Aineistot/sv: Skillnad mellan sidversioner

Från Linjauskone
Hoppa till:navigering, sök
(Added Meta-data to the page based on the finnish version)
Ingen redigeringssammanfattning
 
(En mellanliggande sidversion av samma användare visas inte)
Rad 62: Rad 62:
{{:Tutkimusdatan avoin saatavuus/sv}}
{{:Tutkimusdatan avoin saatavuus/sv}}
{{DocumentSections2|Objective|{{SUBPAGENAME}}|Tutkimusdatan avoin saatavuus}}
{{DocumentSections2|Objective|{{SUBPAGENAME}}|Tutkimusdatan avoin saatavuus}}
{{:Menetelmät ja infrastruktuurit/sv}}
{{DocumentSections2|Objective|{{SUBPAGENAME}}|Menetelmät ja infrastruktuurit }}


=Litteratur=
=Litteratur=
Rad 179: Rad 182:
  |type=footnote
  |type=footnote
  |text=FAIR-principerna hänvisar till forskningsdatas kvalitet med tanke på återanvändning. Syftet med principerna är att göra forskningsmaterial sökbart (Findable), tillgängligt (Accessible), interoperabelt (Interoperable) och återanvändbart (Reusable). Se Bilaga 1 samt [https://www.force11.org/fairprinciples force11.org].
  |text=FAIR-principerna hänvisar till forskningsdatas kvalitet med tanke på återanvändning. Syftet med principerna är att göra forskningsmaterial sökbart (Findable), tillgängligt (Accessible), interoperabelt (Interoperable) och återanvändbart (Reusable). Se Bilaga 1 samt [https://www.force11.org/fairprinciples force11.org].
}}
}} {{#scite:Material-fotnot-2
 
{{#scite:Material-fotnot-2
  |type=footnote
  |type=footnote
  |text=Ansvarsfull forsknings- och innovationsverksamhet strävar efter att få aktörer att producera etiskt godtagbara, hållbara och samhälleligt intressanta forsknings- och innovationsresultat. Se [https://rri-tools.eu/research-community RRI Tools].  
  |text=Ansvarsfull forsknings- och innovationsverksamhet strävar efter att få aktörer att producera etiskt godtagbara, hållbara och samhälleligt intressanta forsknings- och innovationsresultat. Se [https://rri-tools.eu/research-community RRI Tools].  
}}
}} {{#scite:Material-fotnot-3
 
{{#scite:Material-fotnot-3
  |type=footnote
  |type=footnote
  |text=[https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000374409.locale=en.page=14 First draft of the UNESCO Recommendation on Open Science, s. 5].
  |text=[https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000374409.locale=en.page=14 First draft of the UNESCO Recommendation on Open Science, s. 5].
}}
}} {{#scite:Material-fotnot-4
 
{{#scite:Material-fotnot-4
  |type=footnote
  |type=footnote
  |text=Ayris, Paul; López de San Román, Alea; Maes, Katrien; Labastida, Ignasi: Open Science and its Role in Universities: [https://www.leru.org/publications/open-science-and-its-role-in-universities-a-road-map-for-cultural-change A Roadmap for Cultural Change], League of European Research Universities, 2018; [https://doi.org/10.2777/1524 Turning FAIR into Reality. Final report and action plan from the European Commission expert group on FAIR data], Generaldirektoratet för forskning och innovation, Europeiska kommissionen, 2018. Se också Lawrence, Rebecca; Mendez, Eva: Progress on open science: [https://doi.org/10.2777/00139 Towards a shared research knowledge system. Final report of the open science policy platform]. Generaldirektoratet för forskning och innovation, Europeiska kommissionen, 2020.
  |text=Ayris, Paul; López de San Román, Alea; Maes, Katrien; Labastida, Ignasi: Open Science and its Role in Universities: [https://www.leru.org/publications/open-science-and-its-role-in-universities-a-road-map-for-cultural-change A Roadmap for Cultural Change], League of European Research Universities, 2018; [https://doi.org/10.2777/1524 Turning FAIR into Reality. Final report and action plan from the European Commission expert group on FAIR data], Generaldirektoratet för forskning och innovation, Europeiska kommissionen, 2018. Se också Lawrence, Rebecca; Mendez, Eva: Progress on open science: [https://doi.org/10.2777/00139 Towards a shared research knowledge system. Final report of the open science policy platform]. Generaldirektoratet för forskning och innovation, Europeiska kommissionen, 2020.
}}
}} {{#scite:Material-fotnot-5
 
{{#scite:Material-fotnot-5
  |type=footnote
  |type=footnote
  |text=Springer Nature: [https://www.springernature.com/gp/authors/research-data-policy/data-availability-statements "Data Availability Statements"].
  |text=Springer Nature: [https://www.springernature.com/gp/authors/research-data-policy/data-availability-statements "Data Availability Statements"].
}}
}} {{#scite:Material-fotnot-6
 
{{#scite:Material-fotnot-6
  |type=footnote
  |type=footnote
  |text=[https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000374409.locale=en.page=10 First draft of the UNESCO Recommendation on Open Science].
  |text=[https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000374409.locale=en.page=10 First draft of the UNESCO Recommendation on Open Science].
}}
}} {{#scite:Material-fotnot-7
 
{{#scite:Material-fotnot-7
  |type=footnote
  |type=footnote
  |text=Science Europe: [https://www.scienceeurope.org/media/jezkhnoo/se_rdm_practical_guide_final.pdf Practical Guide to the International Alignment of Research Data Management], 2018.
  |text=Science Europe: [https://www.scienceeurope.org/media/jezkhnoo/se_rdm_practical_guide_final.pdf Practical Guide to the International Alignment of Research Data Management], 2018.
}}
}} {{#scite:Material-fotnot-8
 
{{#scite:Material-fotnot-8
  |type=footnote
  |type=footnote
  |text=TRans, J and Whyte, A. (2017). [https://www. dcc.ac.uk/resources/how-guides Using RISE, the Research Infrastructu-re Self-Evaluation Framework]. Digital Curation Centre, Edinburgh.
  |text=TRans, J and Whyte, A. (2017). [https://www. dcc.ac.uk/resources/how-guides Using RISE, the Research Infrastructu-re Self-Evaluation Framework]. Digital Curation Centre, Edinburgh.
}}
}} {{#scite:Material-fotnot-9
 
{{#scite:Material-fotnot-9
  |type=footnote
  |type=footnote
  |text=Forskningssamfundet definieras enligt [https://doi. org/10.23847/isbn.9789525995237 Deklarationen för öppen vetenskap och forskning 2020–2025 (2020, 5)] määritelmää.
  |text=Forskningssamfundet definieras enligt [https://doi. org/10.23847/isbn.9789525995237 Deklarationen för öppen vetenskap och forskning 2020–2025 (2020, 5)] määritelmää.
}}
}} {{#scite:Material-fotnot-10
 
{{#scite:Material-fotnot-10
  |type=footnote
  |type=footnote
  |text=[https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000374409.locale=en.page=10 First draft of the UNESCO Recommendation on Open Science].
  |text=[https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000374409.locale=en.page=10 First draft of the UNESCO Recommendation on Open Science].
}}
}} {{#scite:Material-fotnot-11
 
{{#scite:Material-fotnot-11
  |type=footnote
  |type=footnote
  |text=[https://tieteentermipankki.fi/wiki/Nimitys:tutkimusaineiston_metadata].
  |text=[https://tieteentermipankki.fi/wiki/Nimitys:tutkimusaineiston_metadata].
}}
}} {{#scite:Material-fotnot-12
 
{{#scite:Material-fotnot-12
  |type=footnote
  |type=footnote
  |text=Ball, A. (2014). [http://www.dcc.ac.uk/resources/how-guides "How to License Research Data]. DCC How-to Guides. Edinburgh: Digital Curation Centre.
  |text=Ball, A. (2014). [http://www.dcc.ac.uk/resources/how-guides "How to License Research Data]. DCC How-to Guides. Edinburgh: Digital Curation Centre.
}}
}} {{#scite:Material-fotnot-13
 
{{#scite:Material-fotnot-13
  |type=footnote
  |type=footnote
  |text=[https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/aineistonhallinta/ Aineistonhallinnan käsikirja]. Tammerfors: Finlands samhällsvetenskapliga dataarkiv. urn:nbn:fi:fsd:V-201504200001 Hämtad 11.1.2021).
  |text=[https://www.fsd.tuni.fi/fi/palvelut/aineistonhallinta/ Aineistonhallinnan käsikirja]. Tammerfors: Finlands samhällsvetenskapliga dataarkiv. urn:nbn:fi:fsd:V-201504200001 Hämtad 11.1.2021).
}}
}} {{#scite:Material-fotnot-14
 
{{#scite:Material-fotnot-14
  |type=footnote
  |type=footnote
  |text=European Commission, DG Research & Innovation (2016). [https://ec.europa.eu/research/participants/data/ref/h2020/grants_manual/hi/oa_pilot/h2020-hi-oa-data-mgt_en.pdf Guidelines on Fair Data Management in Horizon 2020].
  |text=European Commission, DG Research & Innovation (2016). [https://ec.europa.eu/research/participants/data/ref/h2020/grants_manual/hi/oa_pilot/h2020-hi-oa-data-mgt_en.pdf Guidelines on Fair Data Management in Horizon 2020].
}}
}} {{#scite:Material-fotnot-15
 
{{#scite:Material-fotnot-15
  |type=footnote
  |type=footnote
  |text=FORCE11 Group: [https://www.force11.org/fairprinciples Guiding Principles for Findable, Accessible, Interoperable and Re-usable Data Publishing].
  |text=FORCE11 Group: [https://www.force11.org/fairprinciples Guiding Principles for Findable, Accessible, Interoperable and Re-usable Data Publishing].
}}
}} {{#scite:Material-fotnot-16
 
{{#scite:Material-fotnot-16
  |type=footnote
  |type=footnote
  |text=[https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/?uri=CELEX:32019L1024 Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2019/1024 om öppna data och vidareutnyttjande av information från den offentliga sektorn].
  |text=[https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/?uri=CELEX:32019L1024 Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2019/1024 om öppna data och vidareutnyttjande av information från den offentliga sektorn].
}}
}} {{#scite:Material-fotnot-17
 
{{#scite:Material-fotnot-17
  |type=footnote
  |type=footnote
  |text=Europeiska kommissionen, Generaldirektoratet för forskning och innovation (2016): [https://data.europa.eu/doi/10.2777/524573 European charter of access for research infrastructures. Principles and guidelines for access and related services].
  |text=Europeiska kommissionen, Generaldirektoratet för forskning och innovation (2016): [https://data.europa.eu/doi/10.2777/524573 European charter of access for research infrastructures. Principles and guidelines for access and related services].
}}
}} {{#scite:Material-fotnot-18
 
{{#scite:Material-fotnot-18
  |type=footnote
  |type=footnote
  |text=Även [https://research-and-innovation.ec.europa.eu/strategy/strategy-2020-2024/our-digital-future/open-science_en EU:s policy för öppen vetenskap (på engelska)] uppmuntrar till tidig delning av forskningsresultat.
  |text=Även [https://research-and-innovation.ec.europa.eu/strategy/strategy-2020-2024/our-digital-future/open-science_en EU:s policy för öppen vetenskap (på engelska)] uppmuntrar till tidig delning av forskningsresultat.
}}
}} {{#scite:Material-fotnot-19
 
{{#scite:Material-fotnot-19
  |type=footnote
  |type=footnote
  |text=OpenAIRE (2020): [https://www.openaire.eu/open-science-in-horizon-europe-proposal Open Science in Horizon Europe proposal].
  |text=OpenAIRE (2020): [https://www.openaire.eu/open-science-in-horizon-europe-proposal Open Science in Horizon Europe proposal].
}}
}} {{#scite:Material-fotnot-20
 
{{#scite:Material-fotnot-20
  |type=footnote
  |type=footnote
  |text=[https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000379949.locale=en UNESCO Recommendation on Open Science].
  |text=[https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000379949.locale=en UNESCO Recommendation on Open Science].
}}
}} {{#scite:Material-fotnot-21
 
{{#scite:Material-fotnot-21
  |type=footnote
  |type=footnote
  |text=Forskningsetiska delegationen TENK: [https://tenk.fi/sv/forskningsfusk/god-vetenskaplig-praxis-gvp God vetenskaplig praxis (GVP)].
  |text=Forskningsetiska delegationen TENK: [https://tenk.fi/sv/forskningsfusk/god-vetenskaplig-praxis-gvp God vetenskaplig praxis (GVP)].
}}
}} {{#scite:Material-fotnot-22
 
{{#scite:Material-fotnot-22
  |type=footnote
  |type=footnote
  |text=ALLEA – All European Academies (2017): [https://allea.org/code-of-conduct/ European Code of Conduct for Research Integrity].
  |text=ALLEA – All European Academies (2017): [https://allea.org/code-of-conduct/ European Code of Conduct for Research Integrity].
}}
}} {{#scite:Material-fotnot-23
 
{{#scite:Material-fotnot-23
  |type=footnote
  |type=footnote
  |text=Se t.ex. Strasser C, Hertweck K, Greenberg J, Taraborelli D, Vu E (2022): [https://doi.org/10.1371/journal.pcbi.1010627 Ten simple rules for funding scientific open source software]. PLoS Comput Biol 18(11): e1010627.
  |text=Se t.ex. Strasser C, Hertweck K, Greenberg J, Taraborelli D, Vu E (2022): [https://doi.org/10.1371/journal.pcbi.1010627 Ten simple rules for funding scientific open source software]. PLoS Comput Biol 18(11): e1010627.
}}
}} {{#scite:Material-fotnot-24
 
{{#scite:Material-fotnot-24
  |type=footnote
  |type=footnote
  |text=Se t.ex. van Eijnatten, J., Barker, M., Azzarà, V., Bakker, T., Katz, D. S, Martinez-Ortiz, C., Cruz, M. J. & Pang, V. (2022): [https://doi.org/10.5281/zenodo.7330542 Amsterdam Declaration on Funding Research Software Sustainability (0.2)].
  |text=Se t.ex. van Eijnatten, J., Barker, M., Azzarà, V., Bakker, T., Katz, D. S, Martinez-Ortiz, C., Cruz, M. J. & Pang, V. (2022): [https://doi.org/10.5281/zenodo.7330542 Amsterdam Declaration on Funding Research Software Sustainability (0.2)].
}}
}} {{#scite:Material-fotnot-25
 
{{#scite:Material-fotnot-25
  |type=footnote
  |type=footnote
  |text=[https://www.finlex.fi/sv/laki/alkup/2021/20210713 Lag om vidareutnyttjande av forskningsmaterial som producerats med offentliga medel]: ”Utgivare av forskningsmaterial ska tillåta användning av materialet för kommersiella eller icke-kommersiella ändamål. Användningen av forskningsmaterial ska vara avgiftsfri.”
  |text=[https://www.finlex.fi/sv/laki/alkup/2021/20210713 Lag om vidareutnyttjande av forskningsmaterial som producerats med offentliga medel]: ”Utgivare av forskningsmaterial ska tillåta användning av materialet för kommersiella eller icke-kommersiella ändamål. Användningen av forskningsmaterial ska vara avgiftsfri.”
}}
}} {{#scite:Material-fotnot-26
 
{{#scite:Material-fotnot-26
  |type=footnote
  |type=footnote
  |text=[https://eur-lex.europa.eu/eli/dir/2019/1024/oj?locale=sv Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2019/1024].
  |text=[https://eur-lex.europa.eu/eli/dir/2019/1024/oj?locale=sv Europaparlamentets och rådets direktiv (EU) 2019/1024].
}}
}} {{#scite:Material-fotnot-27
 
{{#scite:Material-fotnot-27
  |type=footnote
  |type=footnote
  |text=Nationella samordningen av öppen vetenskap och forskning: [https://avointiede.fi/sv/policyer Policyer].
  |text=Nationella samordningen av öppen vetenskap och forskning: [https://avointiede.fi/sv/policyer Policyer].
}}
}} {{#scite:Material-fotnot-28
 
{{#scite:Material-fotnot-28
  |type=footnote
  |type=footnote
  |text=Nationella samordningen av öppen vetenskap och forskning (2022): [https://doi.org/10.23847/tsv.440 Rekommendation och checklista för öppen vetenskap inom ömsesidig forsknings-, utvecklings- och innovationsverksamhet mellan forskningsorganisa och företag].
  |text=Nationella samordningen av öppen vetenskap och forskning (2022): [https://doi.org/10.23847/tsv.440 Rekommendation och checklista för öppen vetenskap inom ömsesidig forsknings-, utvecklings- och innovationsverksamhet mellan forskningsorganisa och företag].
}}
}} {{#scite:Material-fotnot-29
 
{{#scite:Material-fotnot-29
  |type=footnote
  |type=footnote
  |text=Användningen av icke-kommersiella (NC) licensklausuler har generellt avråtts i forskningsrekommendationer. Att fastställa vad som är kommersiell användning är problematiskt, vilket gör NC-klausulen otydlig och kan därför avsevärt förhindra vidare användning. Se t.ex. frågor och svar i [https://www.fosteropenscience.eu/sites/default/files/pdf/3773.pdf Facilitate Open Science Training for European Research (FOSTER) och CLARIN-ERIC--licensinstruktionerna (på engelska)].
  |text=Användningen av icke-kommersiella (NC) licensklausuler har generellt avråtts i forskningsrekommendationer. Att fastställa vad som är kommersiell användning är problematiskt, vilket gör NC-klausulen otydlig och kan därför avsevärt förhindra vidare användning. Se t.ex. frågor och svar i [https://www.fosteropenscience.eu/sites/default/files/pdf/3773.pdf Facilitate Open Science Training for European Research (FOSTER) och CLARIN-ERIC--licensinstruktionerna (på engelska)].
}}
}} {{#scite:Material-fotnot-30
 
{{#scite:Material-fotnot-30
  |type=footnote
  |type=footnote
  |text=Coalition for Advancing Research Assessment (CoARA, 2022): [https://coara.eu/agreement/the-agreement-full-text/ Agreement on Reforming Research Assessment].
  |text=Coalition for Advancing Research Assessment (CoARA, 2022): [https://coara.eu/agreement/the-agreement-full-text/ Agreement on Reforming Research Assessment].
}}
}} {{#scite:Material-fotnot-31
 
{{#scite:Material-fotnot-31
  |type=footnote
  |type=footnote
  |text=Coalition for Advancing Research Assessment (CoARA, 2022): [https://coara.eu/agreement/the-agreement-full-text/ Agreement on Reforming Research Assessment].
  |text=Coalition for Advancing Research Assessment (CoARA, 2022): [https://coara.eu/agreement/the-agreement-full-text/ Agreement on Reforming Research Assessment].
}}
}} {{#scite:Material-fotnot-32
 
{{#scite:Material-fotnot-32
  |type=footnote
  |type=footnote
  |text=Nationella samordningen av öppen vetenskap och forskning (2020): [https://doi.org/10.23847/isbn.9789525995275 God praxis inom utvärdering av forskare. Nationell rekommendation för ansvarsfull utvärdering].
  |text=Nationella samordningen av öppen vetenskap och forskning (2020): [https://doi.org/10.23847/isbn.9789525995275 God praxis inom utvärdering av forskare. Nationell rekommendation för ansvarsfull utvärdering].
}}
}} {{#scite:Material-fotnot-33
 
{{#scite:Material-fotnot-33
  |type=footnote
  |type=footnote
  |text=Europeiska unionens råd (2022): [https://www.consilium.europa.eu/media/56958/st10126-en22.pdf Conclusions on Research Assessment and Implementation of Open Science]. Se även CoNOSC (2022): [https://conosc.org/s-u-m-m-a-r-y-of-2022-os-council-conclusions/ Summary of the European Council Conclusions on Research Assessment and Implementation of Open Science].
  |text=Europeiska unionens råd (2022): [https://www.consilium.europa.eu/media/56958/st10126-en22.pdf Conclusions on Research Assessment and Implementation of Open Science]. Se även CoNOSC (2022): [https://conosc.org/s-u-m-m-a-r-y-of-2022-os-council-conclusions/ Summary of the European Council Conclusions on Research Assessment and Implementation of Open Science].
}}
}} {{#scite:Material-fotnot-34
 
{{#scite:Material-fotnot-34
  |type=footnote
  |type=footnote
  |text=CoARA (2022): [https://coara.eu/agreement/the-agreement-full-text/ Agreement on Reforming Research Assessment].
  |text=CoARA (2022): [https://coara.eu/agreement/the-agreement-full-text/ Agreement on Reforming Research Assessment].
}}
}} {{#scite:Material-fotnot-35
 
{{#scite:Material-fotnot-35
  |type=footnote
  |type=footnote
  |text=Se även [https://research-and-innovation.ec.europa.eu/strategy/strategy-2020-2024/our-digital-future/open-science_en EU:s policy för öppen vetenskap], där man betonar behovet av nya indikatorer som kan användas för att värdera forskarnas insatser för öppen vetenskap.
  |text=Se även [https://research-and-innovation.ec.europa.eu/strategy/strategy-2020-2024/our-digital-future/open-science_en EU:s policy för öppen vetenskap], där man betonar behovet av nya indikatorer som kan användas för att värdera forskarnas insatser för öppen vetenskap.
}}
}} {{#scite:Material-fotnot-36
 
{{#scite:Material-fotnot-36
  |type=footnote
  |type=footnote
  |text=Se t.ex. [https://www.fsd.tuni.fi/en/services/data-management-guidelines/copyright-and-agreements/ Finlands samhällsvetenskapliga dataarkiv (på engelska)].
  |text=Se t.ex. [https://www.fsd.tuni.fi/en/services/data-management-guidelines/copyright-and-agreements/ Finlands samhällsvetenskapliga dataarkiv (på engelska)].
}}
}} {{#scite:Material-fotnot-37
 
{{#scite:Material-fotnot-37
  |type=footnote
  |type=footnote
  |text=Protocols.io: [http://dx.doi.org/10.17504/protocols.io.bnknmcve How to make your protocol more reproducible, discoverable, and user-friendly].
  |text=Protocols.io: [http://dx.doi.org/10.17504/protocols.io.bnknmcve How to make your protocol more reproducible, discoverable, and user-friendly].
}}
}} {{#scite:Material-fotnot-38
 
{{#scite:Material-fotnot-38
  |type=footnote
  |type=footnote
  |text=Se t.ex. [https://www.dmptuuli.fi/ DMPTuuli].
  |text=Se t.ex. [https://www.dmptuuli.fi/ DMPTuuli].
}}
}} {{#scite:Material-fotnot-39
 
{{#scite:Material-fotnot-39
  |type=footnote
  |type=footnote
  |text=Att inleda en dialog med Forskningsetiska delegationen (TENK) skulle kunna bidra till att förtydliga och stärka öppenhetens roll som en del av forskningsetiken.
  |text=Att inleda en dialog med Forskningsetiska delegationen (TENK) skulle kunna bidra till att förtydliga och stärka öppenhetens roll som en del av forskningsetiken.
}}
}} {{#scite:Material-fotnot-40
 
{{#scite:Material-fotnot-40
  |type=footnote
  |type=footnote
  |text=Utveckling av utbildning och färdigheter för att uppnå detta mål är också en del av [https://ec.europa.eu/info/research-and-innovation/strategy/strategy-2020-2024/our-digital-future/open-science_en EU:s policy för öppen vetenskap (på engelska)].
  |text=Utveckling av utbildning och färdigheter för att uppnå detta mål är också en del av [https://ec.europa.eu/info/research-and-innovation/strategy/strategy-2020-2024/our-digital-future/open-science_en EU:s policy för öppen vetenskap (på engelska)].
}}
}} {{#scite:Material-fotnot-41
 
{{#scite:Material-fotnot-41
  |type=footnote
  |type=footnote
  |text=
  |text=
}}
}} {{#scite:Material-fotnot-42
 
{{#scite:Material-fotnot-42
  |type=footnote
  |type=footnote
  |text=
  |text=
}}
}} {{#scite:Material-fotnot-43
 
{{#scite:Material-fotnot-43
  |type=footnote
  |type=footnote
  |text=
  |text=
}}
}} {{#scite:Material-fotnot-44
 
{{#scite:Material-fotnot-44
  |type=footnote
  |type=footnote
  |text=
  |text=
}}
}} {{#scite:Material-fotnot-45
 
{{#scite:Material-fotnot-45
  |type=footnote
  |type=footnote
  |text=
  |text=
}}
}} {{#scite:Material-fotnot-46
 
{{#scite:Material-fotnot-46
  |type=footnote
  |type=footnote
  |text=
  |text=
}}
}} {{#scite:Material-fotnot-47
 
{{#scite:Material-fotnot-47
  |type=footnote
  |type=footnote
  |text=
  |text=
}}
}} {{#scite:Material-fotnot-48
 
{{#scite:Material-fotnot-48
  |type=footnote
  |type=footnote
  |text=
  |text=
}}
}} {{#scite:Material-fotnot-49
 
{{#scite:Material-fotnot-49
  |type=footnote
  |type=footnote
  |text=
  |text=
}}
}} {{#scite:Material-fotnot-50
 
{{#scite:Material-fotnot-50
  |type=footnote
  |type=footnote
  |text=
  |text=
}}
}} {{#scite:Material-fotnot-51
 
{{#scite:Material-fotnot-51
  |type=footnote
  |type=footnote
  |text=
  |text=
}}
}} {{#scite:Material-fotnot-52
 
{{#scite:Material-fotnot-52
  |type=footnote
  |type=footnote
  |text=
  |text=
}}
}} {{#scite:Material-fotnot-53
 
{{#scite:Material-fotnot-53
  |type=footnote
  |type=footnote
  |text=
  |text=
}}
}} {{#scite:Material-fotnot-54
 
{{#scite:Material-fotnot-54
  |type=footnote
  |type=footnote
  |text=
  |text=
}}
}} {{#scite:Material-fotnot-55
 
{{#scite:Material-fotnot-55
  |type=footnote
  |type=footnote
  |text=
  |text=
}}
}} {{#scite:Material-fotnot-56
 
{{#scite:Material-fotnot-56
  |type=footnote
  |type=footnote
  |text=
  |text=
}}
}} {{#scite:Material-fotnot-57
 
{{#scite:Material-fotnot-57
  |type=footnote
  |type=footnote
  |text=
  |text=
}}
}} {{#scite:Material-fotnot-58
 
{{#scite:Material-fotnot-58
  |type=footnote
  |type=footnote
  |text=
  |text=
}}
}} {{#scite:Material-fotnot-59
 
{{#scite:Material-fotnot-59
  |type=footnote
  |type=footnote
  |text=
  |text=
}}
}} {{#scite:Material-fotnot-60
 
{{#scite:Material-fotnot-60
  |type=footnote
  |type=footnote
  |text=
  |text=
}}
}} {{#scite:Material-fotnot-61
 
{{#scite:Material-fotnot-61
  |type=footnote
  |type=footnote
  |text=
  |text=
}}
}} {{#scite:Material-fotnot-62
 
{{#scite:Material-fotnot-62
  |type=footnote
  |type=footnote
  |text=
  |text=
}}
}} {{#scite:Material-fotnot-63
 
{{#scite:Material-fotnot-63
  |type=footnote
  |type=footnote
  |text=
  |text=
}}
}} {{#scite:Material-fotnot-64
 
{{#scite:Material-fotnot-64
  |type=footnote
  |type=footnote
  |text=
  |text=
}}
}} {{#scite:Material-fotnot-65
 
{{#scite:Material-fotnot-65
  |type=footnote
  |type=footnote
  |text=
  |text=
}}
}} {{#scite:Material-fotnot-66
 
{{#scite:Material-fotnot-66
  |type=footnote
  |type=footnote
  |text=
  |text=
}}
}} {{#scite:Material-fotnot-67
 
{{#scite:Material-fotnot-67
  |type=footnote
  |type=footnote
  |text=
  |text=
}}
}} {{#scite:Material-fotnot-68
 
{{#scite:Material-fotnot-68
  |type=footnote
  |type=footnote
  |text=
  |text=
}}
}} {{#scite:Material-fotnot-69
 
{{#scite:Material-fotnot-69
  |type=footnote
  |type=footnote
  |text=
  |text=
}}
}} {{#scite:Material-fotnot-70
 
{{#scite:Material-fotnot-70
  |type=footnote
  |type=footnote
  |text=
  |text=
}}
}} {{#scite:Material-fotnot-71
 
{{#scite:Material-fotnot-71
  |type=footnote
  |type=footnote
  |text=
  |text=
}}
}} {{#scite:Material-fotnot-72
 
{{#scite:Material-fotnot-72
  |type=footnote
  |type=footnote
  |text=
  |text=
}}
}} {{#scite:Material-fotnot-73
 
{{#scite:Material-fotnot-73
  |type=footnote
  |type=footnote
  |text=
  |text=
}}
}} {{#scite:Material-fotnot-74
 
{{#scite:Material-fotnot-74
  |type=footnote
  |type=footnote
  |text=
  |text=
}}
}} {{#scite:Material-fotnot-75
 
{{#scite:Material-fotnot-75
  |type=footnote
  |type=footnote
  |text=
  |text=
}}
}} {{#scite:Material-fotnot-76
 
{{#scite:Material-fotnot-76
  |type=footnote
  |type=footnote
  |text=
  |text=
}}
}} {{#scite:Material-fotnot-77
 
{{#scite:Material-fotnot-77
  |type=footnote
  |type=footnote
  |text=
  |text=

Nuvarande version från 14 augusti 2025 kl. 09.47

Policy för öppna forskningsmaterial och -metoder

MÅL

FORSKNINGSMATERIAL, -METODER OCH -INFRASTRUKTURER är så öppna som möjligt och så slutna som nödvändigt. Material hanteras på lämpligt sätt i syfte att implementera FAIR-principerna1, och FAIR-principerna tillämpas också på metoder när det är lämpligt. Forskningsmaterial och -metoder, inklusive forskningsdata, identifieras som självständig forskningsoutput.

INLEDNING

DENNA POLICY FÖR ÖPPEN TILLGÅNG till forskningsmaterial och ­metoder består av två delpolicyer som publicerades 2021–2023 av Samordningen för öppen vetenskap och forskning. Delpolicyerna behandlar forskningsdata respektive forskningsmetoder och infrastrukturer.

Öppenhet och god förvaltning av forskningsresurser – inklusive material, metoder och infrastrukturer – stödjer centrala mål för forskningens kvalitet och genomslagskraft. Dessa breda begrepp kan betona olika aspekter inom olika discipliner. På en allmän nivå möjliggör öppenhet en bred spridning och effektivare verifiering och återanvändning, vilket ökar forskningens tillgänglighet, pålitlighet och effektivitet bortom traditionella konventioner2. Detta stöds av FAIR­principerna, som ger en systematisk ram för att definiera och genomföra en lämplig nivå av öppenhet samt för att bedöma öppenhet som en del av en ansvarsfull forskningsutvärdering.

Öppenhet kan stärka olika aspekter av forskningens kvalitet, till exempel integritet och trovärdighet, reproducerbarhet och verifierbarhet samt forskningens överförbarhet till nya användningsområden. Detta utmanas av kulturella och tekniska flaskhalsar samt den kontinuerliga, iterativa och processuella karaktären hos metodutveckling och tillämpning, som ofta är oskiljaktig från forskning och innovation. Ökad öppenhet kan därför bidra till hela forskningsprocessens transparens. Öppenhet kan också öka forskningens inverkan på forskningspraxis och på samhället i stort, till exempel genom ökad tillgänglighet, öppenhet, snabbhet, effektivitet eller nya möjligheter till samarbete, utveckling och innovation. Öppenhet utgör därför en del av forskningens kvalitet och genomslag.

Öppenhet kan också gynna forskare och forskningsorganisationer (se Ordlista) genom ökad synlighet och genomslagskraft. Dessutom kan öppenhet avlägsna hinder för tillgång och främja likvärdig tillgång till forskningsbaserad kunskap över hela världen genom att underlätta tvärvetenskaplig forskning såväl som global jämlikhet och målen för hållbar utveckling3. Detta kan främja kunskapsskapande i samarbete och framväxt av nya innovationer. För att implementera jämlikhet både på nationell och internationell nivå bör finansiärer och forskningsorganisationer främja öppen forskning på ett ekonomiskt hållbart sätt. Öppna metoder och infrastrukturer bör vara icke­vinstdrivande och de bör vara tillgängliga för forskningsändamål till minimala underhållskostnader.

Organisationer bör uppmuntra och stödja forskare att införa och främja öppna metoder inom alla forskningsområden. Detta omfattar både tekniskt stöd och resurser samt sociala aspekter som erkännande och incitament. Vetenskapliga utgivare och finansiärer kräver i allt högre grad att forskningsmaterial och ­metoder öppnas, vilket anknyter till god hantering av forsknings material. Ett exempel på detta är Science Europes guide Practical Guide to the International Alignment of Research Data Management4. Dessutom kan utvecklingen och införandet av förbättrade citerings metoder för data, metoder och infrastrukturer ytterligare stimulera och stödja öppenhet5, 6, 7.

Denna policy bygger på omfattande nationellt och internationellt arbete för att främja öppen tillgång till forskningsmaterial, ­metoder och infrastrukturer. I enlighet med internationella riktlinjer rekommenderar denna policy att forskningsorganisationer och ­finansiärer, vetenskapliga samfund, utgivare och redaktioner tillämpar policyer som förutsätter och belönar öppen tillgång till forskning.8, 9 Relevanta sammanfattningar av detta arbete är bland annat UNESCOs rekommendation om öppen vetenskap (2021), CERN:s policy för öppen vetenskap, EU:s policy för öppen vetenskap (2019), Minimum conditions supporting research reproducibility av en Knowledge Exchange­arbetsgrupp, Open Science and its Role in Universities: A Roadmap for Cultural Change (2018) som utarbetats av Association of European Research Universities samt två dokument av Europeiska kommissionen, Turning FAIR into Reality. Final report and action plan from the European Commission expert group on FAIR data (2018) och Six Recommendations for Implementation of FAIR Practice (2020)10, 11, 12, 13, 14, 15. Verksamhetsmiljön formas även av nuvarande och kommande EU­reglering gällande öppen tillgång till data, till exempel direktivet för öppna data.16 Det finländska forskningssamfundet deltar i skapandet av gemensam internationell praxis genom att säkerställa att finländska policyer motsvarar den snabba utvecklingen och tillväxten på området. Finländska aktörer deltar aktivt i det europeiska och internationella arbetet, till exempel i European Open Science Cloud (EOSC), Research Data Alliance (RDA), samfunden i International Science Council Committee on Data (CODATA) och i arbetet med europeisk forskningsinfrastruktur17. Det finländska forskningssamfundet deltar aktivt i en dialog för att stödja forskningens öppenhet och bidra till skapandet av praktiska lösningar i det nationella och internationella samarbetet.

Denna policy uppmuntrar generellt sett forskare och forskningsorganisationer att öppna forskningsprocessen – inkl. material, metoder och infrastrukturer – så tidigt och i så stor utsträckning som möjligt18, 19. Spridning av forskningsmaterial i ett tidigt skede kan hjälpa forskare att fastställa prioriteringar och få feedback vid rätt tidpunkt för att förbättra arbetet, vilket ökar forskningens övergripande kvalitet och genomslagskraft. Som en allmän regel bör forskare motivera begränsningar av öppenheten för material och metoder som ligger till grund för publicerad forskning och expertutlåtanden, och inte begränsa öppenheten mer än nödvändigt.

FORSKNINGENS FRIHET OCH FORSKARENS ANSVAR

Denna policy stöder den öppna vetenskapens principer samt forskarnas frihet och möjligheter att sprida och utnyttja forsknings baserad kunskap under hela forskningens livscykel. Forskare och forskningsorganisationer ansvarar för att idka och sprida forskning av bästa möjliga kvalitet och genomslagskraft, och de har rätt och frihet att välja de metoder som bäst tjänar dessa mål. Detta inbegriper ansvarsfull hantering och öppenhet gällande material, metoder och infrastrukturer, vilket bör utvärderas inom ramen för forskningsområdet och forskningens livscykel. Som en del av forskningens kvalitet och genomslagskraft är öppenhet därför förenligt med forskningens frihet och forskarens immateriella och andra rättigheter.20

Ansvarsfull öppenhet är en viktig aspekt av forskningsetiken21, 22 . Den öppna vetenskapens praxis ger upphov till viktiga frågor om forskningsetik och lagstiftning. Dessa kan innebära begränsningar som forskare och andra som arbetar med hantering av forskningsmaterial, ­metoder och ­infrastrukturer måste vara medvetna om. Även om juridiska, etiska, avtalsmässiga eller andra begränsningar och mångtydigheter kan begränsa öppenheten, motiveras sådana begränsningar av god vetenskaplig praxis. Begränsningar av öppenheten bör däremot inte motiveras enbart av etablerade traditioner, och forskningsfinansiärer och ­organisationer bör i allmänhet uppmuntra och stödja god öppen praxis inom olika områden23, 24.

Den finländska lagstiftningen stöder bred tillgång till forskningsmaterial och ­metoder för kommersiella ändamål25, 26. Öppna forskningsmaterial, ­metoder och ­infrastrukturer ger nya möjligheter för statliga och industriella aktörer att dra nytta av forskning. Denna policy stöder nationella rekommendationer för öppen vetenskap27 i samarbete med icke­akademiska parter, inklusive statliga och icke­statliga organisationer, företag, samt kommersiell användning28. Begränsningar av kommersiell användning är inte kompatibla med definitionen av öppen källkod, och därför bör licensklausuler gällande icke­kommersiell användning undvikas29. Industriellt samarbete, kommersialisering och annan utvecklings­ och innovationsverksamhet kan dock också skapa behov av och rättfärdigande för att begränsa graden av öppenhet30. Forskarna ansvarar därför för att söka lösningar som är förenliga med den övergripande principen ”så öppet som möjligt, så slutet som nödvändigt”, och forskningsorganisationer bör ge det stöd och de incitament som krävs för att på ett ansvarsfullt sätt öppna forskningsresurser.

Finansiärer och forskningsorganisationer bör utvärdera öppenhet enligt riktlinjerna för ansvarsfull forskningsutvärdering31, 32, 33, 34 utifrån forskningens övergripande kvalitet och genomslagskraft. Att erkänna forskningens mångfald och uppmärksamma variationer i typ, livscykel och roll gällande material och metoder i olika discipliner är synnerligen viktigt vid ansvarsfull utvärdering35. De olika rollerna inom utveckling och användning av öppna metoder i olika skeden av forskningen bör erkännas, och meriteringsmekanismer kan utformas för att belöna aktörer på olika nivåer, från individer till grupper, enheter och hela organisationer.

RISKER OCH HOT

Ansvarsfull förvaltning av forskning innebär erkännande av att öppnande av forskningsresurser samt kombination av äganderättsligt skyddade och öppna plattformar ger upphov till juridiska frågor (t.ex. gällande avtal) och till rättsligt skydd för forskare och forskningspersoner. Valet av öppenhensgrad bör vara välgrundat. När det finns etiska, rättsliga eller andra transparenta och motiverade begränsningar som förhindrar att material, metoder eller infrastrukturer öppnas är det viktigt att beskriva resurserna så öppet som möjligt, till exempel genom att dela metadata eller andra beskrivningar av forskningens utformning. Tillgång till tydliga definitioner, riktlinjer och stödtjänster som tar hänsyn till disciplinspecifika skillnader och ekonomisk hållbarhet kan underlätta forskningens öppenhet. Forskare kan riskera att få minskad finansiering och publiceringssvårigheter om forskningsmaterial och ­metoder inte kan öppnas som planerat.

Vissa typer av forskningsmaterial eller ­metoder kan användas öppet på grundval av etablerade normer36. Forskare och forskningsorganisationer kan dock avsevärt öka graden av öppenhet och förtydliga återanvändningsrättigheterna genom att ge uttryckliga tillstånd för återanvändning. Inom vissa områden kan detta uppnås genom öppna licenser, vilket till exempel möjliggör delning av härledda versioner av källkod, programvaror eller protokoll37. Begreppet äganderätt kan dock variera mellan olika forskningsområden. Inom vissa områden kan delning och återanvändning i stor utsträckning tillåtas med stöd i normer snarare än licenser eller tillstånd. För forskare kan det vara svårt att veta var gränsen mellan öppenhet och dataskydd går, och frågor som rör detta kan ligga utanför den enskilda forskarens expertis. FAIR­principerna kan användas för att vid behov fastställa balansen mellan öppenhet och skydd av material och metoder.

En datahanteringsplan (data management plan, DMP)38 är ett verktyg som många forskningsfinansiärer och forskningsorganisationer kräver. Den stödjer systematisk planering, definition och hantering av nivån av öppenhet hos material, metoder och infrastrukturer, med början i de tidiga skedena av forskningens livscykel, och den bör aktivt underhållas och uppdateras under forskningens gång. En datahanterinsplan underlättar riskbedömning och innehåller motiveringar för eventuella begränsningar av öppenhetsgraden. Forskningssamfundet och forskningsetiska kommittéer39 kan ha nytta av allmänna riktlinjer för hur öppenhet hos material, metoder och infrastrukturer kan främjas som en del av ansvarsfull forskning och förenas med andra aspekter av forskningsetik, till exempel behovet av att skydda forskningspersoner eller kontrollera teknik med dubbla användningsområden.

Främjande av praxis för öppen vetenskap är också beroende av tillgängliga resurser. Brist på resurser, färdigheter, tjänster eller infrastrukturer kan utgöra utmaningar för öppna praktiker. Forskare bör ha den kompetens och det stöd som krävs för att tillämpa praxis för öppen vetenskap.40 Forskningsorganisationer bör garantera tillräckligt med stöd, incitament och resurser för att material, metoder och infrastrukturer kan vara öppet tillgängliga på ett sätt som respekterar forskarens arbete och likvärdighet samt underlättar effektivt och gemensamt skapande av kunskap. Att förverkliga god vetenskaplig praxis och god förvaltning av forskningsresurser kräver resurser och ekonomiska incitament riktade till forskningsorganisationer under forskningens hela livscykel och på alla utbildningsnivåer. För att resurserna ska vara tillgängliga under hela livscykeln bör organisationer som innehar olika roller förbinda sig till att utveckla och upprätthålla dessa resurser. Satsningar på tjänster främjar ett effektivare nyttjande av resurser och ger besparingar.

POLICYNS STRUKTUR OCH BAKGRUND

Denna policy är utarbetad av det finländska forskningssamfundet. Två arbetsgrupper som sammankallats av expertgruppen för öppna data vid Samordningen för öppen vetenskap (Vetenskapliga samfundens delegation i Finland) har ansvarat för arbetet. Arbetet har letts av den nationella styrgruppen för öppen vetenskap och forskning. Policyn stöder Deklaration för öppen vetenskap och forskning 2020–2025.

Denna policy består av allmänna strategiska principer samt två delpolicyer där mer specifika mål och åtgärder beskrivs. De strategiska principerna beskriver generella förutsättningar för att uppnå öppen tillgång till forskningsmaterial, ­metoder och ­infrastrukturer. De utgör principer som är viktiga för forskningssamfundet och som måste följas vid implementering av öppenhet. De specifika mål som anges i delpolicyerna utgör mer tidsbundna och mätbara mål för att stödja och främja öppenhet. Målen åtföljs av konkreta åtgärder som krävs för att de ska uppnås. Den föränderliga internationella kontexten påverkar målen och åtgärderna snabbare än principerna.

Terminologin som används skiljer sig mellan olika forskningsområden, och termerna, definitionerna och översättningarna varierar mycket i lagstiftning och i olika sammanhang. Ordlistan i sluet av policyn förtydligar viktig terminologi och syftar till att göra detta dokument mer lättläst och begripligt.

Deklarationen för öppen ventenskap och forskning utgör toppen av en tredelad pyramid, policyerna dess mellersta del och basen av rekommendationer. Det görs policyer på fyra områden: öppen forskningskultur (inga delpolicyer), publikationer (delpolicyer om om öppen tillgång till artiklar samt monografier och samlingsverk) och utbildning (delpolicyer för öppna lärresurser samt öppna lärmetoder). Illustrationen fokuserar på Policyn för öppna forskningsmaterial, som består av två delpolicyer: Öppna forskningsdata och Öppna forskningsmetoder.
Bild 1. Policyn i relation till övriga nationella dokument.

VERKSTÄLLANDE OCH UPPFÖLJNING

Hela det finländska forskningssamfundet ansvarar för verkställandet av denna policy för öppen tillgång till forskningsmaterial och ­metoder, och den träder i kraft gradvis. Delpolicyn för öppen tillgång till forskningsdata färdigställdes våren 2021 och delpolicyn gällande forskningsmetoder år 2023. Hela policyn, inklusive båda delpolicyerna, granskas senast år 2025.

Utvärdering av policyns verkställande bör bejaka forskningsgrenarnas mångfald och samtidigt uppmuntra till bred öppenhet och tillgänglighet på lång sikt. Forskningsorganisationer bör stödja forskare i förverkligandet av denna policy samt sprida och införa god praxis på alla forskningsområden. Forskningsmaterial och ­metoder kan betraktas som oberoende forskningsoutput som kan stödja återanvändning och genomslagskraft.

Samordningen av öppen vetenskap vid Vetenskapliga samfundens delegation (VSD) ansvarar för uppföljningen av policyns verkställande. Samordningen stödjer och främjar kontinuerlig diskussion för att nå målen och säkerställer att policyn är aktuell. Uppföljningsmekanismerna för öppen tillgång till forskningsmaterial och ­metoder och för dess verkställande kommer att vara en del av den nationella uppföljningen av öppen vetenskap.

Strategiska principer

Princip 1: Ansvarsfull hantering av Forskningsmaterial och -metoder

Forskningsmaterial och -metoder hanteras, öppnas och används ansvarsfullt och ändamålsenligt.

Säkerställande och uppföljning av att principen genomförs:

  • Utgångspunkt: Ansvarsfull hantering av forskningsmaterial och -metoder är en central förutsättning för deras öppenhet. Forskningssamfundet har identifierat brister i praxis.
  • Kontinuerlig uppföljning: Kontinuerlig uppföljning genomförs som en del av den nationella uppföljningen av öppen vetenskap och forskning.

Princip 2: Datahanteringens infrastrukturer och tjänster

Forskare har tillgång till infrastrukturer och tjänster som möjliggör ansvarsfull datahantering, och dessa utvecklas på ett ekonomiskt hållbart sätt som tar hänsyn till forskarnas behov.

Säkerställande och uppföljning av att principen genomförs:

  • Kartläggning av utgångsläget: Under 2021 definierar Samordningen av öppen vetenskap tillsammans med forskningsorganisationer och tjänsteproducenter en miniminivå för materialhanteringsinfrastrukturer och -tjänster.
  • Kontinuerlig uppföljning: Samordningen av öppen vetenskap utarbetar senast år 2022 en utvärderingsmodellMaterial-fotnot-8 som i fortsättningen kan användas i organisationernas regelbundna internutvärdering. Kontinuerlig uppföljning genomförs som en del av den nationella uppföljningen av öppen vetenskap och forskning.

Princip 3: Incitament för öppnande av forskningsmaterial och metoder

Forskarens meriter inom främjande av god datahantering, arbete gällande forskningsmaterial och -metoder samt ändamålsenligt öppnande av forskningsmaterial och -metoder värderas, och det kan stärka forskarens meritering.

Säkerställande och uppföljning av att principen genomförs:

  • Utgångspunkt: Senast år 2022 utarbetar Samordningen av öppen vetenskap en rekommendation för god praxis, det vill säga hur främjande av god datahantering, arbete gällande forskningsdata och öppnande av forskningsdata beaktas i forskarens arbete och på vilket sätt dessa meriter värderas.
  • Kontinuerlig uppföljning: Kontinuerlig uppföljning genomförs som en del av den nationella uppföljningen av öppen vetenskap och forskning.

Öppen tillgång till forskningsdata

Denna nationella delpolicy är det finländska forskningssamfundets gemensamma vägvisare för att främja öppen tillgång till forskningsdata. Delpolicyn gäller inte övriga forskningsmaterial, såsom prover eller forskningsmetoder, som i enlighet med policystrukturen kan behandlas i separata delpolicyer.

I enlighet med den första versionen av denna policy från 2021 gäller delpolicyn om öppen tillgång till forskningsdata i första hand forskningsdata som har producerats eller använts som en del av en forsknings- eller utvecklingsprocess från och med den 1.7.2021, och

  • vars forskare arbetar i eller är affilierad vid en finländsk forskningsorganisation och/eller forskare som har finländsk forskningsfinansiering,

eller

  • där forsknings- eller utvecklingsprojekt i samband med vilket forskningsdata samlas in och används, hör till en finländsk forskningsorganisation och/eller har finländsk forskningsfinansiering.

De mål och åtgärder som presenteras i denna policy gäller inte enbart öppnandet av forskningsdata, utan fokuserar på ansvarsfull hantering av data under hela forskningsdatas livscykel. Policyn omfattar alla typer av forskningsdata, inklusive data som innehåller personuppgifter eller konfidentiell information och som inte kan delas öppet.

Forskningsorganisationer planerar hanteringen av forskningsdata utifrån sina egna utgångspunkter och genomför lösningarna antingen självständigt eller i samarbete med andra aktörer.



Structured data
Type DocumentType:
Name (fi)
Name (sv)
Name (en)
Description (fi)
Description (sv)
Description (en)
Field Domain:
Validity start
Validity End
Tags
Has part
Is part of

Sections No sections yet!


Mål 1: Strategiskt ledarskap och beslutsfattande

Forskningsorganisationerna har organiserat, strukturerat och fördelat ansvaret för den strategiska ledningen av forskningsdatahantering samt för beslutsfattandet på organisationsnivå.

Åtgärder som krävs för att uppnå målet:

  1. Tydligt och transparent ansvar och beslutsfattande. Forskningsorganisationen säkerställer att ansvarsfördelningen och beslutsfattandet i anslutning till hantering av forskningsdata samt till produktion, användning och utveckling av datatjänster är tydliga och transparenta.

Mål 2: Incitament och uppföljning

Forskningsorganisationerna främjar öppenhet, återanvändning och ansvarsfull hantering av forskningsdata genom att skapa incitament och uppföljning.

Åtgärder som krävs för att uppnå målet:

  1. Incitament. Forskningsorganisationen utvecklar aktivt incitament som möjliggör publicering och återanvändning av forskningsdata
  2. indikatorer och uppföljningsmetoder. Forskningsorganisationen utvecklar indikatorer och uppföljningsmetoder för ansvarsfull datahantering.

Mål 3: Datahanteringsplaner

För varje forsknings- och utvecklingsprojekt upprättas en datahanteringsplan som tar hänsyn till forskningsdatats livscykel.

Åtgärder som krävs för att uppnå målet:

  1. Högskolorna erbjuder anvisningar, praxis och utbildning i planering av datahantering. Forskningsorganisationen integrerar utarbetande och uppdatering av datahanteringsplaner i forsknings- och serviceprocesserna och utnyttjar den information som erhålls från kontinuerligt uppdaterade och maskinläsbara planer i sina processer.
  2. Erbjudning av utbildning i datahantering. Forskningsorganisationen erbjuder utbildning, stöd och vägledning i datahantering som motsvarar gemenskapens behov, för studenter och forskare i alla karriärstadier, personal i forskning, utveckling och innovation samt lärare och handledare för lärdomsprov.
  3. Handledningsarbete datahantering. Forskningsorganisationen säkerställer att handledare för lärdomsprov utvärderar och kommenterar datahanteringsplanerna som en del av sitt handledningsarbete.
  4. Forskningsorganisationerna stöder forskningsplanering i datahantering. Forskningsorganisationen stöder forskningsplanering så att kostnaderna för datahantering kan förutses.

Mål 4: Rättigheter och ansvar relaterade till användningen av forskningsdata

Rättigheter och ansvar relaterade till användningen av forskningsdata ska tydligt avtalas mellan alla forskningsaktörer.

Åtgärder som krävs för att uppnå målet:

  1. Juridisk praxis inom forskning om organisatoriska data. Forskningsorganisationen skapar tydliga och enhetliga principer och praxis, såsom mallar för avtal, för att reglera rättigheter och ansvar för data som produceras i forskning. Avtalspraxis stöder forskarnas möjligheter att arbeta och samarbeta nationellt och internationellt,
  2. Forskningsorganisation erbjuder vägledning om lagstiftning. Forskningsorganisationen erbjuder vägledning, utbildning och stöd kring lagstiftning och licensiering i samband med hantering av forskningsdata.
  3. Forskningsorganisationen tillhandahåller instruktioner om referenser. Forskningsorganisationen erbjuder vägledning om hur forskningsdata ska citeras och kräver i sina publikationsanvisningar att forskningsdata som använts i forskningen citeras.
  4. Datalagringstjänster. Forskningsorganisationen säkerställer att organisationens datalagringstjänster (såsom datarepositorier, datakataloger och dataarkiv) erbjuder vägledning om hur det lagrade data ska citeras och hur användningsvillkoren anges.

Mål 5: Dokumentetion stöder FAIR forskningsdata

Forskningsdata som producerats i forsknings- och utvecklingsprojekt samt dess livscykel dokumenteras så att metadata stöder verifiering av forskningsdata och -resultat, samt forskningsdatats återanvändning, vidareanvändning, sökbarhet, interoperabilitet och tillgänglighet i enlighet med FAIR-principerna.

Åtgärder som krävs för att uppnå målet:

  1. Forskningsorganisationer stöder forskare i valet av data. Forskningsorganisationen stöder forskaren i att välja ut och värdera de forskningsdata som ska bevaras.
  2. utbildning och stöd för dokumentation av forskningsdata. Forskningsorganisationen stödjer dokumentation av forskningsdata, reproducerbarhet av forskning och produktion av metadata genom att tillhandahålla lämpliga tjänster, vägledning och utbildning,
  3. Förberedning på kostnader för dokumentation. Forskningsorganisationen stöder forskningsplanering så att forskningsprojekten är förberedda på att avsätta resurser för dokumentationen av data.

Mål 6: Lösningar för hantering av forskningsdata

Forskningsorganisationen tillhandahåller lämpliga tekniska lösningar för hantering av forskningsdata samt relaterade tjänster.

Åtgärder som krävs för att uppnå målet:

  1. Stödjande infrastruktur och tjänster som tillhandahålls av forskningsorganisationen. Forskningsorganisationen tillhandahåller infrastrukturer och tjänster som stöder lagring, bevarande, bearbetning och delning i olika skeden av forskningsdatas livscykel.
  2. Referensarkitekturer. Forskningsorganisationen utnyttjar relevanta referensarkitekturer i utvecklingen av den ovan beskrivna lösningen, såsom Referensarkitektur för öppen vetenskap och forskning 2024–2030 samt referensarkitektur för datahantering.

Mål 7: Tvärprofessionellt samarbete bedrivs inom forskningsorganisationerna

Mångprofessionellt samarbete bedrivs inom forskningsorganisationerna för att utveckla utbildning, kompetens och de datahanteringstjänster som behövs.

Åtgärder som krävs för att uppnå målet:

  1. Forskningsorganisationen utvecklar kompetens, praxis och tjänster. Forskningsorganisationen utvecklar kompetens, praxis och tjänster i nationellt och internationellt samarbete.
  2. Expertroller och uppgiftsbeskrivningar. Forskningsorganisationen beskriver vilka typer av expertroller och uppgiftsbeskrivningar som behövs i organisationen och skapar karriärvägar för dessa roller. Kompetens inom datahantering identifieras och erkänns.
  3. Expertutbildning i datahantering. Forskningsorganisationen erbjuder expertutbildning i datahantering eller möjliggör deltagande i sådan utbildning.

Language versions: fi en sv

Öppen tillgång till forskningsmetoder och -infrastrukturer

DENNA DELPOLICY INNEHÅLLER allmänna rekommendationer om öppen tillgång till forskningsmetoder och -infrastrukturer för forskningsorganisationer, infrastrukturleverantörer, finansiärer, utgivare, forskningssamfundet och andra aktörer. Såsom anges i åtgärderna kommer det att bli nödvändigt att ta fram mer specifika rekommendationer och riktlinjer som tar hänsyn till skillnader mellan discipliner. Arbetet med en nationell arkitektur för öppen vetenskap och forskning kommer att komplettera denna policy ytterligare genom att kartlägga tillgängliga tjänster och infrastrukturer för forskningsmaterial och -metoder samt hjälpa till att identifiera behoven av tjänster och infrastrukturer på lokal, nationell och internationell nivå.

Forskningsmetoder bör alltid kommuniceras på en tillräck ligt detaljerad och fullständig nivå som möjliggör en grundlig offentlig utvärdering av hur resultaten har härletts och hur den valda metoden kan påverka resultaten och slutsatserna. Kravet på öppenhet omfattar inte bara enskilda metoder eller komponenter, utan hela det arbetsflöde som behövs för att gå från observationer till resultat och slutsatser. Öppenhet bidrar till att synliggöra alla metodologiska val i en omfattning som inte har varit möjlig eller genomförbar inom ramarna för mer traditionella former av akademisk kommunikation. I kvantitativ forskning kan detta indikera exakt reproducerbarhet av en studie eller delar av den, medan förbättringar i transparens av doku­ mentation och argumentation kan betonas i kvalitativ forskning. Dokumentation, versionshantering, öppen spridning och tydliga bestämmelser för återanvändning stödjer återanvändbarhet och vidareutveckling av metoder. Även om universella definitioner för reproducerbarhet och andra nyckeltermer saknas41, betonas i allmänhet omfattande dokumentation och delning av full­ständiga metodologiska arbetsflöden för verifiering, validering och åter­ användning. Öppenhet gällande metoder kan stödja standardi­ sering och minska riskerna för vinklad metodik och vinklade slutsatser. Öppenhet kan därmed avsevärt öka metodernas kvalitet och genomslagskraft genom hela forskningsprocessen och dess livscykel.

Högskole och forskningssamfundet har sedan länge sett trans­ parent kommunikation av metoder som en väsentlig del av forskning och spridning. Forskningsorganisationer, finansiärer, utgivare och infrastrukturleverantörer innehar en viktig roll när det gäller att stimulera och stödja en tidig och bred spridning av forsknings­process, verktyg och delresultat. Traditionellt har forskare rapporterat om sina metoder i publikationer, men diversi­fieringen av forskning, tekniska och samhälleliga för­ ändringar samt behovet av att stödja forskningens genomslags­ kraft genom exempelvis anammande och återanvändning av metoder har skapat nya utmaningar och möjligheter för att nå dessa mål. Forsknings­metoder betraktas i allt högre grad som oberoen­de forskningsoutput och sprids via olika kanaler, såsom metodavsnitt och kompletterande material, särskilda data eller metodpublikationer, offentliga protokoll, redogörelser för kod och material­tillgänglighet, öppna arkiv samt mikropublikationer. För att säkerställa metodernas tillgänglighet och bevarande tidigt och på lång sikt kan nya lösningar krävas för att komplettera mer traditionella former av forskningsspridning.

Forskningsinfrastrukturer och infrastrukturtjänster är viktiga instrument för att stödja forskning och främja forskningens öppenhet, och de bör byggas upp enligt en långsiktig vision. Denna policy stöder bredast möjliga öppenhet för forsknings­ infrastrukturer som ett sätt att stödja och främja öppen veten­skap. Finansiärer och leverantörer av forskningsinfrastrukturer kan främja dessa mål genom att tillhandahålla särskilda riktlinjer, stödja nationella42 och internationella43, 44, 45 rekommendationer om öppna forskningsinfrastrukturer. Detta inbegriper också utveckling och införande av standardiserad dokumentation om och hänvisande till användning av forskningsinfrastruktur base­ rat på särskilda och citerbara infrastrukturidentifierare (t.ex. PID/ ROR). Öppen tillgång till information om forskningsinfrastruktu­ rer och deras riktlinjer för användning är en del av forsknings­ infrastrukturers öppenhet. Tillgång till forskningsinfrastrukturer kan kräva reglering av etiska, juridiska eller ekonomiska eller andra skäl. Infrastrukturleverantörer bör fastställa explicita strategier för att reglera tillgången när en infrastruktur och dess tjänstekapacitet är begränsad. Forskare eller forsknings­ organisationer bör kunna ansöka om infrastrukturtjänster baserat på offentliga ansökningsomgångar som anordnas av infrastrukturleverantören. Finansiärer och utgivare kan stödja denna praxis. Ekonomiskt hållbart främjande av öppenhet innebär att offentligt finansierade forskningsinfrastrukturer ska vara öppet tillgängliga för en så bred publik som möjligt och inte vara vinstdrivande. De kan dock begära enhetskostnader för service och underhåll och bedriva en begränsad ekonomisk verksamhet 46, 47, 48, 49 för att säkerställa hållbart underhåll och hållbar utveckling av infrastrukturen. Forskning kan även förlita sig på infrastrukturer som bygger på proprietär programvara (inklusive programvara som används för att utföra statistiska eller kvalitativa analyser), enheter, tjänster eller andra infra­ strukturer eller plattformar för innovation, utveckling och teknik och samarbetsavtal som begränsar öppenhetsnivån. Sådana infrastrukturer kan vara nödvändiga för att bedriva forskning, men forskare och forskningsorganisationer uppmuntras även att främja öppna alternativ.

MÅL OCH ÅTGÄRDER

Denna nationella delpolicy är det finländska forskningssam­ fundets gemensamma vägvisare för att främja öppen tillgång till forskningsmetoder och infrastrukturer. Den kompletterar del policyn för öppen tillgång till forskningsdata (bild 1). Många steg har redan tagits mot dessa mål i Finland: nationella tjänster för forsknings­ infrastrukturer måste ha en uttrycklig policy för öppen tillgång och datahantering, öppna licenser har blivit mer allmänt kända och använda, och behovet av att förbättra transparensen hos och återanvändningen av forskningsresultat har blivit allmänt erkänd. Denna policy syftar till att ytterligare stödja och främja öppen tillgång till forskningsmetoder och ­infrastrukturer.

Detaljerna för förverkligandet samt omfattningen av stödet för öppenhet hos forskningsmetoder och ­infrastrukturer kan variera avsevärt. Vid utveckling och uppföljning av öppenhet är det viktigt att beakta skillnader i infrastrukturers och infrastruktur­ tjänsters typ, omfattning och förvaltningsstruktur samt det internationella sammanhanget och kompletterande riktlinjer för till exempel ägande50, finansiering51 och datahantering52. Utveckling av disciplinspecifika rekommendationer för öppna forskningsmetoder och ­infrastrukturer kan vara nödvändigt och bör betraktas som en del av det nationella policyarbetet53.

I en föränderlig värld möter forskningen nya utmaningar och förväntningar vad gäller öppenhet, tillgänglighet, reproducer­ barhet och återanvändbarhet. Genom att ta itu med dessa frågor kan man förbättra forskningens övergripande kvalitet och genomslagskraft samt allmänhetens förtroende för vetenskapen. Denna policy definierar övergripande breda mål (bild 2) och tillhörande åtgärder (bild 3) för att lösa praktiska utmaning ar när det gäller att öppna forskningsmetoder.

Denna delpolicy gäller i första hand forskningsmetoder som har producerats eller använts som en del av en forsknings­ eller utvecklingsprocess från och med den 1 januari 2023 och

  • där forskare arbetar i eller är knutna till en finländsk

forskningsorganisation och/eller har finländsk forsknings­ Finansiering eller

  • där forsknings eller utvecklingsprojekt i samband med vilket forskningsmetoder sammanställs och används, hör till en finländsk forskningsorganisation och/eller har finländsk forskningsfinansiering.

Åtgärderna nedan tar inte ställning till enskilda organisationers lösningar, och det är organisationernas uppgift att planera utgående från sina egna förutsättningar.

Sammanfattning av delpolicyns mål:

  1. Senast år 2023 erkänns öppna forskningsmetoder och -infrastrukturer som centrala komponenter i forskningens kvalitet och genomslagskraft.
  2. Senast 2024 stöder forskningsorganisationer och -infra­ strukturer öppna forskningsmetoder.
  3. Senast 2025 har alla som deltar i forskningsarbetet tydligt kommit överens om rättigheter och villkor gällande forskningsmetoder och -infrastrukturer.

Mål och åtgarder

Structured data
Type DocumentType:Policy
Name (fi) Tutkimusmenetelmien ja -infrastruktuurien avoin saatavuus
Name (sv) Öppen tillgång till forskningsmetoder och -infrastrukturer
Name (en) Open access to research methods and infrastructures
Description (fi) Tässä osalinjauksessa esitetään tutkimusmenetelmien ja -infrastruktuurien avoimuutta koskevia suosituksia tutkimusorganisaatioille, infrastruktuurien tarjoajille, rahoittajille, julkaisijoille, tutkimusyhteisölle ja muille toimijoille.
Description (sv) Denna delpolicy innehåller allmänna rekommendationer om öppen tillgång till forskningsmetoder och -infrastrukturer för forskningsorganisationer, infrastrukturleverantörer, finansiärer, utgivare, forskningssamfundet och andra aktörer.
Description (en) This policy component provides general recommendations for the openness of research methods and infrastructures for research organisations, infrastructure providers, funders, publishers, the research community, and other operators.
Field Domain:Data
Validity start 2023
Validity End 2025
Tags
Has part
Is part of

Sections No sections yet!


Mål 1: Kvalitet och genomslagskraft

Senast år 2023 erkänns öppna forskningsmetoder och -infrastrukture som centrala komponenter i forskningens kvalitet och genomslagskraft. Forskningsutvärdering och incitament återspeglar inte vikten av öppna metoder och infrastrukturer i tillräcklig utsträckning. Det är därför nödvändigt att utveckla mer systematiska metoder för att beakta öppenhet i metoder och infrastrukturer.

Åtgärder som krävs för att uppnå målet:

  1. Indikatorer. Senast 2023 inleder Sekretariatet för öppen vetenskap och forskning tillsammans med forskningsorganisationer och forskningssamfundet skapandet av indikatorer och minimikrav för uppföljning av verkställandet av denna policy baserat på internationellt erkända mätare för ansvarsfull forskningsutvärdering.
  2. Disciplinspecifika rekommendationer. Senast 2023 inleder Sekretariatet för öppen vetenskap och forskning tillsammans med forskningsorganisationer och forskningssamfundet en bedömning av behovet att skapa ytterligare disciplinspecifika rekommendationer och minimistandarder för information inom specifika ämnen, såsom kvalitativ forskning och flermetodsforskning, algoritmer och programvara, forskningsinfrastrukturer eller andra ämnen, för att komplettera och stödja denna policy.
  3. Internationell dialog. Senast 2023 deltar Sekretariatet för öppen vetenskap och forskning i internationell dialog om att ta fram rekommendationer för att stärka dokumentation, citering och erkännande av forskningsmetoder och infrastrukturer som självständig forskningsoutput.
  4. Planering för utveckling av resurser, incitament och meriteringsmekanismer. Senast 2024 börjar forsknings- och finansieringsorganisationerna tillsammans med det nationella och internationella forskningssamfundet samt styrgruppen för ansvarsfull forskarutvärdering i Finland planera utveckling av resurser, incitament och meriteringsmekanismer för att stödja målen för denna policy som en del av ansvarsfull forskningsutvärdering.

Mål 2: Öppna forskningsmetoder

Senast 2024 stöder forskningsorganisationer och -infrastrukturer öppna forskningsmetoder.

Att öppna forskningsmetoder och infrastrukturer kräver särskild kunskap och kompetens samt särskilda resurser. Det är nödvändigt att systematiskt bedöma behovet av att utveckla nuvarande policyer, utbildning och tjänster och stärka öppenheten för metoder och infrastrukturer i vanlig forskningspraxis.

Åtgärder som krävs för att uppnå målet:

  1. Arkitekturen för öppen vetenskap och forskning. Senast 2023 inkluderar den nationella arkitekturen för öppen vetenskap och forskning forskningsmetoder och deras policyer för öppen tillgång, tjänster samt infrastrukturer, liksom utveckling av tillhörande kompetens.
  2. Nuläget för forskningsinfrastrukturer och tjänster. Senast 2024 ser forskningsorganisationer och infrastrukturleverantörer i nationellt samarbete över nuläget för sina forskningsinfrastrukturer och tjänster för öppna forskningsmetoder i förhållande till den nationella arkitekturen för öppen vetenskap och forskning samt inleder ytterligare åtgärder för att åtgärda identifierade luckor.
  3. Stöd och rekommendationer gällande utbildning och tjänster. Senast 2024 tillhandahåller forskningsorganisationerna stöd och rekommendationer gällande utbildning och tjänster för studerande, forskare och annan personal inom öppna forskningsmetoder och öppna forskningsinfrastrukturer enligt kapacitet och i samarbete med berörda intressenter. Forskningsorganisationerna beaktar öppenhet som en faktor vid anskaffning och utveckling av tjänster och produkter för forskning.
  4. Datahanteringsplaner. Senast 2024 stödjer DMP-konsortiet denna policy genom att stärka införlivandet av öppna forskningsmetoder och -infrastrukturer i datahanteringsplaner (data managementplan, DMP).
  5. Expertroller. Senast 2025 beskriver forskningsorganisationer i nationellt samarbete expertroller inom öppna metoder och infrastrukturer enligt sina behov, samt utvärderar möjligheterna att skapa specialiserade karriärvägar på detta område.

Mål 3: Överens om rättigheter och villkor

Senast 2025 har alla som deltar i forskningsarbete tydligt kommit överens om rättigheter och villkor gällande forskningsmetoder och -infrastrukturer.

Åtgärder som krävs för att uppnå målet:

  1. Uppsätta rekommendationer och riktlinjer. Senast 2023 inleder Sekretariatet för öppen vetenskap ochforskning, i samarbete med forskningsorganisationer ochforskningssamfundet, skapandet av rekommendationer och riktlinjer för dokumentering av rättigheter, villkor ochlicenser som stödjer öppenhet hos forskningsmetoder ochinfrastrukturer
  2. Etiska riktlinjer. Senast 2024 inleder Sekretariatet för öppen vetenskapoch forskning diskussioner med Forskningsetiska delegationen gällande möjligheten att ta fram allmänna riktlinjer och rekommendationer för att förena öppen tillgång tillforskningsdata, metoder och infrastrukturer med övrigadelar av forskningsetiken.
  3. Riktlinjer för överenskommelser. Senast 2025 har forsknings och finansieringsorganisationer, i samarbete med forskningssamfundet, skapatnationella riktlinjer för att främja tydliga överenskommelser om rättigheter och skyldigheter gällande öppna forskningsmetoder och infrastrukturer.

Litteratur

Internationella källor

Ayris, Paul; López de San Román, Alea; Maes, Katrien; Labastida, Ignasi (2018): Open Science and its Role in Universities: A Roadmap for Cultural Change. League of European Research Universities (LERU).

Ball, A. (2014). DCC How-to Guides: How to License Research Data. Digital Curation Centre, Edinburgh.

Europaparlamentets och rådets direktiv 2019/1024 om öppna data och vidareutnyttjande av information från den offentliga sektorn.

FORCE11 Group: Guiding Principles for Findable, Accessible, Interoperable and Re-usable Data Publishing.

Generaldirektoratet för forskning och innovation, Europeiska kommissionen (2018): Turning FAIR into Reality. Final report and action plan from the European Commission expert group on FAIR data. doi.org/10.2777/1524.

Generaldirektoratet för forskning och innovation, Europeiska kommissionen (2018): Prompting an EOSC in Practice. Final report and recommendations of the Commission 2nd High Level Expert Group on the European Open Science Cloud. doi.org/10.2777/112658.

Generaldirektoratet för forskning och innovation, Europeiska kommissionen (2016): Guidelines on Fair Data Management in Horizon 2020.

Rans, J and Whyte, A. (2017). Using RISE, the Research Infrastructure Self-Evaluation Framework. Digital Curation Centre, Edinburgh.

RDA FAIR Data Maturity Model Working Group (2020): FAIR Data Maturity Model: specification and guidelines. Research Data Alliance. doi.org/10.15497/RDA00045.

RRI-Practice: “What is RRI?”. https://www.rri-practice.eu/about-rri-practice/what-is-rri/.

Science Europe (2018): “Practical Guide to the International Alignment of Research Data Management”.

Springer Nature: “Data Availability Statements”.

UK Concordat on Open Research Data (2016).

UNESCO (2020). First draft of the UNESCO Recommendation on Open Science.

Inhemska källor

Aineistonhallinnan käsikirja. Tammerfors: Finlands samhällsvetenskapliga dataarkiv (ansvarig, producent). urn:nbn:fi:fsd:V-201504200001.

Avoin tiede ja tutkimus-projektets (2014–2017) centrala policyer och publikationer.

Finnish Committee for Research Data (2018): Tracing Data: Data citation roadmap for Finland.

Fuchs, S. & Kuusniemi, M. E. (2018): Making a research project understandable – Guide for data documentation. doi.org/10.5281/zenodo.1914401.

Parland-von Essen, J., Fält, K., Maalick, Z., Alonen, M., & Gonzalez, E. (2018). Supporting FAIR data: Categorization of research data as a tool in data management. Informaatiotutkimus, 37(4). doi.org/10.23978/inf.77419.

Samordningen av öppen vetenskap, Vetenskapliga samfundens delegation (2019): Öppen tillgång till forskningspublikationer. Forskningssamfundets nationella policy och åtgärdsprogram 2020–2025 (1): Delpolicy för öppen tillgång till journal- och konferensartiklar. Publikationsserie för ansvarsfull forskning 2:2019. DOI: https://doi.org/10.23847/isbn.9789525995336.

Samordningen av öppen vetenskap, Vetenskapliga samfundens delegation (2020): Deklaration för öppen vetenskap och forskning 2020–2025. Publikationsserie för ansvarsfull forskning 2:2020. DOI: https://doi.org/10.23847/isbn.9789525995244.

Tuuli-projektet (2019): Additional instructions for planning the management of sensitive and confidential data. [Zenodo] doi.org/10.5281/zenodo.3247282.

UNIFI (2018): Åtgärdsprogram för öppen vetenskap och data.


Ordlista

Forskningsmaterial: Forskningsmaterial (research material) är en resurs som forskare eller forskargrupper använder under forskningsprocessen, dvs. basmaterial i digital, analog eller fysisk form för vetenskaplig eller konstnärlig forskning. Forskningsmaterial är ett bredare begrepp än forskningsdata och täcker till exempel källor (t.ex. dokument) och prov (t.ex. blodprov, mossor).


Forskningsdata: Forskningsdata är forskningsmaterial som har samlats in, observerats, mätts eller skapats för att stärka hypoteser och verifiera forskningsresultat. Forskningsdata kan i allmänhet vara i digital form, men kan också förekomma i analog eller fysisk form (till exempel laboratoriedagböcker).


Metadata: Med metadata avses beskrivande och sammanfattande information om forskningsmaterialets kontext, innehåll och struktur, behandling och/eller hantering samt insamling av det.


Forskingsdatats öppenhet: Forskningsdatats öppenhet betyder i denna policy att forskningsdata är sökbart, tillgängligt, användbart och delbart för andra forskare. Öppen tillgång till forskningsdata förutsätter god och ansvarsfull datahantering. Återanvändning av forskningsdata stöds med licenser. Användning kan också kräva ett ändamålsenligt forskningstillstånd. Ansvarsfull hantering av sensitiva eller konfidentiella forskningsdata eller forskningsdata som innehåller personuppgifter förutsätter att forskaren iakttar såväl juridisk som forskningsetisk praxis. I sådana fall är det ofta ändå möjligt att öppna beskrivande metadata samt erbjuda andra forskare tillgång till materialet genom ett separat avtal om överlåtelse av material.


God och ansvarsfull hantering av forskningsdata: I denna policy innebär med god och ansvarsfull hantering av forskningsdata att forskningsdata och dess metadata är ”skapat, lagrat och organiserat så att forskningsdatat förblir användbart och pålitligt och att dataskydd och datasäkerhet har iakttagits under forskningsdatats hela livscykel”. Dessutom innebär god hantering av forskningsdata inom just öppen vetenskap att principen ”så öppet som möjligtoch så slutet som nödvändigt”, FAIR-principerna samt ansvarsfullhet iakttas i varje skede av forskningsprocessen. God hantering av forskningsdata är en förutsättning för öppen tillgång. God hantering av forskningsdata utvärderas enligt följande:

  1. Principen "så öppet som möjligt och så slutet som nödvändigt" förutsätter att allt som kan göras öppet och tillgängligt för återanvändning öppnas. Data som inte kan öppnas och delas bör på ett motsvarande sätt skyd-das och bevaras på ett säkert sätt. I sista hand är det forskarens ansvar att avgöra till vilkendera kategorin forskningsdata hör. Att inte öppna data kräver alltid en motivering.
  2. FAIR-principerna (Findable, Accessible, Interoperable, Reusable) syftar på forskningsdatats kvalitet med tanke på återanvändning. Målet med principerna är att forskningsmaterialet blir:
    • sökbart (Findable)
    • tillgängligt (Accessible)
    • interoperabelt (Interoperable)
    • återanvändbart (Reusable).
    Forskningsdata och metadata som följer FAIR-principerna är semantiskt interoperabla, det vill säga så väl strukturerade, beskrivna, märkta med beständiga identifierare, licensierade och säkert lagrade att de är sökbara och maskinläsbara. Fullständigt FAIR-enligt data är ännu inte möjligt inom de flesta områdena på grund av brister i kompetens och tjänster eller datats karaktär.
  3. Med ansvarsfull datahantering menas i denna policy:
    • kännedom om och tillämpning av vetenskapsgrenens principer
    • kännedom om och tillämpning av forskningsetiska principer
    • kännedom om och tillämpning av lagstiftning
    • kännedom om och tillämpning av principer för datasäkerhet och dataskydd
    Ansvarsfull hantering av forskningsmaterial är en förutsättning för alla former av öppen tillgång till forskningsmaterial. Ansvarsfull hantering av forskningsmaterial i sin tur förutsätter datasäker, dataskyddsenlig och forskningsetiskt hållbar hantering av forskningsmaterial, forskningsdata och metadata. Ansvarsfull hantering av forskningsdata och möjligheten att öppna forskningsmaterial detta medför är god vetenskaplig praxis.


Arbetsgruppen som tagit fram policyn

  • Minna Ala-Mantila, CSC – Centret för finländsk expertis inom IT för forskning, utbildning, kultur och offentlig förvaltning
  • Nina Edgren-Henrichson, Svenska litteratursällskapet i Finland
  • Pamela Gustavsson, Svenska litteratursällskapet i Finland
  • Kaisa Hakkila, Åbo universitet
  • Anne Holappa, Upphovsrättsliga föreningen i Finland
  • Outi Hupaniittu, Finska litteratursällskapet
  • Nina Järviö, Vetenskapliga samfundens delegation (sekr. –03/2020)
  • Meri-Tuulia Kaarakainen, Åbo universitet
  • Miki Kallio, Uleåborgs universitet
  • Anu Kantola, Naturresursinistitutet
  • Liisa Karlsson, Helsingfors universitet
  • Olli-Pekka Kaurahalme, Åbo universitet
  • Joona Koiranen, Yrkeshögskolan Metropolia
  • Tuija Korhonen, Helsingfors universitet
  • Mari Elisa (MEK) Kuusniemi, Helsingfors universitet/Tuuli
  • Hanna Lahdenperä, Vetenskapliga samfundens delegation (sekr. 05/2020–)
  • Heidi Laine, CSC – Centret för finländsk expertis inom IT för forskning, utbildning,kultur och offentlig förvaltning
  • Kristina Linnovaara, Svenska litteratursällskapet i Finland
  • Riku Louhimo, Arbetshälsoinstitutet
  • Juuso Marttila, Jyväskylä universitet
  • Juhani Naskali, Åbo universitet
  • Anssi Neuvonen, Teknologiska forskningscentralen VTT
  • Maria Niku, Finska litteratursällskapet
  • Tiina Nokkala, Åbo yrkeshögskola
  • Elina Nurminen, Yrkeshögskolan Metropolia
  • Susanna Nykyri, Tammerfors universitet
  • Turkka Näppilä, Tammerfors universitet
  • Rainer Oesch, Helsingfors universitet
  • Pekka Orponen, Aalto-universitetet & FCRD (ordf. –05/2020)
  • Seliina Päällysaho, Seinäjoki yrkeshögskola
  • Antti Pursula, CSC – Centret för finländsk expertis inom IT för forskning, utbildning, kultur och offentlig förvaltning
  • Maria Rehbinder, Aalto-universitetet
  • Mari Riipinen, Åbo universitet
  • Sulevi Riukulehto, Ruralia-institutet vid Helsingfors universitet
  • Tomi Rosti, Östra Finlands universitet (ordf. 05/2020–)
  • Matti Ruuskanen, Åbo universitet
  • Toni Saari, Östra Finlands universitet
  • Jussi Salmi, Åbo universitet Nina-Mari Salminen, Naturresursinistitutet
  • Hannele Seppälä, Nationella centret för utbildningsutvärdering
  • Janne Seppänen, Jyväskylä universitet
  • Tiina Sipola, Uleåborgs universitet
  • Anne Sunikka, Aalto-universitetet
  • Anna Suorsa, Uleåborgs universitet
  • Ville Tenhunen, Helsingfors universitet, Centret för informationsteknologi
  • Heidi Troberg, Vasa universitet, Tritonia
  • Antti Tuomi-Nikula, Institutet för hälsa och välfärd



Structured data
Type DocumentType:Policy
Name (fi) Tutkimusaineistojen ja -menetelmien avoimuus
Name (sv) Policy för öppna forskningsmaterial och -metoder
Name (en) Open research data and methods
Description (fi) Tämä tutkimusaineistojen ja -menetelmien avoimen saatavuuden linjaus koostuu koko linjaukselle yhteisistä strategisista periaatteista sekä kahdesta osalinjauksesta, joissa määritellään tavoitteita ja toimenpiteitä kullekin osa-alueelle. Strategisissa periaatteissa määritellään yleiset reunaehdot tutkimusaineistojen ja -menetelmien avoimen saatavuuden tavoittelulle. Ne sanoittavat tutkimusyhteisölle tärkeitä periaatteita, joista on pidettävä kiinni avoimuutta toteutettaessa.
Description (sv) Policyn för öppna forskningsmaterial och -metoder består av strategiska principer samt två delpolicyer som fastställer mål och åtgärder för respektive delområde. De strategiska principerna drar upp generella ramar för strävan efter öppen tillgång till forskningsmaterial och -metoder. De utgör viktiga principer som forskningssamfundet bör hålla fast vid i strävan efter öppenhet.
Description (en) This policy on open access to research data and methods consists of strategic principles common to the entire policy and two policy components in which objectives and

actions are set out for each area. The strategic principles describe general preconditions for the pursuit of open access to research data and methods. They formulate principles that are important for the research community and must be adhered to when implementing openness.

Field Domain:Data
Validity start 2020
Validity End 2025
Tags
Has part Tutkimusdatan avoin saatavuus/sv, Menetelmät ja infrastruktuurit/sv
Is part of

Sections No sections yet!

Sivustoa ylläpitää Avoimen tieteen ja tutkimuksen (AVOTT) kansallisen koordinaation sihteeristö, joka toimii Tieteellisten seurain valtuuskunnassa (TSV) Opetus- ja kulttuuriministeriön (OKM) rahoituksella. Avoimen tieteen ja tutkimuksen koordinaatio edistää avoimen tieteen ja tutkimuksen toteutumista sekä keskustelua sen mahdollisuuksista, haasteista sekä niiden ratkaisuista Suomessa.

Webbplatsen upprätthålls av Sekretariatet för den nationella samordningen av öppen vetenskap och forskning. Sekretariatet verkar vid Vetenskapliga samfundens delegation med finansiering från undervisnings- och kulturministeriet. Samordningen främjar öppen vetenskap och forskning samt diskussion kring dess möjligheter, utmaningar och lösningar i Finland.

This website is maintained by the Secretariat of the National Coordination for Open Science and Research in Finland (AVOTT), which operates in the Federation of Finnish Learned Societies (TSV) with funding from the Ministry of Education and Culture (OKM). The Open Science and Research Coordination promotes open science and research, as well as discussion on its opportunities, challenges and their solutions in Finland.