Aineistot/sv

Från Linjauskone
< Aineistot
Version från den 1 november 2022 kl. 19.03 av Admin (diskussion | bidrag) (Created page with "{{LocalizedDocument}} {{DocumentLanguages}} {{DocumentTitle}} __NOEDITSECTION__ __TOC__ Document content here {{DocumentSections2|Principle|{{SUBPAGENAME}}|{{ROOTPAGENAME}} }} Category:Document")
(skillnad) ← Äldre version | Nuvarande version (skillnad) | Nyare version → (skillnad)
Hoppa till:navigering, sök

Language versions: fi en sv

Policy för öppna forskningsmaterial och -metoder, Öppen tillgång till forskningsdata, Öppen tillgång till forskningsmetoder och -infrastrukturer

Document content here


Princip 1: Ansvarsfull hantering av Forskningsmaterial och -metoder

Forskningsmaterial och -metoder hanteras, öppnas och används ansvarsfullt och ändamålsenligt.

Säkerställande och uppföljning av att principen genomförs:

  • Utgångspunkt: Ansvarsfull hantering av forskningsmaterial och -metoder är en central förutsättning för deras öppenhet. Forskningssamfundet har identifierat brister i praxis.
  • Kontinuerlig uppföljning: Kontinuerlig uppföljning genomförs som en del av den nationella uppföljningen av öppen vetenskap och forskning.

Princip 2: Datahanteringens infrastrukturer och tjänster

Forskare har tillgång till infrastrukturer och tjänster som möjliggör ansvarsfull datahantering, och dessa utvecklas på ett ekonomiskt hållbart sätt som tar hänsyn till forskarnas behov.

Säkerställande och uppföljning av att principen genomförs:

  • Kartläggning av utgångsläget: Under 2021 definierar Samordningen av öppen vetenskap tillsammans med forskningsorganisationer och tjänsteproducenter en miniminivå för materialhanteringsinfrastrukturer och -tjänster.
  • Kontinuerlig uppföljning: Samordningen av öppen vetenskap utarbetar senast år 2022 en utvärderingsmodellMaterial-fotnot-8 som i fortsättningen kan användas i organisationernas regelbundna internutvärdering. Kontinuerlig uppföljning genomförs som en del av den nationella uppföljningen av öppen vetenskap och forskning.

Princip 3: Incitament för öppnande av forskningsmaterial och metoder

Forskarens meriter inom främjande av god datahantering, arbete gällande forskningsmaterial och -metoder samt ändamålsenligt öppnande av forskningsmaterial och -metoder värderas, och det kan stärka forskarens meritering.

Säkerställande och uppföljning av att principen genomförs:

  • Utgångspunkt: Senast år 2022 utarbetar Samordningen av öppen vetenskap en rekommendation för god praxis, det vill säga hur främjande av god datahantering, arbete gällande forskningsdata och öppnande av forskningsdata beaktas i forskarens arbete och på vilket sätt dessa meriter värderas.
  • Kontinuerlig uppföljning: Kontinuerlig uppföljning genomförs som en del av den nationella uppföljningen av öppen vetenskap och forskning.

Referenser

  1. ^  FAIR-principerna hänvisar till forskningsdatas kvalitet med tanke på återanvändning. Syftet med principerna är att göra forskningsmaterial sökbart (Findable), tillgängligt (Accessible), interoperabelt (Interoperable) och återanvändbart (Reusable). Se Bilaga 1 samt force11.org.
  2. ^  Ansvarsfull forsknings- och innovationsverksamhet strävar efter att få aktörer att producera etiskt godtagbara, hållbara och samhälleligt intressanta forsknings- och innovationsresultat. Se RRI Tools.
  3. ^  First draft of the UNESCO Recommendation on Open Science, s. 5.
  4. ^  Ayris, Paul; López de San Román, Alea; Maes, Katrien; Labastida, Ignasi: Open Science and its Role in Universities: A Roadmap for Cultural Change, League of European Research Universities, 2018; Turning FAIR into Reality. Final report and action plan from the European Commission expert group on FAIR data, Generaldirektoratet för forskning och innovation, Europeiska kommissionen, 2018. Se också Lawrence, Rebecca; Mendez, Eva: Progress on open science: Towards a shared research knowledge system. Final report of the open science policy platform. Generaldirektoratet för forskning och innovation, Europeiska kommissionen, 2020.
  5. ^  Springer Nature: "Data Availability Statements".
  6. ^  First draft of the UNESCO Recommendation on Open Science.
  7. ^  Science Europe: Practical Guide to the International Alignment of Research Data Management, 2018.
  8. ^  TRans, J and Whyte, A. (2017). dcc.ac.uk/resources/how-guides Using RISE, the Research Infrastructu-re Self-Evaluation Framework. Digital Curation Centre, Edinburgh.
  9. ^  Forskningssamfundet definieras enligt org/10.23847/isbn.9789525995237 Deklarationen för öppen vetenskap och forskning 2020–2025 (2020, 5) määritelmää.
  10. ^  First draft of the UNESCO Recommendation on Open Science.
  11. ^  [1].
  12. ^  Ball, A. (2014). "How to License Research Data. DCC How-to Guides. Edinburgh: Digital Curation Centre.
  13. ^  Aineistonhallinnan käsikirja. Tammerfors: Finlands samhällsvetenskapliga dataarkiv. urn:nbn:fi:fsd:V-201504200001 Hämtad 11.1.2021).
  14. ^  European Commission, DG Research & Innovation (2016). Guidelines on Fair Data Management in Horizon 2020.
  15. ^  FORCE11 Group: Guiding Principles for Findable, Accessible, Interoperable and Re-usable Data Publishing.
  16. ^  Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2019/1024 om öppna data och vidareutnyttjande av information från den offentliga sektorn.
  17. ^  Europeiska kommissionen, Generaldirektoratet för forskning och innovation (2016): European charter of access for research infrastructures. Principles and guidelines for access and related services.
  18. ^  Även EU:s policy för öppen vetenskap (på engelska) uppmuntrar till tidig delning av forskningsresultat.
  19. ^  OpenAIRE (2020): Open Science in Horizon Europe proposal.
  20. ^  UNESCO Recommendation on Open Science.
  21. ^  Forskningsetiska delegationen TENK: God vetenskaplig praxis (GVP).
  22. ^  ALLEA – All European Academies (2017): European Code of Conduct for Research Integrity.
  23. ^  Se t.ex. Strasser C, Hertweck K, Greenberg J, Taraborelli D, Vu E (2022): Ten simple rules for funding scientific open source software. PLoS Comput Biol 18(11): e1010627.
  24. ^  Se t.ex. van Eijnatten, J., Barker, M., Azzarà, V., Bakker, T., Katz, D. S, Martinez-Ortiz, C., Cruz, M. J. & Pang, V. (2022): Amsterdam Declaration on Funding Research Software Sustainability (0.2).
  25. ^  Lag om vidareutnyttjande av forskningsmaterial som producerats med offentliga medel: ”Utgivare av forskningsmaterial ska tillåta användning av materialet för kommersiella eller icke-kommersiella ändamål. Användningen av forskningsmaterial ska vara avgiftsfri.”
  26. ^  Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2019/1024.
  27. ^  Nationella samordningen av öppen vetenskap och forskning: Policyer.
  28. ^  Nationella samordningen av öppen vetenskap och forskning (2022): Rekommendation och checklista för öppen vetenskap inom ömsesidig forsknings-, utvecklings- och innovationsverksamhet mellan forskningsorganisa och företag.
  29. ^  Användningen av icke-kommersiella (NC) licensklausuler har generellt avråtts i forskningsrekommendationer. Att fastställa vad som är kommersiell användning är problematiskt, vilket gör NC-klausulen otydlig och kan därför avsevärt förhindra vidare användning. Se t.ex. frågor och svar i Facilitate Open Science Training for European Research (FOSTER) och CLARIN-ERIC--licensinstruktionerna (på engelska).
  30. ^  Coalition for Advancing Research Assessment (CoARA, 2022): Agreement on Reforming Research Assessment.
  31. ^  Coalition for Advancing Research Assessment (CoARA, 2022): Agreement on Reforming Research Assessment.
  32. ^  Nationella samordningen av öppen vetenskap och forskning (2020): God praxis inom utvärdering av forskare. Nationell rekommendation för ansvarsfull utvärdering.
  33. ^  Europeiska unionens råd (2022): Conclusions on Research Assessment and Implementation of Open Science. Se även CoNOSC (2022): Summary of the European Council Conclusions on Research Assessment and Implementation of Open Science.
  34. ^  CoARA (2022): Agreement on Reforming Research Assessment.
  35. ^  Se även EU:s policy för öppen vetenskap, där man betonar behovet av nya indikatorer som kan användas för att värdera forskarnas insatser för öppen vetenskap.
  36. ^  Se t.ex. Finlands samhällsvetenskapliga dataarkiv (på engelska).
  37. ^  Protocols.io: How to make your protocol more reproducible, discoverable, and user-friendly.
  38. ^  Se t.ex. DMPTuuli.
  39. ^  Att inleda en dialog med Forskningsetiska delegationen (TENK) skulle kunna bidra till att förtydliga och stärka öppenhetens roll som en del av forskningsetiken.
  40. ^  Utveckling av utbildning och färdigheter för att uppnå detta mål är också en del av EU:s policy för öppen vetenskap (på engelska).

Sivustoa ylläpitää Avoimen tieteen ja tutkimuksen (AVOTT) kansallisen koordinaation sihteeristö, joka toimii Tieteellisten seurain valtuuskunnassa (TSV) Opetus- ja kulttuuriministeriön (OKM) rahoituksella. Avoimen tieteen ja tutkimuksen koordinaatio edistää avoimen tieteen ja tutkimuksen toteutumista sekä keskustelua sen mahdollisuuksista, haasteista sekä niiden ratkaisuista Suomessa.

Webbplatsen upprätthålls av Sekretariatet för den nationella samordningen av öppen vetenskap och forskning. Sekretariatet verkar vid Vetenskapliga samfundens delegation med finansiering från undervisnings- och kulturministeriet. Samordningen främjar öppen vetenskap och forskning samt diskussion kring dess möjligheter, utmaningar och lösningar i Finland.

This website is maintained by the Secretariat of the National Coordination for Open Science and Research in Finland (AVOTT), which operates in the Federation of Finnish Learned Societies (TSV) with funding from the Ministry of Education and Culture (OKM). The Open Science and Research Coordination promotes open science and research, as well as discussion on its opportunities, challenges and their solutions in Finland.