Oppimateriaalien avoin saatavuus: Difference between revisions

From Linjauskone
No edit summary
No edit summary
Line 9: Line 9:
|Description fi=Oppimateriaalien avoimen saatavuuden osalinjaus koskee avoimia oppimateriaaleja eli minkä  tahansa  muotoisia  ja  millä  tahansa  välineellä  käytettäviä, opetus­ ja oppimistarkoitukseen osittain suunnitel­tuja materiaaleja tai informaatiota, jotka on vapautettu yleiseen käyttöön (Public Domain) tai jaettu avoimella lisenssillä, joka antaa muille kuin tekijälle oikeuden  maksuttomaan  pääsyyn, uudelleenkäyttöön,  uudelleen  soveltamiseen,  muokkaukseen  ja  edelleen  jakamiseen. Osalinjauksiin kirjatut tavoitteet ovat enemmän aikaan sidottuja päämääriä, ja niihin liittyy konkreettisia toimenpiteitä. Muuttuva kansainvälinen ympäristö vaikuttaa tavoitteisiin ja niiden toimenpiteisiin nopeammin kuin periaatteisiin.
|Description fi=Oppimateriaalien avoimen saatavuuden osalinjaus koskee avoimia oppimateriaaleja eli minkä  tahansa  muotoisia  ja  millä  tahansa  välineellä  käytettäviä, opetus­ ja oppimistarkoitukseen osittain suunnitel­tuja materiaaleja tai informaatiota, jotka on vapautettu yleiseen käyttöön (Public Domain) tai jaettu avoimella lisenssillä, joka antaa muille kuin tekijälle oikeuden  maksuttomaan  pääsyyn, uudelleenkäyttöön,  uudelleen  soveltamiseen,  muokkaukseen  ja  edelleen  jakamiseen. Osalinjauksiin kirjatut tavoitteet ovat enemmän aikaan sidottuja päämääriä, ja niihin liittyy konkreettisia toimenpiteitä. Muuttuva kansainvälinen ympäristö vaikuttaa tavoitteisiin ja niiden toimenpiteisiin nopeammin kuin periaatteisiin.
|Description sv=Delpolicyn för Öppen tillgång till lärresurser gäller öppna lärresurser eller material  och information i  vilket format som helst som kan användas med vilka verktyg som helst, utformade för undervis­nings­ och utbildningssyfte och som är släppta för fri användning (Public Domain) eller delade med öppen licens som ger andra än upphovsman­nen rätt till avgiftsfri tillgång, återanvändning, tillämpning, bearbetning och spridning. Målsättningen i delpolicyerna utgörs närmast av tidsbundna mål och är förbundna med konkreta åtgärder. Den föränderliga internationella omvärlden inverkar på målen och åtgärderna snabbare än på principerna.
|Description sv=Delpolicyn för Öppen tillgång till lärresurser gäller öppna lärresurser eller material  och information i  vilket format som helst som kan användas med vilka verktyg som helst, utformade för undervis­nings­ och utbildningssyfte och som är släppta för fri användning (Public Domain) eller delade med öppen licens som ger andra än upphovsman­nen rätt till avgiftsfri tillgång, återanvändning, tillämpning, bearbetning och spridning. Målsättningen i delpolicyerna utgörs närmast av tidsbundna mål och är förbundna med konkreta åtgärder. Den föränderliga internationella omvärlden inverkar på målen och åtgärderna snabbare än på principerna.
|Description en=Policy component for Open access to educational resources concerns Open Educational Resources, that is, materials or information in any form and used on any medium, partly designed for teaching and learning purposes, which have been released for public use (public domain) or shared by an open  licence that permits no­-cost access, re­use, re­purpose, adaptation and redistribution by others.
|Description en=Policy component for Open access to educational resources concerns Open Educational Resources, that is, materials or information in any form and used on any medium, partly designed for teaching and learning purposes, which have been released for public use (public domain) or shared by an open  licence that permits no­-cost access, re­use, re­purpose, adaptation and redistribution by others. The objectives in the policy components are more time-dependent goals, which involve concrete actions. Objectives and their associated actions will respond to a changing international environment more readily than the principles.
|Field=Education
|Field=Education
|Validity Start=2020
|Validity Start=2020

Revision as of 10:59, 19 October 2022

Tavoitteet ja niiden edellyttämät toimenpiteet[edit]

Structured data
Type DocumentType:Policy
Name (fi) Oppimateriaalien avoin saatavuus
Name (sv) Öppen tillgång till lärresurser
Name (en) Open access to educational resources
Description (fi) Oppimateriaalien avoimen saatavuuden osalinjaus koskee avoimia oppimateriaaleja eli minkä tahansa muotoisia ja millä tahansa välineellä käytettäviä, opetus ja oppimistarkoitukseen osittain suunniteltuja materiaaleja tai informaatiota, jotka on vapautettu yleiseen käyttöön (Public Domain) tai jaettu avoimella lisenssillä, joka antaa muille kuin tekijälle oikeuden maksuttomaan pääsyyn, uudelleenkäyttöön, uudelleen soveltamiseen, muokkaukseen ja edelleen jakamiseen. Osalinjauksiin kirjatut tavoitteet ovat enemmän aikaan sidottuja päämääriä, ja niihin liittyy konkreettisia toimenpiteitä. Muuttuva kansainvälinen ympäristö vaikuttaa tavoitteisiin ja niiden toimenpiteisiin nopeammin kuin periaatteisiin.
Description (sv) Delpolicyn för Öppen tillgång till lärresurser gäller öppna lärresurser eller material och information i vilket format som helst som kan användas med vilka verktyg som helst, utformade för undervisnings och utbildningssyfte och som är släppta för fri användning (Public Domain) eller delade med öppen licens som ger andra än upphovsmannen rätt till avgiftsfri tillgång, återanvändning, tillämpning, bearbetning och spridning. Målsättningen i delpolicyerna utgörs närmast av tidsbundna mål och är förbundna med konkreta åtgärder. Den föränderliga internationella omvärlden inverkar på målen och åtgärderna snabbare än på principerna.
Description (en) Policy component for Open access to educational resources concerns Open Educational Resources, that is, materials or information in any form and used on any medium, partly designed for teaching and learning purposes, which have been released for public use (public domain) or shared by an open licence that permits no-cost access, reuse, repurpose, adaptation and redistribution by others. The objectives in the policy components are more time-dependent goals, which involve concrete actions. Objectives and their associated actions will respond to a changing international environment more readily than the principles.
Field Domain:Education
Validity start 2020
Validity End 2025
Tags
Has part
Is part of

Sections

Ordinal Name (fi) Name (sv) Name (en) Type
1 Avointen oppimateriaalien hyödyntäminen ja laatiminen Användning och utarbetande av öppet lärresurer Use and creation of Open Educational Resources Tavoite show / edit
2 Avoimien oppimateriaalien määrä ja laatu Kvantiteten och kvaliteten på öppna lärresurser Quantity and quality of Open Educational Resources Tavoite show / edit
3 Tunnettuus Erkännande Recognition Tavoite show / edit

Sivustoa ylläpitää Avoimen tieteen ja tutkimuksen (AVOTT) kansallisen koordinaation sihteeristö, joka toimii Tieteellisten seurain valtuuskunnassa (TSV) Opetus- ja kulttuuriministeriön (OKM) rahoituksella. Avoimen tieteen ja tutkimuksen koordinaatio edistää avoimen tieteen ja tutkimuksen toteutumista sekä keskustelua sen mahdollisuuksista, haasteista sekä niiden ratkaisuista Suomessa.

Webbplatsen upprätthålls av Sekretariatet för den nationella samordningen av öppen vetenskap och forskning. Sekretariatet verkar vid Vetenskapliga samfundens delegation med finansiering från undervisnings- och kulturministeriet. Samordningen främjar öppen vetenskap och forskning samt diskussion kring dess möjligheter, utmaningar och lösningar i Finland.

This website is maintained by the Secretariat of the National Coordination for Open Science and Research in Finland (AVOTT), which operates in the Federation of Finnish Learned Societies (TSV) with funding from the Ministry of Education and Culture (OKM). The Open Science and Research Coordination promotes open science and research, as well as discussion on its opportunities, challenges and their solutions in Finland.