Avoimet oppimis- ja opetuskäytännöt/sv: Skillnad mellan sidversioner
Admin (diskussion | bidrag) Ingen redigeringssammanfattning |
Admin (diskussion | bidrag) Ingen redigeringssammanfattning |
||
Rad 1: | Rad 1: | ||
== | ==Delpolicy 2: Öppna lärmetoder== | ||
{{DocumentSections|Objective|{{SUBPAGENAME}}|Avoimet oppimis- ja opetuskäytännöt }} | {{DocumentSections|Objective|{{SUBPAGENAME}}|Avoimet oppimis- ja opetuskäytännöt }} | ||
[[Category:Document]] | [[Category:Document]] | ||
{{Document}} | {{Document}} |
Nuvarande version från 12 januari 2023 kl. 06.00
Delpolicy 2: Öppna lärmetoder[redigera]
Mål 1: Stöd från högskolor[redigera]
Senast år 2025 använder högskolorna öppna lärmetoder samt stödjer samarbete, gemenskap och delning inom undervisning och lärande.
Åtgärder som krävs för att uppnå målet:
- Ledarskap, kvalitetsarbete och incitamentssystem. Senast år 2024 har högskolorna policyer för öppen utbildning som styr ledarskap, kvalitetsarbete samt meriteringsoch incitamentssystem för personalen i syfte att stödja öppna lärmetoder.
-
Öppenhet i tjänster. Senast från och med 2024 främjar högskolorna öppenhet i tjänster som stöder undervisning, till exempel användning av använda öppna data, plattformar för öppen utbildning och samarbete samt transparens vid anskaffning av tjänster.
- i) Högskolornas nätverk för undervisning, informationsförvaltning och bibliotek samarbetar för att främja kompatibilitet hos plattformar och programvara för öppet lärande och samarbete samt tjänster inom öppen utbildning.
-
Kompetens inom öppna lärmetoder. Senast från och med 2024 utvecklar man i högskole och forskningssamfundet kompetens inom öppna lärmetoder.
- i) Samordningen av öppen vetenskap och forskning i samarbete med högskolor och övriga organisationer som främjar öppet lärande skapar ett kompetensnätverk för öppna lärmetoder.
- ii) Högskole och forskningssamfundet etablerar kompetenskrav för öppen utbildning i lärarutbildningarna.
- iii) Högskolorna möjliggör att personalen kan utveckla sin kompetens inom öppna lärmetoder.
- Delning av kunskaper. Senast från och med 2024 uppmuntrar högskolorna sina anställda till delning av kunskaper inom planering och ordnande av undervisning.
Mål 2: Stöd för lärande[redigera]
Senast 2025 erbjuds de lärande möjligheter till och stöd för öppen utbildning.
Åtgärder som krävs för att uppnå målet:
- Erkännande av kunnande. Högskolorna godkänner ett brett spektrum av kunskaper som förvärvats genom öppen utbildning.
- Tillgänglighet. Högskolorna erbjuder metoder och stöd för att förbättra tillgången till och öppen utbildning samt dess tillgänglighet.
- Delaktiggörande av lärande. Högskolorna delaktiggör de lärande i planering och genomförande av öppen utbildning. i) Senast från och med 2024 har högskolorna färdig praxis för att delaktiggöra de lärande.
- Kunskaper inom öppen vetenskap och utbildning. Senast från och med 2023 stödjer högskolorna de lärandes kunskaper inom öppen vetenskap och utbildning, såsom licenspraxis och upphovsrätt.
-
Öppen delning av alster. Senast från och med 2025 uppmuntrar högskolorna de lärande att öppet dela sina alster samt använda andra lärandes öppna material och tillämpa kvalitetskriterierna för öppen utbildning.
- i) Högskolorna främjar en frivillig öppen delnings och samarbetskultur bland de lärande genom att lyfta fram de möjligheter till samarbete, samutveckling och användning som öppen delning för med sig samt genom att informera om riskerna med öppen delning.
- ii) Från och med 2023 ökar högskolorna tillsammans med samordningen av öppen vetenskap och forskning lärarnas insikter i upphovsrättsliga villkor för öppen delning av material som de lärande producerar.
- iii) Senast 2024 har högskolorna utvecklat anvisningar och verksamhetsmodeller för öppen delning av de lärandes alster.
- iv) Senast 2024 beaktar uppföljningen av öppen vetenskap hur de lärande erbjuds information om öppen delning av sina alster.
- Material gällande undervisning och utvärdering. Senast från och med 2024 uppmuntrar högskolorna lärarna att öppet dela material gällande undervisning och utvärdering med de lärande.
- MyData. Senast 2024 börjar högskolorna i projektet Digivisio 2030 planera hur de lärande kan få tillgång till data gällande det egna lärandet enligt MyData-principerna.
Mål 3: Samhällelig växelverkan[redigera]
Senast 2025 utgör öppet lärande en betydande del av högskole- och forskningssamfundets samhälleliga växelverkan.
Åtgärder som krävs för att uppnå målet:
-
Undervisning som är öppen för alla. Högskolorna ökar mängden undervisning som är öppen för alla.
- i) Högskolorna tydliggör och informerar offentligt om hur man kan delta i för alla öppen undervisning, inklusive närundervisning.
- ii) Senast från och med 2024 utvecklar högskolorna plattformar och tjänster som gör det möjligt att öppna undervisning digitalt.
- iii) Senast från och med 2023 samarbetar högskolorna nationellt och internationellt för att utveckla och förverkliga undervisning som är öppen för alla.
- iv) Från och med 2024 beaktar uppföljningen av öppen vetenskap för alla öppen undervisning och deltagande i den.
- Öppen kompetensmärken. Högskolorna utfärdar kompetensmärken eller prestationsanteckningar för prestationer inom öppet lärande i enlighet med sektorns standarder.
- Vetenskapskommunikation och vetenskapsfostran. Högskolorna och övriga organisationer som främjar öppen utbildning samarbetar kring vetenskapskommunikationUtbildning-fotnot-4 och vetenskapsfostranUtbildning-fotnot-5 enligt rekommendationer från Delegationen för informationsspridning och Vetenskapliga samfundens delegation.
-
Data gällande lärande och undervisning. Senast från och med 2023 planerar högskolorna öppen delning av data gällande lärande och undervisning enligt praxis för ansvarsfull materialhantering.
- i) Senast 2023 avtalar högskolorna i projektet Digivisio 2030 om god praxis för öppnande av data gällande lärande och undervisning.
- ii) Senast 2024 börjar högskolorna i projektet Digivisio 2030 planera tjänster som möjliggör öppnande av data gällande lärande och undervisning.
- Samarbete och forskning. Högskolorna och övriga organisationer som främjar öppet lärande samarbetar nationellt och internationellt för att utveckla och undersöka öppen utbildning.
Type | DocumentType: |
---|---|
Name (fi) | |
Name (sv) | |
Name (en) | |
Description (fi) | |
Description (sv) | |
Description (en) | |
Field | Domain: |
Validity start | |
Validity End | |
Tags | |
Has part | |
Is part of |
Sections No sections yet!