Ero sivun ”Oppiminen” versioiden välillä

Linjauskonesta
Loikkaa:valikkoon, hakuun
Ei muokkausyhteenvetoa
Ei muokkausyhteenvetoa
Rivi 12: Rivi 12:
OPETTAJAN JA TUTKIJAN VAPAUS
OPETTAJAN JA TUTKIJAN VAPAUS
Linjauksen tavoitteena on toteuttaa avoimuus tavalla, joka tukee ja lisää korkeakouluasteen opettajien ja tutkijoiden vapautta ja mahdollisuuksia  jakaa  tutkittua  tietoa  opetuksessaan  ja  laati­missaan  oppimateriaaleissa.  Opetuksen  ja  oppimateriaalien  tarkoituksena  on  jakaa  tutkimukseen  perustuvaa  tietoa  koko  yhteiskuntaan.  Opettajilla  ja  tutkijoilla  tulee  olla  mahdolli­suus  valita  opetuksessaan  ja  laatimissaan  oppimateriaaleissa  tähän  tarkoitukseen  parhaiten  sopivat  keinot.  Korkeakoulu­  ja  tutkimusyhteisön tulee taata kannustimet ja rakenteet oppimi­sen  ja  oppimateriaalien  avoimuudelle  tavalla,  joka  kunnioittaa  tasavertaisesti opettajien ja tutkijoiden opetuksen ja oppimate­riaalien kehittämiseksi tekemää työtä.
Linjauksen tavoitteena on toteuttaa avoimuus tavalla, joka tukee ja lisää korkeakouluasteen opettajien ja tutkijoiden vapautta ja mahdollisuuksia  jakaa  tutkittua  tietoa  opetuksessaan  ja  laati­missaan  oppimateriaaleissa.  Opetuksen  ja  oppimateriaalien  tarkoituksena  on  jakaa  tutkimukseen  perustuvaa  tietoa  koko  yhteiskuntaan.  Opettajilla  ja  tutkijoilla  tulee  olla  mahdolli­suus  valita  opetuksessaan  ja  laatimissaan  oppimateriaaleissa  tähän  tarkoitukseen  parhaiten  sopivat  keinot.  Korkeakoulu­  ja  tutkimusyhteisön tulee taata kannustimet ja rakenteet oppimi­sen  ja  oppimateriaalien  avoimuudelle  tavalla,  joka  kunnioittaa  tasavertaisesti opettajien ja tutkijoiden opetuksen ja oppimate­riaalien kehittämiseksi tekemää työtä.
KANSAINVÄLINEN JA KANSALLINEN VIITEKEHYS
Tämän linjauksen laatimisessa on hyödynnetty sitä laajaa koti­maista ja kansainvälistä työtä, jota oppimisen ja oppimateriaalien avoimuuden  hyväksi  on  tehty.  Merkittäviä  kansainvälisiä  läh­teitä linjauksen luonnostelussa ovat olleet Euroopan komission julkaisu Practical Guidelines on Open Education for Academics:  modernising  higher  education via open educational practices (2019) ja UNESCOn Avoimien oppimateriaalien suositus (2019). Merkittäviä  kansallisia  saavutuksia  ovat  opetusministeriön  ja  opetushallituksen kehittämä ja CSC:n koordinoima kansallinen Avoimien  oppimateriaalien  kirjasto1  sekä  ARENEn  ja  UNIFIn  yhteinen visio korkeakoulujen digitalisaatiolle.
RISKIT JA UHAT
Vaikka avoimet oppimateriaalit ja muu avoimesti saatavilla oleva opetus  ovat  hyödyntäjälleen  maksuttomia,  niiden  laatiminen  ja  muu kehittäminen vaatii monenlaisia resursseja. Riskinä on, että kustannukset ja työmäärät kasautuvat niille yksilöille ja organisaa­tioille, jotka ovat erityisen aktiivisia oppimisen ja oppimateriaalien avaamisessa. Korkeakoulu­ ja tutkimusyhteisön onkin syytä pohtia avaamisesta syntyvien kustannusten ja työmäärien jakautumista ja huolehtia oppimisen ja oppimateriaalien avaamisen tarpeelli­sesta resursoinnista.
Riskinä on myös, että oppimista ja oppimateriaaleja lähdetään avaamaan pakon avulla. Riskiä ehkäisemään on laadittu tekijän päätösvaltaa korostava kansallinen suositus. Kaiken opetuksen ja  kaikkien  oppimateriaalien  avaamiseen  velvoittaminen  ei  ole  edes perusteltua, koska osa opetuksesta ja oppimateriaaleista ei  välttämättä  toimi  tietyn  opetustilanteen  ulkopuolella  hyvin.  Pakon  sijaan  oppimisen  avaaminen  tapahtuu  parhaiten  kan­nustamalla,  esimerkiksi  antamalla  tunnustusta  ja  meriittejä  oppimisen ja oppimateriaalien avaamisesta. Toisenlaisen  uhan  taas  synnyttää  uskomus,  että  avoimet  oppimateriaalit ja muu avoimesti saatavilla oleva opetus voisivat yksinään olla oppimisen ja opetuksen perusta ja korvata vuoro­vaikutteisen  lähiopetuksen.  Lähiopetusta  ei  saa  unohtaa  oppi­misen  avoimuutta  edistäessä,  ja  opetuksen  kokonaislaatua  on  hyvä seurata säännöllisesti. Lisäksi on syytä hyödyntää avoimen oppimisen ja avoimien oppimateriaalien tarjoamia mahdollisuuk­sia oppimisen ja opetuksen laadun parantamiseen.
Tietokirjoja kustantavien tieteellisten seurojen ja muiden koti­maisten tutkimusjulkaisijojen huolena on, että oppimateriaalien avoin  saatavuus  vaikuttaa  haitallisesti  heidän  taloudellisiin  toi­mintaedellytyksiinsä.  Laadukkaasti  kirjoitetuille  ja  toimitetuille  erityisalojen tietokirjoille on kuitenkin oma paikkansa avointen oppimateriaalien rinnalla. Avoimet oppimateriaalit voivat synnyt­tää myös markkinoita erilaisille lisäarvoa tuottaville palveluille. Taloudellisiin toimintaedellytyksiin liittyviä huolenaiheita esiin­tyy  myös  kaupallista  koulutusta  ja  koulutusvientiä  tarjoavissa  korkeakouluissa.  Koska  linjaus  ei  edellytä  avaamaan  kaikkea  opetusta, korkeakouluille jää mahdollisuuksia opetuksen kaupal­listamiseen.  Lisäksi  avoimet  oppimateriaalit  ja  muu  avoimesti  saatavilla oleva opetus tarjoavat markkinointiin liittyviä mahdol­lisuuksia. Laadukkaasti tuotettu avoin oppimateriaali tai verkko­kurssi  voi  olla  merkki  laadukkaasta  koulutusalan  toimijasta  ja  näin  houkutella  oppijoita  hyödyntämään  myös  kaupallisia  tuotteita ja palveluita.
LINJAUKSEN RAKENNE JA TAUSTA
Linjauksen  on  laatinut  suomalainen  korkeakoulu­  ja  tutkimus­yhteisö.  Työn  edistymisestä  on  vastannut  Tieteellisten  seurain  valtuuskunnan (TSV) Avoimen tieteen koordinaation oppimisen avoimuuden  asiantuntijaryhmän  erikseen  kokoama  työryhmä.  Työtä on ohjannut Avoimen tieteen ja tutkimuksen kansallinen ohjausryhmä.  Linjaus  tukee  Avoimen  tieteen  ja  tutkimuksen  julistusta 2020–2025.3Linjaus koostuu yhteisistä periaatteista ja (a) oppimateriaalien avoimen  saatavuuden  sekä  (b)  avoimien  oppimis­  ja  opetus­käytäntöjen  osalinjauksista,  joissa  määritellään  tavoitteita  ja  toimenpiteitä.Periaatteissa määritellään yleiset ehdot oppimisen ja oppi­materiaalien avoimuuden edistämiselle. Ne sanoittavat korkea­koulu­ ja tutkimusyhteisölle tärkeitä asioita, joista on pidettävä kiinni  avoimuutta  edistettäessä.  Osalinjauksiin  kirjatut  tavoit­teet ovat enemmän aikaan sidottuja päämääriä, ja niihin liittyy konkreettisia  toimenpiteitä.  Muuttuva  kansainvälinen  ympä­ristö vaikuttaa tavoitteisiin ja niiden toimenpiteisiin nopeammin kuin periaatteisiin.
TOIMEENPANO JA SEURANTA
Linjausta  sovelletaan  korkeakoulutuksessa  sekä  erilaisissa  jat­kuvan  oppimisen  muodoissa,  joihin  korkeakoulu­  ja  tutkimus­yhteisön  organisaatiot  osallistuvat  esimerkiksi  järjestäjinä  tai  yhteistyökumppaneina. Linjausta voidaan tarvittaessa hyödyntää myös muiden koulutusalan organisaatioiden avoimen oppimisen ja avoimien oppimateriaalien käytänteitä suunniteltaessa.
Linjaus astuu vaiheittain voimaan 1.1.2021. Linjauksen yksityis­kohtia  täsmennetään  suosituksilla,  joista  31.5.2022  mennessä  on julkaistu:
•Suositus oppimateriaalien avoimessa julkaisemisessa huomioitavista tekijänoikeudellisista asioista
•Avoimen oppimisen laatukriteerit. Osa 1. Avointen oppimateriaalien laatukriteeristö
•Opas avointen oppimateriaalien saavutettavuudesta
•Suositus meritoitumiselle oppimisen ja oppimateriaalien avoimuudesta
•Avoimen oppimisen osaamisvaatimuksetLinjauksen toimeenpanon seurannasta vastaa Avoimen tieteen koordinaatio,  joka  myös  määrittelee  vuosittain  Oppimisen  avoimuuden  asiantuntijaryhmän  asiantuntemusta  hyödyntäen  seurannan riittävät tavoitetasot. Linjausta päivitetään 2024.
===MÄÄRITELMÄT===
AVOIN OPPIMINEN
Oppimisen avaamisella tai avoimella oppimisella (Open Education) tarkoitetaan  oppimaan  pääsyn  ja  osallistumisen  laajentamista  suuremmille yleisöille ja kohderyhmille madaltamalla oppimisen esteitä ja lisäämällä sen saavutettavuutta, esteettömyyttä, tarjon­taa ja oppijakeskeisyyttä. Se monipuolistaa opetuksen, oppimisen, tiedon luomisen, yhteiskehittämisen ja jakamisen mahdollisuuksia sekä yhdistää muodollisen ja vapaamuotoisen oppimisen reittejä.Vaikka avoin oppiminen tapahtuu usein digitaalista teknologiaa hyödyntäen, avoin oppiminen ei ole sama asia kuin digitaalisuutta hyödyntävä  oppiminen  tai  opetuksen  tai  oppimateriaalien  digi­talisoiminen.
AVOIN OPPIMATERIAALI
Avoimilla  oppimateriaaleilla  (Open  Educational  Resources)  tar­koitetaan  minkä  tahansa  muotoisia  ja  millä  tahansa  välineellä  käytettäviä, opetus­ ja oppimistarkoitukseen osittain suunnitel­tuja materiaaleja tai informaatiota, jotka on
•vapautettu yleiseen käyttöön (Public Domain) tai
•jaettu avoimella lisenssillä, joka antaa muille kuin tekijälle oikeuden  maksuttomaan  pääsyyn,  uudelleenkäyttöön,  uudelleen  soveltamiseen,  muokkaukseen  ja  edelleen  jakamiseen.
Lisäksi avoimien oppimateriaalien määriä laskettaessa huomioi­daan myös ennen linjauksen voimaantuloa laaditut oppimateriaa­lit, jotka on lisensoitu osittain avoimilla lisensseillä, jotka kieltävät materiaalin  pohjalta  muokattujen  versioiden  julkaisemisen,  materiaalin kaupallisen hyödyntämisen tai molemmat (esimerkiksi ND­ ja NC­ ehtoja sisältävät Creative Commons ­lisenssit).Vaikka tutkimusjulkaisuja voidaan käyttää oppimateriaaleina etenkin  ylemmillä  koulutustasoilla  ja  vaikka  siten  tutkimus­julkaisujen avoimuus tekee näistä avoimia oppimateriaaleinakin, tämä linjaus koskee ennen kaikkea sellaisia oppimateriaaleja, jotka eivät  ole  ensisijaisesti  tutkimusjulkaisuja.  Lisäksi  linjauksessa  yhdeksi  avoimeksi  oppimateriaaliksi  katsotaan  pedagogisesti  mielekäs ja oppimisessa hyödynnettävissä oleva kokonaisuus.
AVOIMET OPPIMIS- JA OPETUSKÄYTÄNNÖT
Avoimilla  oppimis­  ja  opetuskäytännöillä  (Open  Educational  Practices) tarkoitetaan käytänteitä, joilla oppimisesta ja opetuk­sesta tehdään läpinäkyvää, jaettavaa ja jatkojalostettavaa.
Tällaisia käytänteitä ovat esimerkiksi:
•vertaisoppiminen  ja  opetuksen  kehittäminen  opiskelijoi­den, tutkijoiden ja opetushenkilökunnan ja muun yhteis­kunnan välillä
•opiskelijoiden osallistaminen oppimispolkujensa suunnit­teluun ml. oppilaitoksen ulkopuolella hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen
•opetustarjonnan avaaminen laajalle yleisölle (esim. MOOC­ kurssit)
•opetuksen suunnitteluun ja järjestämiseen liittyvien aineisto­jen jakaminen ja jatkohyödyntäminen (esim. opetussuunni­telmat,  arviointimenetelmät,  ohjeistukset,  kokemukset  opettamisen toteutuksesta ja oppimisesta)
•avointen  oppimateriaalien  käyttö,  jatkokehitys  ja  yhteis­kehittely (esim. videot, podcastit, kirjalliset materiaalit).
SUOMALAINEN KORKEAKOULU- JA TUTKIMUSYHTEISÖ
Suomalainen korkeakoulu­ ja tutkimusyhteisö muodostuu osit­tain  samoista  toimijoista  kuin  Avoimen  tieteen  ja  tutkimuksen  julistuksessa  määritelty  suomalainen  tutkimusyhteisö,  mutta  erityisesti  opetuksen  näkökulmasta  katsottuna.  Tarkemmin  suomalaiseen korkeakoulu­ ja tutkimusyhteisöön kuuluvat:
•Suomen  laeissa  ja  asetuksissa  määritellyt  yliopistot  ja  ammattikorkeakoulut
•suomalaisissa  yliopistoissa  ja  ammattikorkeakouluissa  toimiva opetus­ ja tutkimushenkilöstö ja opetuksen sekä tutkimuksen tukihenkilöt
•suomalaisissa  yliopistoissa  ja  ammattikorkeakouluissa  toimivat  opiskelijat  erityisesti  silloin,  kun  he  osallistuvat  oppimisen ja oppimateriaalien kehittämiseen
•suomalaiset  avoimen  korkeakouluopetuksen  ja  avoimen  tutkimuksen infrastruktuuria kehittävät palveluntuottajat, kuten CSC – Tieteen tietotekniikan keskus
•muut suomalaisen tutkimusyhteisön muodostavat toimi­jat ja organisaatiot (esimerkiksi tutkimuslaitokset, tieteel­liset seurat ja kirjastot) erityisesti silloin, kun ne toimivat opetuksen  ja  oppimateriaalien  parissa  ja  osallistuvat  avoimen  oppimisen  kehittämiseen;  tässä  linjauksessa  näitä  kutsutaan  muiksi  avointa  oppimista  kehittäviksi  organisaatioiksi.
OPPIJAT
Oppijalla tarkoitetaan tässä linjauksessa henkilöä, joka osallis­tuu  suomalaisen  korkeakoulun  järjestämään  koulutukseen  tai  on  eri  tavoin  hakeutumassa  tai  hakeutunut  siihen  elämän  eri  vaiheissa tai muutoin hyödyntää suomalaisten korkeakoulujen tarjoamia  oppimismahdollisuuksia.  Oppijoihin  sisältyvät  suo­malaisten  korkeakoulujen  tutkinto­opiskelijat,  mutta  oppija  ei  välttämättä ole tutkinto-­opiskelija.
AVOIMEN OPPIMISEN OSAAMISVAATIMUKSET
Avointen oppimisen osaamisvaatimusten kansallisessa suosituk­sessa määritellään,  mitä  tietoja  ja  taitoja  avoimen  oppimisen  osaajan pitäisi hallita. Osaamisvaatimukset muodostavat kolmi­portaisen, kumuloituvan asteikon:
•avoimien oppimateriaalien hyödyntäjä ymmärtää avoimen oppimisen  peruskäsitteet  ja  osaa  sijoittaa  ne  laajempaan  avoimen tieteen ja tutkimuksen kenttään, ymmärtää, mil­laisia oikeuksia ja velvollisuuksia tekijänoikeuslaki materiaa­lien hyödyntäjälle antaa ja asettaa, osaa löytää ja hyödyntää avoimia  oppimateriaaleja  ja  muita  materiaaleja  omassa  opetuksessaan  tekijänoikeuksia  ja  lisenssiehtoja  noudat­taen sekä osaa arvioida avoimien oppimateriaalien laatua,
•avoimien  oppimateriaalien  laatija  ymmärtää,  millaisia  oikeuksia  ja  velvollisuuksia  tekijänoikeuslaki  oppimate­riaalien  laatijalle  antaa  ja  asettaa,  osaa  laatia,  julkaista  ja kuvailla avoimia oppimateriaaleja, ymmärtää avoimiin oppimateriaaleihin  liittyviä  tietosuoja­    ja  tietoturvakysy­myksiä sekä osaa osoittaa ansionsa avointen oppimate­riaalien laatimisessa,
•avoimen  oppimisen  vaikuttaja  tuntee  avoimia  oppimis­    ja  opetuskäytäntöjä,  tietää,  miten  avoimia  oppimateriaaleja  ja  avoimia  verkkokursseja  yhteiskehitetään,  sekä  tunnistaa  avoimen oppimisen verkostoitumis ­ ja ansioitumiskäytäntöjä.
OPETUKSEN SUUNNITTELUUN JA JÄRJESTÄMISEEN LIITTYVÄN OSAAMISEN JAKAMINEN
Opetuksen  järjestäjillä  on  monenlaista  osaamista  opetuksen  suunnittelusta ja järjestämisestä. Osa voi olla kirjalliseen asuun tuotua eksplisiittistä tietoa, kuten erilaisia suunnitelmia opetet­tavan opintojakson kulusta tai käytettävistä menetelmistä. Osa taas voi olla implisiittisempää osaamista, esimerkiksi kokemuksia opetuksen  toteuttamisesta.  Tätä  osaamistaan  voi  jakaa  toisille  monella  tavalla,  parhaimmillaan  myös  organisaatiorajojen  yli.  Kirjallisia  tai  muita  materiaaleja  voi  suoraan  jakaa  toisille  ope­tuksen  järjestäjille,  kun  taas  implisiittisempää  osaamista  voi  jakaa  esimerkiksi  esitelmätilaisuuksissa  tai  epämuodollisena  vertaisohjaamisena ja mentoroimisena.
OSAAMISEN TUNNUSTAMINEN
Osaamisen  tunnustamisella8  tarkoitetaan  toimenpidettä,  jossa  oppijan  osaaminen,  joka  vastaa  suoritettavan  tutkinnon  perus­teita,  suoritettavan  koulutuksen  perusteita  tai  tutkintovaati­muksia,  mutta  on  hankittu  ja  osoitettu  toisessa  yhteydessä  sekä  todennettu,  sisällytetään  osaksi  tutkintoa.  Osaamisen  tunnustamista edeltää yleensä osaamisen tunnistaminen9, jossa koulutustoimija selvittää oppijan esittämien asiakirjojen ja mui­den  mahdollisten  selvitysten  perusteella  hänen  osaamisensa  sekä muut lähtökohtansa suhteessa vaatimuksiin ja tavoitteisiin. Osaamisen tunnistaminen ja osaamisen tunnustaminen muo­dostavat yhdessä vastaavan toimenpiteen kuin opintosuorituk­sen  hyväksilukeminen,10  mutta  tunnistettava  ja  tunnustettava  osaaminen voi olla muutakin kuin opintosuorituksia.8    https://sanastot.suomi.fi/concepts/72df0ad6­c358­4c09­9b29­83e9722acc91/concept/fb6a1e97­ccea­4428­b0cf­501a69ec5989.9    https://sanastot.suomi.fi/concepts/72df0ad6­c358­4c09­9b29­83e9722acc91/concept/55e12b1c­d0cc­4ea4­a030­ae6802ab3ed1.10  https://sanastot.suomi.fi/concepts/72df0ad6­c358­4c09­9b29­83e9722acc91/concept/bf3a6cc1­f92e­4a25­a488­2419fb3ee5be.OPPIMISEN JA OPPIMATERIAALIEN AVOIMUUS •  OSALINJAUKSET 1 JA 2
12AVOIMEN OPPIMISEN SUUNNITTELUUN JA TOTEUTUKSEEN OSALLISTAMINENOppijoita  voi  osallistaa  avoimen  oppimisen  suunnitteluun  ja  toteutukseen  monella  tasolla.  Yksittäinen  oppija  voi  ensinnäkin  suunnitella  omaa  avointa  oppimistaan  räätälöimällä  itselleen  koulutuksen  erilaisista  opintojaksoista.  Lisäksi  oppijoita  voi  ylei­semmin osallistaa erilaisten avoimessa oppimisessa hyödynnet­tävien  opintojaksojen  suunnitteluun  esimerkiksi  kyselyiden  tai  työpajojen  avulla.  Myös  opintojaksojen  kehittäminen  oppijoilta  saadun palautteen avulla on avoimen oppimiseen suunnitteluun ja toteutukseen osallistamista.OPPIMISTUOTOSOppimistuotos  on  oppimisen  tuloksena  syntynyt  materiaali,  esimerkiksi blogikirjoitus, video tai raportti.OPETUKSEEN JA ARVIOINTIIN LIITTYVIEN AINEISTOJEN JAKAMINENOpetukseen ja arviointiin liittyvien aineistojen jakamisella tarkoi­tetaan esimerkiksi opetussuunnitelmien, arviointimenetelmien sekä opettamisen toteutukseen ja oppimiseen liittyvien ohjeis­tusten ja kokemusten avointa jakamista.MYDATAMyDatalla (omadatalla) tarkoitetaan ihmiskeskeistä lähestymis­tapaa henkilöön liittyvän tiedon hallintaan. MyDatalla tavoitel­laan sitä, että henkilö itse voi jatkokäyttää ja hallinnoida omia henkilöä koskevien tietojensa (jatko)käyttöä yhteentoimivalla, koneluettavalla ja selkeällä tavalla. MyDatalla voidaan tarkoit­taa  myös  henkilötietojen  osajoukkoa,  jossa  edellä  mainitut  ominaisuudet toteutuvat.MyDatan periaatteet ovat ihmiskeskeinen henkilötiedon hal­linta,  yksilö  ”integraatiopisteenä”  –  eli  tiedonliikkumisen  mah­dollistajana  –  yksilön  voimaannuttaminen,  tiedon  siirrettävyys,  läpinäkyvyys  ja  vastuullisuus  sekä  yhteentoimivuus.  Näiden  MyData­julistuksessa (englanniksi)11 aukikirjoitettujen periaattei­den avulla voidaan tarkastella MyDatan toteutumisastetta.11https://mydata.org/declaration/.KAIKILLE AVOIN OPETUSOpetus  muodostaa  avoimuuden  kannalta  jatkumon,  jossa  toisessa  ääripäässä  on  kaikille  avoimesti  ja  maksutta  tarjolla  oleva  opetus,  toisessa  taas  vain  rajatulle  ryhmälle  (esimerkiksi  tutkinto­  opiskelijoille)  tarkoitettu  opetus.  Käytännössä  eri  opetustilanteiden luokitteleminen jompaankumpaan ääripäähän tai  niiden  väliin  voi  olla  vaikeaa:  muuten  avoimessa  opetuk­OPPIMISEN JA OPPIMATERIAALIEN AVOIMUUS •  OSALINJAUKSET 1 JA 2
13sessa saatetaan resurssien vuoksi joutua rajaamaan esimerkiksi suoritusmerkintöjen  antamista,  kun  taas  esimerkiksi  ensisijai­sesti tutkinto­opiskelijoille tarkoitetun opetuksen seuraaminen saattaa olla muillekin mahdollista.Tässä linjauksessa määritellään kaikille avoimeen opetukseen kuuluvaksi kaikki opetus, joka on laajasti saatavilla ja johon kuka tahansa voi osallistua maksutta. Oppimissuorituksen myöntämi­nen kaikille avoimesta opetuksesta voi olla maksullista. Kaikille avoin  opetus  voi  tapahtua  lähiopetuksena,  etäopetuksena  tai  hybridinä, esimerkiksi erilaisten avointen verkkokurssien avulla.AVOIMET OSAAMISMERKITAvoimia  osaamismerkkejä12  (Open  Badge)  luodaan  ja  myönne­tään osaamisen, taitojen ja saavutusten tunnistamiseen ja tun­nustamiseen. Avoimet osaamismerkit liittyvät usein epävirallisen oppimisen  näkyväksi  tekemiseen.  Avoimilla  osaamismerkeillä  pyritään  tunnistamaan  ja  tunnustamaan  esimerkiksi  se,  mitä  opimme töissä, harrastuksissa tai erilaisissa luottamustehtävissä. Merkit nähdään keinona tukea elinikäistä oppimista sekä työllis­tymistä ja niillä pyritään ehkäisemään sosiaalista syrjäytymistä.Avointen osaamismerkkien alkuperäinen ajatus ei ole pelkäs­tään epävirallisen oppimisen näkyväksi tekeminen, vaan myös se,  että  parempaan  osaamiseen  tunnistamiseen  päästään,  kun  organisaatioiden  lisäksi  myös  henkilöt  ja  yhteisöt  voivat  tunnistaa ja tunnustaa omaa tai toistensa osaamista, taitoja ja saavutuksia.Teknisestä näkökulmasta avoin osaamismerkki on kuva, joka sisältää metadataa. Metadata kertoo, kuka on myöntänyt merkin kenelle, mitä merkki tunnistaa ja tunnustaa ja millä kriteereillä. Metadata  noudattaa  Open  Badge  ­standardia,  jonka  pohjalta  voidaan tarkistaa, onko merkki aito ja onko se voimassa.OPPIMISANALYTIIKKAOppimisanalytiikalla  tarkoitetaan  oppijasta  ja  oppimisproses­sista kertyvien tietojen keräämistä, mittaamista, analysointia ja raportointia tarkoituksena ymmärtää sekä kehittää oppimista ja oppimisympäristöjä.13 Oppimisanalytiikka kerää, mittaa, analysoi ja raportoi opiskelusta kertyvää dataa, tekniset toiminnallisuudet on  sisäänrakennettu  uusimpiin  oppimisalustoihin.  Oppimis­analytiikka  perustuu  opiskelijan  digitaalisiin  jälkiin,  joita  hän  opiskelunsa aikana jättää käytettyihin järjestelmiin.1412  https://openbadgefactory.com/fi/mita­on­open­badget/.13Ks.  Learning Analytics: The Emergence of a Discipline – George Siemens, 2013 (laurea.fi, englanniksi): https://journals­sagepub­com.nelli.laurea.fi/doi/10.1177/0002764213498851.14  Ks.  Oppimisanalytiikka ubiikin oppimisen tukena näkymä (journal.fi):  https://journal.fi/akakk/article/view/84782/43852?acceptCookies=1.OPPIMISEN JA OPPIMATERIAALIEN AVOIMUUS •  OSALINJAUKSET 1 JA 2
14OPPIMISEN JA OPETTAMISEN DATAOppimisen  ja  opettamisen  datalla  tarkoitetaan  eri  alustoihin  oppimisen ja opetuksen prosessissa kertyvää tietoa.





Versio 31. lokakuuta 2022 kello 07.47

Language versions: fi en sv

Oppimisen ja oppimateriaalien avoimuus, Oppimisen ja oppimateriaalien sekä tutkimusjulkaisujen avoimuus. Korkeakoulu- ja tutkimusyhteisön kansallinen linjaus ja toimenpideohjelma 2021–2025: Opinnäytetöiden avoimuuden osalinjaus

Linjauksen päämäärä

Avoimien oppimateriaalien laatiminen, hyödyntäminen ja yhteis­kehittäminen sekä muut avoimet opetuskäytännöt ovat osa korkeakoulutuksen arkea ja mahdollistavat jatkuvan oppimisen

Johdanto

Tämä linjaus koskee oppimisen avoimuutta, oppimateriaalien avointa saatavuutta ja avoimia oppimis­ ja opetuskäytäntöjä.Tutkimus ja opetus sekä oppiminen ovat aina olleet läheisessä yhteydessä toisiinsa. Tutkimus tuo esiin uutta tietoa, jota opetus levittää laajemmin ihmisten saataville ja jonka oppiminen tekee osaksi yksilön omia valmiuksia. Siksi tieteen ja tutkimuksen avoimuus on luontevasti kytköksissä oppimisen avoimuuteen.Jotta laajalla yleisöllä olisi aito mahdollisuus hyödyntää avoi­meksi saatettuja tutkimustuloksia, ne on usein jalostettava muo­toon, joka palvelee ja helpottaa niiden hyödyntämistä, leviämistä ja oppimista. Oppimisen tarpeisiin kehitettyjen materiaalien eli oppimateriaalien avoin saatavuus palvelee näin tutkimustulos­ten tunnetuksi tekemistä.Avoimet oppimateriaalit ja esimerkiksi digitalisoitumisen tar­joamat uudenlaiset avoimemmat oppimis­ ja opetuskäytännöt vähentävät tarvetta sitoa oppiminen ja opetus tiettyyn aikaan ja paikkaan. Oppimisen avoimuus on näin luonteva osa uudenlaista joustavaa oppimista, jossa jokaisella on elämäntilanteestaan ja asuinpaikastaan riippumatta enemmän tilaisuuksia oppia uutta.Linjaus on suomalaisen korkeakoulu­ ja tutkimusyhteisön yhteistyön tulos ja yhteinen näkemys oppimisen ja oppimateri­aalien avoimuuden suunnasta.

OPETTAJAN JA TUTKIJAN VAPAUS Linjauksen tavoitteena on toteuttaa avoimuus tavalla, joka tukee ja lisää korkeakouluasteen opettajien ja tutkijoiden vapautta ja mahdollisuuksia jakaa tutkittua tietoa opetuksessaan ja laati­missaan oppimateriaaleissa. Opetuksen ja oppimateriaalien tarkoituksena on jakaa tutkimukseen perustuvaa tietoa koko yhteiskuntaan. Opettajilla ja tutkijoilla tulee olla mahdolli­suus valita opetuksessaan ja laatimissaan oppimateriaaleissa tähän tarkoitukseen parhaiten sopivat keinot. Korkeakoulu­ ja tutkimusyhteisön tulee taata kannustimet ja rakenteet oppimi­sen ja oppimateriaalien avoimuudelle tavalla, joka kunnioittaa tasavertaisesti opettajien ja tutkijoiden opetuksen ja oppimate­riaalien kehittämiseksi tekemää työtä.

KANSAINVÄLINEN JA KANSALLINEN VIITEKEHYS Tämän linjauksen laatimisessa on hyödynnetty sitä laajaa koti­maista ja kansainvälistä työtä, jota oppimisen ja oppimateriaalien avoimuuden hyväksi on tehty. Merkittäviä kansainvälisiä läh­teitä linjauksen luonnostelussa ovat olleet Euroopan komission julkaisu Practical Guidelines on Open Education for Academics: modernising higher education via open educational practices (2019) ja UNESCOn Avoimien oppimateriaalien suositus (2019). Merkittäviä kansallisia saavutuksia ovat opetusministeriön ja opetushallituksen kehittämä ja CSC:n koordinoima kansallinen Avoimien oppimateriaalien kirjasto1 sekä ARENEn ja UNIFIn yhteinen visio korkeakoulujen digitalisaatiolle.

RISKIT JA UHAT Vaikka avoimet oppimateriaalit ja muu avoimesti saatavilla oleva opetus ovat hyödyntäjälleen maksuttomia, niiden laatiminen ja muu kehittäminen vaatii monenlaisia resursseja. Riskinä on, että kustannukset ja työmäärät kasautuvat niille yksilöille ja organisaa­tioille, jotka ovat erityisen aktiivisia oppimisen ja oppimateriaalien avaamisessa. Korkeakoulu­ ja tutkimusyhteisön onkin syytä pohtia avaamisesta syntyvien kustannusten ja työmäärien jakautumista ja huolehtia oppimisen ja oppimateriaalien avaamisen tarpeelli­sesta resursoinnista.

Riskinä on myös, että oppimista ja oppimateriaaleja lähdetään avaamaan pakon avulla. Riskiä ehkäisemään on laadittu tekijän päätösvaltaa korostava kansallinen suositus. Kaiken opetuksen ja kaikkien oppimateriaalien avaamiseen velvoittaminen ei ole edes perusteltua, koska osa opetuksesta ja oppimateriaaleista ei välttämättä toimi tietyn opetustilanteen ulkopuolella hyvin. Pakon sijaan oppimisen avaaminen tapahtuu parhaiten kan­nustamalla, esimerkiksi antamalla tunnustusta ja meriittejä oppimisen ja oppimateriaalien avaamisesta. Toisenlaisen uhan taas synnyttää uskomus, että avoimet oppimateriaalit ja muu avoimesti saatavilla oleva opetus voisivat yksinään olla oppimisen ja opetuksen perusta ja korvata vuoro­vaikutteisen lähiopetuksen. Lähiopetusta ei saa unohtaa oppi­misen avoimuutta edistäessä, ja opetuksen kokonaislaatua on hyvä seurata säännöllisesti. Lisäksi on syytä hyödyntää avoimen oppimisen ja avoimien oppimateriaalien tarjoamia mahdollisuuk­sia oppimisen ja opetuksen laadun parantamiseen.

Tietokirjoja kustantavien tieteellisten seurojen ja muiden koti­maisten tutkimusjulkaisijojen huolena on, että oppimateriaalien avoin saatavuus vaikuttaa haitallisesti heidän taloudellisiin toi­mintaedellytyksiinsä. Laadukkaasti kirjoitetuille ja toimitetuille erityisalojen tietokirjoille on kuitenkin oma paikkansa avointen oppimateriaalien rinnalla. Avoimet oppimateriaalit voivat synnyt­tää myös markkinoita erilaisille lisäarvoa tuottaville palveluille. Taloudellisiin toimintaedellytyksiin liittyviä huolenaiheita esiin­tyy myös kaupallista koulutusta ja koulutusvientiä tarjoavissa korkeakouluissa. Koska linjaus ei edellytä avaamaan kaikkea opetusta, korkeakouluille jää mahdollisuuksia opetuksen kaupal­listamiseen. Lisäksi avoimet oppimateriaalit ja muu avoimesti saatavilla oleva opetus tarjoavat markkinointiin liittyviä mahdol­lisuuksia. Laadukkaasti tuotettu avoin oppimateriaali tai verkko­kurssi voi olla merkki laadukkaasta koulutusalan toimijasta ja näin houkutella oppijoita hyödyntämään myös kaupallisia tuotteita ja palveluita.

LINJAUKSEN RAKENNE JA TAUSTA Linjauksen on laatinut suomalainen korkeakoulu­ ja tutkimus­yhteisö. Työn edistymisestä on vastannut Tieteellisten seurain valtuuskunnan (TSV) Avoimen tieteen koordinaation oppimisen avoimuuden asiantuntijaryhmän erikseen kokoama työryhmä. Työtä on ohjannut Avoimen tieteen ja tutkimuksen kansallinen ohjausryhmä. Linjaus tukee Avoimen tieteen ja tutkimuksen julistusta 2020–2025.3Linjaus koostuu yhteisistä periaatteista ja (a) oppimateriaalien avoimen saatavuuden sekä (b) avoimien oppimis­ ja opetus­käytäntöjen osalinjauksista, joissa määritellään tavoitteita ja toimenpiteitä.Periaatteissa määritellään yleiset ehdot oppimisen ja oppi­materiaalien avoimuuden edistämiselle. Ne sanoittavat korkea­koulu­ ja tutkimusyhteisölle tärkeitä asioita, joista on pidettävä kiinni avoimuutta edistettäessä. Osalinjauksiin kirjatut tavoit­teet ovat enemmän aikaan sidottuja päämääriä, ja niihin liittyy konkreettisia toimenpiteitä. Muuttuva kansainvälinen ympä­ristö vaikuttaa tavoitteisiin ja niiden toimenpiteisiin nopeammin kuin periaatteisiin.

TOIMEENPANO JA SEURANTA Linjausta sovelletaan korkeakoulutuksessa sekä erilaisissa jat­kuvan oppimisen muodoissa, joihin korkeakoulu­ ja tutkimus­yhteisön organisaatiot osallistuvat esimerkiksi järjestäjinä tai yhteistyökumppaneina. Linjausta voidaan tarvittaessa hyödyntää myös muiden koulutusalan organisaatioiden avoimen oppimisen ja avoimien oppimateriaalien käytänteitä suunniteltaessa.

Linjaus astuu vaiheittain voimaan 1.1.2021. Linjauksen yksityis­kohtia täsmennetään suosituksilla, joista 31.5.2022 mennessä on julkaistu: •Suositus oppimateriaalien avoimessa julkaisemisessa huomioitavista tekijänoikeudellisista asioista •Avoimen oppimisen laatukriteerit. Osa 1. Avointen oppimateriaalien laatukriteeristö •Opas avointen oppimateriaalien saavutettavuudesta •Suositus meritoitumiselle oppimisen ja oppimateriaalien avoimuudesta •Avoimen oppimisen osaamisvaatimuksetLinjauksen toimeenpanon seurannasta vastaa Avoimen tieteen koordinaatio, joka myös määrittelee vuosittain Oppimisen avoimuuden asiantuntijaryhmän asiantuntemusta hyödyntäen seurannan riittävät tavoitetasot. Linjausta päivitetään 2024.

MÄÄRITELMÄT

AVOIN OPPIMINEN Oppimisen avaamisella tai avoimella oppimisella (Open Education) tarkoitetaan oppimaan pääsyn ja osallistumisen laajentamista suuremmille yleisöille ja kohderyhmille madaltamalla oppimisen esteitä ja lisäämällä sen saavutettavuutta, esteettömyyttä, tarjon­taa ja oppijakeskeisyyttä. Se monipuolistaa opetuksen, oppimisen, tiedon luomisen, yhteiskehittämisen ja jakamisen mahdollisuuksia sekä yhdistää muodollisen ja vapaamuotoisen oppimisen reittejä.Vaikka avoin oppiminen tapahtuu usein digitaalista teknologiaa hyödyntäen, avoin oppiminen ei ole sama asia kuin digitaalisuutta hyödyntävä oppiminen tai opetuksen tai oppimateriaalien digi­talisoiminen.

AVOIN OPPIMATERIAALI Avoimilla oppimateriaaleilla (Open Educational Resources) tar­koitetaan minkä tahansa muotoisia ja millä tahansa välineellä käytettäviä, opetus­ ja oppimistarkoitukseen osittain suunnitel­tuja materiaaleja tai informaatiota, jotka on

•vapautettu yleiseen käyttöön (Public Domain) tai •jaettu avoimella lisenssillä, joka antaa muille kuin tekijälle oikeuden maksuttomaan pääsyyn, uudelleenkäyttöön, uudelleen soveltamiseen, muokkaukseen ja edelleen jakamiseen.

Lisäksi avoimien oppimateriaalien määriä laskettaessa huomioi­daan myös ennen linjauksen voimaantuloa laaditut oppimateriaa­lit, jotka on lisensoitu osittain avoimilla lisensseillä, jotka kieltävät materiaalin pohjalta muokattujen versioiden julkaisemisen, materiaalin kaupallisen hyödyntämisen tai molemmat (esimerkiksi ND­ ja NC­ ehtoja sisältävät Creative Commons ­lisenssit).Vaikka tutkimusjulkaisuja voidaan käyttää oppimateriaaleina etenkin ylemmillä koulutustasoilla ja vaikka siten tutkimus­julkaisujen avoimuus tekee näistä avoimia oppimateriaaleinakin, tämä linjaus koskee ennen kaikkea sellaisia oppimateriaaleja, jotka eivät ole ensisijaisesti tutkimusjulkaisuja. Lisäksi linjauksessa yhdeksi avoimeksi oppimateriaaliksi katsotaan pedagogisesti mielekäs ja oppimisessa hyödynnettävissä oleva kokonaisuus.

AVOIMET OPPIMIS- JA OPETUSKÄYTÄNNÖT Avoimilla oppimis­ ja opetuskäytännöillä (Open Educational Practices) tarkoitetaan käytänteitä, joilla oppimisesta ja opetuk­sesta tehdään läpinäkyvää, jaettavaa ja jatkojalostettavaa. Tällaisia käytänteitä ovat esimerkiksi: •vertaisoppiminen ja opetuksen kehittäminen opiskelijoi­den, tutkijoiden ja opetushenkilökunnan ja muun yhteis­kunnan välillä •opiskelijoiden osallistaminen oppimispolkujensa suunnit­teluun ml. oppilaitoksen ulkopuolella hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen •opetustarjonnan avaaminen laajalle yleisölle (esim. MOOC­ kurssit) •opetuksen suunnitteluun ja järjestämiseen liittyvien aineisto­jen jakaminen ja jatkohyödyntäminen (esim. opetussuunni­telmat, arviointimenetelmät, ohjeistukset, kokemukset opettamisen toteutuksesta ja oppimisesta) •avointen oppimateriaalien käyttö, jatkokehitys ja yhteis­kehittely (esim. videot, podcastit, kirjalliset materiaalit).

SUOMALAINEN KORKEAKOULU- JA TUTKIMUSYHTEISÖ Suomalainen korkeakoulu­ ja tutkimusyhteisö muodostuu osit­tain samoista toimijoista kuin Avoimen tieteen ja tutkimuksen julistuksessa määritelty suomalainen tutkimusyhteisö, mutta erityisesti opetuksen näkökulmasta katsottuna. Tarkemmin suomalaiseen korkeakoulu­ ja tutkimusyhteisöön kuuluvat: •Suomen laeissa ja asetuksissa määritellyt yliopistot ja ammattikorkeakoulut •suomalaisissa yliopistoissa ja ammattikorkeakouluissa toimiva opetus­ ja tutkimushenkilöstö ja opetuksen sekä tutkimuksen tukihenkilöt •suomalaisissa yliopistoissa ja ammattikorkeakouluissa toimivat opiskelijat erityisesti silloin, kun he osallistuvat oppimisen ja oppimateriaalien kehittämiseen •suomalaiset avoimen korkeakouluopetuksen ja avoimen tutkimuksen infrastruktuuria kehittävät palveluntuottajat, kuten CSC – Tieteen tietotekniikan keskus •muut suomalaisen tutkimusyhteisön muodostavat toimi­jat ja organisaatiot (esimerkiksi tutkimuslaitokset, tieteel­liset seurat ja kirjastot) erityisesti silloin, kun ne toimivat opetuksen ja oppimateriaalien parissa ja osallistuvat avoimen oppimisen kehittämiseen; tässä linjauksessa näitä kutsutaan muiksi avointa oppimista kehittäviksi organisaatioiksi.

OPPIJAT Oppijalla tarkoitetaan tässä linjauksessa henkilöä, joka osallis­tuu suomalaisen korkeakoulun järjestämään koulutukseen tai on eri tavoin hakeutumassa tai hakeutunut siihen elämän eri vaiheissa tai muutoin hyödyntää suomalaisten korkeakoulujen tarjoamia oppimismahdollisuuksia. Oppijoihin sisältyvät suo­malaisten korkeakoulujen tutkinto­opiskelijat, mutta oppija ei välttämättä ole tutkinto-­opiskelija.

AVOIMEN OPPIMISEN OSAAMISVAATIMUKSET Avointen oppimisen osaamisvaatimusten kansallisessa suosituk­sessa määritellään, mitä tietoja ja taitoja avoimen oppimisen osaajan pitäisi hallita. Osaamisvaatimukset muodostavat kolmi­portaisen, kumuloituvan asteikon: •avoimien oppimateriaalien hyödyntäjä ymmärtää avoimen oppimisen peruskäsitteet ja osaa sijoittaa ne laajempaan avoimen tieteen ja tutkimuksen kenttään, ymmärtää, mil­laisia oikeuksia ja velvollisuuksia tekijänoikeuslaki materiaa­lien hyödyntäjälle antaa ja asettaa, osaa löytää ja hyödyntää avoimia oppimateriaaleja ja muita materiaaleja omassa opetuksessaan tekijänoikeuksia ja lisenssiehtoja noudat­taen sekä osaa arvioida avoimien oppimateriaalien laatua, •avoimien oppimateriaalien laatija ymmärtää, millaisia oikeuksia ja velvollisuuksia tekijänoikeuslaki oppimate­riaalien laatijalle antaa ja asettaa, osaa laatia, julkaista ja kuvailla avoimia oppimateriaaleja, ymmärtää avoimiin oppimateriaaleihin liittyviä tietosuoja­ ja tietoturvakysy­myksiä sekä osaa osoittaa ansionsa avointen oppimate­riaalien laatimisessa, •avoimen oppimisen vaikuttaja tuntee avoimia oppimis­ ja opetuskäytäntöjä, tietää, miten avoimia oppimateriaaleja ja avoimia verkkokursseja yhteiskehitetään, sekä tunnistaa avoimen oppimisen verkostoitumis ­ ja ansioitumiskäytäntöjä.

OPETUKSEN SUUNNITTELUUN JA JÄRJESTÄMISEEN LIITTYVÄN OSAAMISEN JAKAMINEN Opetuksen järjestäjillä on monenlaista osaamista opetuksen suunnittelusta ja järjestämisestä. Osa voi olla kirjalliseen asuun tuotua eksplisiittistä tietoa, kuten erilaisia suunnitelmia opetet­tavan opintojakson kulusta tai käytettävistä menetelmistä. Osa taas voi olla implisiittisempää osaamista, esimerkiksi kokemuksia opetuksen toteuttamisesta. Tätä osaamistaan voi jakaa toisille monella tavalla, parhaimmillaan myös organisaatiorajojen yli. Kirjallisia tai muita materiaaleja voi suoraan jakaa toisille ope­tuksen järjestäjille, kun taas implisiittisempää osaamista voi jakaa esimerkiksi esitelmätilaisuuksissa tai epämuodollisena vertaisohjaamisena ja mentoroimisena.

OSAAMISEN TUNNUSTAMINEN Osaamisen tunnustamisella8 tarkoitetaan toimenpidettä, jossa oppijan osaaminen, joka vastaa suoritettavan tutkinnon perus­teita, suoritettavan koulutuksen perusteita tai tutkintovaati­muksia, mutta on hankittu ja osoitettu toisessa yhteydessä sekä todennettu, sisällytetään osaksi tutkintoa. Osaamisen tunnustamista edeltää yleensä osaamisen tunnistaminen9, jossa koulutustoimija selvittää oppijan esittämien asiakirjojen ja mui­den mahdollisten selvitysten perusteella hänen osaamisensa sekä muut lähtökohtansa suhteessa vaatimuksiin ja tavoitteisiin. Osaamisen tunnistaminen ja osaamisen tunnustaminen muo­dostavat yhdessä vastaavan toimenpiteen kuin opintosuorituk­sen hyväksilukeminen,10 mutta tunnistettava ja tunnustettava osaaminen voi olla muutakin kuin opintosuorituksia.8 https://sanastot.suomi.fi/concepts/72df0ad6­c358­4c09­9b29­83e9722acc91/concept/fb6a1e97­ccea­4428­b0cf­501a69ec5989.9 https://sanastot.suomi.fi/concepts/72df0ad6­c358­4c09­9b29­83e9722acc91/concept/55e12b1c­d0cc­4ea4­a030­ae6802ab3ed1.10 https://sanastot.suomi.fi/concepts/72df0ad6­c358­4c09­9b29­83e9722acc91/concept/bf3a6cc1­f92e­4a25­a488­2419fb3ee5be.OPPIMISEN JA OPPIMATERIAALIEN AVOIMUUS • OSALINJAUKSET 1 JA 2 12AVOIMEN OPPIMISEN SUUNNITTELUUN JA TOTEUTUKSEEN OSALLISTAMINENOppijoita voi osallistaa avoimen oppimisen suunnitteluun ja toteutukseen monella tasolla. Yksittäinen oppija voi ensinnäkin suunnitella omaa avointa oppimistaan räätälöimällä itselleen koulutuksen erilaisista opintojaksoista. Lisäksi oppijoita voi ylei­semmin osallistaa erilaisten avoimessa oppimisessa hyödynnet­tävien opintojaksojen suunnitteluun esimerkiksi kyselyiden tai työpajojen avulla. Myös opintojaksojen kehittäminen oppijoilta saadun palautteen avulla on avoimen oppimiseen suunnitteluun ja toteutukseen osallistamista.OPPIMISTUOTOSOppimistuotos on oppimisen tuloksena syntynyt materiaali, esimerkiksi blogikirjoitus, video tai raportti.OPETUKSEEN JA ARVIOINTIIN LIITTYVIEN AINEISTOJEN JAKAMINENOpetukseen ja arviointiin liittyvien aineistojen jakamisella tarkoi­tetaan esimerkiksi opetussuunnitelmien, arviointimenetelmien sekä opettamisen toteutukseen ja oppimiseen liittyvien ohjeis­tusten ja kokemusten avointa jakamista.MYDATAMyDatalla (omadatalla) tarkoitetaan ihmiskeskeistä lähestymis­tapaa henkilöön liittyvän tiedon hallintaan. MyDatalla tavoitel­laan sitä, että henkilö itse voi jatkokäyttää ja hallinnoida omia henkilöä koskevien tietojensa (jatko)käyttöä yhteentoimivalla, koneluettavalla ja selkeällä tavalla. MyDatalla voidaan tarkoit­taa myös henkilötietojen osajoukkoa, jossa edellä mainitut ominaisuudet toteutuvat.MyDatan periaatteet ovat ihmiskeskeinen henkilötiedon hal­linta, yksilö ”integraatiopisteenä” – eli tiedonliikkumisen mah­dollistajana – yksilön voimaannuttaminen, tiedon siirrettävyys, läpinäkyvyys ja vastuullisuus sekä yhteentoimivuus. Näiden MyData­julistuksessa (englanniksi)11 aukikirjoitettujen periaattei­den avulla voidaan tarkastella MyDatan toteutumisastetta.11https://mydata.org/declaration/.KAIKILLE AVOIN OPETUSOpetus muodostaa avoimuuden kannalta jatkumon, jossa toisessa ääripäässä on kaikille avoimesti ja maksutta tarjolla oleva opetus, toisessa taas vain rajatulle ryhmälle (esimerkiksi tutkinto­ opiskelijoille) tarkoitettu opetus. Käytännössä eri opetustilanteiden luokitteleminen jompaankumpaan ääripäähän tai niiden väliin voi olla vaikeaa: muuten avoimessa opetuk­OPPIMISEN JA OPPIMATERIAALIEN AVOIMUUS • OSALINJAUKSET 1 JA 2 13sessa saatetaan resurssien vuoksi joutua rajaamaan esimerkiksi suoritusmerkintöjen antamista, kun taas esimerkiksi ensisijai­sesti tutkinto­opiskelijoille tarkoitetun opetuksen seuraaminen saattaa olla muillekin mahdollista.Tässä linjauksessa määritellään kaikille avoimeen opetukseen kuuluvaksi kaikki opetus, joka on laajasti saatavilla ja johon kuka tahansa voi osallistua maksutta. Oppimissuorituksen myöntämi­nen kaikille avoimesta opetuksesta voi olla maksullista. Kaikille avoin opetus voi tapahtua lähiopetuksena, etäopetuksena tai hybridinä, esimerkiksi erilaisten avointen verkkokurssien avulla.AVOIMET OSAAMISMERKITAvoimia osaamismerkkejä12 (Open Badge) luodaan ja myönne­tään osaamisen, taitojen ja saavutusten tunnistamiseen ja tun­nustamiseen. Avoimet osaamismerkit liittyvät usein epävirallisen oppimisen näkyväksi tekemiseen. Avoimilla osaamismerkeillä pyritään tunnistamaan ja tunnustamaan esimerkiksi se, mitä opimme töissä, harrastuksissa tai erilaisissa luottamustehtävissä. Merkit nähdään keinona tukea elinikäistä oppimista sekä työllis­tymistä ja niillä pyritään ehkäisemään sosiaalista syrjäytymistä.Avointen osaamismerkkien alkuperäinen ajatus ei ole pelkäs­tään epävirallisen oppimisen näkyväksi tekeminen, vaan myös se, että parempaan osaamiseen tunnistamiseen päästään, kun organisaatioiden lisäksi myös henkilöt ja yhteisöt voivat tunnistaa ja tunnustaa omaa tai toistensa osaamista, taitoja ja saavutuksia.Teknisestä näkökulmasta avoin osaamismerkki on kuva, joka sisältää metadataa. Metadata kertoo, kuka on myöntänyt merkin kenelle, mitä merkki tunnistaa ja tunnustaa ja millä kriteereillä. Metadata noudattaa Open Badge ­standardia, jonka pohjalta voidaan tarkistaa, onko merkki aito ja onko se voimassa.OPPIMISANALYTIIKKAOppimisanalytiikalla tarkoitetaan oppijasta ja oppimisproses­sista kertyvien tietojen keräämistä, mittaamista, analysointia ja raportointia tarkoituksena ymmärtää sekä kehittää oppimista ja oppimisympäristöjä.13 Oppimisanalytiikka kerää, mittaa, analysoi ja raportoi opiskelusta kertyvää dataa, tekniset toiminnallisuudet on sisäänrakennettu uusimpiin oppimisalustoihin. Oppimis­analytiikka perustuu opiskelijan digitaalisiin jälkiin, joita hän opiskelunsa aikana jättää käytettyihin järjestelmiin.1412 https://openbadgefactory.com/fi/mita­on­open­badget/.13Ks. Learning Analytics: The Emergence of a Discipline – George Siemens, 2013 (laurea.fi, englanniksi): https://journalssagepubcom.nelli.laurea.fi/doi/10.1177/0002764213498851.14 Ks. Oppimisanalytiikka ubiikin oppimisen tukena näkymä (journal.fi): https://journal.fi/akakk/article/view/84782/43852?acceptCookies=1.OPPIMISEN JA OPPIMATERIAALIEN AVOIMUUS • OSALINJAUKSET 1 JA 2 14OPPIMISEN JA OPETTAMISEN DATAOppimisen ja opettamisen datalla tarkoitetaan eri alustoihin oppimisen ja opetuksen prosessissa kertyvää tietoa.


Glossary terms:


  • Not found Term without namespace


Example of getting Objectives.


Structured data
Type DocumentType:Policy
Name (fi) Oppimisen ja oppimateriaalien avoimuuden linjaus
Name (sv) Policy för öppen utbildning och öppna lärresurser
Name (en) Policy for open education and educational resources
Description (fi) Linjaus koostuu yhteisistä periaatteista ja (a) oppimateriaalien avoimen saatavuuden sekä (b) avoimien oppimis- ja opetuskäytäntöjen osalinjauksista, joissa määritellään tavoitteita ja toimenpiteitä. Periaatteissa määritellään yleiset ehdot oppimisen ja oppimateriaalien avoimuuden edistämiselle. Ne sanoittavat korkeakoulu- ja tutkimusyhteisölle tärkeitä asioita, joista on pidettävä kiinni avoimuutta edistettäessä. Osalinjauksiin kirjatut tavoitteet ovat enemmän aikaan sidottuja päämääriä, ja niihin liittyy konkreettisia toimenpiteitä
Description (sv) Denna policy har utformats av det finländska högskoleoch forskarsamfundet. Ansvaret för arbetet har legat hos en arbetsgrupp som sammankallats av Expertgruppen för öppen utbildning inom Samordningen av öppen vetenskap vid Vetenskapliga samfundens delegation (TSV). Arbetet har letts av den nationella styrgruppen för öppen vetenskap och forskning. Denna policy stöder Deklarationen för öppen vetenskap och forskning 2020–2025. Denna policy består av gemensamma principer samt delpolicyer för (a) öppen tillgång till lärresurser och b) öppna lärmetoder där mål och åtgärder fastställs.
Description (en) The policy is composed of joint principles and policy components of (a) open access to educational resources and (b) open educational practices that determine objectives and actions. The principles define the general terms and conditions for promoting open education and educational resources. They consist of important principles for the higher education and research community that must be adhered to in the promotion of openness. The objectives recorded in the policy components are more time-dependent goals that involve concrete actions.
Field Domain:Education
Validity start 2021
Validity End 2025
Tags
Has part
Is part of

Sections

Ordinal Name (fi) Name (sv) Name (en) Type
1 Laatu Kvalitet Quality Periaate show / edit
2 Tekijänoikeus Upphovsrätt Copyright Periaate show / edit
3 Oppijoiden monimuotoisuus De lärandes diversitet Diversity of learners Periaate show / edit
4 Meritoituminen Meritering Merit Periaate show / edit

Viitteet

  1. ^  Käyttöönotto vaiheittain 2019−2020, ks. aoe.fi.
  2. ^  Ks. digivisio2030.fi.
  3. ^  DOI: 10.23847/isbn.9789525995237.

Sivustoa ylläpitää Avoimen tieteen ja tutkimuksen (AVOTT) kansallisen koordinaation sihteeristö, joka toimii Tieteellisten seurain valtuuskunnassa (TSV) Opetus- ja kulttuuriministeriön (OKM) rahoituksella. Avoimen tieteen ja tutkimuksen koordinaatio edistää avoimen tieteen ja tutkimuksen toteutumista sekä keskustelua sen mahdollisuuksista, haasteista sekä niiden ratkaisuista Suomessa.

Webbplatsen upprätthålls av Sekretariatet för den nationella samordningen av öppen vetenskap och forskning. Sekretariatet verkar vid Vetenskapliga samfundens delegation med finansiering från undervisnings- och kulturministeriet. Samordningen främjar öppen vetenskap och forskning samt diskussion kring dess möjligheter, utmaningar och lösningar i Finland.

This website is maintained by the Secretariat of the National Coordination for Open Science and Research in Finland (AVOTT), which operates in the Federation of Finnish Learned Societies (TSV) with funding from the Ministry of Education and Culture (OKM). The Open Science and Research Coordination promotes open science and research, as well as discussion on its opportunities, challenges and their solutions in Finland.