Tutkimusdatan avoin saatavuus/sv: Skillnad mellan sidversioner

Från Linjauskone
Hoppa till:navigering, sök
Ingen redigeringssammanfattning
Ingen redigeringssammanfattning
 
(15 mellanliggande sidversioner av samma användare visas inte)
Rad 4: Rad 4:
__NOREFERENCELIST__
__NOREFERENCELIST__


=Öppen tillgång till forskningsdata=
Denna nationella delpolicy är det finländska forskningssamfundets gemensamma vägvisare för att främja öppen tillgång till forskningsdata. Delpolicyn gäller inte övriga forskningsmaterial, såsom prover eller forskningsmetoder, som i enlighet med policystrukturen kan behandlas i separata delpolicyer.
Denna nationella delpolicy är det finländska forskningssamfundets gemensamma vägvisare för att främja öppen tillgång till forskningsdata. Delpolicyn gäller inte övriga forskningsmaterial, såsom prover eller forskningsmetoder, som i enlighet med policystrukturen kan behandlas i separata delpolicyer.


Rad 17: Rad 16:
Forskningsorganisationer planerar hanteringen av forskningsdata utifrån sina egna utgångspunkter och genomför lösningarna antingen självständigt eller i samarbete med andra aktörer.
Forskningsorganisationer planerar hanteringen av forskningsdata utifrån sina egna utgångspunkter och genomför lösningarna antingen självständigt eller i samarbete med andra aktörer.


'''Mål 1'''
{{DocumentSections2|Objective|{{SUBPAGENAME}}|{{ROOTPAGENAME}} }}
Forskningsorganisationerna har organiserat, strukturerat och fördelat ansvaret för den strategiska ledningen av forskningsdatahantering samt för beslutsfattandet på organisationsnivå.
<noinclude>
{{interlanguagelink: sv|Tutkimusdata}}


'''Åtgärder'''
</noinclude>
Forskningsorganisationen säkerställer att ansvarsfördelningen och beslutsfattandet i anslutning till hantering av forskningsdata samt till produktion, användning och utveckling av datatjänster är tydliga och transparenta.
 
'''Mål 2'''
Forskningsorganisationerna främjar öppenhet, återanvändning och ansvarsfull hantering av forskningsdata genom att skapa incitament och uppföljning.
 
'''Åtgärder'''
Forskningsorganisationen:
*utvecklar aktivt incitament som möjliggör publicering och återanvändning av forskningsdata,
*utvecklar indikatorer och uppföljningsmetoder för ansvarsfull datahantering.
 
'''Mål 3'''
För varje forsknings- och utvecklingsprojekt upprättas en datahanteringsplan som tar hänsyn till forskningsdatats livscykel.
 
'''Åtgärder'''
Forskningsorganisationen:
*integrerar utarbetande och uppdatering av datahanteringsplaner i forsknings- och serviceprocesserna och utnyttjar den information som erhålls från kontinuerligt uppdaterade och maskinläsbara planer i sina processer,
*erbjuder utbildning, stöd och vägledning i datahantering som motsvarar gemenskapens behov, för studenter och forskare i alla karriärstadier, personal i forskning, utveckling och innovation samt lärare och handledare för lärdomsprov,
*säkerställer att handledare för lärdomsprov utvärderar och kommenterar datahanteringsplanerna som en del av sitt handledningsarbete,
*stöder forskningsplanering så att kostnaderna för datahantering kan förutses.
 
'''Mål 4'''
Rättigheter och ansvar relaterade till användningen av forskningsdata ska tydligt avtalas mellan alla forskningsaktörer.
 
'''Åtgärder'''
Forskningsorganisationen:
*skapar tydliga och enhetliga principer och praxis, såsom mallar för avtal, för att reglera rättigheter och ansvar för data som produceras i forskning. Avtalspraxis stöder forskarnas möjligheter att arbeta och samarbeta nationellt och internationellt,
*erbjuder vägledning, utbildning och stöd kring lagstiftning och licensiering i samband med hantering av forskningsdata,
*erbjuder vägledning om hur forskningsdata ska citeras och kräver i sina publikationsanvisningar att forskningsdata som använts i forskningen citeras,
*säkerställer att organisationens datalagringstjänster (såsom datarepositorier, datakataloger och dataarkiv) erbjuder vägledning om hur lagrade data ska citeras och hur användningsvillkoren anges.
 
'''Mål 5'''
Forskningsdata som producerats i forsknings- och utvecklingsprojekt samt dess livscykel dokumenteras så att metadata stöder verifiering av forskningsdata och -resultat, samt forskningsdatats återanvändning, vidareanvändning, sökbarhet, interoperabilitet och tillgänglighet i enlighet med FAIR-principerna.
 
'''Åtgärder'''
Forskningsorganisationen:
*stöder forskaren i att välja ut och värdera de forskningsdata som ska bevaras.
*stödjer dokumentation av forskningsdata, reproducerbarhet av forskning och produktion av metadata genom att tillhandahålla lämpliga tjänster, vägledning och utbildning,
*stöder forskningsplanering så att forskningsprojekt är förberedda på att avsätta resurser för dokumentationen av data.
 
'''Mål 6'''
Forskningsorganisationen tillhandahåller lämpliga tekniska lösningar för hantering av forskningsdata samt relaterade tjänster.
 
'''Åtgärder'''
Forskningsorganisationen
*tillhandahåller infrastrukturer och tjänster som stöder lagring, bevarande, bearbetning och delning i olika skeden av forskningsdatas livscykel.
*utnyttjar relevanta referensarkitekturer i utvecklingen av den ovan beskrivna lösningen, såsom Referensarkitektur för öppen vetenskap och forskning 2024–2030 samt referensarkitektur för datahantering.
 
'''Mål 7'''
Mångprofessionellt samarbete bedrivs inom forskningsorganisationerna för att utveckla utbildning, kompetens och de datahanteringstjänster som behövs.
 
'''Åtgärder'''
Forskningsorganisationen
*utvecklar kompetens, praxis och tjänster i nationellt och internationellt samarbete.
*beskriver vilka typer av expertroller och uppgiftsbeskrivningar som behövs i organisationen och skapar karriärvägar för dessa roller. Kompetens inom datahantering identifieras och erkänns.
*erbjuder expertutbildning i datahantering eller möjliggör deltagande i sådan utbildning.
{{Document}}
{{Document}}

Nuvarande version från 31 augusti 2025 kl. 15.30

Öppen tillgång till forskningsdata


Denna nationella delpolicy är det finländska forskningssamfundets gemensamma vägvisare för att främja öppen tillgång till forskningsdata. Delpolicyn gäller inte övriga forskningsmaterial, såsom prover eller forskningsmetoder, som i enlighet med policystrukturen kan behandlas i separata delpolicyer.

I enlighet med den första versionen av denna policy från 2021 gäller delpolicyn om öppen tillgång till forskningsdata i första hand forskningsdata som har producerats eller använts som en del av en forsknings- eller utvecklingsprocess från och med den 1.7.2021, och

  • vars forskare arbetar i eller är affilierad vid en finländsk forskningsorganisation och/eller forskare som har finländsk forskningsfinansiering,

eller

  • där forsknings- eller utvecklingsprojekt i samband med vilket forskningsdata samlas in och används, hör till en finländsk forskningsorganisation och/eller har finländsk forskningsfinansiering.

De mål och åtgärder som presenteras i denna policy gäller inte enbart öppnandet av forskningsdata, utan fokuserar på ansvarsfull hantering av data under hela forskningsdatas livscykel. Policyn omfattar alla typer av forskningsdata, inklusive data som innehåller personuppgifter eller konfidentiell information och som inte kan delas öppet.

Forskningsorganisationer planerar hanteringen av forskningsdata utifrån sina egna utgångspunkter och genomför lösningarna antingen självständigt eller i samarbete med andra aktörer.


Mål 1: Strategiskt ledarskap och beslutsfattande

Forskningsorganisationerna har organiserat, strukturerat och fördelat ansvaret för den strategiska ledningen av forskningsdatahantering samt för beslutsfattandet på organisationsnivå.

Åtgärder som krävs för att uppnå målet:

  1. Tydligt och transparent ansvar och beslutsfattande. Forskningsorganisationen säkerställer att ansvarsfördelningen och beslutsfattandet i anslutning till hantering av forskningsdata samt till produktion, användning och utveckling av datatjänster är tydliga och transparenta.

Mål 2: Incitament och uppföljning

Forskningsorganisationerna främjar öppenhet, återanvändning och ansvarsfull hantering av forskningsdata genom att skapa incitament och uppföljning.

Åtgärder som krävs för att uppnå målet:

  1. Incitament. Forskningsorganisationen utvecklar aktivt incitament som möjliggör publicering och återanvändning av forskningsdata
  2. indikatorer och uppföljningsmetoder. Forskningsorganisationen utvecklar indikatorer och uppföljningsmetoder för ansvarsfull datahantering.

Mål 3: Datahanteringsplaner

För varje forsknings- och utvecklingsprojekt upprättas en datahanteringsplan som tar hänsyn till forskningsdatats livscykel.

Åtgärder som krävs för att uppnå målet:

  1. Högskolorna erbjuder anvisningar, praxis och utbildning i planering av datahantering. Forskningsorganisationen integrerar utarbetande och uppdatering av datahanteringsplaner i forsknings- och serviceprocesserna och utnyttjar den information som erhålls från kontinuerligt uppdaterade och maskinläsbara planer i sina processer.
  2. Erbjudning av utbildning i datahantering. Forskningsorganisationen erbjuder utbildning, stöd och vägledning i datahantering som motsvarar gemenskapens behov, för studenter och forskare i alla karriärstadier, personal i forskning, utveckling och innovation samt lärare och handledare för lärdomsprov.
  3. Handledningsarbete datahantering. Forskningsorganisationen säkerställer att handledare för lärdomsprov utvärderar och kommenterar datahanteringsplanerna som en del av sitt handledningsarbete.
  4. Forskningsorganisationerna stöder forskningsplanering i datahantering. Forskningsorganisationen stöder forskningsplanering så att kostnaderna för datahantering kan förutses.

Mål 4: Rättigheter och ansvar relaterade till användningen av forskningsdata

Rättigheter och ansvar relaterade till användningen av forskningsdata ska tydligt avtalas mellan alla forskningsaktörer.

Åtgärder som krävs för att uppnå målet:

  1. Juridisk praxis inom forskning om organisatoriska data. Forskningsorganisationen skapar tydliga och enhetliga principer och praxis, såsom mallar för avtal, för att reglera rättigheter och ansvar för data som produceras i forskning. Avtalspraxis stöder forskarnas möjligheter att arbeta och samarbeta nationellt och internationellt,
  2. Forskningsorganisation erbjuder vägledning om lagstiftning. Forskningsorganisationen erbjuder vägledning, utbildning och stöd kring lagstiftning och licensiering i samband med hantering av forskningsdata.
  3. Forskningsorganisationen tillhandahåller instruktioner om referenser. Forskningsorganisationen erbjuder vägledning om hur forskningsdata ska citeras och kräver i sina publikationsanvisningar att forskningsdata som använts i forskningen citeras.
  4. Datalagringstjänster. Forskningsorganisationen säkerställer att organisationens datalagringstjänster (såsom datarepositorier, datakataloger och dataarkiv) erbjuder vägledning om hur det lagrade data ska citeras och hur användningsvillkoren anges.

Mål 5: Dokumentetion stöder FAIR forskningsdata

Forskningsdata som producerats i forsknings- och utvecklingsprojekt samt dess livscykel dokumenteras så att metadata stöder verifiering av forskningsdata och -resultat, samt forskningsdatats återanvändning, vidareanvändning, sökbarhet, interoperabilitet och tillgänglighet i enlighet med FAIR-principerna.

Åtgärder som krävs för att uppnå målet:

  1. Forskningsorganisationer stöder forskare i valet av data. Forskningsorganisationen stöder forskaren i att välja ut och värdera de forskningsdata som ska bevaras.
  2. utbildning och stöd för dokumentation av forskningsdata. Forskningsorganisationen stödjer dokumentation av forskningsdata, reproducerbarhet av forskning och produktion av metadata genom att tillhandahålla lämpliga tjänster, vägledning och utbildning,
  3. Förberedning på kostnader för dokumentation. Forskningsorganisationen stöder forskningsplanering så att forskningsprojekten är förberedda på att avsätta resurser för dokumentationen av data.

Mål 6: Lösningar för hantering av forskningsdata

Forskningsorganisationen tillhandahåller lämpliga tekniska lösningar för hantering av forskningsdata samt relaterade tjänster.

Åtgärder som krävs för att uppnå målet:

  1. Stödjande infrastruktur och tjänster som tillhandahålls av forskningsorganisationen. Forskningsorganisationen tillhandahåller infrastrukturer och tjänster som stöder lagring, bevarande, bearbetning och delning i olika skeden av forskningsdatas livscykel.
  2. Referensarkitekturer. Forskningsorganisationen utnyttjar relevanta referensarkitekturer i utvecklingen av den ovan beskrivna lösningen, såsom Referensarkitektur för öppen vetenskap och forskning 2024–2030 samt referensarkitektur för datahantering.

Mål 7: Tvärprofessionellt samarbete bedrivs inom forskningsorganisationerna

Mångprofessionellt samarbete bedrivs inom forskningsorganisationerna för att utveckla utbildning, kompetens och de datahanteringstjänster som behövs.

Åtgärder som krävs för att uppnå målet:

  1. Forskningsorganisationen utvecklar kompetens, praxis och tjänster. Forskningsorganisationen utvecklar kompetens, praxis och tjänster i nationellt och internationellt samarbete.
  2. Expertroller och uppgiftsbeskrivningar. Forskningsorganisationen beskriver vilka typer av expertroller och uppgiftsbeskrivningar som behövs i organisationen och skapar karriärvägar för dessa roller. Kompetens inom datahantering identifieras och erkänns.
  3. Expertutbildning i datahantering. Forskningsorganisationen erbjuder expertutbildning i datahantering eller möjliggör deltagande i sådan utbildning.


Structured data
Type DocumentType:
Name (fi)
Name (sv)
Name (en)
Description (fi)
Description (sv)
Description (en)
Field Domain:
Validity start
Validity End
Tags
Has part
Is part of Aineistot/sv

Sections No sections yet!

Sivustoa ylläpitää Avoimen tieteen ja tutkimuksen (AVOTT) kansallisen koordinaation sihteeristö, joka toimii Tieteellisten seurain valtuuskunnassa (TSV) Opetus- ja kulttuuriministeriön (OKM) rahoituksella. Avoimen tieteen ja tutkimuksen koordinaatio edistää avoimen tieteen ja tutkimuksen toteutumista sekä keskustelua sen mahdollisuuksista, haasteista sekä niiden ratkaisuista Suomessa.

Webbplatsen upprätthålls av Sekretariatet för den nationella samordningen av öppen vetenskap och forskning. Sekretariatet verkar vid Vetenskapliga samfundens delegation med finansiering från undervisnings- och kulturministeriet. Samordningen främjar öppen vetenskap och forskning samt diskussion kring dess möjligheter, utmaningar och lösningar i Finland.

This website is maintained by the Secretariat of the National Coordination for Open Science and Research in Finland (AVOTT), which operates in the Federation of Finnish Learned Societies (TSV) with funding from the Ministry of Education and Culture (OKM). The Open Science and Research Coordination promotes open science and research, as well as discussion on its opportunities, challenges and their solutions in Finland.