Menetelmät ja infrastruktuurit/sv: Difference between revisions
No edit summary |
No edit summary |
||
Line 1: | Line 1: | ||
{{DocumentLanguages}} | {{DocumentLanguages}} | ||
= Öppen tillgång till forskningsmetoder och -infrastrukturer = | = Öppen tillgång till forskningsmetoder och -infrastrukturer = | ||
__TOC__ | __TOC__ | ||
Latest revision as of 05:14, 1 September 2025
Öppen tillgång till forskningsmetoder och -infrastrukturer[edit]
DENNA DELPOLICY INNEHÅLLER allmänna rekommendationer om öppen tillgång till forskningsmetoder och -infrastrukturer för forskningsorganisationer, infrastrukturleverantörer, finansiärer, utgivare, forskningssamfundet och andra aktörer. Såsom anges i åtgärderna kommer det att bli nödvändigt att ta fram mer specifika rekommendationer och riktlinjer som tar hänsyn till skillnader mellan discipliner. Arbetet med en nationell arkitektur för öppen vetenskap och forskning kommer att komplettera denna policy ytterligare genom att kartlägga tillgängliga tjänster och infrastrukturer för forskningsmaterial och -metoder samt hjälpa till att identifiera behoven av tjänster och infrastrukturer på lokal, nationell och internationell nivå.
Forskningsmetoder bör alltid kommuniceras på en tillräck ligt detaljerad och fullständig nivå som möjliggör en grundlig offentlig utvärdering av hur resultaten har härletts och hur den valda metoden kan påverka resultaten och slutsatserna. Kravet på öppenhet omfattar inte bara enskilda metoder eller komponenter, utan hela det arbetsflöde som behövs för att gå från observationer till resultat och slutsatser. Öppenhet bidrar till att synliggöra alla metodologiska val i en omfattning som inte har varit möjlig eller genomförbar inom ramarna för mer traditionella former av akademisk kommunikation. I kvantitativ forskning kan detta indikera exakt reproducerbarhet av en studie eller delar av den, medan förbättringar i transparens av doku mentation och argumentation kan betonas i kvalitativ forskning. Dokumentation, versionshantering, öppen spridning och tydliga bestämmelser för återanvändning stödjer återanvändbarhet och vidareutveckling av metoder. Även om universella definitioner för reproducerbarhet och andra nyckeltermer saknas1, betonas i allmänhet omfattande dokumentation och delning av fullständiga metodologiska arbetsflöden för verifiering, validering och åter användning. Öppenhet gällande metoder kan stödja standardi sering och minska riskerna för vinklad metodik och vinklade slutsatser. Öppenhet kan därmed avsevärt öka metodernas kvalitet och genomslagskraft genom hela forskningsprocessen och dess livscykel.
Högskole och forskningssamfundet har sedan länge sett trans parent kommunikation av metoder som en väsentlig del av forskning och spridning. Forskningsorganisationer, finansiärer, utgivare och infrastrukturleverantörer innehar en viktig roll när det gäller att stimulera och stödja en tidig och bred spridning av forskningsprocess, verktyg och delresultat. Traditionellt har forskare rapporterat om sina metoder i publikationer, men diversifieringen av forskning, tekniska och samhälleliga för ändringar samt behovet av att stödja forskningens genomslags kraft genom exempelvis anammande och återanvändning av metoder har skapat nya utmaningar och möjligheter för att nå dessa mål. Forskningsmetoder betraktas i allt högre grad som oberoende forskningsoutput och sprids via olika kanaler, såsom metodavsnitt och kompletterande material, särskilda data eller metodpublikationer, offentliga protokoll, redogörelser för kod och materialtillgänglighet, öppna arkiv samt mikropublikationer. För att säkerställa metodernas tillgänglighet och bevarande tidigt och på lång sikt kan nya lösningar krävas för att komplettera mer traditionella former av forskningsspridning.
Forskningsinfrastrukturer och infrastrukturtjänster är viktiga instrument för att stödja forskning och främja forskningens öppenhet, och de bör byggas upp enligt en långsiktig vision. Denna policy stöder bredast möjliga öppenhet för forsknings infrastrukturer som ett sätt att stödja och främja öppen vetenskap. Finansiärer och leverantörer av forskningsinfrastrukturer kan främja dessa mål genom att tillhandahålla särskilda riktlinjer, stödja nationella2 och internationella3, 4, 5 rekommendationer om öppna forskningsinfrastrukturer. Detta inbegriper också utveckling och införande av standardiserad dokumentation om och hänvisande till användning av forskningsinfrastruktur base rat på särskilda och citerbara infrastrukturidentifierare (t.ex. PID/ ROR). Öppen tillgång till information om forskningsinfrastruktu rer och deras riktlinjer för användning är en del av forsknings infrastrukturers öppenhet. Tillgång till forskningsinfrastrukturer kan kräva reglering av etiska, juridiska eller ekonomiska eller andra skäl. Infrastrukturleverantörer bör fastställa explicita strategier för att reglera tillgången när en infrastruktur och dess tjänstekapacitet är begränsad. Forskare eller forsknings organisationer bör kunna ansöka om infrastrukturtjänster baserat på offentliga ansökningsomgångar som anordnas av infrastrukturleverantören. Finansiärer och utgivare kan stödja denna praxis. Ekonomiskt hållbart främjande av öppenhet innebär att offentligt finansierade forskningsinfrastrukturer ska vara öppet tillgängliga för en så bred publik som möjligt och inte vara vinstdrivande. De kan dock begära enhetskostnader för service och underhåll och bedriva en begränsad ekonomisk verksamhet 6, 7, 8, 9 för att säkerställa hållbart underhåll och hållbar utveckling av infrastrukturen. Forskning kan även förlita sig på infrastrukturer som bygger på proprietär programvara (inklusive programvara som används för att utföra statistiska eller kvalitativa analyser), enheter, tjänster eller andra infra strukturer eller plattformar för innovation, utveckling och teknik och samarbetsavtal som begränsar öppenhetsnivån. Sådana infrastrukturer kan vara nödvändiga för att bedriva forskning, men forskare och forskningsorganisationer uppmuntras även att främja öppna alternativ.
MÅL OCH ÅTGÄRDER[edit]
Denna nationella delpolicy är det finländska forskningssam fundets gemensamma vägvisare för att främja öppen tillgång till forskningsmetoder och infrastrukturer. Den kompletterar del policyn för öppen tillgång till forskningsdata (bild 1). Många steg har redan tagits mot dessa mål i Finland: nationella tjänster för forsknings infrastrukturer måste ha en uttrycklig policy för öppen tillgång och datahantering, öppna licenser har blivit mer allmänt kända och använda, och behovet av att förbättra transparensen hos och återanvändningen av forskningsresultat har blivit allmänt erkänd. Denna policy syftar till att ytterligare stödja och främja öppen tillgång till forskningsmetoder och infrastrukturer.
Detaljerna för förverkligandet samt omfattningen av stödet för öppenhet hos forskningsmetoder och infrastrukturer kan variera avsevärt. Vid utveckling och uppföljning av öppenhet är det viktigt att beakta skillnader i infrastrukturers och infrastruktur tjänsters typ, omfattning och förvaltningsstruktur samt det internationella sammanhanget och kompletterande riktlinjer för till exempel ägande10, finansiering11 och datahantering12. Utveckling av disciplinspecifika rekommendationer för öppna forskningsmetoder och infrastrukturer kan vara nödvändigt och bör betraktas som en del av det nationella policyarbetet13.
I en föränderlig värld möter forskningen nya utmaningar och förväntningar vad gäller öppenhet, tillgänglighet, reproducer barhet och återanvändbarhet. Genom att ta itu med dessa frågor kan man förbättra forskningens övergripande kvalitet och genomslagskraft samt allmänhetens förtroende för vetenskapen. Denna policy definierar övergripande breda mål (bild 2) och tillhörande åtgärder (bild 3) för att lösa praktiska utmaning ar när det gäller att öppna forskningsmetoder.
Denna delpolicy gäller i första hand forskningsmetoder som har producerats eller använts som en del av en forsknings eller utvecklingsprocess från och med den 1 januari 2023 och
- där forskare arbetar i eller är knutna till en finländsk
forskningsorganisation och/eller har finländsk forsknings Finansiering eller
- där forsknings eller utvecklingsprojekt i samband med vilket forskningsmetoder sammanställs och används, hör till en finländsk forskningsorganisation och/eller har finländsk forskningsfinansiering.
Åtgärderna nedan tar inte ställning till enskilda organisationers lösningar, och det är organisationernas uppgift att planera utgående från sina egna förutsättningar.
Sammanfattning av delpolicyns mål:
- Senast år 2023 erkänns öppna forskningsmetoder och -infrastrukturer som centrala komponenter i forskningens kvalitet och genomslagskraft.
- Senast 2024 stöder forskningsorganisationer och -infra strukturer öppna forskningsmetoder.
- Senast 2025 har alla som deltar i forskningsarbetet tydligt kommit överens om rättigheter och villkor gällande forskningsmetoder och -infrastrukturer.
Mål och åtgarder[edit]
Mål 1: Kvalitet och genomslagskraft[edit]
Senast år 2023 erkänns öppna forskningsmetoder och -infrastrukture som centrala komponenter i forskningens kvalitet och genomslagskraft. Forskningsutvärdering och incitament återspeglar inte vikten av öppna metoder och infrastrukturer i tillräcklig utsträckning. Det är därför nödvändigt att utveckla mer systematiska metoder för att beakta öppenhet i metoder och infrastrukturer.
Åtgärder som krävs för att uppnå målet:
- Indikatorer. Senast 2023 inleder Sekretariatet för öppen vetenskap och forskning tillsammans med forskningsorganisationer och forskningssamfundet skapandet av indikatorer och minimikrav för uppföljning av verkställandet av denna policy baserat på internationellt erkända mätare för ansvarsfull forskningsutvärdering.
- Disciplinspecifika rekommendationer. Senast 2023 inleder Sekretariatet för öppen vetenskap och forskning tillsammans med forskningsorganisationer och forskningssamfundet en bedömning av behovet att skapa ytterligare disciplinspecifika rekommendationer och minimistandarder för information inom specifika ämnen, såsom kvalitativ forskning och flermetodsforskning, algoritmer och programvara, forskningsinfrastrukturer eller andra ämnen, för att komplettera och stödja denna policy.
- Internationell dialog. Senast 2023 deltar Sekretariatet för öppen vetenskap och forskning i internationell dialog om att ta fram rekommendationer för att stärka dokumentation, citering och erkännande av forskningsmetoder och infrastrukturer som självständig forskningsoutput.
- Planering för utveckling av resurser, incitament och meriteringsmekanismer. Senast 2024 börjar forsknings- och finansieringsorganisationerna tillsammans med det nationella och internationella forskningssamfundet samt styrgruppen för ansvarsfull forskarutvärdering i Finland planera utveckling av resurser, incitament och meriteringsmekanismer för att stödja målen för denna policy som en del av ansvarsfull forskningsutvärdering.
Mål 2: Öppna forskningsmetoder[edit]
Senast 2024 stöder forskningsorganisationer och -infrastrukturer öppna forskningsmetoder.
Att öppna forskningsmetoder och infrastrukturer kräver särskild kunskap och kompetens samt särskilda resurser. Det är nödvändigt att systematiskt bedöma behovet av att utveckla nuvarande policyer, utbildning och tjänster och stärka öppenheten för metoder och infrastrukturer i vanlig forskningspraxis.
Åtgärder som krävs för att uppnå målet:
- Arkitekturen för öppen vetenskap och forskning. Senast 2023 inkluderar den nationella arkitekturen för öppen vetenskap och forskning forskningsmetoder och deras policyer för öppen tillgång, tjänster samt infrastrukturer, liksom utveckling av tillhörande kompetens.
- Nuläget för forskningsinfrastrukturer och tjänster. Senast 2024 ser forskningsorganisationer och infrastrukturleverantörer i nationellt samarbete över nuläget för sina forskningsinfrastrukturer och tjänster för öppna forskningsmetoder i förhållande till den nationella arkitekturen för öppen vetenskap och forskning samt inleder ytterligare åtgärder för att åtgärda identifierade luckor.
- Stöd och rekommendationer gällande utbildning och tjänster. Senast 2024 tillhandahåller forskningsorganisationerna stöd och rekommendationer gällande utbildning och tjänster för studerande, forskare och annan personal inom öppna forskningsmetoder och öppna forskningsinfrastrukturer enligt kapacitet och i samarbete med berörda intressenter. Forskningsorganisationerna beaktar öppenhet som en faktor vid anskaffning och utveckling av tjänster och produkter för forskning.
- Datahanteringsplaner. Senast 2024 stödjer DMP-konsortiet denna policy genom att stärka införlivandet av öppna forskningsmetoder och -infrastrukturer i datahanteringsplaner (data managementplan, DMP).
- Expertroller. Senast 2025 beskriver forskningsorganisationer i nationellt samarbete expertroller inom öppna metoder och infrastrukturer enligt sina behov, samt utvärderar möjligheterna att skapa specialiserade karriärvägar på detta område.
Mål 3: Överens om rättigheter och villkor[edit]
Senast 2025 har alla som deltar i forskningsarbete tydligt kommit överens om rättigheter och villkor gällande forskningsmetoder och -infrastrukturer.
Åtgärder som krävs för att uppnå målet:
- Uppsätta rekommendationer och riktlinjer. Senast 2023 inleder Sekretariatet för öppen vetenskap ochforskning, i samarbete med forskningsorganisationer ochforskningssamfundet, skapandet av rekommendationer och riktlinjer för dokumentering av rättigheter, villkor ochlicenser som stödjer öppenhet hos forskningsmetoder ochinfrastrukturer
- Etiska riktlinjer. Senast 2024 inleder Sekretariatet för öppen vetenskapoch forskning diskussioner med Forskningsetiska delegationen gällande möjligheten att ta fram allmänna riktlinjer och rekommendationer för att förena öppen tillgång tillforskningsdata, metoder och infrastrukturer med övrigadelar av forskningsetiken.
- Riktlinjer för överenskommelser. Senast 2025 har forsknings och finansieringsorganisationer, i samarbete med forskningssamfundet, skapatnationella riktlinjer för att främja tydliga överenskommelser om rättigheter och skyldigheter gällande öppna forskningsmetoder och infrastrukturer.
Type | DocumentType:Policy |
---|---|
Name (fi) | Tutkimusmenetelmien ja -infrastruktuurien avoin saatavuus |
Name (sv) | Öppen tillgång till forskningsmetoder och -infrastrukturer |
Name (en) | Open access to research methods and infrastructures |
Description (fi) | Tässä osalinjauksessa esitetään tutkimusmenetelmien ja -infrastruktuurien avoimuutta koskevia suosituksia tutkimusorganisaatioille, infrastruktuurien tarjoajille, rahoittajille, julkaisijoille, tutkimusyhteisölle ja muille toimijoille. |
Description (sv) | Denna delpolicy innehåller allmänna rekommendationer om öppen tillgång till forskningsmetoder och -infrastrukturer för forskningsorganisationer, infrastrukturleverantörer, finansiärer, utgivare, forskningssamfundet och andra aktörer. |
Description (en) | This policy component provides general recommendations for the openness of research methods and infrastructures for research organisations, infrastructure providers, funders, publishers, the research community, and other operators. |
Field | Domain:Data |
Validity start | 2023 |
Validity End | 2025 |
Tags | |
Has part | |
Is part of | Aineistot/sv |
Sections No sections yet!
References
- ^ | Plesser, H. E. (2018): Reproducibility vs. Replicability: A Brief History of a Confused Terminology.. Frontiers in Neuroinformatics 11:76.
- ^ | | | | | Plesser, H. E. (2018): Reproducibility vs. Replicability: A Brief History of a Confused Terminology. Front. Neuroinform. 11:76.
- ^ | | | | | Finlands Akademi: Nationell färdplan för forskningsinfrastrukturer 2021–2024.
- ^ | | | | | Europeiska kommissionen (2016): European charter of access for research infrastructures.
- ^ | | | | | Europeiska unionens råd: Rådets förordning (EG) nr 723/2009 om gemenskapens rättsliga ram för ett konsortium för europeisk forskningsinfrastruktur (Eric-konsortium).
- ^ | | | | | UNESCO Recommendation on Open Science.
- ^ | | | | | Europeiska unionens råd: Rådets förordning (EG) nr 723/2009 om gemenskapens rättsliga ram för ett konsortium för europeisk forskningsinfrastruktur (Eric-konsortium).
- ^ | | | | | Council Regulation (EU) 2021/1173 on the European High-Performance Computing Joint Undertaking (EuroHPC JU).
- ^ | | | | | Finlands Akademi: Nationell färdplan för forskningsinfrastrukturer 2021–2024.
- ^ | | | | | Finlands Akademi: Tutkimusinfrastruktuurikomitean (TIK) linjaus: Kansallisten tutkimusinfrastruktuurien hallinnollisen omistajuuden tunnusmerkit.
- ^ | | | | | Academy of Finland: Tutkimusinfrastruktuurikomitean (TIK) linjaus: Tutkimusinfrastruktuurien rahoituksen tunnusmerkit.
- ^ | | | | | Alla forskningsinfrastrukturer på den nationella färdplanen har en explicit datahanteringspolicy; se Finlands Akademi: Data management policy for research infrastructures.
- ^ | | | | | Nationella samordningen av öppen vetenskap och forskning: Policyer.