Term:Avoimet oppimis- ja opetuskäytännöt/sv: Difference between revisions
 (Created page with "{{GlossaryTerm |Term=Öppna lärmetoder |Description=Med öppna lärmetoder (Open Educational Practices) avses tillvägagångssätt som gör lärande och undervisning transparenta samt möjliga att sprida och vidareutveckla. Sådana metoder är exempelvis:  **gemensamt  lärande  samt  utveckling  av  undervisningen  mellan  elever,  forskare  och  undervisningspersonal  och  samhället i övrigt  **att  involvera  studerande  i  planeringen  av  den  egna  utbildnings...")  | 
				No edit summary  | 
				||
| Line 2: | Line 2: | ||
|Term=Öppna lärmetoder  | |Term=Öppna lärmetoder  | ||
|Description=Med öppna lärmetoder (Open Educational Practices) avses tillvägagångssätt som gör lärande och undervisning transparenta samt möjliga att sprida och vidareutveckla. Sådana metoder är exempelvis:  | |Description=Med öppna lärmetoder (Open Educational Practices) avses tillvägagångssätt som gör lärande och undervisning transparenta samt möjliga att sprida och vidareutveckla. Sådana metoder är exempelvis:  | ||
*gemensamt  lärande  samt  utveckling  av  undervisningen  mellan  elever,  forskare  och  undervisningspersonal  och  samhället i övrigt  | |||
*att  involvera  studerande  i  planeringen  av  den  egna  utbildningsgången, inklusive att identifiera och godkänna kunskap som inhämtats utanför läroanstalten  | |||
*att öppna utbildningsutbudet för den breda allmänheten (t.ex. MOOCkurser)  | |||
*delning och fortsatt användning av material för planering och arrangerande av undervisning (t.ex. undervisningsplaner, utvärderingsmetoder, instruktioner, erfarenheter av genomförande av undervisning samt lärande)  | |||
*användning,  vidareutveckling  och  gemensam  utveckling  av  öppna  digitala  lärresurser  (t.ex.  videoinspelningar,  podcasts, skriftligt material).  | |||
}}  | }}  | ||
Latest revision as of 06:18, 19 January 2023
Öppna lärmetoder[edit]
Definition
Med öppna lärmetoder (Open Educational Practices) avses tillvägagångssätt som gör lärande och undervisning transparenta samt möjliga att sprida och vidareutveckla. Sådana metoder är exempelvis:
- gemensamt lärande samt utveckling av undervisningen mellan elever, forskare och undervisningspersonal och samhället i övrigt
 - att involvera studerande i planeringen av den egna utbildningsgången, inklusive att identifiera och godkänna kunskap som inhämtats utanför läroanstalten
 - att öppna utbildningsutbudet för den breda allmänheten (t.ex. MOOCkurser)
 - delning och fortsatt användning av material för planering och arrangerande av undervisning (t.ex. undervisningsplaner, utvärderingsmetoder, instruktioner, erfarenheter av genomförande av undervisning samt lärande)
 - användning, vidareutveckling och gemensam utveckling av öppna digitala lärresurser (t.ex. videoinspelningar, podcasts, skriftligt material).
 
Exact match