutsätter: • syftet med hanteringen av personuppgifter • uppgifternas förvaringstid • eventuell senare användning av uppgifterna • vart uppgifterna eventuellt överlåts • vem som är personuppgiftsansvarig. Att öppna med hjälp av öppna licenser Informera  om  användarvillkor  i  anslutning  till  materialet.  Ett  bra  sätt  är  att  koppla  en  Creative  Com-mons-licens,  dvs.  CC-licens,  till  materialet.  Att  använda  en  Creative  Commons-licens  underlättar  omfattande  bruk  av  lärresursen  samt  upphovsmännens  meritering.  Det är också bra att ge programvara motsvarande open source-licenser. CC-licenser  ger  användarna  rätt  att  använda  materialet.  Det  finns  mer  eller  mindre  tillåtande  licenser:  man  kan  till  exempel  antingen  förbjuda  eller  tillåta  bearbetning  eller  kommersiellt  bruk.  Lärresursens  upphovsmän  kan  fastställa användarvillkor med hjälp av en licens. Se https://creativecommons.fi/valitse/ (om att välja CC-li-cens; på finska) och https://creativecommons.org/share-your-work/public-domain/freeworks/ (på engelska) Om att ange CC-licens: https://creativecommons.fi/lisens-sien-kayttoohje/cc-lisenssin-merkitsemisohjeet/ (på finska) En lärresurs upphovsman bestämmer med vilka CC-li-censer materialet licensieras. Öppna CC-licenser är: • CC BY dvs. Erkännande (Attribution): Upphovs-mannen tillåter att andra kopierar, vidarebefordrar, sprider och presenterar verket samt bearbetade versioner av det förutsatt att man genom att länka hänvisar till upphovsmannen och verkets licens samt anger eventuella ändringar tydligt. Bearbetade versioner får inte inkräkta på egenarten hos den
Denna policy gäller öppen utbildning, öppen tillgång till lärresurser samt öppna lärmetoder.
23 ÖPPEN UTBILDNING OCH ÖPPNA LÄRRESURSERursprungliga upphovsmannens verk. • CC BY-SA dvs. Erkännande (ByAttribution) och Dela lika (ShareAlike): Upphovsmannen tillåter andra att kopiera, vidarebefordra, sprida och presentera verket samt bearbetade versioner av det förutsatt att man genom att länka hänvisar till upphovsmannen och verkets licens samt anger eventuella ändringar tydligt. Om en bearbetning publiceras ska det göras med samma licens. Bearbe-tade versioner får inte inkräkta på egenarten i den ursprungliga upphovsmannens verk. CC-licenserna  omfattar  också  licenser  som  begrän-sar  fortsatt  användning  av  verket.  IckeKommersiell (NC)-villkoret  begränsar  användning  av  verket  i  kom-mersiella  sammanhang,  bland  annat  vid  kommersiella  utbildningstillfällen. IngaBearbetningar  (ND)-villkoret i  sin  tur  förhindrar  bearbetningar  verket.  Material  som  licensierats  med  begränsande  licenser  är  inte  öppna  lärresurser,  eftersom  användaren  alltid  per  definition  ska  ha  rätt  att  kopiera,  förmedla,  sprida  och  framföra  en  öppen  lärresurs  och  bearbetningar  av  den.  Även  vid  publicering av lärresurser med mera begränsade använ-darrättigheter  är  CC-licenser  ofta  det  mest  praktiska  sättet  att  klargöra  vilka  rättigheter  användaren  har  att  utnyttja materialet. Det finns många goda skäl att använda en CC-licens som ger andra tillstånd att bearbeta materialet: • Tillstånd att bearbeta gör det lättare att anpassa materialet, till exempel för en annan typ av studie-avsnitt eller kurs. • Tillstånd att bearbeta gör det möjligt att översätta materialet till ett annat språk, vilket ökar dess användning internationellt. • Tillstånd att bearbeta gör det möjligt att texta videoinspelningar och att ändra texterna till ljudin-spelningar för ökad tillgänglighet. Om  en  lärresurs  upphovsman  beslutar  att  helt  eller  delvis  överlåta  upphovsrätten  till  sin  arbetsgivare  kan  ett  beslut  om  att  öppna  materialet  med  en  Creative  Commons-licens fattas samtidigt. Om arbetsgivaren ges parallell  upphovsrätt  kan  upphovsmannen  också  själv-ständigt besluta att publicera sitt material genom att själv använda CC-licenser.
24 ÖPPEN UTBILDNING OCH ÖPPNA LÄRRESURSERLärresurser som samarbete Om  en  lärresurs  har  fler  än  en  upphovsman  krävs  tillstånd  av  samtliga  för  att  lärresursen  ska  kunna  öppnas. Överenskommelse  mellan  lärare:  Det  lönar  sig  att  redan i början av arbetet fundera över hur man ska avtala om  rättigheterna  så  att  de  är  så  ändamålsenliga  som  möjligt för alla som deltagit i arbetet med materialet. En möjlighet är parallell upphovsrätt – ett avtal om helheten kan  stötta  vars  och  ens  individuella  användning  bättre.  Om  inget  har  avtalats  om  bearbetning  gäller rätten  att  bearbeta och använda endast den egna andelen separat från övriga medverkandes alster. Om lärarna avtalar om öppen licensiering  av  materialet  med  exempelvis  en  CC  BY-SA-licens får de även rätt att bearbeta hela materialet. ORGANISATIONENS SYNVINKEL Överenskommelser  i  samarbeten  mellan  organisatio-ner Det  lönar  sig  att  på  förhand  avtala  om  öppen  publi-cering  av  lärresurser  samt  om  var  de  öppna  lärre-surserna  ska  publiceras  (t.ex.  på  vilka  webbplatser).  Vid  öppen  publicering  av  gemensamt  producerade  lärresurser krävs alltid tillstånd av alla upphovsmän. Upphovsrätten till text eller bild tillfaller den individuella lärare som har skrivit texten eller tagit bilden. En organi-sation  kan  avtala  om  upphovsrätt  endast  om  upphovs-rätten  först  har  överlåtits  till  organisationen  eller  om  organisationen  fått  tillstånd  att  använda  materialet  och  tillstånd att bevilja tredje part rätt att använda materialet. Om materialet CC-licensieras behöver inte rättigheterna överlåtas till organisationen. För  uppdatering  av  lärresurser  behöver  organisationen  även tillstånd att göra ändringar i materialet, vilket tryg-gas exempelvis genom en CC-licens som beviljar de nöd-vändiga  rättigheterna.  Ändringarna  får  inte  inkräkta  på  egenarten  i  den  ursprungliga  upphovsmannens  arbete, och de ska anges tydligt. Dessutom ska den ursprungliga upphovsmannen alltid anges. När  organisationer  producerar  lärresurser  tillsammans  bör följande beaktas i planeringen:
25 ÖPPEN UTBILDNING OCH ÖPPNA LÄRRESURSEROm  ett  material  produceras  genom  samarbete  och  det  inte går att särskilja självständiga delar vars upphovsmän skyddas  upphovsrättsligt  är  det  viktigt  att  avtala  om  rättigheter gällande det gemensamt producerade verket. I gemensamt producerade lärresurser förutsätter öppen publicering alltid tillstånd av alla upphovsmän. Om  varje  upphovsman  skapar  en  självständig  del  som  kan  särskiljas  från  helheten  och  som  skyddas  upphovs-rättsligt krävs att varje upphovsman ger minst tillräckliga användningstillstånd  i  relation  till  de  avtalade  villkoren  för  att  öppna  den  aktuella  lärresursen.  Först  då  kan  helheten användas till det avsedda syftet. Det  är  bra  att  besluta  om  öppnande  av  lärresurser  projektspecifikt.  Öppnande  av  lärresurser  garanterar  arbetsgivaren nödvändig behörighet, och således är det inte nödvändigt att i det här fallet avtala om upphovsrätt i anställningsavtalen. I  projekt  där  öppna  lärresurser  produceras  är  det  bra  att    klargöra    om    upphovsmannen/upphovsmännen    använder  CC-licenser  för  att  öppna  materialet  eller  om  rättigheterna  ska  överlåtas  från  upphovsmannen/  upphovsmännen  till  organisationen.  När  syftet  är  att  producera  öppet  material  behöver  rättigheterna  inte  överlåtas till organisationen. I  projekt  som  erhållit  extern  finansiering  är  det  särskilt  viktigt  att  se  till  att  materialet  har  licensierats  med  en  CC-licens  som  ger  de  nödvändiga  tillstånden  gällande  alla  som  tagit  fram  material  för  projektet.  Alterna-tivt  har  rättigheterna  gällande  resultaten  överlåtits  till  organisationen  som  erhållit  finansieringen.  Detta  gäller  anställda,  besökare,  studerande  och  till  exempel  delta-gare i workshops. Om upphovsrätten inte överlåts krävs ett  tillräckligt  omfattande  användningstillstånd  av  alla  som  tagit  fram  material  för  att  materialet  ska  kunna  användas till avsett ändamål. Grundregler för överenskommelse Om ett projekt inkluderar flera organisationer avta-lar  organisationerna  om  hur  projektets  resultat  ska  användas  samt  om  innehav  och  användning  av  de  immateriella rättigheterna. Varje organisation är skyl-dig  att  tillsammans  med  sina  anställda,  studerande  och  eventuella underleverantörer, frivilliga m.fl. avtala om hur de  nödvändiga  rättigheterna  överlåts  till  organisationen 
26 ÖPPEN UTBILDNING OCH ÖPPNA LÄRRESURSERi  så  stor  utsträckning  att  de  avtalsmässiga  åtagandena  mellan  organisationerna  kan  genomföras.  Dessutom  måste följande fastställas: • tillstånd till och ansvar för att bearbeta och uppda-tera material som producerats gemensamt. • användarvillkor med vilka materialet publiceras. Användning av CC-licens är möjligt även gällande mate-rial  som  organisationer  producerat  tillsammans.  Med  ett  avtal  fastslås  vilka  som  öppnar  materialet,  hur  upphovs-männen anges och vilka CC-licenser som används. Avtal  mellan  organisationer  kan  endast  träffas  om  lärresurserna är CC-licensierade eller om tillräckliga rättigheter till materialet på annat sätt har överlåtits åt organisationen: Redan i planeringsstadiet är det bra att mellan lärare och organisation avtala: • om organisationen endast får användarrättigheter eller även andra rättigheter • i vilket syfte materialet används • om rättigheterna överlåts och i så fall för hur lång tid • vad som gäller för eventuellt kommersiellt bruk, till exempel fortbildning • vad som gäller vid delning och förmedling av material • vem som har rätt att bearbeta materialet. Samarbetsavtal för  högskolor  gällande  öppna  lärre-surser I ett samarbetsavtal är det bra att fastställa: • samarbetets syfte, mål och förverkligande • användarvillkor för lärresurser • för eventuella gemensamma kurser: • hur gemensamma kurser förverkligas • vem som ansvarar för förverkligandet • hur många gånger och hur ofta (regelbundenhet) en kurs upprepas. Dessutom  bör  man  i  avtalet  fastställa  vem  som  har  rättigheterna till resultaten om det föds något nytt under
27 ÖPPEN UTBILDNING OCH ÖPPNA LÄRRESURSERlärresursernas produktionsprocess. Exempelvis omfattas nya uppfinningar och varumärken av andra immateriella rättigheter, medan Creative Commons-licenserna endast gäller  upphovsrätten.  Om  inte  annat  avtalas  innebär  medägande att man gemensamt avtalar om användning av resultatet. Dessutom  är  det  bra  att  besluta  om  rättigheter  för  bearbetning och uppdatering av materialet: • Vem får bearbeta eller uppdatera materialet? • Vem ansvarar för att materialet uppdateras? • Kräver bearbetning av materialet tillstånd från en annan organisation eller instans? • Vem har rätt att använda uppdaterat eller bearbetat material? STUDENTENS SYNVINKEL Studenter  innehar  upphovsrätt  till  sina  egna  verk.  Liksom när det gäller övriga upphovsmän till lärresurser avtalas även med studenter om ägande av lärresurserna såvida  verkshöjden  för  det  innehåll  studenten  produce-rat uppnås. Studenter kan överlåta upphovsrätten till högskolan. Det  är  bäst  att  avtala  om  detta  i  planeringsstadiet  och  senast  när  kursen  eller  studieprojektet  börjar.  Studen-terna bör få information om vilken typ av kurs det gäller och  avtalsgrunden  för  immateriella  rättigheter  redan  när  de  anmäler  sig  till  en  kurs.  I  alla  händelser  är  det  viktigt  att  upprätta  avtalet  innan  materialet  produceras,  eftersom studenten själv också har rätt att hindra att det egna materialet öppnas och används. Om flera studenter har producerat material tillsammans krävs tillstånd från var  och  en.  Tänk  också  på  att  medverkan  på  en  kurs  där  studenter  producerar  material  inte  får  förutsätta  överlåtelse av upphovsrätten. Studenten  kan  även  använda  en  CC-licens  gällande det  egna  materialet  om  inte  annat  har  avtalats  genom  kontrakt. Studenten  måste  anges  som  upphovsman  i  enlig-het  med  god  sed  när  studentens  andel  framgår  i  en  lärresurs.  Rätt  att  bearbeta  och  uppdatera  avtalas  med  studenten  på  samma  sätt  som  med  materialets  övriga  upphovsmän.
28 ÖPPEN UTBILDNING OCH ÖPPNA LÄRRESURSERBILAGA 2: SAMMANSTÄLLNING AV POLICYN Denna  policy  har  utarbetats  av  en  arbetsgrupp  som  sammankallats  av  Expertgruppen  i  öppen  utbildning.  Medlemmar: Kaisu Clarot (Uleåborgs universitet) Minna Fred (Yrkeshögskolan Laurea) Susanna Hasiwar (Uleåborgs universitet) Janniina  Heinonen  (Undervisningssektorns  Fackorgani-sation OAJ) Aino Helariutta (Yrkeshögskolan Laurea) Ira  Hietanen-Tanskanen  (Undervisningssektorns  Fackor-ganisation OAJ) Ilmari Jauhiainen (Vetenskapliga samfundens delegation) Joni Kajander (Finlands studentkårers förbund) Anne Kärki (Satakunda yrkeshögskola) Leo Lahti (Åbo universitet) Anna Lindfors (CSC) Jouni Markkula (Uleåborgs universitet) Paula Merikko (Utbildningsstyrelsen) Minna Niemi-Grundström (Tammerfors universitet) Seliina Päällysaho (Seinäjoki yrkeshögskola) Maria Rehbinder (Aalto-universitetet) Jarkko  Toikkanen  (Uleåborgs  universitet/Forskarförbun-det) Tarmo  Toikkanen  (Open  Knowledge  Finland  /  Creative  Commons Suomi / Suomen eOppimiskeskus / IT-koulut-tajat) Tarjaleena Tuukkanen (Tavastehus yrkeshögskola) Marjo Vallittu (Jyväskylä universitet) Salla Viitanen (Forskarförbundet) Grunden  för  policyn  utgjordes  främst  av  en  öppen  för-handsenkät för högskolelärare, där lärarnas upplevelser samt önskemål  och  farhågor  gällande  den  kommande  policyn för öppna lärresurser kartlades. Enkäten fick 108 svar.
29 ÖPPEN UTBILDNING OCH ÖPPNA LÄRRESURSERArbetsgruppen  har  i  sin  verksamhet  strävat  efter  att  tillämpa följande värden: • Humanitet – en strävan att strukturerna i policyn ska anpassas efter studenternas och lärarnas behov och inte tvärtom • Gemenskap – en strävan att i policyarbetet enga-gera alla betydande intressegrupper såsom lärare, studenter och organisationer • Mångfald – en strävan att möjliggöra många olika sätt att förverkliga öppen utbildning.


Glossary terms:
Forskning, undervisning och utbildning har alltid varit tätt sammanlänkade. Forskningen tar fram ny information som förmedlas till människor genom undervisning och blir en del av individens egna färdigheter genom lärande. Därför hör öppenhet i vetenskap och forskning på ett naturligt sätt ihop med öppen­het i utbildning.
{{Term|Term without namespace}}


Example of getting Objectives.
För att en bred allmänhet ska ha en genuin möjlighet att ta del av forskningsresultat som gjorts tillgängliga måste resultaten oftast  omvandlas till ett format som gör det lättare att ta del av, sprida  samt  lära sig av dem. Öppen tillgång till material som utvecklats för utbildning, dvs. lärresurser, främjer därmed förmedlandet av forskningsresultat.
{{DocumentSections2|Objective|{{SUBPAGENAME}}|{{ROOTPAGENAME}} }}


[[Category:Document]]
Öppna lärresurser och till exempel de nya former av öppnare lärmetoder  som  digitaliseringen  medför  minskar  behovet  av  att  knyta  utbildning  och  undervisning  till  en  bestämd  tid  och  plats. Öppen utbildning är således en naturlig del av en ny typ av flexibelt lärande där alla, oavsett livssituation och vistelseort, har fler möjligheter att lära sig nya saker.
 
Denna policy är resultatet av samarbete inom det finländska högskole­  och forskarsamfundet och en gemensam syn på öppenhet inom utbildning och lärresurser.
 
=Lärarens och forskarens frihet=
Målet med denna policy är att förverkliga öppenhet på ett sätt som stöttar och ökar friheten och möjligheterna för lärare och forskare på  högskolenivå att förmedla forskningsbaserad kunskap i sin undervisning och i sina lärresurser. Syftet med undervisning och lärresurser är att sprida forskningsbaserad kunskap i hela samhället.  Lärare och forskare bör ha möjlig­het att i sin undervisning och sina lärresurser välja de bästa metoderna för ändamålet. Högskole­ och forskarsamfundet ska garantera incitament och strukturer för öppenhet  inom utbildning och lärresurser på ett sätt som jämlikt respekterar det arbete som lärare och forskare gjort för att utveckla undervisning och lärresurser.
 
=Internationell och nationell referensram=
I arbetet med denna policy har man använt det inhemska och internationella arbete som gjorts för att främja öppenhet inom utbildning och lärresurser. Viktiga internationella källor för utformandet  av policyn har varit Europeiska kommissionens publikation Practical Guidelines on Open Education for Academics: modernising higher education via open educational practices (2019) och UNESCO:s rekommendation för öppna lärresurser (2019). Viktiga nationella insatser är det nationella Biblioteket för öppna lärresurser som utvecklats av undervisningsministeriet och utbildningsstyrelsen och samordnas av CSC1 samt ARENE:s och UNIFI:s gemensamma vision för digitaliseringen av högskolorna.
 
=Risker och hot=
Även om öppna lärresurser och övrig öppet tillgänglig utbild­ning är kostnadsfria för användarna kräver utarbetandet och utvecklingen av dem många olika typer av resurser. Risken är att kostnader och arbetsmängd anhopas hos de individer och organisationer som särskilt aktivt öppnar utbildning och lärresurser.
 
Högskole­ och forskarsamfundet bör därför tänka igenom fördelningen av de kostnader och den arbetsmängd som öppnande medför samt säkerställa nödvändiga resurser för öppnande av utbildning och lärresurser. Det finns också en risk för att utbildning och lärresurser görs öppet tillgängliga under tvång. För att förebygga detta har en nationell rekommendation som lyfter fram upphovsmannens beslutanderätt gjorts upp. Att kräva att all undervisning och alla lärresurser öppnas är inte motiverat, eftersom en del av utbildningen och lärresurserna inte nödvändigtvis fungerar sär­skilt väl utanför specifika undervisningssituationer. Öppnande av utbildning görs bäst  genom uppmuntran snarare än tvång, exempelvis genom erkänsla av och meriter för öppnande av utbildning och lärresurser.
 
Ett annat slags hot utgörs av uppfattningen att enbart öppna lärresurser och annan öppet tillgänglig undervisning skulle kunna utgöra grunden för utbildning och undervisning och ersätta inter­aktiv närundervisning. Närundervisningen får inte glömmas bort när man främjar öppen utbildning, och undervisningens övergri­pande kvalitet bör följas upp regelbundet. Dessutom finns det skäl att utnyttja de möjligheter att förbättra kvaliteten på utbildning och undervisning som öppen utbildning och öppna lärresurser medför.
 
Vetenskapliga sällskap som ger ut fackböcker samt övriga inhemska  utgivare av forskning är bekymrade över att öppen tillgång till lärresurser påverkar de ekonomiska förutsättning­arna för deras verksamhet negativt. Välskrivna och välredigerade fackböcker inom specialområden har ändå sin plats jämte öppna lärresurser. Öppna lärresurser kan även ge upphov till markna­der för olika tjänster som producerar mervärde.
 
Verksamhetens ekonomiska förutsättningar är ett orosmoment också för högskolor som erbjuder kommersiella utbildningar och utbildningsexport. Eftersom denna policy inte förutsätter att all undervisning öppnas har högskolor möjlighet att kommersiali­sera  undervisning. Dessutom erbjuder öppna lärresurser och övrig öppen undervisning möjligheter inom marknadsföring. En väl producerad öppen lärresurs eller webbkurs kan vara ett tecken på en kvalitativ aktör inom utbildningssektorn och där­igenom locka studenter att även nyttja kommersiella produkter och tjänster.
 
=Bakgrund och struktur=
Denna policy har utformats av det finländska högskole­ och forskarsamfundet. Ansvaret för arbetet har legat hos en arbets­grupp  som sammankallats av Expertgruppen för öppen utbild­ning inom Samordningen av öppen vetenskap vid Vetenskapliga samfundens delegation (TSV). Arbetet har letts av den nationella styrgruppen för öppen vetenskap och forskning. Denna policy stö­der Deklarationen för öppen vetenskap och forskning 2020–2025.
 
Denna policy består av gemensamma principer samt del­riktlinjer för (a) öppen tillgång till lärresurser och b) öppna lärmetoder där mål och åtgärder fastställs.
 
I principerna fastställs de allmänna villkoren för hur öppenhet ska främjas inom utbildning och lärresurser. De formulerar för högskole­  och forskarsamfundet viktig information som bör beaktas i arbetet med öppenhet. Målen som anges i delpolicyerna är snarare tidsbundna målsättningar, och de åtföljs av konkreta åtgärder. Den föränderliga internationella miljön påverkar målen och deras åtgärder snabbare än den påverkar principerna.
 
=Verkställande och uppföljning=
Denna policy tillämpas inom högskoleutbildning samt olika for­mer av livslångt lärande, där organisationer inom högskole­ och forskarsamfundet  deltar  exempelvis  som  organisatörer  eller  samarbetspartners. Policyn kan vid behov även användas vid pla­nering av metoder för öppen utbildning och öppna lärresurser inom andra organisationer inom utbildningssektorn.Policyn träder i kraft stegvis från och med den 1 januari 2021. Detaljerna i den specificeras genom rekommendationer, varav senast den 31.5.2022 publicerat:•Rekommendation  gällande  upphovsrättsliga  frågor  som  bör beaktas vid öppen publicering av lärresurser•Kvalitetskriterier för öppen utbildning. Del 1. Kvalitets­kriterier för öppna lärresurser•Handbok i öppen tillgång till lärresurser•Rekommendation om meritering baserad på öppen utbild­ning och öppna lärresurser•Kompetenskrav för öppen utbildning.Samordningen  av  öppen  vetenskap  ansvarar  för  att  följa  upp  policyn efter att den tagits i bruk och fastställer varje år lämpliga målnivåer  för  uppföljningen  med  hjälp  av  expertisen  i  Expert­gruppen för öppen utbildning. Policyn uppdateras 2024.
 
==Definitioner==
 
 
{{Document}}

Versionen från 7 november 2022 kl. 11.05

Language versions: fi en sv

Öppen utbildning och öppna lärresurser, Öppen utbildning och öppna lärresurser samt öppen tillgång till forskningspubliktioner. Policy och åtgärdsprogram för det finländska högskole- och forskarsamfundet 2021–2025: Delpolicy för öppen tillgång till lärdomsprov

Målsättning

Utarbetande, användning och gemensamt skapande av öppna lärresurser och övriga öppna lärmetoder är en del av högskole­utbildningens vardag och möjliggör kontinuerligt lärande

Inledning

Denna policy gäller öppen utbildning, öppen tillgång till lärresurser samt öppna lärmetoder.

Forskning, undervisning och utbildning har alltid varit tätt sammanlänkade. Forskningen tar fram ny information som förmedlas till människor genom undervisning och blir en del av individens egna färdigheter genom lärande. Därför hör öppenhet i vetenskap och forskning på ett naturligt sätt ihop med öppen­het i utbildning.

För att en bred allmänhet ska ha en genuin möjlighet att ta del av forskningsresultat som gjorts tillgängliga måste resultaten oftast omvandlas till ett format som gör det lättare att ta del av, sprida samt lära sig av dem. Öppen tillgång till material som utvecklats för utbildning, dvs. lärresurser, främjer därmed förmedlandet av forskningsresultat.

Öppna lärresurser och till exempel de nya former av öppnare lärmetoder som digitaliseringen medför minskar behovet av att knyta utbildning och undervisning till en bestämd tid och plats. Öppen utbildning är således en naturlig del av en ny typ av flexibelt lärande där alla, oavsett livssituation och vistelseort, har fler möjligheter att lära sig nya saker.

Denna policy är resultatet av samarbete inom det finländska högskole­ och forskarsamfundet och en gemensam syn på öppenhet inom utbildning och lärresurser.

Lärarens och forskarens frihet

Målet med denna policy är att förverkliga öppenhet på ett sätt som stöttar och ökar friheten och möjligheterna för lärare och forskare på högskolenivå att förmedla forskningsbaserad kunskap i sin undervisning och i sina lärresurser. Syftet med undervisning och lärresurser är att sprida forskningsbaserad kunskap i hela samhället. Lärare och forskare bör ha möjlig­het att i sin undervisning och sina lärresurser välja de bästa metoderna för ändamålet. Högskole­ och forskarsamfundet ska garantera incitament och strukturer för öppenhet inom utbildning och lärresurser på ett sätt som jämlikt respekterar det arbete som lärare och forskare gjort för att utveckla undervisning och lärresurser.

Internationell och nationell referensram

I arbetet med denna policy har man använt det inhemska och internationella arbete som gjorts för att främja öppenhet inom utbildning och lärresurser. Viktiga internationella källor för utformandet av policyn har varit Europeiska kommissionens publikation Practical Guidelines on Open Education for Academics: modernising higher education via open educational practices (2019) och UNESCO:s rekommendation för öppna lärresurser (2019). Viktiga nationella insatser är det nationella Biblioteket för öppna lärresurser som utvecklats av undervisningsministeriet och utbildningsstyrelsen och samordnas av CSC1 samt ARENE:s och UNIFI:s gemensamma vision för digitaliseringen av högskolorna.

Risker och hot

Även om öppna lärresurser och övrig öppet tillgänglig utbild­ning är kostnadsfria för användarna kräver utarbetandet och utvecklingen av dem många olika typer av resurser. Risken är att kostnader och arbetsmängd anhopas hos de individer och organisationer som särskilt aktivt öppnar utbildning och lärresurser.

Högskole­ och forskarsamfundet bör därför tänka igenom fördelningen av de kostnader och den arbetsmängd som öppnande medför samt säkerställa nödvändiga resurser för öppnande av utbildning och lärresurser. Det finns också en risk för att utbildning och lärresurser görs öppet tillgängliga under tvång. För att förebygga detta har en nationell rekommendation som lyfter fram upphovsmannens beslutanderätt gjorts upp. Att kräva att all undervisning och alla lärresurser öppnas är inte motiverat, eftersom en del av utbildningen och lärresurserna inte nödvändigtvis fungerar sär­skilt väl utanför specifika undervisningssituationer. Öppnande av utbildning görs bäst genom uppmuntran snarare än tvång, exempelvis genom erkänsla av och meriter för öppnande av utbildning och lärresurser.

Ett annat slags hot utgörs av uppfattningen att enbart öppna lärresurser och annan öppet tillgänglig undervisning skulle kunna utgöra grunden för utbildning och undervisning och ersätta inter­aktiv närundervisning. Närundervisningen får inte glömmas bort när man främjar öppen utbildning, och undervisningens övergri­pande kvalitet bör följas upp regelbundet. Dessutom finns det skäl att utnyttja de möjligheter att förbättra kvaliteten på utbildning och undervisning som öppen utbildning och öppna lärresurser medför.

Vetenskapliga sällskap som ger ut fackböcker samt övriga inhemska utgivare av forskning är bekymrade över att öppen tillgång till lärresurser påverkar de ekonomiska förutsättning­arna för deras verksamhet negativt. Välskrivna och välredigerade fackböcker inom specialområden har ändå sin plats jämte öppna lärresurser. Öppna lärresurser kan även ge upphov till markna­der för olika tjänster som producerar mervärde.

Verksamhetens ekonomiska förutsättningar är ett orosmoment också för högskolor som erbjuder kommersiella utbildningar och utbildningsexport. Eftersom denna policy inte förutsätter att all undervisning öppnas har högskolor möjlighet att kommersiali­sera undervisning. Dessutom erbjuder öppna lärresurser och övrig öppen undervisning möjligheter inom marknadsföring. En väl producerad öppen lärresurs eller webbkurs kan vara ett tecken på en kvalitativ aktör inom utbildningssektorn och där­igenom locka studenter att även nyttja kommersiella produkter och tjänster.

Bakgrund och struktur

Denna policy har utformats av det finländska högskole­ och forskarsamfundet. Ansvaret för arbetet har legat hos en arbets­grupp som sammankallats av Expertgruppen för öppen utbild­ning inom Samordningen av öppen vetenskap vid Vetenskapliga samfundens delegation (TSV). Arbetet har letts av den nationella styrgruppen för öppen vetenskap och forskning. Denna policy stö­der Deklarationen för öppen vetenskap och forskning 2020–2025.

Denna policy består av gemensamma principer samt del­riktlinjer för (a) öppen tillgång till lärresurser och b) öppna lärmetoder där mål och åtgärder fastställs.

I principerna fastställs de allmänna villkoren för hur öppenhet ska främjas inom utbildning och lärresurser. De formulerar för högskole­ och forskarsamfundet viktig information som bör beaktas i arbetet med öppenhet. Målen som anges i delpolicyerna är snarare tidsbundna målsättningar, och de åtföljs av konkreta åtgärder. Den föränderliga internationella miljön påverkar målen och deras åtgärder snabbare än den påverkar principerna.

Verkställande och uppföljning

Denna policy tillämpas inom högskoleutbildning samt olika for­mer av livslångt lärande, där organisationer inom högskole­ och forskarsamfundet deltar exempelvis som organisatörer eller samarbetspartners. Policyn kan vid behov även användas vid pla­nering av metoder för öppen utbildning och öppna lärresurser inom andra organisationer inom utbildningssektorn.Policyn träder i kraft stegvis från och med den 1 januari 2021. Detaljerna i den specificeras genom rekommendationer, varav senast den 31.5.2022 publicerat:•Rekommendation gällande upphovsrättsliga frågor som bör beaktas vid öppen publicering av lärresurser•Kvalitetskriterier för öppen utbildning. Del 1. Kvalitets­kriterier för öppna lärresurser•Handbok i öppen tillgång till lärresurser•Rekommendation om meritering baserad på öppen utbild­ning och öppna lärresurser•Kompetenskrav för öppen utbildning.Samordningen av öppen vetenskap ansvarar för att följa upp policyn efter att den tagits i bruk och fastställer varje år lämpliga målnivåer för uppföljningen med hjälp av expertisen i Expert­gruppen för öppen utbildning. Policyn uppdateras 2024.

Definitioner

Structured data
Type DocumentType:
Name (fi)
Name (sv)
Name (en)
Description (fi)
Description (sv)
Description (en)
Field Domain:
Validity start
Validity End
Tags
Has part
Is part of

Sections No sections yet!

Referenser

  1. ^  Tas i bruk stegvis 2019–2020, se aoe.fi.
  2. ^  Se digivisio2030.fi/sv.
  3. ^  DOI: 10.23847/isbn.9789525995244.

Sivustoa ylläpitää Avoimen tieteen ja tutkimuksen (AVOTT) kansallisen koordinaation sihteeristö, joka toimii Tieteellisten seurain valtuuskunnassa (TSV) Opetus- ja kulttuuriministeriön (OKM) rahoituksella. Avoimen tieteen ja tutkimuksen koordinaatio edistää avoimen tieteen ja tutkimuksen toteutumista sekä keskustelua sen mahdollisuuksista, haasteista sekä niiden ratkaisuista Suomessa.

Webbplatsen upprätthålls av Sekretariatet för den nationella samordningen av öppen vetenskap och forskning. Sekretariatet verkar vid Vetenskapliga samfundens delegation med finansiering från undervisnings- och kulturministeriet. Samordningen främjar öppen vetenskap och forskning samt diskussion kring dess möjligheter, utmaningar och lösningar i Finland.

This website is maintained by the Secretariat of the National Coordination for Open Science and Research in Finland (AVOTT), which operates in the Federation of Finnish Learned Societies (TSV) with funding from the Ministry of Education and Culture (OKM). The Open Science and Research Coordination promotes open science and research, as well as discussion on its opportunities, challenges and their solutions in Finland.