Admin (diskussion | bidrag) Ingen redigeringssammanfattning |
Admin (diskussion | bidrag) Ingen redigeringssammanfattning |
||
Rad 5: | Rad 5: | ||
__TOC__ | __TOC__ | ||
== Inledning == | |||
''Öppenhet utgör en del av en ansvarsfull forskningsverksamhet. Öppenhet är en av de grundläggande värderingarna inom vetenskap och forskning. Avsikten med att omedelbart göra forskningsbaserad kunskap öppet tillgängligt1 är att höja den vetenskapliga nivån och att öka vetenskapens samhälleliga genomslag. Policyn för öppen tillgång till forskningspublikationer har upprättats för att betjäna dessa forskningens grundläggande mål.'' | |||
Den här policyn är ett starkt ställningstagande för öppenhet i det finländska forskarsamfundet för de följande fem åren. | |||
Målet med policyn är att garantera att forskningssamfundet och de som tillämpar forskning har tillgång till forskningsbaserad kunskap på ett sätt som aldrig tidigare varit möjligt. Policyn för öppen tillgång till vetenskapliga publikationer fastställer principer, mål och åtgärder. Genom att förbinda sig till och främja dessa kan forskarsamfundet i Finland uppnå en jämlik tillgång till forskningsdata. Den nuvarande publiceringskulturen är inte jämlik och kostnaderna är inte jämnt fördelade. Samtidigt har många forskningsorganisationer inte längre råd att betala för tillgången till viktiga forskningspublikationer. | |||
Denna policy är tillämplig på alla vetenskapsområden och i olika slags forskningsorganisationer. Åtgärderna och principerna i policyn stöder de självständiga organisationers strävan efter att förbättra öppen tillgång. | |||
=== Forskarens frihet === | |||
Denna policy är ett resultat av samarbete inom det finländska forskarsamfundet och en gemensam syn på den riktningen som öppen tillgång borde ta. Målet är att genomföra öppenhet på ett sätt som stöder och utökar forskarens frihet och möjligheter att dela forskningsbaserad kunskap. Forskaren har i uppgift att utöva forskning av bästa möjliga kvalitet. Forskaren ska i första hand kunna välja den publikationskanal som är den mest lämpliga för hens publikationer. Forskarsamfundet bör garantera incitamenten och strukturerna för en öppen publicering på ett sätt som stöder forskarens arbete och jämlikhet. Policyn garanterar att de finländska forskarna är internationellt konkurrenskraftiga i framtiden och sörjer för att de finländska forskarna inte hamnar i ett motsatsförhållande då det gäller kraven på den egna karriären och på öppen tillgång. | |||
=== Internationellt brytningsskede === | |||
Policyn följer till väsentliga delar den internationella utvecklingen och gällande riktlinjer. Den internationella utvecklingsriktningen framgår särskilt av Open Science Policy Platforms rekommendationer, DORA-deklarationen, konkurrenskraftsrådets beslut från 2016 om öppna publikationer 2020, OA2020-initiativet och Europeiska kommissionens initiativ Plan S, som syftar till omedelbar öppen tillgång till vetenskapliga publikationer från offentligt finansierad forskning (2019). | |||
Genom denna policy förbinder sig de viktigaste forskningsorganisationerna i Finland till att främja öppen vetenskap i Europa och genom den vill de stå i täten då det gäller att uppnå öppen tillgång. | |||
Utvecklandet av öppenhet är starkt kopplat till ett mer omfattande brytningsskede inom forskning, vilket kommer att förändra finansieringsstrukturerna, rollerna på fältet för informationsspridning och forskarnas meritering. Principerna och målen i policyn för öppen tillgång till forskningspublikationer både återspeglar och främjar denna förändring. Genomförandet av policyn är realistiskt endast om forskarkulturen samtidigt förändras. Därför hänvisas även i denna policy till andra riktlinjer och rekommendationer och till en stark växelverkan mellan dessa. | |||
=== Risker och hot === | |||
Denna policy är förknippad med identifierade risker. Forskare inom olika vetenskapsgrenar har uttryckt sin oro över avsaknaden av öppna publikationskanaler av god kvalitet och för att tidtabellerna är orealistiska. Oron är förståelig. | |||
Särskilt de stora internationella förläggarnas ovilja att förhandla om avtal till skäliga priser för att uppnå öppen tillgång är ett verkligt hot. Publiceringskostnaderna som anvisats forskningsorganisationerna får inte heller i den grad öka i samband med materialanskaffningen att det försvagar forskningsorganisationernas ekonomiska verksamhetsförutsättningar, vilket skulle innebära att de inte längre skulle finnas resurser för att på annat sätt stöda öppen tillgång. | |||
Det finns även risk för att kostnaderna ökar i övergångsskedet och att forskarnas möjligheter att publicera sin forskning på önskat sätt minskar. Om kostnaderna blir på en enskild forskares ansvar, kan fastställandet av totalkostnaderna försvåras och de faktiska kostnaderna öka obemärkt. Ökade kostnader kan begränsa forskarnas jämlika möjligheter att öppet publicera sin forskning. Samtidigt kräver strukturförändringarna en aktiv dialog om finansieringens riktning och ansvar även då det gäller inhemska publikationer. | |||
=== Samarbete och förtroende === | |||
Kärnan i policyarbetet är övertygelsen om att en gemensam riktning och gemensamma åtgärder ger de bästa möjligheterna att uppnå omedelbar öppen tillgång till forskningspublikationer som gynnar både forskningen och samhället. Vi är inte heller ensamma. Allt flera internationellt aktörer och stater ställer det som ett centralt vetenskapspolitiskt mål att uppnå öppen tillgång. Utan ambitiösa mål är det svårt att främja denna viktiga sak. | |||
De inhemska strategiska principerna och målen för öppen tillgång till forskningspublikationer har tagits fram i samarbete mellan styrgruppen för öppen vetenskap och forskning i Finland och expertgruppen i öppen tillgång till forskningspublikationer. Då det gäller tidnings- och konferenspublikationer har två omfattande öppna remisser i februari och maj 2019 avsevärt bidragit till formuleringen av policyutkasten och fört fram forskarsamfundets röst. Dessa strategiska principer och mål definierar det finländska forskarsamfundets gemensamma riktning i arbetet för att främja öppen tillgång. | |||
=== Policyns struktur === | |||
Policyn består av gemensamma principer och delpolicyer. Målen och åtgärderna fastställs i delpolicyerna. I principerna fastställs de allmänna villkoren för strävan efter öppen tillgång till forskningspublikationer. De ger uttryck åt de viktiga principerna som forskningssamfundet bör hålla fast vid för att uppnå öppenhet. Målsättningen i delpolicyerna utgörs närmast av tidsbundna mål och är förbundna med konkreta åtgärder. Den föränderliga internationella omvärlden inverkar på målen och åtgärderna snabbare än på principerna. | |||
=== Verkställande och uppföljning === | |||
Samordningen för öppen vetenskap vid Vetenskapliga samfundets delegation ansvarar för verkställandet av policyn för öppen tillgång till forskningspublikationer. Samordningen har i uppgift att stöda och främja en kontinuerlig diskussion för uppnåendet av målen samt att säkerställa att policyn är aktuell. Policyn ses över följande gång 2022. | |||
Under policyperioden följer undervisnings- och kulturministeriet (UKM) verkställandet av öppen tillgång till vetenskapliga publikationer i Datalagret för forskningsinformation. Varje forskningsorganisation skickar information om sina publikationer med önskad frekvens, dock minst varje år, i samband med rapporteringen till UKM:s datainsamling till publikationsdatatjänsten VIRTA. | |||
Många av åtgärderna i policyn är en fortsättning på redan utfört arbete. Policyn stöder sig således kraftigt på tidigare lösningar och ansvar. Policyn är emellertid framåtblickande och åtgärder har införts särskilt med tanke på framtiden. Av den orsaken har åtgärderna antecknats att börja redan 2020. | |||
Policyn gäller 2020–2025. Under denna tid eftersträvas policyns mål stegvis genom att främja olika åtgärder med beaktande av de särskilda egenskaperna hos olika publikationstyper. | |||
Rad 12: | Rad 52: | ||
{{DocumentSections2|Principle|{{SUBPAGENAME}}|{{ROOTPAGENAME}} }} | {{DocumentSections2|Principle|{{SUBPAGENAME}}|{{ROOTPAGENAME}} }} | ||
{{:Lehtiartikkelien osalinjaus/en}} | |||
{{DocumentSections|Objective|{{SUBPAGENAME}}|Lehtiartikkelien osalinjaus/en }} | |||
[[Category:Document]] | [[Category:Document]] | ||
{{Document}} | {{Document}} |
Versionen från 24 november 2022 kl. 12.34
Öppen tillgång till forskningspublikationer, Delpolicy för öppen tillgång till journal- och konferensartiklar, Öppen utbildning och öppna lärresurser samt öppen tillgång till forskningspubliktioner. Policy och åtgärdsprogram för det finländska högskole- och forskarsamfundet 2021–2025: Delpolicy för öppen tillgång till lärdomsprov
Inledning
Öppenhet utgör en del av en ansvarsfull forskningsverksamhet. Öppenhet är en av de grundläggande värderingarna inom vetenskap och forskning. Avsikten med att omedelbart göra forskningsbaserad kunskap öppet tillgängligt1 är att höja den vetenskapliga nivån och att öka vetenskapens samhälleliga genomslag. Policyn för öppen tillgång till forskningspublikationer har upprättats för att betjäna dessa forskningens grundläggande mål.
Den här policyn är ett starkt ställningstagande för öppenhet i det finländska forskarsamfundet för de följande fem åren.
Målet med policyn är att garantera att forskningssamfundet och de som tillämpar forskning har tillgång till forskningsbaserad kunskap på ett sätt som aldrig tidigare varit möjligt. Policyn för öppen tillgång till vetenskapliga publikationer fastställer principer, mål och åtgärder. Genom att förbinda sig till och främja dessa kan forskarsamfundet i Finland uppnå en jämlik tillgång till forskningsdata. Den nuvarande publiceringskulturen är inte jämlik och kostnaderna är inte jämnt fördelade. Samtidigt har många forskningsorganisationer inte längre råd att betala för tillgången till viktiga forskningspublikationer.
Denna policy är tillämplig på alla vetenskapsområden och i olika slags forskningsorganisationer. Åtgärderna och principerna i policyn stöder de självständiga organisationers strävan efter att förbättra öppen tillgång.
Forskarens frihet
Denna policy är ett resultat av samarbete inom det finländska forskarsamfundet och en gemensam syn på den riktningen som öppen tillgång borde ta. Målet är att genomföra öppenhet på ett sätt som stöder och utökar forskarens frihet och möjligheter att dela forskningsbaserad kunskap. Forskaren har i uppgift att utöva forskning av bästa möjliga kvalitet. Forskaren ska i första hand kunna välja den publikationskanal som är den mest lämpliga för hens publikationer. Forskarsamfundet bör garantera incitamenten och strukturerna för en öppen publicering på ett sätt som stöder forskarens arbete och jämlikhet. Policyn garanterar att de finländska forskarna är internationellt konkurrenskraftiga i framtiden och sörjer för att de finländska forskarna inte hamnar i ett motsatsförhållande då det gäller kraven på den egna karriären och på öppen tillgång.
Internationellt brytningsskede
Policyn följer till väsentliga delar den internationella utvecklingen och gällande riktlinjer. Den internationella utvecklingsriktningen framgår särskilt av Open Science Policy Platforms rekommendationer, DORA-deklarationen, konkurrenskraftsrådets beslut från 2016 om öppna publikationer 2020, OA2020-initiativet och Europeiska kommissionens initiativ Plan S, som syftar till omedelbar öppen tillgång till vetenskapliga publikationer från offentligt finansierad forskning (2019).
Genom denna policy förbinder sig de viktigaste forskningsorganisationerna i Finland till att främja öppen vetenskap i Europa och genom den vill de stå i täten då det gäller att uppnå öppen tillgång.
Utvecklandet av öppenhet är starkt kopplat till ett mer omfattande brytningsskede inom forskning, vilket kommer att förändra finansieringsstrukturerna, rollerna på fältet för informationsspridning och forskarnas meritering. Principerna och målen i policyn för öppen tillgång till forskningspublikationer både återspeglar och främjar denna förändring. Genomförandet av policyn är realistiskt endast om forskarkulturen samtidigt förändras. Därför hänvisas även i denna policy till andra riktlinjer och rekommendationer och till en stark växelverkan mellan dessa.
Risker och hot
Denna policy är förknippad med identifierade risker. Forskare inom olika vetenskapsgrenar har uttryckt sin oro över avsaknaden av öppna publikationskanaler av god kvalitet och för att tidtabellerna är orealistiska. Oron är förståelig.
Särskilt de stora internationella förläggarnas ovilja att förhandla om avtal till skäliga priser för att uppnå öppen tillgång är ett verkligt hot. Publiceringskostnaderna som anvisats forskningsorganisationerna får inte heller i den grad öka i samband med materialanskaffningen att det försvagar forskningsorganisationernas ekonomiska verksamhetsförutsättningar, vilket skulle innebära att de inte längre skulle finnas resurser för att på annat sätt stöda öppen tillgång.
Det finns även risk för att kostnaderna ökar i övergångsskedet och att forskarnas möjligheter att publicera sin forskning på önskat sätt minskar. Om kostnaderna blir på en enskild forskares ansvar, kan fastställandet av totalkostnaderna försvåras och de faktiska kostnaderna öka obemärkt. Ökade kostnader kan begränsa forskarnas jämlika möjligheter att öppet publicera sin forskning. Samtidigt kräver strukturförändringarna en aktiv dialog om finansieringens riktning och ansvar även då det gäller inhemska publikationer.
Samarbete och förtroende
Kärnan i policyarbetet är övertygelsen om att en gemensam riktning och gemensamma åtgärder ger de bästa möjligheterna att uppnå omedelbar öppen tillgång till forskningspublikationer som gynnar både forskningen och samhället. Vi är inte heller ensamma. Allt flera internationellt aktörer och stater ställer det som ett centralt vetenskapspolitiskt mål att uppnå öppen tillgång. Utan ambitiösa mål är det svårt att främja denna viktiga sak.
De inhemska strategiska principerna och målen för öppen tillgång till forskningspublikationer har tagits fram i samarbete mellan styrgruppen för öppen vetenskap och forskning i Finland och expertgruppen i öppen tillgång till forskningspublikationer. Då det gäller tidnings- och konferenspublikationer har två omfattande öppna remisser i februari och maj 2019 avsevärt bidragit till formuleringen av policyutkasten och fört fram forskarsamfundets röst. Dessa strategiska principer och mål definierar det finländska forskarsamfundets gemensamma riktning i arbetet för att främja öppen tillgång.
Policyns struktur
Policyn består av gemensamma principer och delpolicyer. Målen och åtgärderna fastställs i delpolicyerna. I principerna fastställs de allmänna villkoren för strävan efter öppen tillgång till forskningspublikationer. De ger uttryck åt de viktiga principerna som forskningssamfundet bör hålla fast vid för att uppnå öppenhet. Målsättningen i delpolicyerna utgörs närmast av tidsbundna mål och är förbundna med konkreta åtgärder. Den föränderliga internationella omvärlden inverkar på målen och åtgärderna snabbare än på principerna.
Verkställande och uppföljning
Samordningen för öppen vetenskap vid Vetenskapliga samfundets delegation ansvarar för verkställandet av policyn för öppen tillgång till forskningspublikationer. Samordningen har i uppgift att stöda och främja en kontinuerlig diskussion för uppnåendet av målen samt att säkerställa att policyn är aktuell. Policyn ses över följande gång 2022.
Under policyperioden följer undervisnings- och kulturministeriet (UKM) verkställandet av öppen tillgång till vetenskapliga publikationer i Datalagret för forskningsinformation. Varje forskningsorganisation skickar information om sina publikationer med önskad frekvens, dock minst varje år, i samband med rapporteringen till UKM:s datainsamling till publikationsdatatjänsten VIRTA.
Många av åtgärderna i policyn är en fortsättning på redan utfört arbete. Policyn stöder sig således kraftigt på tidigare lösningar och ansvar. Policyn är emellertid framåtblickande och åtgärder har införts särskilt med tanke på framtiden. Av den orsaken har åtgärderna antecknats att börja redan 2020.
Policyn gäller 2020–2025. Under denna tid eftersträvas policyns mål stegvis genom att främja olika åtgärder med beaktande av de särskilda egenskaperna hos olika publikationstyper.
Strategiska principer och ansvar för genomförandet av dem
Princip 1: Hantering av kostnader
De totala kostnaderna2 för tillgång till forskningspublikationer hålls som högst på nuvarande nivå efter övergången till öppen tillgång. I bedömningen av totalkostnaderna beaktas alla nuvarande kostnader och den totala mängden forskning.
Säkerställande och uppföljning av att principen genomförs:
- Kartläggning av utgångsläget: Under 2020 kommer Nationalbiblioteket i samarbete med forskningsorganisationerna att utvärdera forskningsorganisationernas totala kostnader för tillgången till forskningspublikationer. Dessutom kommer Nationalbiblioteket att utvärdera de inhemska vetenskapsförläggarnas kostnader för öppen tillgång. I redogörelsen beaktas redan uppkomna kostnader för öppen tillgång.
- Kontinuerlig uppföljning: Nationalbiblioteket följer varje år upp totalkostnaderna för tillgången till forskningspublikationer och förändringen i kostnadsstrukturen tillsammans med forskningsorganisationerna.
Princip 2: Likvärdig möjlighet att öppet publicera
Alla forskare har en likvärdig möjlighet att öppet publicera sin forskning oberoende av forskningsområde, finansieringsunderlag eller karriärskede.
Säkerställande och uppföljning av att principen genomförs:
- Kartläggning av utgångsläget: Under 2020 kommer Samordningen för öppen vetenskap att bedöma de särskilda utmaningarna i anslutning till forskarnas likvärdiga möjligheter.
- Kontinuerlig uppföljning: Samordningen för öppen vetenskap följer tillsammans med forskningsorganisationerna utvecklingen av de likvärdiga möjligheterna och tar upp olika sätt att öka den likvärdiga möjligheten för öppen publicering.
Princip 3: Enskild bedömning
Vid utvärdering av vetenskapliga publikationer bedöms enskilda forskningspublikationers kvalitet2 och öppen tillgång skilt för sig.
Säkerställande och uppföljning av att principen genomförs:
- Kartläggning av utgångsläget: Under 2020 kommer det att utredas på vilket sätt öppen tillgång till publikationer beaktas i högskolornas och forskningsinstitutens system för utvärdering av forskare för närvarande.
-
Kontinuerlig uppföljning: Koordinering av regelbundna redogörelser för de olika sätt öppen tillgång till publikationer beaktas i högskolornas och forskningsinstitutens system för utvärdering av forskare.
- a) Publikationsforum följer upp den öppna tillgången i publikationskanalerna samt deras samband med publikationskanalernas genomsnittliga kvalitetsnivå.
- b) Rekommendationen för ansvarsfull utvärdering av forskare fastställer noggrannare vilken betydelse öppen tillgång till forskningen har i utvärderingen.Publikationer-not-4
Princip 4: Dynamisk bedömning
Vid utvärdering av forskare och forskning beaktas föränderliga och nya publiceringsformer som möjliggörs av öppen tillgång.
Säkerställande och uppföljning av att principen genomförs:
- Kartläggning av utgångsläget: Under 2020 utreds på vilket sätt nya former av öppen publicering beaktas i högskolornas och forskningsinstitutens system för utvärdering av forskare.
-
Kontinuerlig uppföljning: Det utreds regelbundet på vilket sätt nya former av öppen publicering beaktas i högskolornas och forskningsinstitutens system för utvärdering av forskare.
- a) Forskningsorganisationer och forskningsfinansiärer förbinder sig att beakta öppenhet i sin utvärdering. I rekommendationen för ansvarsfull utvärdering av forskare fastställs öppenhet och utvärdering av forskningsresultat, inklusive data och forskningsmetoder, noggrannare. Öppen tillgång till forskningsdata behandlas noggrannare i en egen policy.
Policy component for open access to journal and conference articles
The policy will take effect on 1 January 2020. The strategic objectives call for immediate implementation of the actions. However, the planned achievement date for several objectives is in 2022 or later.
Definitions
The policy for journal articles and conference publications concerns Finnish and international peer-reviewed scientific journal articles and conference publications (Ministry of Education and Culture publication type classification A, excluding A3), which are sent to a publisher for consideration on or after 1 January 2022, and
- in which all the authors work at or are affiliated with a Finnish research organisation1 or the authors are funded by a Finnish research funder2
or
- in which the corresponding author3 works at or is affiliated with a Finnish research organisation or is funded by a Finnish research funder4.
In this policy, “researcher” refers to a researcher employed or affiliated with a Finnish research organisation or one conducting research funded by a Finnish research funder.
“Immediate open access” refers to the publishing of a peer-reviewed5 version of an article as an open access document in the publisher’s channel or using a repository route provided by the researcher’s/research organisation without any embargoes placed by the publisher. Immediate open access does not directly address the rights to reuse research data in publications, as these are defined separately.
Objectives and the required actions
Type | DocumentType: |
---|---|
Name (fi) | |
Name (sv) | |
Name (en) | |
Description (fi) | |
Description (sv) | |
Description (en) | |
Field | Domain: |
Validity start | |
Validity End | |
Tags | |
Has part | |
Is part of |
Sections No sections yet!
Type | DocumentType: |
---|---|
Name (fi) | |
Name (sv) | |
Name (en) | |
Description (fi) | |
Description (sv) | |
Description (en) | |
Field | Domain: |
Validity start | |
Validity End | |
Tags | |
Has part | |
Is part of |
Sections No sections yet!